Nyt haluaisin tietää onko käytännössä kenelläkään käynyt näin: apteekin pikatesti näyttää että ei ole keliakiaa, ei mitään oireita ja henkilö syö runsaasti gluteenia sisältäviä tuotteita ilman mitään oireita, ja silti olisi keliakia? Tiedän tuon olevan teoriassa mahdollista ja että se todetaan aina tähystyksessä, nyt haluaisin tietää että onko näin käynyt jollain?
Onko kenelläkään näin?
6
1085
Vastaukset
- täällä..
...minä tiedän tapauksen, jossa perhepiirissä on useampi todettu keliakiatapaus. Yksi oireileva perheenjäsen teki positiivisen pikatestin, verikokeissa keliakiaa ei todettu!
- Ruiskukkanen
Jos sairastaa keliakiiaa, gluteeini on syönyt suolinukan pois ohutsuolesta ja ruokien imeytyminen, erityisesti hiilihydraattien on vaikeutunut.
Kyllä sen pitäisi aiheuttaa myöskin oireita ja tuntua jossakin kehon osassa.
Useimmiten on selviä oireta, mutta ei löydy keliakiaa. Testitkin voivat olla plussaa, mutta suolinukka vielä liian hyvässä kunnossa. Toisaalta testit ovat IgA - painotteisia ja on henkilöitä , etenkin juuri keliakiaa potevia, joilta IgA puuttuu kokonaan eli vasta-aineet eivät ole testattavissa.- hämmästyttää
niin sitten minulla on väärä diagnoosi. Pitäisi varmaan hankkia lähete tähystykseen ja varmistaa asia.
- *JenniM*
hämmästyttää kirjoitti:
niin sitten minulla on väärä diagnoosi. Pitäisi varmaan hankkia lähete tähystykseen ja varmistaa asia.
Tein pikatestin kesällä, tulos ei viitannut keliakiaan. Lääkärin kehotuksesta menin kuitenkin laajaan Keliakia verikokeeseen (3 vasta-ainetta ja tulehdusarvot) ja tulos viittasi aktiiviin keliakiaan.
EI PIKATESTIIN VOI LUOTTAA!! - *JenniM*
hämmästyttää kirjoitti:
Unohdin oireettomuudesta vielä sanoa.
Itselläni ei ollut mitään vatsa oireita, ei kipua, ei ripulia, näin jälkeenpäin mietittynä ainoastaan vatsan turvotusta. Sen sijaan olin vuosia hakenut vastausta väsymykseen ja voimattomuuteen. Anemiaa oli myös, mutta naisena yhdistin sen aina runsaisiin kuukautisiin.
Kun ihmettelin lääkärille sitä, miten minulla voi olla keliakia ilman vatsaoireita, tämä totesi (ravintoterapeutti alunperin joten tiesi perinpohjin keliakiasta), että olen jo niin sopeutunut oireisiin. - hämmästyttää
*JenniM* kirjoitti:
Unohdin oireettomuudesta vielä sanoa.
Itselläni ei ollut mitään vatsa oireita, ei kipua, ei ripulia, näin jälkeenpäin mietittynä ainoastaan vatsan turvotusta. Sen sijaan olin vuosia hakenut vastausta väsymykseen ja voimattomuuteen. Anemiaa oli myös, mutta naisena yhdistin sen aina runsaisiin kuukautisiin.
Kun ihmettelin lääkärille sitä, miten minulla voi olla keliakia ilman vatsaoireita, tämä totesi (ravintoterapeutti alunperin joten tiesi perinpohjin keliakiasta), että olen jo niin sopeutunut oireisiin.Eli sinulla oli oireita; anemiaa ja väsymystä ja voimattomuutta. Minulla on hemoglobiini noin 150 ja olo on loistava. Ei vatsaoireita (joita monella keliaakikolla ei ole), ei väsymystä, ei kynsissä tai hiuksissa tai ihossa oireita. Mikään ei viittaa keliakiaan ja silti on diagnoosi. Haluan kyllä lopullisen selvyyden ja menen tähystykseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.3902957SDP pelastaa uppoavan Suomen
2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis662334Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj781989Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis1161706- 1401572
- 691189
Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki1021039Raiskaukset loppumaan?
Onko kenelläkään tiedossaan tuloksellisia keinoja saada väkisinmakaaminen loppumaan tai edes vähenemään? Lainsäädännön268993Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!
Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li12992- 40864