Hei!
Suomennan reseptiä (Key Lime Pie) jonka marenkiosaan tarvitaan cream of tartaria eli viinikiveä. voiko sen korvata esim leivinjauheella? Onko suhdemäärä sama? Mistä viinikiveä yleensä voi ostaa ja onko kallista?
viinikivi
10
4955
Vastaukset
- Eliza
Ainut viinikivi jonka mä tiedän on sattuman kaupalla Viinipullojen pohjalla.. Tarkasta toi Cream of Tartar käännös vielä uudemman kerran..
Saattaa olla hieman väärä käännös nimittäin sulla...- Anonyymi
Ei oo Viinikivi on ihan oikeesti ruoanlaittoa varten
- lacey
minun kasitykseni mukaan cream of tartar on hirvensarvensuolaa. en ole siella ennen kuullut leivonnan yhteydessa puhuttavan viinikivesta eli kaliumbitartraatista jota ilmaantuu viinissä pieniä määriä käymisen aikana (tama on sita moskaa joittenkin viinipullojen pohjalla jota ei ole suodatettu pois).
ennen vanhaan ainakin mummollani oli hirvensarvensuolaa jota han kaytti kohotusaineena joissakin leivonnaisissa.
hirvensarvensuolaa valmistetaan kemiallisesti ja sita saa siella apteekista. en tieda saako viela kaupoista.
leivinjauhe on soodan ja hirvensarvensuolan sekoitus. cream of tartarille ei ole hyvaa korviketta. http://whatscookingamerica.net/Q-A/CreamTartar.htm
en itse ole kokeillut, mutta kuulemma tilkka etikkaa ajaa saman asian marengissa kuin cream of tartar.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.cgi?category=2000000000000005&conference=616&posting=22000000001244550
hinnoista en myoskaan tieda siella suomessa.
vesi tulee kielelle tata herkkua ajatellessani :)- devi
...tietoa cream of tartarista... eli tässä ainakin tarkoitetaan viinikiveä, ei hirvensarvensuolaa, jota käytetään leivontaan, ja marenkiin. Melkein kaikissa englanninkielisissä ohjeissa, esim toffeessa, ohjeeseen kuuluu "a pinch of cream of tartar", ja jokaisessa käännöksessä minkä olen löytänyt, cream of tartar tarkoitaa viinikiveä... Ihan uteliaisuuttani haluaisin tietää mitä tällä oikesti tarkoitetaa. Koitan etkkaa marenkiin, kiitos neuvosta!
"CREAM OF TARTAR
Tartaric acid is a brownish-red acid powder (potassium bitartrate) that is precipitated onto the walls of casks used to age wine. When refined into a white acid powder, ‘cream of tartar’, it is used in baking.
Cream of tartar is an acid powder. Combined with baking SODA it makes baking POWDER.
Cream of tartar is also used to give a creamier texture to sugary things like candy and frosting and to stabilize and increase the volume of beaten egg whites.
Cream of tartar can be used to clean brass and copper cookware" - Ken Guru- John
devi kirjoitti:
...tietoa cream of tartarista... eli tässä ainakin tarkoitetaan viinikiveä, ei hirvensarvensuolaa, jota käytetään leivontaan, ja marenkiin. Melkein kaikissa englanninkielisissä ohjeissa, esim toffeessa, ohjeeseen kuuluu "a pinch of cream of tartar", ja jokaisessa käännöksessä minkä olen löytänyt, cream of tartar tarkoitaa viinikiveä... Ihan uteliaisuuttani haluaisin tietää mitä tällä oikesti tarkoitetaa. Koitan etkkaa marenkiin, kiitos neuvosta!
"CREAM OF TARTAR
Tartaric acid is a brownish-red acid powder (potassium bitartrate) that is precipitated onto the walls of casks used to age wine. When refined into a white acid powder, ‘cream of tartar’, it is used in baking.
Cream of tartar is an acid powder. Combined with baking SODA it makes baking POWDER.
Cream of tartar is also used to give a creamier texture to sugary things like candy and frosting and to stabilize and increase the volume of beaten egg whites.
