Akvaarioon kylmää vai lämmintä vettä?

Starter

Kun poistan akvaariosta kerran viikossa puolet vedestä, niin millaista pitää ola veden, jonka laitan sitten sen vanhan veden tilalle? voiko sen laittaa suoraan hanasta vaan, tällöinhän pitäisi vesi mitata suoraan saman lämpöiseksi, kun akvaariossa ja silloinhan se olisi aika lämmintä. Mutta eikös lämpimään veteen ole putkista liuennut jotain haitallisia aineita? Eli veden pitäisi ola kylmää ja se pitäisi lämmittää ennen akvaarioon laittamista? Kumpi näistä on oikein?

12

1902

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish

      Itse ainakin laitan hanasta haaleata vettä.En kyllä lähtisi vettä lämmittämään. Haalea vesi sopivaa.

    • Miimu

      Laitat vain samanlämpöisenä kuin akvaariossa jo on. Putkista loppujenlopuksi aika harvoin mitään liukenee ja silloinkin tätä tapahtuu vasta niissä todella kuumissa vesiasteissa. Tietysti jokaisen akvaristin kannattaa ensin selvitellä se putkistonkin kunto, samalla kun tutkii millaista sieltä tuleva vesi on arvoiltaan.

    • sinna

      Yrität saada altaaseen saman lämpöistä vettä mitä siellä jo on. Kaloille tuo lämpötilojen nopea vaihtelu voi koitua kohtalokkaaksi.

      Meillä altaaseen laitetaan juuri saman asteista vettä kuin siellä on. Mittari kädessä valvon oikean lämpötilan. Lämmitin tasaa sitten ne pienet lämpötila erot.

      • minä

        ohjeessa lukkee ainakki et laita vaikkavähä viileempää jos sulla on lämmitin....lämpötilaero ei kuitenkaan saa olla kuutta astetta suurempi...kuiteskaan ei kannattas vaihtaa ku yksi kolmasosa vettä....


      • Miimu
        minä kirjoitti:

        ohjeessa lukkee ainakki et laita vaikkavähä viileempää jos sulla on lämmitin....lämpötilaero ei kuitenkaan saa olla kuutta astetta suurempi...kuiteskaan ei kannattas vaihtaa ku yksi kolmasosa vettä....

        Lopetetaanpa tämä höpöjen tietojen jakelu eteenpäin. Lämpötilaero ei saa todellakaan olla edes viittä astetta vaan korkeintaan se kaksi, mielummin ei yhtään. Vedenvaihdon määrästäkin on ihan oikeaa tietoa olemassa, vaikkapa tässä näin.http://www.aquahoito.info/suomi/aloittelija/vaihto.php


      • Minä74
        Miimu kirjoitti:

        Lopetetaanpa tämä höpöjen tietojen jakelu eteenpäin. Lämpötilaero ei saa todellakaan olla edes viittä astetta vaan korkeintaan se kaksi, mielummin ei yhtään. Vedenvaihdon määrästäkin on ihan oikeaa tietoa olemassa, vaikkapa tässä näin.http://www.aquahoito.info/suomi/aloittelija/vaihto.php

        Lämpötila voi olla vähän alhaisempi, 1/3 vedenvaihto riittää; uuteen veteen lisätään vedenparannusainetta ohjeen mukaan. Ja sinulle Miimu, ei ole sinun asiasi kutsua toisten, usein vuosia akvaarioita menestyksellisesti hoitaneiden kirjoituksia "höpöjutuiksi".


      • kuka
        Minä74 kirjoitti:

        Lämpötila voi olla vähän alhaisempi, 1/3 vedenvaihto riittää; uuteen veteen lisätään vedenparannusainetta ohjeen mukaan. Ja sinulle Miimu, ei ole sinun asiasi kutsua toisten, usein vuosia akvaarioita menestyksellisesti hoitaneiden kirjoituksia "höpöjutuiksi".

        Että sama kai se kuka sinulle sen sanoo, olkoon Miimu tai kuka tahansa. Akvaarionhoito-ohjeesi ovat vanhentunutta tietoa. Nykyisellään voidaan kutsua myös höpöjutuiksi. Jos et meitä usko, niin kysäisepä piruuttasi vähän kokeneemmilta akvaristeilta. Esim. se linkki jonka Miimu laittoi, on akvaarioita jo 55 vuoden ajan harrasteen herran tekeleitä.


