Kummiudesta

krista3

Pääseekö lapsen kummiksi henkilö joka on käynyt rippikoulun mutta on eronnut kirkosta?

6

978

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kahden..

kummin on oltava rippikoulun käyneitä ja kuuluttava kirkkoon.

• yks pappi

kaikkien kummien on täytettävä kelpoisuusehdot eli kuuluttava kirkkoon ja oltava konfirmoituja. Kummiksi ei voida merkitä kirkkoon kuulumatonta. JOs pappi näin tekee, se on virhe. Lapsen vanhemmat voivat sopia haluamiaan järjestelyjä erilaisten ihmisten kanssa. Nämä eivät kuitenkaan ole kirjoissa ja kansissa kummina, vaikka heitä perheen kesken kummiksi taidetaan usein kutsuakin.

• Mir69

Jos lapsen vanhemmatkaan eivät kuulu kirkkoon, eikä lasta kasteta "kirkon kirjoihin", vaan hän liittyy väestörekisteriin, voi toki kummi olla kuka vaan (kirkkoon kuuluva tai kuulumaton), jonka vanhemmat kummiksi nimeävät. Tällöin kastetilaisuutta kutsutaan nimenantojuhlaksi tms., ja se voi olla yhtä sykähdyttävä ja ikimuistoinen, kuin kirkon kaste.

Vanhemmat voivat esim. itse tehdä "kummitodistukset", jos niin halutaan, mutta muuten kummius on tässä tapauksessa ns. "nimellinen toimi" -mikä ei tietenkään estä -eikä takaa- näin nimettyjen kummien olemista lapselle hyviä ja rakkaita, aitoja, oikeita kummeja.

• on kristinuskoon

liittyvä käsite ja kummin tehtävä on nimenomaan auttaa kasvattamaan lasta kristinuskoon. Kirkkoon kuulumattomien nimeämisjuhlassa ei siis voi olla kummeja yhtään sen enempää kuin on kyse kastejuhlastakaan. Toki lapselle voidaan valita kummeja vastaavia tärkeitä aikuisia. Mutta kristillisen kummi-käsitteen käyttäminen on kai aika yliampuvaa nimeämisjuhlien yhteydessä? Nimeämisjuhlat ovat muutenkin aivan eri asia kuin kaste, sillä kasteessahan on kyse siitä että lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi, ei suinkaan nimen antamisesta.

• urbanus paganus
        on kristinuskoon kirjoitti:

liittyvä käsite ja kummin tehtävä on nimenomaan auttaa kasvattamaan lasta kristinuskoon. Kirkkoon kuulumattomien nimeämisjuhlassa ei siis voi olla kummeja yhtään sen enempää kuin on kyse kastejuhlastakaan. Toki lapselle voidaan valita kummeja vastaavia tärkeitä aikuisia. Mutta kristillisen kummi-käsitteen käyttäminen on kai aika yliampuvaa nimeämisjuhlien yhteydessä? Nimeämisjuhlat ovat muutenkin aivan eri asia kuin kaste, sillä kasteessahan on kyse siitä että lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi, ei suinkaan nimen antamisesta.

Kummi-sana on yleinen kaikissa suomensukuisissa kielissä. Yleensä se on tarkoittanut jotain sukulaista, mutta tarkka merkitys vaihtelee (esim.virossa kummitus tarkoittaa anoppia).
        Sana on arviolta 6000 v vanha joten kristityt sitä eivät keksineet.

Rooman aikaan kristityillä ei ollut kummeja vaan kasteeseen hankittiin todistajat (testes).
        Kummius lapsen apukasvattajana tai suojelijana on keski- ja pohjois-Eurooppalainen tapa joka on todistettavasti ollut käytössä jo ennen kristinuskon saapumista alueelle.

• jos

liittyy takas kirkkoon ristiäisiä ennen niitten jälkeen sitten voi taas erota

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5219
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3430
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2822
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2618
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe