Menee hermot. Ongelmana naapurin koira, joka haukkuu aina yksin ollesaan... Naapurillamme on noin vuoden vanha koira, joka haukkuu tauotta yksin ollessaan, parhaimmassa tapauksessa jopa monta tuntia putkeen. Koira on iso ja siitä lähtee todella häiritsevä ääni. Olemme olleet todella kärsivällisiä ja keskustelleet ystävällisesti naapureiden kanssa ongelmasta ja ovat aina luvanneet tehdä asialle jotain, mutta edelleen ongelma on joka viikkoinen. Varsinkin viikonloppuina... Onko kenelläkään vastaavanlaisia kokemuksia?? Mitä asialle pitäisi tehdä, kun kyseessä ei ole vuokratalo??
Naapurin koira!!
21
9478
Vastaukset
- Marjatta
Sitä kannattaa kysyä isännöitsijältä. Me asuttiin jokun aika sitten vuokralla ja naapurissa oli koira joka haukku kanssa aina (öisinkin), sanottiin muutaman kerran siitä omistajille ja asia oli ok, mutta sitten asia unohtui parissa viikossa ja sanottiin taas, niin naapurin akka haukku meidät (poikamme 4 v, pitää kuulemma meteliä lauantai aamuisin 8 maissa, niin ettei ne saa nukutua), olipa selitys ja verrata vielä koiraa ja lasta, ja se lapsi juttukaan ei pitänyt edes paikkaansa ja jos asia olisi pitänyt paikkaansa niin, että meijän poika pitää meteliä, niin silloin oli kyllä jo hiljasuus loppunut, mutta järjestyssäännöissä lukee erikseen kohta lemmikeistä (ei saa aiheutaa minkäänlaista häiriöö talossa asuville). Onko asukkaat vuokralaisia vai omistavatko ne myös asunnon ? Todellakin isännöitsijä varmana osaa sanoa tähän asiaan jotain neuvoa. Tsemppiä, se on ikävä ongelma, kun koiran omistajat eivät osaa pitää koiriaan aisoissa.
- simo
Kaikenlainen metakka ärsyttää, varsinkin alakerran pennut kun rupeevat huutamaan ja juoksemaan ympäri asuntoaan aamu kahdeksalta. Minä sentään käyn vuorotyössä. En voi pitää ikkunoitakaan auki, kun ihanat lapsoset kirmaavat pihalle aamu yhdeksältä ja rääkyvät ja itkevät sitten vuoron perään.
- Dragonslayer
simo kirjoitti:
Kaikenlainen metakka ärsyttää, varsinkin alakerran pennut kun rupeevat huutamaan ja juoksemaan ympäri asuntoaan aamu kahdeksalta. Minä sentään käyn vuorotyössä. En voi pitää ikkunoitakaan auki, kun ihanat lapsoset kirmaavat pihalle aamu yhdeksältä ja rääkyvät ja itkevät sitten vuoron perään.
Lapset on lapsia, ja siksi välillä metelöivätkin.
Kerros/rivitaloissa täytyy sietää yhtä ja toista (paitsi 22-07). Jos ei siedä, niin parempi ostaa omakotitalo. - Hannu
Niin noh voisin muutaman sanan kyllä lapsistakin kerrostalossa sanoa. Kyllä se vaan niin on että joskus niistä lähtee jopa kovempi ja rasittavampi ääni kuin meidän naapurin koirasta. kello on jo yli sen 22 niin kiljutaan sängystä niin ettei varmasti koko talo nuku. Herätään viikonloppuisin paiskomaan leluja seinille niin ettei edelleenkään koko talo nuku. Tätä jatkuu myös yleisellä lenkkisauna vuorolla, missä terrorisoidaan muiden saunarauha kiljumalla ja juoksemalla ympäri pesuhuoneen ja saunan väliä. Että kyllä niitä ihan voi verrata keskenään koiran ja lapsen aiheuttamaa meteliä!
- Marjatta
simo kirjoitti:
Niin kuule teen minäkin vuorotyötä, ja oli todella kiva kuunnella jonkun piskin haukkuvan kaiken päivää/yötä. Sä varmaan sitten haluat kuunnella mieluummin koiran haukuntaa, kun lapsien ääniä ??
- Nyt meni hermo...
Marjatta kirjoitti:
Niin kuule teen minäkin vuorotyötä, ja oli todella kiva kuunnella jonkun piskin haukkuvan kaiken päivää/yötä. Sä varmaan sitten haluat kuunnella mieluummin koiran haukuntaa, kun lapsien ääniä ??
Näillä palstoilla ei näköjään osata keskustella ns. sivistyneesti, vaan aina taso tuppaa menemään lapselliseksi "eipäs juupas eipäs juupas" -väittelyksi ja stereotypioitten, yleistysten ja mustavalkoisen ajattelun viljelyksi. Hohhoijaa, katsotaan miten kiperän kommentin tämä minun kirjoitukseni taas saa aikaan..
- hau
Nyt meni hermo... kirjoitti:
Näillä palstoilla ei näköjään osata keskustella ns. sivistyneesti, vaan aina taso tuppaa menemään lapselliseksi "eipäs juupas eipäs juupas" -väittelyksi ja stereotypioitten, yleistysten ja mustavalkoisen ajattelun viljelyksi. Hohhoijaa, katsotaan miten kiperän kommentin tämä minun kirjoitukseni taas saa aikaan..
En ja ymmärä et, niin monella ihmisellä täytyy olla koira. Siinä täytyy olla joku psykolooginen tarkoitus. Olen pannut merkille et koiranom. on itsekäs asuja joka tykkää siitä esim. et saa tehdä ympäristölle kiusaa. Hän ei kuule oman koiran haukuntaa ja vähät välittää muista. Monesti koiranom. lapsetkin on yhtä meluisia. Kyllä häiritsevälle liikenteelle rakennetaan äänivalleja, mut tällaiselle naapurin möykkeelle ei ole mitään lakia. Kun joku laittaa koiran, niin hän laittaa sen lähellä oleville ihmisille myös ja tähän pitäisi laki säätä, niin et joka koiran hommaa, niin pitäi olla naapureitten lupa. Varsinkin kerrostalois pitäis olla eh. kielletty pitää koiraa. Minulla on ihan tarpeeks koiria vaikka en halua kun kaikilla naapureilla on koira. Joku osaa koiransa hoitaa, niin ettei edes huomaa et heilla on koira. Sit yh. naapurilla on kasi Shäferiä häkis jotka saavat omassa paskas olla pv. pitkät eivätkä pääse ikinä lenkille. Lopputulos on se et ne räksyttää aamusta iltaan.
- Hanski
Hienoa, että olette ottaneet asian esille suoraan naapurinne kanssa. Kysykää vielä, mitä he ovat yrittäneet tehdä asian hyväksi, ja sanokaa suoraan miten asia on vähättelemättä ja uhkailematta/v***uilematta. He ovat ehkä jo koittaneet tehdä asialle jotain siinä onnistumatta, mutta eivät sitä itse tiedä.
Jos nämä keinot eivät auta ota yhteyttä isännöitsijään tai taloyhtiön hallitukseen. - hubi
Meillä oli sama ongelma yläkerran naapureiden koiran kanssa. Sama koira häiritsi ilmeisen useaa. Yksinjäämisen jälkeen se alkoi haukkumaan/ulvomaan niin kauaksi aikaa, että naapurit palasivat. Keskustelu ei auta. Voit viimeisenä keinona ehdottaa koiralle sitruunapantaa. Kerro sen kokeilun jälkeen ottavasi yhteyttä isännöitsijään. Isännöitsijän velvollisuutena on kertoa heille, että ko. häiriötä ei saa aiheuttaa päivälläkään. Jos muu ei auta on häiriötekijän poistuttava. Asuntoyhtiölain perusteella heidän ei saa aiheuttaa tarpeetonta häiriötä päivälläkään. On hyvä tutustua itse teokseen ja luetella siitä muutama kohta. Suomessa on lukuisia tapauksia, joissa koiranomistajat ovat joko joutuneet muuttamaan omistusasunnostaan tai luopumaan häiriötä aiheuttavasta koirastaan. Ja jos joku älypää viitsii vielä verrata lasten ja koirien aiheuttamaan meteliä toisiinsa, hän saisi miettiä hetken arvomaailmaansa.
- Vai älypää :)
"Ja jos joku älypää viitsii vielä verrata lasten ja koirien aiheuttamaan meteliä toisiinsa, hän saisi miettiä hetken arvomaailmaansa." Arvomaailmani on varmasti mielestäsi ihan pielessä, mutta ei lapsen jatkuva metelöinti ole siedettävämpää, kuin koiran jatkuva haukkuminen. Itse asiassa joskus lasten aiheuttama meteli voi olla jopa hermoja raastavampaa.
Koirien haukkumisesta kärsivät: jutelkaa rauhallisesti naapurinne kanssa ja yrittäkää ensin yhdessä löytää ratkaisua ongelmaan. Aiemmin mainittua sitruunapantaa kannattaa suositella kokeiltavaksi. Joidenkin koirien yksinjäämisen vaikeutta voi myös helpottaa radion jättäminen auki.
- toinen kärsijä
Eli yksinäisen miehen koira ulvoo ja haukkuu aina kun mies poistuu asunnosta (päivällä, illalla, yöllä :(. Miehelle on useammaltakin taholta kerrottu asiasta ihan ystävälliseen sävyyn. Ongelmana vaan se, että mies itse on vuorotyössä ja ravintolakin kutsuu häntä sitten vapaailtoina aika usein.
Minä loppujenlopuksi sisuunnuin tuohon häiriöön ihan lopullisesti kesällä, kun koira oli viikon aikana liioittelematta ulvonut asunnossa n 60 tuntia.... Yhtenä päivänä aloitti klo 7.00 aamulla, lopetti 19.00 illalla (=12 tuntia jatkuvaa haukkumista ja ulvomista), kun tämän päälle sitten sama melu alkoi samana iltana taas klo 23.00 ja kesti 05.00 saakka aamulla, oli mun mittani täysi.
Soitin isännöitsijälle ja kerroin asiasta (kukaan muu ei ollut soittanut ???.... aika pitkä pinna on miehen seinänaapureilla... me ei olla edes seinänaapureita, vaan asuntojemme välissä on yksi kerros, eli olemme miehen yläpuolella, mutta yksi asunto on välissämme ja melu oli kaamea). Isännöitsijä antoi ohjeet, että laita aikoja ylös ja että tarvitsen parin muunkin naapurin allekirjoituksen kirjalliseen valitukseen.
Juttelin parin naapurin kanssa ja he lupasivat tulla mukaan valitukseen.... Olin kuitenkin vielä kiltti ja laitoin miehelle kirjeen, jossa kerroin aikoja milloin koira ulvoi ja kerroin myös, että teen seuraavaksi virallisen valituksen isännöitsijälle, jos melu jatkuu. Laitoin nimeni vielä alle (mies vältteli mua jo, koska olin hänelle asiasta aika monta kertaa sanonut.... ;).
Ja hiljaisuus tuli.... 3 kk oli haudanhiljaista. Luulin jo, että koira pääsi hautaan. Nyt on parina päivänä tässä kuussa kuulunut ulvomista ja haukkumista, mutta yöt ovat olleet hiljaisia. Mies alkaa taas kokeilla mun rajojani pikkuhiljaa..... Musta on oikeasti tullut melkoinen koirienvihaaja (vaikka tiedän, että ne on ihan syyttömiä tähän) kerrostaloasumisen myötä. Koiria juoksee vapaana pitkin rappuja ja pihaa, joku ulvoo yöt, paskaa löytyy pihalta jne.... Jotkut (tässä talossa aika monet) koiranomistajat ovat uskomattoman typeriä. - vaikka
Tarjoa sille nitromakkaraa
- Anssi
Jos asuu kerrostalossa, niin pakkohan sitä on toisten ääniä kestää. Yöllä haukkuva koira täytyy kyllä keinolla tai toisella saada hiljaiseksi, mutta päiväsaikaan se kuuluu normaalinn elämiseen.
Eniten minua on kerrostaloissa asuessa häirinneet nämä nuoret aikuiset, jotka pistävät stereot täysille, kun tulevat baarista ja järjestävät "kivat" jatkot. Seuraavaksi ärsyttävimpiä ovat olleet riitaisat pariskunnat, jotka huutavat toisilleen yöllä riidessään ja paiskovat ovia yms.
Lasten häirintä aika on melko lyhyt ja kyllä sen sietää, kun tietää itsekkin olleensa lapsi.
koirat on vähän vaikeita, kun ei tiedä välttämättä että mitä ne haukkuvat tai ulvovat ja onko omistaja tietoinen mitä asian hyväksi voisi tehdä.
Paras häiriön tekijä josta olen kuullut oli se kun eräs täti valitti siitä että yläkerran kissa käveleskelee huoneistossa aamuyöllä. Voitte varmaan kuvitella, minkälainen meteli lähtee kävelevästä kissasta! :)
PS. 30.10 tulee telkkarista "Kyttääjät", kannattaa varmaan katsoa. - mie
Nauhoita sen koiran haukuntaa ja soita sitä kun naapurisi tulevat kotiin. Soita parituntia kerrallaan, ja käy itse vaikka lenkillä tai kaupassa sillävälin....
- patu
Meillä on 9 kk vanha koira ja kuvittelin, ettei se hauku. Eräs päivä kun tulin kotiin oli naapuri(joka ei edes nimeään viitsinyt laittaa) jättänyt viestin, että koira haukkuu niin että rappu raikaa. kävin vuokraamassa sitruunapannan ja kas haukku loppui kuin seinään, samalla puututtiin myös ns. eroahdistukseen josta koiramme kärsii. Eli piti vähän muuttaa toimintatapoja koiran kanssa mm. tehdä selväksi johtajuus ja ettei koiralla ole liian "kivaa" kotona meidän kanssa jne. Todennäköisesti naapurisi koira joko kärsii myöskin eroahdistuksesta tai sitten "häiriintyy" talon äänistä, meidän koiraa ei talon äänet häirinny, joten syy oli helppo selvittää. Nauhoitimme vielä varmuuden vuoksi valvontakameralla 3 päivää haukkuuko koira vai ei, ei haukkunut. Ja enemmän itse olin huolissani onko koiralla jokin vikana, kun se haukkuu, kun että naapurit häiriintyy!!! Ja kyllä se lastenkin riekkuminen ja huutaminen häiritsee. Onneksi ollaan pikku hiljaa muuttamassa omakotitaloon.