      • eevi
        Minä74 kirjoitti:

        Lämpötila voi olla vähän alhaisempi, 1/3 vedenvaihto riittää; uuteen veteen lisätään vedenparannusainetta ohjeen mukaan. Ja sinulle Miimu, ei ole sinun asiasi kutsua toisten, usein vuosia akvaarioita menestyksellisesti hoitaneiden kirjoituksia "höpöjutuiksi".

        Taas näitä näsäviisaita jotka "hoitaneet akvaariota 20 vuotta". Jos vesi on liian kylmää, kaloille voi tulla uimarakon tulehdus! Ja muutenkin kalanviljelylaitoksella töissä olleena tiedän, että jo muutaman asteen yhtäkkinen muutos voi olla isokin shokki ja rasitus kaloille!
        Niin ja useimmiten vedenparannusaine on vain rahanmenoa jos veden laatu on hyvä (eli vedessä ei ole klooria tms. ainetta).


      • tai..
        eevi kirjoitti:

        Taas näitä näsäviisaita jotka "hoitaneet akvaariota 20 vuotta". Jos vesi on liian kylmää, kaloille voi tulla uimarakon tulehdus! Ja muutenkin kalanviljelylaitoksella töissä olleena tiedän, että jo muutaman asteen yhtäkkinen muutos voi olla isokin shokki ja rasitus kaloille!
        Niin ja useimmiten vedenparannusaine on vain rahanmenoa jos veden laatu on hyvä (eli vedessä ei ole klooria tms. ainetta).

        tai aivotulehdus iskee, kun näitä viestejä lukee.


      • Miimu
        eevi kirjoitti:

        Taas näitä näsäviisaita jotka "hoitaneet akvaariota 20 vuotta". Jos vesi on liian kylmää, kaloille voi tulla uimarakon tulehdus! Ja muutenkin kalanviljelylaitoksella töissä olleena tiedän, että jo muutaman asteen yhtäkkinen muutos voi olla isokin shokki ja rasitus kaloille!
        Niin ja useimmiten vedenparannusaine on vain rahanmenoa jos veden laatu on hyvä (eli vedessä ei ole klooria tms. ainetta).

        Juu, vedenparannusaineet ovat kanssa useimmiten ihan höpöjä, joskus ajavat asiansa kyllä, esim jos jollakin kalalla on naarmuja tms.

        Onhan se varmaan ikävää kun puolivuotta akvaarion omistanut ihminen neuvoo, mutta jos tietonikin ovat puolivuotiaita eivätkä viime vuosituhannelta, niin voi hyvinkin olla, että olen oikeassa. Kokemusperäistä tietoa on käytännössä koko elämäni ajalta, joten vaikka oma akvaario onkin nuori, niin, no kyllä minä jotain jo tiedän.

        Sitä paitsi minulle on aina ihan sama kuka, mikä tai minkä ikäinen henkilö minua neuvoo, jos hä'n vain voi väitteensä perustella ja pysyy sanansa takana. Vain niin voi oppia.


      • Starter
        Miimu kirjoitti:

        Juu, vedenparannusaineet ovat kanssa useimmiten ihan höpöjä, joskus ajavat asiansa kyllä, esim jos jollakin kalalla on naarmuja tms.

        Onhan se varmaan ikävää kun puolivuotta akvaarion omistanut ihminen neuvoo, mutta jos tietonikin ovat puolivuotiaita eivätkä viime vuosituhannelta, niin voi hyvinkin olla, että olen oikeassa. Kokemusperäistä tietoa on käytännössä koko elämäni ajalta, joten vaikka oma akvaario onkin nuori, niin, no kyllä minä jotain jo tiedän.

        Sitä paitsi minulle on aina ihan sama kuka, mikä tai minkä ikäinen henkilö minua neuvoo, jos hä'n vain voi väitteensä perustella ja pysyy sanansa takana. Vain niin voi oppia.

        Kiitoksia kaikille vastanneille! :)


      • Anonyymi
        Starter kirjoitti:

        Kiitoksia kaikille vastanneille! :)

        Tästä akvaarion veden vaihdosta neuvoisin. Laita edellisenä päivänä kylmää vettä ämpäreihin ja anna olla 1vrk. seisomassa ehtii lämmetä huoneen lämpöiseksi toimii. Akvaario ollut itselläni 5v. T. Kati


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5424
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2406
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1937
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1638
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe