TUPAKOINTI ON SYNTIÄ

perustelen näin:

Äitini oli kova tupakoimaan. Hän kuului siihen erikoiseen ryhmään, joka piiputteli, aivankuten Kalle Päätalon romaanissa Kallen äiti Riitu.

Ei ole tutkimustuloksia siitä, miten paljon meitä onnettomia on, jotka olemme saaneet myrkyttyä jo äitiemme kohduissa.
Itse olen jäänyt tavallista pienikasvuisemmaksi ja aivoni ovat vaurioituneet päätellen siitä, kun olen aina ollut heikko. Minua nimitettiinkin aina sisarusten kesken heikko veikoksi.
Äitini imetti minua väärävarsi suupielessä savuten.
Kuviakin on, kuinka äitini pitelee minua sylissään tuudittaen piippu hampaissa savuten.
Isä ei polttanut, mutta ukki ja mummi käryyttivät ja olin heidän kamarissa hoidossaan sillä aikaa, kun äiti oli navetoimassa.
Eikä sisaruksistanikaan tullut mitään ruudinkeksijöitä kiitos tupakoivan äidin, joka liian aikaisin kuoli huuli-ja suusyöpään.
Muistan äidin kärsivän olemuksen, kun hän vielä viimeisillä voimillaan imi tupakkapirun piippua.

Ja läpi elämän aina näihin päiviin asti, olen saanut kärsiä muiden tupakoinnista. Itse en alkanut tupakoimaan ja se oli ainut hyve, mitä minussa on ollut.
Ja täällä sitten kehtaa jotkut puollustaa tupakointia, ettei siitä mukamas tule pahaa menoa.
Lapsena sain istua tupakansavuisessa seurapirtissä, vaikken silloin vielä osannut sitä tajuta.
Linja-autossa sain tehdä koulumatkaa tupakansavuisessa onnibussissa.
Työpaikoilla sain istua tupakansavuisissa taukotuvissa. Ei ollut tupakoimattomille omaa tilaa, vaan kaikkien piti olla samassa kamalassa hapettomassa tupakkakopissa.

Kerrostaloissa asuessa olen saanut kärsiä tupakansavusta, joka tuli asuntooni vanhanaikaisten yhteisten liesituulettimien kautta.
Parvekkeilla kärsin naapureista, jotka savuuttivat ja savu tulvi omalle parvekkeelle.

Kun kuljettiin metsätyömailla ford transetilla, niin tupakoitisjat käryyttivät autossa ja minä sain kärsiä aamuin illoin pitkän matkan tupakansavuisessa autonssa.
Ja pitää muistaa tässä mainita, että vl-uskovaisia on aina ollut näissä tilanteissa mukana.
He siis ovat aiheuttaneet minulle kärsimyksiä ja vielä väitetään, ettei tupakasta tule pahaa menoa.

Minullakin oli syöpä, kiitos passiivisen tupakoinnin, mutta se saatiin tokenemaan ja olin puoli vuotta sairashoidossa.

Tupakointiin kuolee ilman jumalaa tuhansia ihmisiä. He siis ovat itse ottaneet jumalalta vallan tuhoamalla ruumiinsa ennenaikisesti aivankuten oman vallan ottaa ehkäisijät.
Tupakoitsija siis puuttuu Jumalan luomistyöhön järjestäessään itselleen ennenaikaiset hautajaiset.
Tätä ei kyllä seurapuheissa tuoda esiin milloinkaan, vaan tupakointi on sanan helinää: "paha tapa, jota ei suositella."
Tupakoitseva vl-uskovainen saa aikaan pahennusta toiselle uskovalle savuuttamalla julkisilla paikoilla ja saamalla aikaan sotkua.
Seuroihin meno tuntuu siksi vastenmieliseltä, kun lähestyy Herran huonetta ja saa näkyviinsä tupakoisijain joukon. Sillon menee mieli matalaksi ja alan tuntea vastenmielisyyttä herran huonetta kohtaan.
Suviseuroissa ärtymyksen saavat vain tupakoitsijat aikaan. He ovat niin itseoikeutettu joukko, ettei heitä koske mitkään moraaliset säännöt.
Jos kotiini tulee tupakoivia "ystäviä" muiden joukossa, he eivät kunnioita talonväen periaatteita, vaan sylkevät ja heittelevät ulkona tupakintumppinsa mihin sattuu.
Jos tupakoivia ojentaa, niin he loukkaantuu syvästi, kun heidän nautintoonsa puututaan.

Täällä näkee aina mainostettavan sitä raamatun paikka, jossa Jeesus sanoo: Ei se saastuta ihmistä se, mikä menee suusta sisään, vaan se mikä tulee suusta ulos. Tämä on aika ontuva puollustus ja tulkinta, sillä vedettyyän ensin savut sisään, tupakoitsija puhaltaa ne takaisin ulos ja silloin hän on saastuttaja. Lisäksi savun mukana tulee runsaasti räkiä, joita nuoriso trendikkäästi pykeltelee ulos tupakkapaikalla.

Tämäkö yksi raamatunpaikka on lestadiolaisen tärkein todistus tupakoinnin synnittömyydestä.
Entäs sitten, kun puhutaan ihmisruumiista, joka on pyhän hengen temppeli, jota ei saa turmella.
Lestadiolainen selittää, ettei tämä koske tupakkaa, vaan ainoastaan pahoja sanoja.
Nyt voisi alkaa arvokeskustelu siitä, onko tupakka syntiä vai ei. Minusta se on.

171

26740

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin siinä käy

      sytyttää seuraavan tupakan, kun on lukenut kirjoituksesi. Suurin osa ei lue lainkaan.

      • nortin ystävä

        Luin melkein läpi, mutta aloin voimaan pahoin, sillä minua ärsyttää tuollaiset kirjoitukset.
        Tupakoin ja en voi ymmärtää tuollaisia kirjoituksia. Solvataan meikäläistä oikein olan takaa.


      • Keuhkoahtauma Oulusta
        nortin ystävä kirjoitti:

        Luin melkein läpi, mutta aloin voimaan pahoin, sillä minua ärsyttää tuollaiset kirjoitukset.
        Tupakoin ja en voi ymmärtää tuollaisia kirjoituksia. Solvataan meikäläistä oikein olan takaa.

        palamaan.


      • uskovaiselle
        nortin ystävä kirjoitti:

        Luin melkein läpi, mutta aloin voimaan pahoin, sillä minua ärsyttää tuollaiset kirjoitukset.
        Tupakoin ja en voi ymmärtää tuollaisia kirjoituksia. Solvataan meikäläistä oikein olan takaa.

        kaikkein parasta antia. Paljon parempaa kuin Raamattu ja ruisleipä.


      • Anonyymi

        No mutta Päätalon kirja on syntiä ja Ylen syöminen mässäys myös pahan puhuminen kirjoittaminen kiroaminen on syntiä siunatkaa lukee uudessa testamentissa.


      • Anonyymi
        nortin ystävä kirjoitti:

        Luin melkein läpi, mutta aloin voimaan pahoin, sillä minua ärsyttää tuollaiset kirjoitukset.
        Tupakoin ja en voi ymmärtää tuollaisia kirjoituksia. Solvataan meikäläistä oikein olan takaa.

        On niitä 90 vuotiaita jotka polttaa ja on nuuskaa on huumeita on eri piippuja on huumepiippuja on sähkötupakka vesipiippua. Ikävää jos riippuvainen teestä kahvista kaakaosta salmiakista siirapista sokerista karkeista joku on jäätelöriippuvainen joku suklaa. Pääsiäisenä pakkosyötetään suklaamunat jos ei muuta munaa ole.Jeesus ei ole mikään elukka ! Vertauskuvaa.


      • Anonyymi
        uskovaiselle kirjoitti:

        kaikkein parasta antia. Paljon parempaa kuin Raamattu ja ruisleipä.

        Helluntailainen kun niin lakihenkinen uhooja sitten huumepiippu ja siideri kädessä varastetut kengät jalassa.


      • Anonyymi
        nortin ystävä kirjoitti:

        Luin melkein läpi, mutta aloin voimaan pahoin, sillä minua ärsyttää tuollaiset kirjoitukset.
        Tupakoin ja en voi ymmärtää tuollaisia kirjoituksia. Solvataan meikäläistä oikein olan takaa.

        Alkoi tekemään mieli tupakkaa sen tuoksua. Hellari voi palauttaa varastettuja astioita . Kelloja. Myös lestat .


    • Kempelainen

      Onko lottovoitto syntiä VL- perheeseen

      Vaikuttaa, että ole syntynyt VL piireissä??

      Ei ole tutkimustuloksia siitä, miten paljon meitä onnettomia on, jotka olemme saaneet myrkyttyä jo äitiemme kohduissa. * Niin joku saa siellä jo Pyhän Hengen kosketuksen, joku nikotiinia. Tässä on jopa valinnan mahdollisuus ihmiselläkin, mutta uudestisyntynyt kristitty ei polta tupakkaan koskaan.

      Itse olen jäänyt tavallista pienikasvuisemmaksi ja aivoni ovat vaurioituneet päätellen siitä, kun olen aina ollut heikko. Minua nimitettiinkin aina sisarusten kesken heikko veikoksi.** Kiitos pakana äitisi, mutta Sinä et sille enää voi mitään, eli OLKO LOTTOVOITTO SYNTYÄ VAL PERHEESEEN, ja kun tiedostat tämän, hoida iestesi kuntoon.

      Äitini imetti minua väärävarsi suupielessä savuten.** Näine voi menetellä muu kun narkkari tai toisi tyhmä, joka odottaa lapsensa kuolemaa saastuttamalla hänet.

      Kuviakin on, kuinka äitini pitelee minua sylissään tuudittaen piippu hampaissa savuten. * Sama se on JUKKA TALON MAINKSESSA, Isäntä piippu suussa, narutettavaa, Hän menetti paljonkauppoja juuri sen vuoksi ja terveytensä..

      Isä ei polttanut, mutta ukki ja mummi käryyttivät ja olin heidän kamarissa hoidossaan sillä aikaa, kun äiti oli navetoimassa. Eikä sisaruksistanikaan tullut mitään ruudinkeksijöitä kiitos tupakoivan äidin, joka liian aikaisin kuoli huuli-ja suusyöpään.** Ei Jumala anna kenenkään tarpeettomasti saastuttaa Pyhän Hengen temppeliä, otti pois.

      Muistan äidin kärsivän olemuksen, kun hän vielä viimeisillä voimillaan imi tupakkapirun piippua.** Eikö ollut ilo olla MEITÄ; sillä HÄNHÄN EI JUONUT JA RELLESTÄNYT? Mikäli uskoo VL saarnaajia.

      Ja läpi elämän aina näihin päiviin asti, olen saanut kärsiä muiden tupakoinnista. Itse en alkanut tupakoimaan ja se oli ainut hyve, mitä minussa on ollut.** Ajattelepa, jos äitisi oli ollut alkoholisti, myös ukkisi, et olisi nyt pienikasvuinen, Alkoholi saattaa liikaa käytettynä käyttäjää ei muita, mutta tupakka kaikkia.

      Ja täällä sitten kehtaa jotkut puollustaa tupakointia, ettei siitä mukamas tule pahaa menoa.** Se on tuo saatana, se käyttää ihmisiä hyväkseen.

      Lapsena sain istua tupakansavuisessa seurapirtissä, vaikken silloin vielä osannut sitä tajuta.*’ Miten luulet, mahtuiko siihen savuun Kristus ja Pyhä Henki, ei muuta kun saatana.

      Kun kuljettiin metsätyömailla ford transetilla, niin tupakoitisjat käryyttivät autossa ja minä sain kärsiä aamuin illoin pitkän matkan tupakansavuisessa autonssa.
      Ja pitää muistaa tässä mainita, että vl-uskovaisia on aina ollut näissä tilanteissa mukana.** Olisit ajanut ulos, kuten minä teen, tupakoivat kuuluvat heille varattuun apinahäkkiin, menkööt sinne.
      He siis ovat aiheuttaneet minulle kärsimyksiä ja vielä väitetään, ettei tupakasta tule pahaa menoa.** Saatana väittää ja VL, mutta ei Jeesus.

      Minullakin oli syöpä, kiitos passiivisen tupakoinnin, mutta se saatiin tokenemaan ja olin puoli vuotta sairashoidossa.** Oli hienoa syntyä VL perheeseen???

      Tätä ei kyllä seurapuheissa tuoda esiin milloinkaan, vaan tupakointi on sanan helinää: "paha tapa, jota ei suositella."** Niin tupakka suussa myönnetään.

      Seuroihin meno tuntuu siksi vastenmieliseltä, kun lähestyy Herran huonetta ja saa näkyviinsä tupakoisijain joukon. Sillon menee mieli matalaksi ja alan tuntea vastenmielisyyttä herran huonetta kohtaan.** Saatanan asuinsijasta nousee aina savua ja Höyryä.

      Suviseuroissa ärtymyksen saavat vain tupakoitsijat aikaan. He ovat niin itseoikeutettu joukko, ettei heitä koske mitkään moraaliset säännöt.
      Jos kotiini tulee tupakoivia "ystäviä" muiden joukossa, he eivät kunnioita talonväen periaatteita, vaan sylkevät ja heittelevät ulkona tupakintumppinsa mihin sattuu.
      Jos tupakoivia ojentaa, niin he loukkaantuu syvästi, kun heidän nautintoonsa puututaan.** Älä päästä sisälle, ovat vääräoppisia.

      Täällä näkee aina mainostettavan sitä raamatun paikka, jossa Jeesus sanoo: Ei se saastuta ihmistä se, mikä menee suusta sisään, vaan se mikä tulee suusta ulos.** Miten sitten viina saastuttaa, joka ei tule ulos, mutta tupakan saastuttava savu tulee ulos, aika vekkuleita VL;iä.

      Lestadiolainen selittää, ettei tämä koske tupakkaa, vaan ainoastaan pahoja sanoja.
      Nyt voisi alkaa arvokeskustelu siitä, onko tupakka syntiä vai ei. Minusta se on. ** Kysy heitä Raamatun paikka menevät hiljaiseksi, koska he eivät juuri tunne Sanaa.

