Onko kenelläkään näin?

hämmästyttää

Nyt haluaisin tietää onko käytännössä kenelläkään käynyt näin: apteekin pikatesti näyttää että ei ole keliakiaa, ei mitään oireita ja henkilö syö runsaasti gluteenia sisältäviä tuotteita ilman mitään oireita, ja silti olisi keliakia? Tiedän tuon olevan teoriassa mahdollista ja että se todetaan aina tähystyksessä, nyt haluaisin tietää että onko näin käynyt jollain?

6

964

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täällä..

      ...minä tiedän tapauksen, jossa perhepiirissä on useampi todettu keliakiatapaus. Yksi oireileva perheenjäsen teki positiivisen pikatestin, verikokeissa keliakiaa ei todettu!

    • Ruiskukkanen

      Jos sairastaa keliakiiaa, gluteeini on syönyt suolinukan pois ohutsuolesta ja ruokien imeytyminen, erityisesti hiilihydraattien on vaikeutunut.
      Kyllä sen pitäisi aiheuttaa myöskin oireita ja tuntua jossakin kehon osassa.
      Useimmiten on selviä oireta, mutta ei löydy keliakiaa. Testitkin voivat olla plussaa, mutta suolinukka vielä liian hyvässä kunnossa. Toisaalta testit ovat IgA - painotteisia ja on henkilöitä , etenkin juuri keliakiaa potevia, joilta IgA puuttuu kokonaan eli vasta-aineet eivät ole testattavissa.

      • hämmästyttää

        niin sitten minulla on väärä diagnoosi. Pitäisi varmaan hankkia lähete tähystykseen ja varmistaa asia.


      • *JenniM*
        hämmästyttää kirjoitti:

        niin sitten minulla on väärä diagnoosi. Pitäisi varmaan hankkia lähete tähystykseen ja varmistaa asia.

        Tein pikatestin kesällä, tulos ei viitannut keliakiaan. Lääkärin kehotuksesta menin kuitenkin laajaan Keliakia verikokeeseen (3 vasta-ainetta ja tulehdusarvot) ja tulos viittasi aktiiviin keliakiaan.

        EI PIKATESTIIN VOI LUOTTAA!!


      • *JenniM*
        hämmästyttää kirjoitti:

        niin sitten minulla on väärä diagnoosi. Pitäisi varmaan hankkia lähete tähystykseen ja varmistaa asia.

        Unohdin oireettomuudesta vielä sanoa.

        Itselläni ei ollut mitään vatsa oireita, ei kipua, ei ripulia, näin jälkeenpäin mietittynä ainoastaan vatsan turvotusta. Sen sijaan olin vuosia hakenut vastausta väsymykseen ja voimattomuuteen. Anemiaa oli myös, mutta naisena yhdistin sen aina runsaisiin kuukautisiin.

        Kun ihmettelin lääkärille sitä, miten minulla voi olla keliakia ilman vatsaoireita, tämä totesi (ravintoterapeutti alunperin joten tiesi perinpohjin keliakiasta), että olen jo niin sopeutunut oireisiin.


      • hämmästyttää
        *JenniM* kirjoitti:

        Unohdin oireettomuudesta vielä sanoa.

        Itselläni ei ollut mitään vatsa oireita, ei kipua, ei ripulia, näin jälkeenpäin mietittynä ainoastaan vatsan turvotusta. Sen sijaan olin vuosia hakenut vastausta väsymykseen ja voimattomuuteen. Anemiaa oli myös, mutta naisena yhdistin sen aina runsaisiin kuukautisiin.

        Kun ihmettelin lääkärille sitä, miten minulla voi olla keliakia ilman vatsaoireita, tämä totesi (ravintoterapeutti alunperin joten tiesi perinpohjin keliakiasta), että olen jo niin sopeutunut oireisiin.

        Eli sinulla oli oireita; anemiaa ja väsymystä ja voimattomuutta. Minulla on hemoglobiini noin 150 ja olo on loistava. Ei vatsaoireita (joita monella keliaakikolla ei ole), ei väsymystä, ei kynsissä tai hiuksissa tai ihossa oireita. Mikään ei viittaa keliakiaan ja silti on diagnoosi. Haluan kyllä lopullisen selvyyden ja menen tähystykseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3913
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      92
      2039
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      306
      1241
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe