karsea kurkkukipu

mikä ihme tää on

Onko muilla täällä pk-seudulla ollut vastaavaa? toissayönä heräsin siihen että kurkku oli ihan järjettömän kipeä yhdestä kohtaa toiselta puolelta. Vaiva helpotti päivän mittaan mutta palaa aina iltaa kohden. nenä vähän tukossa mutta muita oireita ei sitten olekkaan. kyllä mulla kaikenmaailman kurkkukipuja ja flunssia ollut, mutta tällaista kurkkukipua en ihan muista.

23

12130

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kans

alko su-ma välisenä yönä järkyttävä kurkkukipu ja kipukohdistui vasemaale puolelle. Ja siitä lähtien joka yö olen valvonut tuon kurrkukivun takia, pahenee aina iltaa kohti. Nieluviljely otettiin, mutta ei mitään löydöstä. Taitaa olla virus peräistä. Mut ei mulkaan ole ennen tällaista ollut, että ei pysty nukkuun ja vielä näin monena yönä peräkkäin!

• Kurkkukipuinen

Mäkin asun pk-seudulla ja mulla on ollut n.vajaan viikon jo joka iltainen/öinen kurkkukipu. Päivällä ei mitään, mutta illalla se taas alkaa... :(
        Muuten ei mitään muita oikeita, mutta toikin riittää.
        Pakko vetää iltaisin särkylääkettä, että saa rauhassa nukuttua. Mikähän virus lienee?

• Jo kolmatta viikkoa

Kurkun karheudella se alkoi, sitten nopeasti kurkku kipeytyi niin ettei oikein voinut niellä. Minullakin vasen puoli kipeä.
      Sitten tuli kauhea yskä ja nuha, oikein kunnon "ikivihreä".
      Pientä lämpöä oli, joka muuttui välillä alilämmöksi. Ikuna ei ole sellaista ollut.

Sitten tuntui paremmalta ja palasin töihin, mutta heti seuraavana päivänä tauti taas paheni ja kotiin potemaan. Kurkkukipu hellitti mutta lämpöily, yskä ja nuha jatkui entistä pahempana.
      Nyt olen töissä, mutta olo ei ole vieläkään terve.

-vois jo loppua-

• Jo kolmatta viikkoa

Lappeenrannasta tämä potilas.

• samoja kokemuksia
        Jo kolmatta viikkoa kirjoitti:

Lappeenrannasta tämä potilas.

Mullaki alko flunssa 4 päivän kurkkukivulla. Ei ole koskaan ollut nuin pitkään. Sitten se helpotti ja tuli yskä ja nuha. Flunssa on ollut voiton puolella jo kaksi viikkoa, mutta vielä olen lähes joka yö kärsinyt kurkkukivusta joka alkaa tuntumaan illalla/yöllä ja aamuksi helpottuu. Mitä ihmettä tää on?

• Oxygen82

Mulla alko kans kurkkukipu ihan yllättäen.. oli pakko mennä lekuriin, ku nielurisat ihan täynnä valkosia peitteitä..

Verikoe nieluviljely (angiina) näyttivät negatiivista, kuulemma virusperäinen tauti..

Kurkkukipuun oon ottanu ihan perusburanaa, mutta kipu on siitä huolimatta todella kova.. Ja vain toisella puolella nielua.. Sais kyllä mennä ohi..

• minullakin

nyt on just vastaavaa. illalla sairaan kipee. 3vk ollut.

• Rasittavaa

Samaa täällä, öisin nousee myös kuume.

• Rikula

Monella ollut oikein aika järkyttävä kurkkukipu nyt syyskesästä -16. Puolisollanikin oli muutaman viikon ja nyt itsellä. Meillä ja parilla naapurilla siihen liittynyt myös SILMÄN TAI SILMIEN RÄHMIMISTÄ.