      • mökin akka

        Ettäs hirviät tolla viisin haukkua jumalan lapsia. sinulla on kuumat oltavat viimeisellä tuomiolla.varoitan sinua, en tuomitse


      • Sylettää
        mökin akka kirjoitti:

        Ettäs hirviät tolla viisin haukkua jumalan lapsia. sinulla on kuumat oltavat viimeisellä tuomiolla.varoitan sinua, en tuomitse

        on uskovaisen irvikuva.


      • temppeliä
        mökin akka kirjoitti:

        Ettäs hirviät tolla viisin haukkua jumalan lapsia. sinulla on kuumat oltavat viimeisellä tuomiolla.varoitan sinua, en tuomitse

        eli ihmiskehoa tahallisella huumeen (tupakka) käytöllä turmeleva ihminen olla Jumalan lapsi?

        Voiko?


      • Kempelainen
        mökin akka kirjoitti:

        Ettäs hirviät tolla viisin haukkua jumalan lapsia. sinulla on kuumat oltavat viimeisellä tuomiolla.varoitan sinua, en tuomitse

        Ettäs hirviät tolla viisin haukkua jumalan lapsia. ** Minulla on sellainen kuva, että se todellinen Jumalan lapsi, Jeesus NASARETILAINEN EI JUURI TUPAKOINUT, MUTTA JOI VIINIÄ. Mutta VL,iä en juuri ole heiksi laskenut osin sattuneesta syystäkin. Lue Wanhan Waimon juttu, niin alat ymmärtää, miksi ei oikein ajatus juokse. Ainahan siihen on joku syy.

        Jos olet vaikka kymmenennessä polvessa VL ja yhden synnytyksen aikana tupakan takia putoaa älykkyys jo yli 5%, tekee se jo kohdallasi 50%, joten ymmärrän ärtymyksesi. Vaarallista olla ”jumalan lapsi” Ry;ssä.

        sinulla on kuumat oltavat viimeisellä tuomiolla.varoitan sinua, en tuomitse ** Jeesuksen omien kirjakääröä ei edes avata, lue se Ilmsestykirjasta. Ei edes siellä tavata, harmi.


      • Kunhan kyselen
        mökin akka kirjoitti:

        Ettäs hirviät tolla viisin haukkua jumalan lapsia. sinulla on kuumat oltavat viimeisellä tuomiolla.varoitan sinua, en tuomitse

        sätkää?


      • vetää
        Kunhan kyselen kirjoitti:

        sätkää?

        Kaikki vanhoillislestadiolaiset vetää sätkää.


      • kirjoittaa
        mökin akka kirjoitti:

        Ettäs hirviät tolla viisin haukkua jumalan lapsia. sinulla on kuumat oltavat viimeisellä tuomiolla.varoitan sinua, en tuomitse

        normaaliin vl-tyyliin sanan "Jumala" pienellä alkukirjaimella. Hän varmaan kirjoittaa SRK:n isoilla kirjaimilla.

        SRK onkin vanhoillislestadiolaisten jumala.


      • mökin akka
        kirjoittaa kirjoitti:

        normaaliin vl-tyyliin sanan "Jumala" pienellä alkukirjaimella. Hän varmaan kirjoittaa SRK:n isoilla kirjaimilla.

        SRK onkin vanhoillislestadiolaisten jumala.

        en kirjattanu tahallaa jumalaa pienellä kirjaimella. Voi sen kirjotaa isollaki.
        Srk ei ole jumala. Tahallanne koitatta ärsyttää


      • mökin akka
        Kunhan kyselen kirjoitti:

        sätkää?

        mä vejän mitä haluun. ei tarvi kysästä lupaa keneltäkää. mun uskon rauhaa ei häirite tupakointi. mun ruumisraukka jää tänne, sama millaisessa kunnosa. mun sieluni kelpaa jumalale, ei ruumis. minä elän hurskasti. teen parannuksen jo olen jotaki vastaan väärin tehnyt.
        autuuten saavutus ei ole tupakoinnista kiini


      • mökin akka
        temppeliä kirjoitti:

        eli ihmiskehoa tahallisella huumeen (tupakka) käytöllä turmeleva ihminen olla Jumalan lapsi?

        Voiko?

        ruumis ei ole muuta ku syntinen ja saastanen ja se ei peri jumalan valtakuntaa, vaan kuolematon sielu, johon ei tupakin saaste ulotu.
        pyhällä templillä ymmäretään aivan muuta ku epäterveyttä. sielu saastuu pahosta puheista kutes täällä näkyy teitien kirjotuksista


      • Kunhan kyselen
        mökin akka kirjoitti:

        mä vejän mitä haluun. ei tarvi kysästä lupaa keneltäkää. mun uskon rauhaa ei häirite tupakointi. mun ruumisraukka jää tänne, sama millaisessa kunnosa. mun sieluni kelpaa jumalale, ei ruumis. minä elän hurskasti. teen parannuksen jo olen jotaki vastaan väärin tehnyt.
        autuuten saavutus ei ole tupakoinnista kiini

        että olet saastainen sätkäakka. Olethan vanhoillislestadiolainen.


      • siellä
        mökin akka kirjoitti:

        mä vejän mitä haluun. ei tarvi kysästä lupaa keneltäkää. mun uskon rauhaa ei häirite tupakointi. mun ruumisraukka jää tänne, sama millaisessa kunnosa. mun sieluni kelpaa jumalale, ei ruumis. minä elän hurskasti. teen parannuksen jo olen jotaki vastaan väärin tehnyt.
        autuuten saavutus ei ole tupakoinnista kiini

        selittelee. Toivottavasti olet opettanut kaikille lapsilleskin tupakoinnin!


      • vl-lapsille
        mökin akka kirjoitti:

        en kirjattanu tahallaa jumalaa pienellä kirjaimella. Voi sen kirjotaa isollaki.
        Srk ei ole jumala. Tahallanne koitatta ärsyttää

        tupakoinnin useimmiten omat vanhemmat vai vl-pyhäkoulu?


      • tupakoi
        mökin akka kirjoitti:

        mä vejän mitä haluun. ei tarvi kysästä lupaa keneltäkää. mun uskon rauhaa ei häirite tupakointi. mun ruumisraukka jää tänne, sama millaisessa kunnosa. mun sieluni kelpaa jumalale, ei ruumis. minä elän hurskasti. teen parannuksen jo olen jotaki vastaan väärin tehnyt.
        autuuten saavutus ei ole tupakoinnista kiini

        varmaan kanssa. Kukaan tupakoimaton ei kestäisi paskalle (tupakalle) haisevaa puolisoa.


      • wanhawaimo
        mökin akka kirjoitti:

        mä vejän mitä haluun. ei tarvi kysästä lupaa keneltäkää. mun uskon rauhaa ei häirite tupakointi. mun ruumisraukka jää tänne, sama millaisessa kunnosa. mun sieluni kelpaa jumalale, ei ruumis. minä elän hurskasti. teen parannuksen jo olen jotaki vastaan väärin tehnyt.
        autuuten saavutus ei ole tupakoinnista kiini

        Ehkä sun uskosi rauhaa se ei häiritse, mutta muitten elämää ja "rauhaa" tupakointisi voi häiritä pahastikin.

        Ja sen kautta se sitten voikin häiritä "uskonrauhaasi". Teillä vl:llä kun on sellainen pykälä, ettei saa "pahentaa" ketään, ei ainakaan sitä heikkoa veljeä. Kun tupakoit, mallillasi houkuttelet esimerkiksi lapsesi tupakoijiksi. Tutkittu tulos on, että tupakoivien vanhempien lapset alkavat tupakoida paljon useammin kuin tupakoimattomien lasten vanhemmat.

        Kun sitten lapsesi saa keuhkosyövän tai muun tupakkasairauden, niin se todella kuuluu sinulle. Se on osittain sinun syysi, että olet "pahentanut" tällaisen viattoman lapsen tupakan orjaksi ja näin välillisesti saanut hänelle hengenvaarallisen sairauden.

        Tuollainen ei kyllä ole sitä "hurskaasti elämistä" ja jos siitä saat synnintunnon (kun olet rikkonut tupakoinnillasi lähimmäistäsi vastaan) ja teet parannuksen, niin sitten sinun pitäisi synnin tekosi lopettaa, eli lopettaa tupakointi.

        Sitten sinun miehesi ja/tai lapsesi voivat saada keuhkosyövän, astman, toistuvia keuhkoputkentulehduksia, korvatulehduksia, ja poskiontelotulehduksia ihan vain passiivisen tupakoinnin takia. Juuri tämän takia sinun tupakointisi ei ole vain yksityisasiasi, vaan todella "kuuluu" myös läheisillesi.

        Ja se kuuluu myös "vieraille" eli meille kaikille muille, sillä tupakan takia maapallo aavikoituu ja sademetsiä hakataan, kehitysmaissa kärsitään nälkää, koska parhaat pellot on varattu tupakan viljelyyn. Siinä sitten rikot Raamattua vastaan, jossa meidät asetetaan "viljelemään ja varjelemaan luomakuntaa". Tupakointi tekee juuri päin vastoin, eli autioittaa maata, ei varjele sitä.

        Eikö tuossa ollut jo riittävästi syitä, miksi tupakointi kuuluu muillekin eikä ole vain oma asiasi? Oma asiasi on ainoastaan se, että menetät 10 tervettä vuotta elämässäsi ja kuolet tupakoinnin aiheuttamiin sairauksiin 50% todennäköisyydellä. Se on sinun oma asiasi, ja välillisesti se aiheuttaa suurta surua perheellesi. He saattavat kuitenkin pitää sinusta, vaikka tupakoitkin;)


      • Savujuhlat
        mökin akka kirjoitti:

        mä vejän mitä haluun. ei tarvi kysästä lupaa keneltäkää. mun uskon rauhaa ei häirite tupakointi. mun ruumisraukka jää tänne, sama millaisessa kunnosa. mun sieluni kelpaa jumalale, ei ruumis. minä elän hurskasti. teen parannuksen jo olen jotaki vastaan väärin tehnyt.
        autuuten saavutus ei ole tupakoinnista kiini

        koko perhe (isä, äiti ja 19 lasta) yhtä aikaa pirtissä = savujuhlat?


      • heter..
        mökin akka kirjoitti:

        mä vejän mitä haluun. ei tarvi kysästä lupaa keneltäkää. mun uskon rauhaa ei häirite tupakointi. mun ruumisraukka jää tänne, sama millaisessa kunnosa. mun sieluni kelpaa jumalale, ei ruumis. minä elän hurskasti. teen parannuksen jo olen jotaki vastaan väärin tehnyt.
        autuuten saavutus ei ole tupakoinnista kiini

        sitten "kiikkuun" ja kokeile pääsekkö taivaaseen. Sieluhan pelastuu kuitenki vaikka ittesä tappais. Eikö? Ymmärsinkö oikein sun juttus?


      • Näin uskon
        mökin akka kirjoitti:

        mä vejän mitä haluun. ei tarvi kysästä lupaa keneltäkää. mun uskon rauhaa ei häirite tupakointi. mun ruumisraukka jää tänne, sama millaisessa kunnosa. mun sieluni kelpaa jumalale, ei ruumis. minä elän hurskasti. teen parannuksen jo olen jotaki vastaan väärin tehnyt.
        autuuten saavutus ei ole tupakoinnista kiini

        ovat varmaan ylpeitä haisevasta ja sätkä suussa hilluvasta äidistään. Eikö vaan?


      • Tupakointi tuo onnen
        Näin uskon kirjoitti:

        ovat varmaan ylpeitä haisevasta ja sätkä suussa hilluvasta äidistään. Eikö vaan?

        Valtaosa vl-lapsista on niin ylpeitä tupakoivista vanhemmistaan, jotka yskivät ja räkivät, että he alkavat itsekin tupakoida.


      • tässä:
        mökin akka kirjoitti:

        Ettäs hirviät tolla viisin haukkua jumalan lapsia. sinulla on kuumat oltavat viimeisellä tuomiolla.varoitan sinua, en tuomitse

        Jussi pussi
        puita nussi.

        Siellä mökin akka
        housussansa kakka.


      • tässä:
        mökin akka kirjoitti:

        Ettäs hirviät tolla viisin haukkua jumalan lapsia. sinulla on kuumat oltavat viimeisellä tuomiolla.varoitan sinua, en tuomitse

        Mökin akka istuu puussa
        sätkä sillä aina suussa
        akka haitariaan soittelee
        akan ukko muniansa koittelee.


      • tässä:
        mökin akka kirjoitti:

        Ettäs hirviät tolla viisin haukkua jumalan lapsia. sinulla on kuumat oltavat viimeisellä tuomiolla.varoitan sinua, en tuomitse

        Vielä toimii ukon heppi
        tosin mitätön on "keppi"
        sillä vielä tekee 18. lapsen
        antaa turvaa harmaahapsen.


      • lähettää
        tässä: kirjoitti:

        Vielä toimii ukon heppi
        tosin mitätön on "keppi"
        sillä vielä tekee 18. lapsen
        antaa turvaa harmaahapsen.

        Päivämiehen tomitukseen. Varmaan julkaisevat, koska tuossa niin kauniisti kannustetaan täyttämään maata.


      • Runofriikki
        tässä: kirjoitti:

        Vielä toimii ukon heppi
        tosin mitätön on "keppi"
        sillä vielä tekee 18. lapsen
        antaa turvaa harmaahapsen.

        kannattaisi osallistua Eino Leino -runokilpailuun.


      • lyriikkaa
        tässä: kirjoitti:

        Mökin akka istuu puussa
        sätkä sillä aina suussa
        akka haitariaan soittelee
        akan ukko muniansa koittelee.

        "akka haitariaan soittelee
        akan ukko muniansa koittelee."


      • vl-miehen
        lyriikkaa kirjoitti:

        "akka haitariaan soittelee
        akan ukko muniansa koittelee."

        kaikista tärkeimmät työkalut. Kyllä niitä pitää aika taajaan koitella, että vieläkö pelittää.