Cream of tartar can be used to clean brass and copper cookware"Englannin kielisissa maissa on joka kaupassa saatavilla Cream of Tar Tar joka acid powder, kuta devi tuossa mainitsee. Viinikiven ja Cream of tar tarin erotus on vain, sanamuodollinen seikka, kumpikin on samaa ainetta , eli kun viini saa happea tarpeeksi pitkan aikaa se menee etikaksi, siis on erityisen "hapan" ,tassa valmistuu luonnonmukaista tieta Cream of tar tar. Pulverina saatava on valmistettu laporatorioissa ja valmistustapa ei ole tiedossani. Kun puhutaan marenkin valmistamisesta niin tilkka normaalia etikkaa ajaa taysin saman asian kuin Cream of Tar Tar. Kananmunan valkuainen pysyy paremmin tiiviina ja sailyttaa esim muotonsa, kun se pursotetaan uunipellille ja valmis marenki on rapeampi, kuin ilman happamuuden antajaa, siis Cream of tar taria tai etikkaa. Meilla taalla ausissa on kansallisruoka Pavalova kakku, joka on laheinen "sukulainen" marenkille ja paikalliset kakkuleipurit kayttavat vain etikka antamaan siihen ko.happamuuden. Terveisin John
- lacey
devi kirjoitti:
"CREAM OF TARTAR
Cream of tartar can be used to clean brass and copper cookware"olen lukenut taman saman infon cream of tartarista. minulla on sita kaapissa vaikka harvemmin kaytankaan. lapsilleni tein joskus leikkitaikinaa johon tuli cream of tartaria.
mutta mita ihmetta se hirvensarvensuola sitten oikein on? sita on esim. korppujauhoissa ja samariinissa, nostatusaine se kuitenkin on ja saa kiljunkin poreilemaan. mina ajattelin, etta cream of tartar on hirvensarvensuolaa. anteeksi kaikille jos olen antanut vaaria kasityksia. heitan cream of tartarit roskiin, kun kerran etikka ajaa saman asian.
nyt tarvitaan kemisteja vastaamaan ja selittamaan minulle mista on kysymys. - devi
Ken Guru- John kirjoitti:
Englannin kielisissa maissa on joka kaupassa saatavilla Cream of Tar Tar joka acid powder, kuta devi tuossa mainitsee. Viinikiven ja Cream of tar tarin erotus on vain, sanamuodollinen seikka, kumpikin on samaa ainetta , eli kun viini saa happea tarpeeksi pitkan aikaa se menee etikaksi, siis on erityisen "hapan" ,tassa valmistuu luonnonmukaista tieta Cream of tar tar. Pulverina saatava on valmistettu laporatorioissa ja valmistustapa ei ole tiedossani. Kun puhutaan marenkin valmistamisesta niin tilkka normaalia etikkaa ajaa taysin saman asian kuin Cream of Tar Tar. Kananmunan valkuainen pysyy paremmin tiiviina ja sailyttaa esim muotonsa, kun se pursotetaan uunipellille ja valmis marenki on rapeampi, kuin ilman happamuuden antajaa, siis Cream of tar taria tai etikkaa. Meilla taalla ausissa on kansallisruoka Pavalova kakku, joka on laheinen "sukulainen" marenkille ja paikalliset kakkuleipurit kayttavat vain etikka antamaan siihen ko.happamuuden. Terveisin John
Tiedätkö millä cream of tartarin voi korvata esim toffeessa, fudgessa ja samantapaisissa karkeissa?
Kiitos vastauksesta! - Ken Guru- John
devi kirjoitti:
Tiedätkö millä cream of tartarin voi korvata esim toffeessa, fudgessa ja samantapaisissa karkeissa?
Kiitos vastauksesta!en ole talla hetkella aivan varma, mika sen korvaa mutta otan asiasta selvaa. Sorry nyt mulla on kiire kun taytyy menna duuniin. See you late!
- Mössääjä
lacey kirjoitti:
olen lukenut taman saman infon cream of tartarista. minulla on sita kaapissa vaikka harvemmin kaytankaan. lapsilleni tein joskus leikkitaikinaa johon tuli cream of tartaria.
mutta mita ihmetta se hirvensarvensuola sitten oikein on? sita on esim. korppujauhoissa ja samariinissa, nostatusaine se kuitenkin on ja saa kiljunkin poreilemaan. mina ajattelin, etta cream of tartar on hirvensarvensuolaa. anteeksi kaikille jos olen antanut vaaria kasityksia. heitan cream of tartarit roskiin, kun kerran etikka ajaa saman asian.
nyt tarvitaan kemisteja vastaamaan ja selittamaan minulle mista on kysymys.Cream of tartar = hirvensarvensuola = viinikivi = kaliumbitartraatti. Tartraatit ovat viinihapon suoloja; viinikivi syntyy kalium-metallin ja viinihapon välisen kemiallisen reaktion seurauksena. Kalium on englanniksi potassium.
http://www.kolumbus.fi/rahola/sanastot/uvz.html#viini
http://www.dlc.fi/~marianna/gourmet/gl_bread.htm
- Eliza
Viinikivi:
Harmaanruakeaa vaikeasti liukenevaa suolamassaa, joka saostuu viinitynnyriin rypälemehun käymisen yhteydessä.
Puhdistettu viinikivi, lat. Cremor Tartari, on kaliumvetytartraattiats, viinihapon hapanta suolaa.
Siinä sanakirjan antama selitys asiaan.. eikusta ostamaan sit..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.35088781 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12581Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill692358- 1791955
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161542Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91401- 1121347
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181841328RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601310Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421227