Heippa,
pesuhuoneessa suihku on ruvennut tiputtamaan. Suihku on noin 8 vuotta vanha ja merkiltään Oras. Kuinkahan tiiviste vaihdetaan?
Hanan sulkija/avaaja on sellainen pyöreä pallo jota käännetään myötäpäivään kun hana halutaan kiinni.
Onnistuuko tee-se-itse -mieheltä vai tarvitaanko tässä putkimiestä?
Pesuhuoneen suihku tiputtaa, miten
14
34775
Vastaukset
- Pera
Niitä tiivisteitä tai koko venttiilin saa rautakaupasta. Netistä löytyy Oraksen sivuilta räjäytyskuva.
- sulkea?
Kiitti
Pitääkö vesi ensin sulkea pääsulusta vai onko ne hanan pienet ruuvit riittäviä (vai suljetaanko vesi niistä ylipäätäänkään)? Mulla ei oo mitään kokemusta näistä hommista. - heiniä..
Mitähän maksaa jos ammattilainen tulee vaihtamaan tarvittavat osat? Paikkana Vantaa.
Parempi olla tällasen rähmäkäpälän puuttumatta noihin juttuihin lainkaan. Tulee vaan vahinkoa.
- jsokus tai ensviikolal.
eli on kirkasta muovia oleva astianpesuainepullon osa suihkusysteemin alla,
siitä halkaisija 5/6 mm muoviletku viemäriin,
on reikä viemäriputkessa, johon letku menee 30 cm sisään.
----------------------------
meillä vuotaa myös se jako-venttiili
(hyvä kun vuotaa, se on tärkeää minun systeemissä)
kun jakaa ylös ja alas, ja siitä sitten tippuu vesi eikä nouse ylös kattosuihkuun ja tipu sieltä.
systeemimme viemäriin menevä pienempi letku (4/5mm) meni tukkoon veden saasteista , mutta suurempi on todella vuosia toiminut ilman mitään harmeja ja hoitoa,
joskus 2-3 kertaa vuodessa olen kyllä laittanut tuohon kuppiin pyykkipulveria, jotta puhdistaa letkua
meillä vuotaa vain noin 2 litraa/vrk, joten vedenkulutushukka on pieni, mutta jokainen tippa on liikaa, se pilaa lattian. - pitää vaihtaa
Mistä se vuotaa? Vuotaako se jostain välistä, vai siitä mistä vesi normaalistikin tulee kun suihku on auki? Jos jälkimmäinen, niin tiivisteiden vaihto ei auta, vaan koko säätöosa on vaihdettava.
- alkuper.
Se vuotaa sieltä mistä vesi normaalistikin tulee. olen huomannut, että kääntäessäni lämmönsäätimen kylmäasentoon hana saattaa lakata tippumasta kokonaan.
suihku on siis vain 8 vuotta vanha. noinko nopeasti ne menee? - merkki?
alkuper. kirjoitti:
Se vuotaa sieltä mistä vesi normaalistikin tulee. olen huomannut, että kääntäessäni lämmönsäätimen kylmäasentoon hana saattaa lakata tippumasta kokonaan.
suihku on siis vain 8 vuotta vanha. noinko nopeasti ne menee?Voi mennä. Minkä merkkinen hana? Oraksen hanoissa on viiden vuoden tiputtamattomuustakuu säätöosalle. Joten kahdeksan vuoden ikäisenä se voi hyvinkin jo alkaa tiputtamaan.
Omassa kämpässä tosin kaikki suihku- ja pesuallashanat (yhteensä 9kpl) ovat 20 vuotta vanhoja ja vasta yhden pesuallashanan olen pari vuotta sitten joutunut vaihtamaan. Siinäkään ei tosin säätöosa alkanut tiputtamaan, vuoti vain tiivisteen välistä, mutta hana oli niin nuhjuisen näköinen että vaihdoin kokonaan uuteen. - alkup.
merkki? kirjoitti:
Voi mennä. Minkä merkkinen hana? Oraksen hanoissa on viiden vuoden tiputtamattomuustakuu säätöosalle. Joten kahdeksan vuoden ikäisenä se voi hyvinkin jo alkaa tiputtamaan.