      • lyriikkaa
        tässä: kirjoitti:

        Vielä toimii ukon heppi
        tosin mitätön on "keppi"
        sillä vielä tekee 18. lapsen
        antaa turvaa harmaahapsen.

        "Vielä toimii ukon heppi
        tosin mitätön on "keppi"


      • mokin akka
        Näin uskon kirjoitti:

        ovat varmaan ylpeitä haisevasta ja sätkä suussa hilluvasta äidistään. Eikö vaan?

        ettäs kehtaatte parjata. mepä voitaan ylpeillä puolestame sillä kun eikännäillä viikon loppusin.
        tupakasta ei tule pahaa menoa. minun päätämme ette käännä. ei kaikki muksut silti tupakoi vaikka me vnhemmat poltellaa. ollaan kumpanenki työelämässa ja minä siivoan koululuokkia. isäntä se metästellee ja tekkee mitä millonni sattuu tarjolla oleman. ei se tupakki meijän elämää pillaa. liijotteleta vahvasti, ei se tupkointi ole maankaato assia. sanon tässä kaikille teille haukkujille. ette tuu perimään iankaikkisa elämää.
        tehkääpä parannusta ja uskokaa omat syntinne anteeksi, ei teitänn tarvite meijän elämään kajota eikä nokerrella.


      • hermostu
        mokin akka kirjoitti:

        ettäs kehtaatte parjata. mepä voitaan ylpeillä puolestame sillä kun eikännäillä viikon loppusin.
        tupakasta ei tule pahaa menoa. minun päätämme ette käännä. ei kaikki muksut silti tupakoi vaikka me vnhemmat poltellaa. ollaan kumpanenki työelämässa ja minä siivoan koululuokkia. isäntä se metästellee ja tekkee mitä millonni sattuu tarjolla oleman. ei se tupakki meijän elämää pillaa. liijotteleta vahvasti, ei se tupkointi ole maankaato assia. sanon tässä kaikille teille haukkujille. ette tuu perimään iankaikkisa elämää.
        tehkääpä parannusta ja uskokaa omat syntinne anteeksi, ei teitänn tarvite meijän elämään kajota eikä nokerrella.

        Puhaltele jatkossakin savut lastesi silmille.


      • tekevät
        vl-lapsille kirjoitti:

        tupakoinnin useimmiten omat vanhemmat vai vl-pyhäkoulu?

        vl-vanhemmat. Renkaat ja muut erikoistoiminnot opettaa vl-pyhäkoulu.

        Näin uskon.


      • omistetuista
        mokin akka kirjoitti:

        ettäs kehtaatte parjata. mepä voitaan ylpeillä puolestame sillä kun eikännäillä viikon loppusin.
        tupakasta ei tule pahaa menoa. minun päätämme ette käännä. ei kaikki muksut silti tupakoi vaikka me vnhemmat poltellaa. ollaan kumpanenki työelämässa ja minä siivoan koululuokkia. isäntä se metästellee ja tekkee mitä millonni sattuu tarjolla oleman. ei se tupakki meijän elämää pillaa. liijotteleta vahvasti, ei se tupkointi ole maankaato assia. sanon tässä kaikille teille haukkujille. ette tuu perimään iankaikkisa elämää.
        tehkääpä parannusta ja uskokaa omat syntinne anteeksi, ei teitänn tarvite meijän elämään kajota eikä nokerrella.

        runoista?


      • tupakoimattoman
        mokin akka kirjoitti:

        ettäs kehtaatte parjata. mepä voitaan ylpeillä puolestame sillä kun eikännäillä viikon loppusin.
        tupakasta ei tule pahaa menoa. minun päätämme ette käännä. ei kaikki muksut silti tupakoi vaikka me vnhemmat poltellaa. ollaan kumpanenki työelämässa ja minä siivoan koululuokkia. isäntä se metästellee ja tekkee mitä millonni sattuu tarjolla oleman. ei se tupakki meijän elämää pillaa. liijotteleta vahvasti, ei se tupkointi ole maankaato assia. sanon tässä kaikille teille haukkujille. ette tuu perimään iankaikkisa elämää.
        tehkääpä parannusta ja uskokaa omat syntinne anteeksi, ei teitänn tarvite meijän elämään kajota eikä nokerrella.

        ihmisen nenässä tupakoiva ihminen haisee paljon pahemmalle kuin lehmänpaska.


      • onkin
        tupakoimattoman kirjoitti:

        ihmisen nenässä tupakoiva ihminen haisee paljon pahemmalle kuin lehmänpaska.

        sitten runsain mitoin ihmisiä, jotka haisevat pahemmalle kuin lehmänpaskalle. Ehkä joillakin myös housussa.


      • lapsista
        mokin akka kirjoitti:

        ettäs kehtaatte parjata. mepä voitaan ylpeillä puolestame sillä kun eikännäillä viikon loppusin.
        tupakasta ei tule pahaa menoa. minun päätämme ette käännä. ei kaikki muksut silti tupakoi vaikka me vnhemmat poltellaa. ollaan kumpanenki työelämässa ja minä siivoan koululuokkia. isäntä se metästellee ja tekkee mitä millonni sattuu tarjolla oleman. ei se tupakki meijän elämää pillaa. liijotteleta vahvasti, ei se tupkointi ole maankaato assia. sanon tässä kaikille teille haukkujille. ette tuu perimään iankaikkisa elämää.
        tehkääpä parannusta ja uskokaa omat syntinne anteeksi, ei teitänn tarvite meijän elämään kajota eikä nokerrella.


      • pitävät
        tupakoimattoman kirjoitti:

        ihmisen nenässä tupakoiva ihminen haisee paljon pahemmalle kuin lehmänpaska.

        hajuseuroja. Päällimmäisenä on tupakan haju. Sitten tulevat hien haju ja maalaisväestöllä navetan haju.


      • joka syntiä tekee
        mökin akka kirjoitti:

        ruumis ei ole muuta ku syntinen ja saastanen ja se ei peri jumalan valtakuntaa, vaan kuolematon sielu, johon ei tupakin saaste ulotu.
        pyhällä templillä ymmäretään aivan muuta ku epäterveyttä. sielu saastuu pahosta puheista kutes täällä näkyy teitien kirjotuksista

        sen on kuoltava,joten kuolematonta sielua ei raamatussa tunneta.Ihminen on kokonaisuudessaan
        sielu,raamatusta olen lukenut mm että niin ja niin monta sielua meni kasteelle kun olivat kuulleet Jumalan sanaa ja halusivat ottaa kasteen.Alussa JUMALA TEKI MAAN TOMUSTA IHMISEN ja
        puhalsi hänen sieraimiinsa ELÄMÄN HENGEN,näin ihmisestä tuli elävä sielu,eli kokonaisuus.Ruumis ja henki on yhtä kuin elävä sielu.Huomasit varmaan,että puhalsi ELÄMÄN HENGEN,eikä sielua.Kuolemassa ruumis palajaa maahan,mstä se on otettukin ja HENKI palajaa Jumalan tykö joka on sen antanutkin.ETSI RAAMATUSTA PAIKAT.


      • myös.....
        vetää kirjoitti:

        Kaikki vanhoillislestadiolaiset vetää sätkää.

        alkoholia,jos se mikä suusta sisään menee ei saastuta ihmistä,mites ois muutkin aineet?


