Westie koulutus

Koiruli

Heissan,

Harkitsen juuri koiran ottamista ja olen päätynyt hankkimaan westien. Ennen olen omistanut bernin, leonbergin ja kultasen noutajan. Eli nyt olis tarkoitus hankkia vähän pienenmpi koira.

Kysymykseni kuuluukin, minkälainen westie on kouluttaa yllämainittuihin verrattuna. Tuleeko terrierimäisyys vahvasti esille? En ole ennen kouluttanut terriä niin kaikki vinkit olisi tarpeen...

Entä westien luonteenpiirteet?

Kiitos avusta!

2

491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Chamomilla

      Westeissä kuten muissakin roduissa on aika paljon eroja yksilöstä riippuen. Toinen saattaa olla hyvin kiltti, rauhallinen ja tottelevainen - toinen taas rohkea, vilkas ja vähän kovapäinen. Paljon riippuu myös kasvatuksesta, millainen westiestä myöhemmin tulee. Usein täysin kasvattamattomat, tahtonsa aina periksi saaneet westiet ovat myöhemmin aika vaikeita käsiteltäviä, mutta niinhän se voi olla myös muissa roduissa. Ehkä kuitenkin westien hellyttävä ulkomuoto ja pienuus saavat monet ihmiset luistamaan tarpeellisesta "kurista ja ojennuksesta", jolloin tuloksena on lopulta koko perhettä ohjaileva "hirmu" ja eläinlääkäreiden kauhu....

      Jos nyt unohdetaan nuo yksilölliset erot, niin yleensä westiä voi kuvata iloiseksi ja vilkkaaksi ja ihmisystävälliseksi koiraksi, joka usein säilyttää tuon iloisuutensa vanhoille päiville asti, mikäli pysyy terveenä. Rohkea se on myös ja varsinkin urokset saattavat lähteä sotajalalle huomattavasti isompia uroksia vastaan (westie on hyvä heti pienestä pitäen totuttaa muihin koiriin, ettei se alkaisi saada liikaa "rasisitisia" luonteenpiirteitä..). Westie on älykäs, mutta joskus itsepäinen. Itsepäisyydestä huolimatta hyvin ne silti näyttävät pärjäävän myös agility -ja tokoharrastuksissa. Ne ovat terveinä ollessaan kestäviä koiria, jaksavat kulkea uteliaalla mielellään pitkiäkin lenkkejä. En perinpohjaisesti tunne noita sinulla aikaisemmin olleita rotuja, mutta uskoisin että sekä berniä, leonbergia, kultaista noutajaa ja westiä yhdistää tietynlainen miellyttämisen halu, mikä auttaa koiran koulutuksessa.

      Westietä ottaessa kannattaa muistaa, että se on trimmattava rotu. Turkki pitää nyppiä muutaman kuukauden välein pysyäkseen siistinä ja suht´ helppohoitoisena. Hoitamaton turkki voi johtaa erilaisiin iho-oireisiin, joita muuten westeillä jonkun verran esiintyy. Pääasiassa westien iho-ongelmat liittyvät ruokintaan eli annetaan vääränlaista ruokaa. Kuivamuonien, varsinkin halpojen "maitokauppamuonien" (sekä koirille tarkoitettujen lihasäilykkeiden) kanssa täytyy olla varovainen - moni on saanut westielleen ennemmin tai myöhemmin jos jonkinnäköiset iho-ongelmat syöttämällä näitä halpoja muonia.

      • Mikki

        Meidän 1v 5 kk oleva uros westie on hyvin oppiva mutta vain silloin kun hän itse luulee hyötyvänsä siitä jotenkin. Eli tällä koiralla se miellyttäminen ei ole niin itsestäänselvyys kuin esim kultaisella noutajalla.
        Meilläkin valitettavasti allergia on mm. naudanlihaan joten saa olla tarkka mitä syöttää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      134
      1383
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      103
      1085
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      983
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      308
      842
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      702
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      614
    Aihe