Ensin tulee vain äkillinen todella kova kurkkukipu. Itsellä samaan aikaan lievää kuumetta ja palelua, niin kuin "asiaan kuuluu". Ei juuri muita oireita. Pari vuorokautta makasin, suurimmaksi osaksi umpiunessa ja sitten kurkku voi hyvin ja voimat alkoivat palata. Seuraavana päivänä tuli uusi kurkkukipu ja palelu ja aiempaa lievempi voimattomuus. Muutamia yskänpuuskakohtauksia tuli nyt myös ihan vain sen takia, että kurkussa tuntui olevan jokin kutittava. Heti perään toinen silmä alkoi erittää "räkää", vaikka tähän ei juuri nuhaakaan kuulu.
        Muilla ainakin kaikki parantunut parin viikon edestakaisen sahailun jälkeen ilmaan mitään lääkkeitä. Mutta se tuntuu olevan sääntö, että sahailee ja kun luulee, että alkaa parantua, niin siitä se pahin vaihe vasta alkaakin.

• Tietonen

Viis viikkoo ollu kurkkukipua välillä seilailee kitalakeen ja taas kurkkuun välillä ei juuri tunnu paitso punotus
      Onko muilla ai niin ei muita oireita vähän limaa irtoo

• Lahdessakin

Ai....mulla vasta reilun viikon ollut, eli jatkuuko tämä karmea kurkkukipu loputtomiin???
      Pientä lämpöä kolme ensimmäistä päivää ja pään särkyä aamuisin.
      Nenä ei tukossa, eikä limaa tule, mut nielu jumittaa.
      Viljely otettu, ei lääkitystä vielä.

• Nielukipuilija2viikkoa

Kyllä Vantaalta terve.
      Reilu kaksi viikkoa sitten alkoi kovalla jäseniensäryllä, korvatulehdus joka äityi pahaksi kurkku-ja nielukivuksi.
      Olen syönyt kahta antibioottia. Kaikki kokeet otettu, virusperäistä ei ollut, mutta tulehdusarvot oli >70. Laski antibiooteilla. Kuuri kesti 7 päivää.

Olen käynyt korvalääkärillä, on ultrattu kaula ja katsottu nielu. Oikeanpuoleinen imusolmuke ollut turvonnut ja säteilee korvaan. Vieläkin sattuu. Nukun panacodilla ja päivisin otan buranaa.
      Alkaa olemaan huumori jo loppu ja sit tietysti tulee kaikki kauhuskenaariot mieleen, onko suusyöpä tms.

Suolavedellä kurlaaminen on auttanut ehkä eniten.

Aijoo ja piti kuumetta yllä yli viikon 37.2-37.8 ei sen enempää mutta kun en koskaan lämpöile niin se tuntu.

Toivotaan että tää nyt paranisi pikaisesti.

Onko muilla ollut?

• khyyl3

Kyllä.Lahdessa kestänyt jo kolme viikkoa.Kahden viikon jälkeen luulin jo parantuneeni,mutta tulikin sitten takaisin entistä äkäisempänä.Kurkkukipu,keltaista räkää,silmät rähmii.Ei kuumetta koko taudin aikana

• Kaisu_79

Täällä valvotaan. Neljäs yö ja kovin kurkkukipu ikinä!! On päivälläkin kurja kipu mutta silloin siedettävämpi. Yöt menee tuskaillen, kun jokainen nielaisu koskee. Pikatesti negatiivinen, nyt odotellaan viljelyn tuloksia. Kurkku oli tulipunainen ja toisella puolella peitteet. Pientä lämpöä on,ei nuhaa. Rinnassa kyllä limaakin ja nyt vähän yskää. Ajattelin että en halua turhia antibiootteja,mutta näin yöllä tuntuu että koittais mitä vain tähän kipuun. Burana ei auta mitään.... Kohtalotovereita?

• Kamalatautinytliikkeellä

Kamala kurkkukipu nyt kestänyt 5 päivää. Pieni lämpöily ja nuha. Paleltaa, väsyttää ja kolottaa. Sais jo jumalauta loppua!! Öisin ei saa nukuttua kun kurkku niin kipee ja töissäkin on jaksettava käydä. Mistä tämmönen helvetillinen tauti on peräisin.