- koiran naapuri
Hei,
Minulla on pieni suloinen koiruus naapurissa, ainoa pikku ongelma on kamala räksytys joka pikku otuksesta lähtee. Alussa juttelin omistajan kanssa useinkin asiasta ja selvisi että pikkuinen oli tottumaton kerrostaloon. No kiukkuhaukut jatkuivat jopa öiseen aikaan ja niinpä rupesin aina kun näin tapahtui lähettämään tekstiviestin koiruuden omistajalle (ystävällisen) ja he tulevat aina välittömästi paikalla. Lisäksi olen tehnyt koiran kanssa lähempää tuttavuutta, alussa se nimittäin murisi ja melkein tarttui nilkkaan kiinni. Sitkeästi yritin ja nyt se ei enää hauku meikäläistä, taitaa jopa häntä heilahtaa ilosta kun meikäläisen näkee :).
Mielestäni sitkeys ja aina vaan keskustelu koiran omistajan kanssa auttaa. Kyllä koiran omistajan täytyy huolehtia lemmikistään...
Toivottavasti näistä on apua :).
Terv.
Koiran naapuri- Dha
Meillä alkoi ongelma vasta äskettäin. Naapurissa koira ja nyt sille on ilmestynyt kaveri, joka huutaa kaikki päivät = selvää eroahdistusta ja innostaa pienen kaverinsakin ulvomaan. Pitänee yrittää nähdä naapuria jossain vaiheessa ja kysyä josko toinen koira olisi vain hoidossa (äänestä päätellen ei ole mikään pentu) ja voisivatko tehdä asialle jotain.
Itseä tympii aika rajusti, kun yritän tehdä töitä suoraan seinän takana ja on tottunut siihen että talossa on hiljaista ja hyvät äänieristykset.
- Lissu
Meidän perhe asuu rivitalo alueella puoli vuotta sitten naapuri hankki aikuisen koiran ja pitää sitä ulkona aamusta iltaan! ja mitä koira siellä tekee räksyttää!! Oikeesti tulen hulluksi!! mitä voi tehdÄ?? óstettiin mökki, että päästään räksytystä karkuun viikonlopuksi... ja jos menen puhumaan , niin varmaan on naapurisopu ohi sen jälkeen... Luin kyllä, että on rangaistava teko ja kotirauhan rikkomista jos räksytys on joka päiväinen/tuntinen.... mitä te muut olette asian suhteen tehneet? Kannattaisko kääntyä taloyhtiön puheenjohtajan puoleen?
- normaalia kaupunkielämää
Rohkeasti vaan yhteys isännöitsiään ja vaikka poliisiin. Koirien haukkuminen, ulvominen tai ulina eivät kuulu asumisesta johtuviin normaaleihin ääniin. Eivät päivällä eivätkä varsinkaan kello 21.00 - 08.00 välisenä aikana. Siis olet oikeassa, ja pidä asaa esillä niin kauan että häiriö poistuu.
- vaasa/tiilitehtaanka
Moi!
Koirien omistajat ovat itsekkäimpiä ihmisiä maailmassa. Minulla on mennyt hermot jo aikoja sitten naapurin koiran ulvontaan. En tiedä mitä tekisin. Enkä kyllä kaipaa mitään neuvojakaan.
Minä annan koiranomistajille neuvon: lopettakaa eläinrääkkäys ja luopukaa kerrostaloissa olevista koiristanne. Olen vuorostani itsekäs - niin paljon olen jo koiranomistajien itsekkyydestä kärsinyt.
- reimane
kertokaas nyt joku mielipiteenne. naapurilla on koira joka räksyttää oikein kimakalla äänellä ja kovaa niin että rappukäytävä kaikuu. naapuri kutakuinkin onnistuu pitämään koiransa äänettömänä tuon virallisen hiljaisuusajan, MUTTA: minulla on pieni vauva joka menee yöunille jo seitsemältä illalla. ja jos naapurille tai minulle sattuu tulla vieraita iltasella, tai minä kuljen pyykkitupaan niin johan alkaa meteli sen itikan kidasta ja eiköhän lapseni herää tuohon sitten. kuuluuko minun vain kasvattaa kärsivällisyyttäni vai onko aihetta valittaa "päiväsaikasella" kuuluvasta melusta??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101074
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82814Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat263593Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede17585- 65531
- 93521
- 26502
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 43466
- 47427