Omassa kämpässä tosin kaikki suihku- ja pesuallashanat (yhteensä 9kpl) ovat 20 vuotta vanhoja ja vasta yhden pesuallashanan olen pari vuotta sitten joutunut vaihtamaan. Siinäkään ei tosin säätöosa alkanut tiputtamaan, vuoti vain tiivisteen välistä, mutta hana oli niin nuhjuisen näköinen että vaihdoin kokonaan uuteen.Mielestäni kahdeksan vuotta on aivan liian lyhyt kestoaika tuollaiselle tuotteelle.
Minkähän suuruisesta summasta on kyse kun joudun teettämään työtkin ulkopuolisella (peukalo keskellä kämmentä)? - niin ei auta...
alkup. kirjoitti:
Mielestäni kahdeksan vuotta on aivan liian lyhyt kestoaika tuollaiselle tuotteelle.
Minkähän suuruisesta summasta on kyse kun joudun teettämään työtkin ulkopuolisella (peukalo keskellä kämmentä)?Säätöosa maksaa 30-40e. Putkimiehen taksa on 50-80e/h. Säätöosan vaihtamiseen menee putkimieheltä pari minuuttia, mutta minimilaskutus on varmaankin yksi tunti. Mutta ei tuo kovin vaikea homma tosiaan ole. Oraksen sivuilta löytyy ohjeet.
Ethän vain muuten asu taloyhtiössä? - alkup.
niin ei auta... kirjoitti:
Säätöosa maksaa 30-40e. Putkimiehen taksa on 50-80e/h. Säätöosan vaihtamiseen menee putkimieheltä pari minuuttia, mutta minimilaskutus on varmaankin yksi tunti. Mutta ei tuo kovin vaikea homma tosiaan ole. Oraksen sivuilta löytyy ohjeet.
Ethän vain muuten asu taloyhtiössä?Eikö se sen kalliimpi ole? Siis se iso mutikka missä on lämmönsäätö, nappula suihku/hana-asentoon ja voimakkuus? Ja ton verran työtä päälle... jos Vantaalla selviää tolla rahalla niin eiköhän se mene budjettiin nippa nappa.
En asu taloyhtiössä vaan omakotitalossa.
Ne oraksen ohjeet on tehty ammattilaisia varten, mutta mä en ymmärrä noista LVI-jutuista yhtään mitään. Enkä viitsisi ruveta harjoittelemaan omalla kodilla jos on pienikin vesivahingon vaara. - hanan sisällä...
alkup. kirjoitti:
Eikö se sen kalliimpi ole? Siis se iso mutikka missä on lämmönsäätö, nappula suihku/hana-asentoon ja voimakkuus? Ja ton verran työtä päälle... jos Vantaalla selviää tolla rahalla niin eiköhän se mene budjettiin nippa nappa.
En asu taloyhtiössä vaan omakotitalossa.
Ne oraksen ohjeet on tehty ammattilaisia varten, mutta mä en ymmärrä noista LVI-jutuista yhtään mitään. Enkä viitsisi ruveta harjoittelemaan omalla kodilla jos on pienikin vesivahingon vaara.Ei, vaan säätöosa on siellä hanan sisällä oleva osa joka täytyy vaihtaa. Hanaa täytyy hieman purkaa jotta sen saa vaihdettua. Se osa siis maksaa 30-40e. Itse asiassa kun kyseessä on termostaattisuihkuhana, eikä vipuhana, niin osaa kutsutaan joskus karapesäksi ja se on hieman halvempi kuin vipuhanan säätöosa, eli maksaa vain. n. 20e. Osa on tämännäköinen: http://verkkokauppa.hanakkatalo.fi/images/6421201.gif
Koko uusi perusmallinen suihkuhana maksaa n. 150e. Jos koko hanan vaihtaa niin ei mitään tarvitse purkaa. Veden syöttö kiinni joko päähanasta tai sulkuventtiileistä (niistä pienistä ruuveista) ja vanha hana pois ja uusi tilalle. Työkaluna riittää jakoavain. Koko hanan vaihdon osaa tehdä kuka vaan.