• sinappikääre

suolavedellä kurlataan yöksi laitetaaan villasukka tai villakaulaliina kaulaan ja sukkaan valkkosipulia ja sukka jalkaan aamulla todetaaan olon helpottuneen
      miksi
      kerro sinä

• Öhöh_

Eikö siihen kuristu nukkuessa?

• Öhöh_

*pian

• Jesse_55

Hei olen 15-vuotias poika Kuopion läheltä mulla alko maanantaina kuume ja kurkku oli kipeä sen jälkeen kurkkukipu paheni entisestään herään joka yö siihen ku tärisen todella paljon ja on hengitys vaikeutuu kokoajan auttakaa nopeasti:(

• Anonyymi

hton viiltävä kurkkukipu pahenee illaksi ei auta napit..onko pkseudulla muilla?

• Anonyymi

Kyllä, täällä ihan samat oireet kuin yllä monella ja viikko mennyt kivussa, tänään alkoi myös vihreä räkä juoksemaan. Aivan kamala tauti, nieluviljely neg. Yöt pahimpia.

• Anonyymi

Pk-seudulla asustellaan ja jotain samantyyppistä kärsitty jo suunnilleen viikon ajan. Kurkku kipeänä ja kaamea ärsyttävän kuiva yskä päällä. Joskus lähtee pois ja tulee joko illalla tai seuraavana aamuna takaisin. Ei lämpöä, mutta paikkoja särkee ja tuntuu kuin flunssa olisi jumissa ensioireissa ennen kuumetta.

• Anonyymi

Ensiksi täytyy sanoa, että en ole lääkäri, enkä puoskari. Käsittääkseni antibiootti tehoaa vain bakteereihin, joita voi nähdä jo 10 000-15 000 kertaisella suurentavalla mikroskoopilla ja joita voidaan tyypittää laboratorioissa ja kohdentaa kullekin bakteerityypille sopivia antibiootteja. Kurkkukivut lienevät usein virusperäisiä, paitsi angiina. Flunssia tulee ja menee, influenssat ovat sellaisia, joita pitää jotenkin hoitaa tai sitten odotella pitkäänkin ja käyttää vain oireiden helpottamiseen joitakin särkylääkkeitä ja kuumetta alentavia lääkkeitä. (Tätä saa vapaasti arvostella.)

Mutta uskon, että monissa tapauksissa kannattaa käydä lääkärillä. Miksi. Ammattinsa puolesta sekä sairaanhoitajilla, että lääkäreillä on sekä kirjoista ja opetuksista saatua ja lisäksi kokemusperäistä tietoa kun ovat monia potilaita nähneet ja auttaneet eri sairauksissa ja saaneet palautetta erilaisten hoitokäytänteiden ja hoitosuositusten mahdollisuuksista. Voi olle, että jo vilkaisu peilin ja pumpulitikun kanssa kurkkuun sulkee pois angiinan mahdollisuusden tai vahvistaa epäilyt, että on syytä ottaa laboratoriokokeet ja mahdollisesti määrätä antibiootin. Käsittääkseni on niin, että hoitamaton angiina voi aiheuttaa angina pektoriksen, joka ei ole hyvä asia sydämelle.
      Kevennys:
      Yhdellä julkkiksella lienee samoja uhkakuvia kurkun suhteen kuin oli ennenvanhaan viikinkiaikaisilla Perserkeillä, joita Suomestakin meni räyhäämään moniin maihin. Sanotaan, että he olivat lisäksi kannibaaleja. Tänään oli Iltalehdessä seuraava ilmoitus: Hannele Laurin yllättävä tv-ihastus vei jalat alta: ”Se äijä oli sen näköinen, että söisin sen!”

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      3874
    2. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      31
      3270
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      298
      3249
    4. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      11
      2343
    5. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      13
      1995
    6. 254
      1931
    7. Martinan mies on Suomessa.

Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      267
      1525
    8. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      83
      1454
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      43
      1224
    10. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      8
      1143
    Aihe