      • Anonyymi

        Juoppojen tupakoivien lapsista kuitenkin enemmistö on terveitä mutta huono ruoka juoma taas on aiheuttanut huumeet ongelmia sairauksia.


      • Anonyymi
        mökin akka kirjoitti:

        Ettäs hirviät tolla viisin haukkua jumalan lapsia. sinulla on kuumat oltavat viimeisellä tuomiolla.varoitan sinua, en tuomitse

        Joka itsensä korottaa se alennetaan


      • Anonyymi
        Sylettää kirjoitti:

        on uskovaisen irvikuva.

        Peto ilkeä petturi Juudan mies JUUUUUDAS lestat on harhalahko HARHA oppineen.


      • Anonyymi
        temppeliä kirjoitti:

        eli ihmiskehoa tahallisella huumeen (tupakka) käytöllä turmeleva ihminen olla Jumalan lapsi?

        Voiko?

        Juutalainen polttaa tupakkaa Jehova polttaa lesta polttaa lutteri polttaa muslimit polttaa hellarit vetää tupakasta huumeet ja piipussa vaparit polttaa MITÄ NYT TEHDÄÄN


      • Anonyymi
        Kempelainen kirjoitti:

        Ettäs hirviät tolla viisin haukkua jumalan lapsia. ** Minulla on sellainen kuva, että se todellinen Jumalan lapsi, Jeesus NASARETILAINEN EI JUURI TUPAKOINUT, MUTTA JOI VIINIÄ. Mutta VL,iä en juuri ole heiksi laskenut osin sattuneesta syystäkin. Lue Wanhan Waimon juttu, niin alat ymmärtää, miksi ei oikein ajatus juokse. Ainahan siihen on joku syy.

        Jos olet vaikka kymmenennessä polvessa VL ja yhden synnytyksen aikana tupakan takia putoaa älykkyys jo yli 5%, tekee se jo kohdallasi 50%, joten ymmärrän ärtymyksesi. Vaarallista olla ”jumalan lapsi” Ry;ssä.

        sinulla on kuumat oltavat viimeisellä tuomiolla.varoitan sinua, en tuomitse ** Jeesuksen omien kirjakääröä ei edes avata, lue se Ilmsestykirjasta. Ei edes siellä tavata, harmi.

        Älykkyys vai niin lähes kaikki rikkaat miljonäärit polttaa myös johtajat olipa tyhmää taas


      • Anonyymi
        vetää kirjoitti:

        Kaikki vanhoillislestadiolaiset vetää sätkää.

        Vapaakirkolliset tupakoi salaa pitkin rantoja hellarit vetää huumeita.


      • Anonyymi
        mökin akka kirjoitti:

        en kirjattanu tahallaa jumalaa pienellä kirjaimella. Voi sen kirjotaa isollaki.
        Srk ei ole jumala. Tahallanne koitatta ärsyttää

        Oikeen meinaat että JAHVE TIPPUU TAIVAASTA ALAS JOS SANA YLEINEN SANA MAAPALLON MONISTA JUMALISTA KIRJOITETAAN ISOLLA VAI PIENELLÄ KYLLÄ SE REPPANA PUTOAA PÄÄLLESI


      • Anonyymi
        mökin akka kirjoitti:

        mä vejän mitä haluun. ei tarvi kysästä lupaa keneltäkää. mun uskon rauhaa ei häirite tupakointi. mun ruumisraukka jää tänne, sama millaisessa kunnosa. mun sieluni kelpaa jumalale, ei ruumis. minä elän hurskasti. teen parannuksen jo olen jotaki vastaan väärin tehnyt.
        autuuten saavutus ei ole tupakoinnista kiini

        Sisimmässäni yhdyn Jeesuksen rakkauden lakeihin rakastaa mutta lihassani näen vihan muita kohtaan.


      • Anonyymi
        Kunhan kyselen kirjoitti:

        että olet saastainen sätkäakka. Olethan vanhoillislestadiolainen.

        Ei se saastuta ihmistä mikä menee sisään ja ulostuu vaan se mikä tulee SUUSTA ULOS. PAHAT PUHEET PANETTELU loitsut eriseurat lahkot ihmisten erottelu tuomitseminen anteeksiantamattomuus vihapuheet kiroukset rumat puheet herjaus valheet juorut mustamaalaus väärät syytökset nimittelyt mitä nyt lestan suusta ulos tulee muuta kuin haukkumista.


      • Anonyymi
        siellä kirjoitti:

        selittelee. Toivottavasti olet opettanut kaikille lapsilleskin tupakoinnin!

        Kouluissa oppii tupakat kyllä ja viinat.


      • Anonyymi
        vl-lapsille kirjoitti:

        tupakoinnin useimmiten omat vanhemmat vai vl-pyhäkoulu?

        Kenenkään vanhemmat ei opeta polttamaan lapsia tupakkaa se tapahtuu kouluissa isompien kautta tai lähiöissä naapureiden.


      • Anonyymi
        tupakoi kirjoitti:

        varmaan kanssa. Kukaan tupakoimaton ei kestäisi paskalle (tupakalle) haisevaa puolisoa.

        Kestää monikin kestää toinen polttaa toinen ei KÄY IHMISET PESULLA PESEE VAATTEET jos et tiennyt. Ei ne sängyssä polta vaan ulkona ja parvekkeella tyhmä.


      • Anonyymi
        wanhawaimo kirjoitti:

        Ehkä sun uskosi rauhaa se ei häiritse, mutta muitten elämää ja "rauhaa" tupakointisi voi häiritä pahastikin.

        Ja sen kautta se sitten voikin häiritä "uskonrauhaasi". Teillä vl:llä kun on sellainen pykälä, ettei saa "pahentaa" ketään, ei ainakaan sitä heikkoa veljeä. Kun tupakoit, mallillasi houkuttelet esimerkiksi lapsesi tupakoijiksi. Tutkittu tulos on, että tupakoivien vanhempien lapset alkavat tupakoida paljon useammin kuin tupakoimattomien lasten vanhemmat.

        Kun sitten lapsesi saa keuhkosyövän tai muun tupakkasairauden, niin se todella kuuluu sinulle. Se on osittain sinun syysi, että olet "pahentanut" tällaisen viattoman lapsen tupakan orjaksi ja näin välillisesti saanut hänelle hengenvaarallisen sairauden.

        Tuollainen ei kyllä ole sitä "hurskaasti elämistä" ja jos siitä saat synnintunnon (kun olet rikkonut tupakoinnillasi lähimmäistäsi vastaan) ja teet parannuksen, niin sitten sinun pitäisi synnin tekosi lopettaa, eli lopettaa tupakointi.

        Sitten sinun miehesi ja/tai lapsesi voivat saada keuhkosyövän, astman, toistuvia keuhkoputkentulehduksia, korvatulehduksia, ja poskiontelotulehduksia ihan vain passiivisen tupakoinnin takia. Juuri tämän takia sinun tupakointisi ei ole vain yksityisasiasi, vaan todella "kuuluu" myös läheisillesi.