Jos tietäisit hanan tarkan mallin (esim. Optima, Oramix, Nova tms.) niin Oraksen sivuilta löytyy videoina ohjeet säätöosan vaihtoon. Ne videot löytyvät Ammattilaisille-osastolta, mutta tavallisille ihmisille ne on tarkoitettu, ammattilaiset kyllä osaa säätöosan vaihtaa ilman mitään videoitakin. Ei tosiaan mikään kummoinen homma ole sekään. - Alkup.
hanan sisällä... kirjoitti:
Ei, vaan säätöosa on siellä hanan sisällä oleva osa joka täytyy vaihtaa. Hanaa täytyy hieman purkaa jotta sen saa vaihdettua. Se osa siis maksaa 30-40e. Itse asiassa kun kyseessä on termostaattisuihkuhana, eikä vipuhana, niin osaa kutsutaan joskus karapesäksi ja se on hieman halvempi kuin vipuhanan säätöosa, eli maksaa vain. n. 20e. Osa on tämännäköinen: http://verkkokauppa.hanakkatalo.fi/images/6421201.gif
Koko uusi perusmallinen suihkuhana maksaa n. 150e. Jos koko hanan vaihtaa niin ei mitään tarvitse purkaa. Veden syöttö kiinni joko päähanasta tai sulkuventtiileistä (niistä pienistä ruuveista) ja vanha hana pois ja uusi tilalle. Työkaluna riittää jakoavain. Koko hanan vaihdon osaa tehdä kuka vaan.
Jos tietäisit hanan tarkan mallin (esim. Optima, Oramix, Nova tms.) niin Oraksen sivuilta löytyy videoina ohjeet säätöosan vaihtoon. Ne videot löytyvät Ammattilaisille-osastolta, mutta tavallisille ihmisille ne on tarkoitettu, ammattilaiset kyllä osaa säätöosan vaihtaa ilman mitään videoitakin. Ei tosiaan mikään kummoinen homma ole sekään.Hana on Oras Optima. Katsoin videon eikä näytä kovin pahalta hommalta. Taidan aluksi vain puhdistaa osan ja laittaa uudet rasvat renkaisiin. Mistähän sitä o-rengasrasvaa oikein saa vai köyköhän tavallinen vaseliini?
Hyvä että ovat laittaneet kunnon ohjeet nettiin. Muutoin olisikin varmasti hanamerkki vaihtunut. 8 vuotta on kovin lyhyt aika hanalle, varsinkin kun itse olen asunut 50-luvulla tehdyssä talossa jossa vielä muutama vuosi sitten oli alkuperäiset hanat ihan mainiossa kunnossa. - voide...
Alkup. kirjoitti:
Hana on Oras Optima. Katsoin videon eikä näytä kovin pahalta hommalta. Taidan aluksi vain puhdistaa osan ja laittaa uudet rasvat renkaisiin. Mistähän sitä o-rengasrasvaa oikein saa vai köyköhän tavallinen vaseliini?
Hyvä että ovat laittaneet kunnon ohjeet nettiin. Muutoin olisikin varmasti hanamerkki vaihtunut. 8 vuotta on kovin lyhyt aika hanalle, varsinkin kun itse olen asunut 50-luvulla tehdyssä talossa jossa vielä muutama vuosi sitten oli alkuperäiset hanat ihan mainiossa kunnossa.Oraksen O-rengasrasvaa saa rautakaupoista sieltä missä myydään hanoja ja niiden varaosia. Mutta ei kannata ostaa, julmetun kallista. Voi laittaa muutkin kuin Oraksen pilviin hinnoiteltua merkkituotetta. Sitä laitetaan lähinnä sen takia että säätöosa liukuu hyvin paikalleen niin etteivät O-renkaat rullaudu irti.
- Alkup. kirjoittaja
voide... kirjoitti:
Oraksen O-rengasrasvaa saa rautakaupoista sieltä missä myydään hanoja ja niiden varaosia. Mutta ei kannata ostaa, julmetun kallista. Voi laittaa muutkin kuin Oraksen pilviin hinnoiteltua merkkituotetta. Sitä laitetaan lähinnä sen takia että säätöosa liukuu hyvin paikalleen niin etteivät O-renkaat rullaudu irti.
Kiitän kaikkia auttaneita. Itse säätöosaa ei tarvinnut vaihtaa, riitti kun vaihdoin sulkuventtiilin, joka maksoi 16 euroa rautakaupassa. Ei enää tiputa.
Hienoa oli varsinkin vinkki oraksen sivuille, kiitos erityisesti siitä. Ilman apuanne olisin joutunut tilaamaan putkimiehen paikalle ja iso laskuhan siitä tietysti olisi napsahtanut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492318- 262173
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271535Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161484- 1241417
- 191083
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71974Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut117944Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89944Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333883