        Ja se kuuluu myös "vieraille" eli meille kaikille muille, sillä tupakan takia maapallo aavikoituu ja sademetsiä hakataan, kehitysmaissa kärsitään nälkää, koska parhaat pellot on varattu tupakan viljelyyn. Siinä sitten rikot Raamattua vastaan, jossa meidät asetetaan "viljelemään ja varjelemaan luomakuntaa". Tupakointi tekee juuri päin vastoin, eli autioittaa maata, ei varjele sitä.

        Eikö tuossa ollut jo riittävästi syitä, miksi tupakointi kuuluu muillekin eikä ole vain oma asiasi? Oma asiasi on ainoastaan se, että menetät 10 tervettä vuotta elämässäsi ja kuolet tupakoinnin aiheuttamiin sairauksiin 50% todennäköisyydellä. Se on sinun oma asiasi, ja välillisesti se aiheuttaa suurta surua perheellesi. He saattavat kuitenkin pitää sinusta, vaikka tupakoitkin;)

        Tupakointi ei häiritse ketään vain se savu ja nykyään nuoret polttaa sähköistä tupakkaa ei haise ja hellarit huumeita piipussa. HÄIRITSEE SAURAASTI KUN HAISET HIELLE KUORSAAT HAMPAASI ON AHNEUDEN TÄHDEN TORSOT KELTAISET SYÖT LÄÄHÄTTÄMÄLLÄ RUOKAA KARKKIA SALMIAKKIA PITSAA HAISET RUUAN KÄRYLLE KUSELLE VIRTSAINKONTINETTI LORAUTTELET HOUSUUN.


      • Anonyymi
        Savujuhlat kirjoitti:

        koko perhe (isä, äiti ja 19 lasta) yhtä aikaa pirtissä = savujuhlat?

        Tollo taas 19 lasta panemalla ilman kondomia ja yhtenään seksihimoissa normaalit käy töissä eikä panemassa. Savujuhlat. Kuules nyt kun ihmiset polttaa ulkona eikä sisällä.


      • Anonyymi
        Tupakointi tuo onnen kirjoitti:

        Valtaosa vl-lapsista on niin ylpeitä tupakoivista vanhemmistaan, jotka yskivät ja räkivät, että he alkavat itsekin tupakoida.

        Tökkii hellareiden ja vapareiden myös lestojen lapset vaikka ei ole tupakkaa ON VÄHÄN MUITA KÄRYJÄ jääkylmät asunnot ja SIKAA POSKESSA OIKEAA SUPERFOODIA ja särkiä.Sossun rahoilla kierrätys vaatteet. Yskittää kauheasti. Muslimin pitsalla taas oltu mohamettia kumartamassa lapsilisä rahoilla.Huoraamassa lesta heti kun pääsee karkuun kotoooonsa.


      • Anonyymi
        lähettää kirjoitti:

        Päivämiehen tomitukseen. Varmaan julkaisevat, koska tuossa niin kauniisti kannustetaan täyttämään maata.

        Lestat ei pelastu ne teki ristin tyhjäksi lankesi pois armosta uhraamaan elukkaa omia uhrejaan Mooseksen kanssa siinaille. Hellarit myös jehovat. SANA RISTISTÄ ON HULLUTUS JOILLEKIN JOILLEKIN PELASTUS.


      • Anonyymi
        Runofriikki kirjoitti:

        kannattaisi osallistua Eino Leino -runokilpailuun.

        Meiltä varastettiin einon iso runokirja voisko joku palauttaa myös ruokaohje kansion vihreä iso koulukansio.Mikään uskonto ei anna lupaa varastaa vääriä opetuksia. Joosua 7:15


      • Anonyymi
        hermostu kirjoitti:

        Puhaltele jatkossakin savut lastesi silmille.

        MÄSSÄYS ON MYÖS SYNTIÄ AHNEUS AHMATTI.


      • Anonyymi
        tupakoimattoman kirjoitti:

        ihmisen nenässä tupakoiva ihminen haisee paljon pahemmalle kuin lehmänpaska.

        Tupakassa haisee se paperi. Ja huumeissa. Mutta on teillä heikot hermot kertakaikkiaan miten mahtaa kuolinpäivänä sitten kestää kun joutuukin sinne toiselle puolelle mitä luuli itsestään suuria. Ja tupakoiva onkin siellä taivaassa.


      • Anonyymi
        joka syntiä tekee kirjoitti:

        sen on kuoltava,joten kuolematonta sielua ei raamatussa tunneta.Ihminen on kokonaisuudessaan
        sielu,raamatusta olen lukenut mm että niin ja niin monta sielua meni kasteelle kun olivat kuulleet Jumalan sanaa ja halusivat ottaa kasteen.Alussa JUMALA TEKI MAAN TOMUSTA IHMISEN ja
        puhalsi hänen sieraimiinsa ELÄMÄN HENGEN,näin ihmisestä tuli elävä sielu,eli kokonaisuus.Ruumis ja henki on yhtä kuin elävä sielu.Huomasit varmaan,että puhalsi ELÄMÄN HENGEN,eikä sielua.Kuolemassa ruumis palajaa maahan,mstä se on otettukin ja HENKI palajaa Jumalan tykö joka on sen antanutkin.ETSI RAAMATUSTA PAIKAT.

        KOITTAKAA keksiä jotain muuta ajan vietettä kuin paneminen ja synnyttäminen muiden vahtiminen.


      • Anonyymi
        vetää kirjoitti:

        Kaikki vanhoillislestadiolaiset vetää sätkää.

        Raiskaajia ovat olleet romanit hellarit vaparit lestat jehovat ja HUORAAMASSA ei mitään eroa ole. Toiset elää rauhallisesti toiset ei niin se on .Bublikaani meni kotiinsa vanhurskaampana kuin...Jeesus aterioi syntisten keskellä.


      • Anonyymi
        kirjoittaa kirjoitti:

        normaaliin vl-tyyliin sanan "Jumala" pienellä alkukirjaimella. Hän varmaan kirjoittaa SRK:n isoilla kirjaimilla.

        SRK onkin vanhoillislestadiolaisten jumala.

        KATSOKAAS KUN JUMALIA ON MONIA JOKA USKONNOSSA ON JOKU JUMALA BUDHAKIN ON JUMALA


    • wanhawaimo

      Olen joskus kauan sitten kirjoittanut samasta asiasta ja perustellut sen paitsi niillä seikoilla, jotka toit esille, myös muulla tavalla.

      Kirjoitat hyvin konkreettisesti siitä, miten lapset kärsivät vanhempiensa ja eniten tietysti äitinsä tupakoinnista. Se on täysin totta, tuollaiset äidit aiheuttavat lapsilleen toistuvia hengitystieinfektioita, korvatulehduksia, poskiontelotulehduksia ja astmaa. Se on lääketieteellisesti todettu. Onko se lastensa rakastamista?

      Raskauden aikana tupakoineet naiset aiheuttavat sen, että lapsi jää keskimäärin 5 cm lyhyemmäksi kuin muuten olisi kasvanut ja älykkyysosamäärä jää noin 5 yksikköä pienemmäksi, kuin mitä se olisi ilman äidin tupakointia. Siis tupakoiva äiti antaa lapselleen selvästi huonommat elämän lähtökohdat kuin tupakoimaton äiti.

      Lisäksi on tieteellisesti todettu, että kun raskaana oleva äiti tupakoi, niin istukan verenkierto kärsii ja sikiö alkaa liikehtiä. Se on samaa, kuin että äiti panisi tyynyn vastasyntyneen vauvansa kasvoille ja kun vauva ei voi hengittää, niin se alkaa liikehtiä, saadakseen happea. Tupakan vetäminen raskauden aikana vastaa siis lapsen tukehduttamista, eli vauvan pahoinpitelyä. Muistaakseni Uudessa Seelannissa tupakointi raskauden aikana on samanlainen rikos kuin lapsen pahoinpitely. Sitähän se itse asiassa siis onkin.

      Sitten se, että kun Raamattu kehottaa meitä viljelemään ja varjelemaan luomakuntaa, siis 1. Mooseksen kirjassa, niin tupakan viljely vie parhaat viljojen viljelymaat ja siksi kansa kehitysmaissa näkee nälkää. Tupakan kuivaamisen käytetään polttopuuta lähellä viljelymaita ja siksi hakataan sademetsiä ja maapallo aavikoituu hyvää vauhtia, juuri tupakan takia. Tämä ei ole sitä maan varjelemista, mitä Jumala tarkoitti. Tätä ei tapahtuisi ilman tupakointia, joten tupakoijat aiheuttavat myös maan aavikoitumisen.

      Eivätkö nuo ole Raamatun vastaisesti syntiä? Tupakoiva vl ei vastaa siihen, vaan kiertää kysymyksen.

      Sitten tupakka on huume, koska se aiheuttaa addiktion, eli riippuvuuden. Reilusti yli puolet tupakoitsijoista haluaisi lopettaa tupakoinnin, mutta se on erittäin vaikeaa, koska riippuvuus on heroiinin luokkaa. Siis pahat oireet, kun on ilman tupakkaa.

      Tällaisen huumeen käyttäminen, joka tekee ihmisen orjakseen, siis ei ole syntiä??
      Miksi sitten ei hyväksytä muita huumeita yhtä hyvin?--Joku vl vastaa, että sehän olisi lain vastaista.--Niin on alaikäisten tupakointikin. Monet vl-vanhemmat antavat rahaa lapsilleen tupakan ostoon, alle 18-vuotiaana. Joten se siitä "lainkuuliaisuudesta".    

      • lopetan tänään

        Kiitos viestistäsi. Minulle heräsi suuri inho tupakkaa kohtaan ja lopetan. Viimeisen savukkeeni vedin tänään klo. 13.55. Nyt alkaa uusi elämä. Olen vl. ja polttanut muutaman vuoden.
        En kestä enää ajatusta, että tupakka vahingoittaa minua. Rukoilkaa puolestani.


      • Kempelainen
        lopetan tänään kirjoitti:

        Kiitos viestistäsi. Minulle heräsi suuri inho tupakkaa kohtaan ja lopetan. Viimeisen savukkeeni vedin tänään klo. 13.55. Nyt alkaa uusi elämä. Olen vl. ja polttanut muutaman vuoden.
        En kestä enää ajatusta, että tupakka vahingoittaa minua. Rukoilkaa puolestani.

        Voimia Kristuksessa.

        Ole Rauhassa, paha ei enään pysty sinuun tupakalla.

        Jussi


      • Kannustaja.
        lopetan tänään kirjoitti:

        Kiitos viestistäsi. Minulle heräsi suuri inho tupakkaa kohtaan ja lopetan. Viimeisen savukkeeni vedin tänään klo. 13.55. Nyt alkaa uusi elämä. Olen vl. ja polttanut muutaman vuoden.
        En kestä enää ajatusta, että tupakka vahingoittaa minua. Rukoilkaa puolestani.

        päätös. Tsemppiä!


    • Antinarcotic

      TUPAKOINNIN AIHEUTTAMAT KUOLEMAT


      Tupakoinnin aiheuttamiin sairauksiin kuolee Suomessa keskimäärin 5 000 ihmistä joka vuosi. Määrä on enemmän kuin Suomessa vuoden aikana huumeiden, alkoholin, liikenneonnettomuuksien, aidsin, itsemurhien ja murhien seurauksena kuolleiden määrä yhteensä.


      Maailmanlaajuisesti tupakoinnin seurauksena kuolee joka vuosi noin 4 miljoonaa ihmistä. Teollisuusmaissa tupakka on syynä lähes joka viidenteen kuolemantapaukseen.


      Suurin osa tupakoinnin aiheuttamista kuolemista johtuu sydän- tai aivoinfarktista. Tupakointi lähes kaksinkertaistaa sydäninfarktin riskin.

      Tupakoitsijan riski kuolla alle 65-vuotiaana on kaksinkertainen tupakoimattomaan verrattuna.


      Nuorten tupakointi on lisääntynyt ja aloitusikä laskenut. Joka neljäs nuori joka aloittaa tupakoinnin kouluiässä kärsii tulevaisuudessa tupakasta aiheutuvista sairauksista niin paljon, että se lyhentää hänen elinikäänsä.


      Joka toinen tupakoitsija kuolee ennenaikaisesti tupakasta johtuvaan sairauteen. Puolet heistä menettää tupakan vuoksi yli 20 elinvuottaan.

      ----------

      Lähde: Tohtori.fi

      • tupakkamies.

        Olen paljon viime aikoina miettinyt tätä omaa tupakointiani. Päätin lopettaa ja aloittaa uuden elämän puhtaalta pöydältä ilman tupakkaa.
        Tämän palstan lukeminen on auttanut päätökseni teossa


      • Puhdas pöytä
        tupakkamies. kirjoitti:

        Olen paljon viime aikoina miettinyt tätä omaa tupakointiani. Päätin lopettaa ja aloittaa uuden elämän puhtaalta pöydältä ilman tupakkaa.
        Tämän palstan lukeminen on auttanut päätökseni teossa


      • jokaisesta
        tupakkamies. kirjoitti:

        Olen paljon viime aikoina miettinyt tätä omaa tupakointiani. Päätin lopettaa ja aloittaa uuden elämän puhtaalta pöydältä ilman tupakkaa.
        Tämän palstan lukeminen on auttanut päätökseni teossa

        tupakoinnin lopettavasta henkilöstä. Pirua ottaa nuppiin.

        Jokainen vanhoillislestadiolaisen suussa palava tupakka on pirulle suuri ilon aihe.


    • Antinarcotic

      ÄIDIN TUPAKOINNIN VAIKUTUKSET VAUVAAN


      Tupakansavun myrkyt, kuten nikotiini ja häkä, kulkeutuvat suoraan äidin elimistöstä napanuoran ja istukan välityksellä sikiöön. Siksi raskauden aikainen tupakointi on erittäin vahingollista syntyvälle lapselle. Syntyvän lapsen veressä on nikotiinia yhtä paljon tai jopa enemmän kuin äidillään. Sikiön kyky poistaa nikotiinia elimistöstään on aikuista huonompi.

      Raskauden aikainen tupakointi voi aiheuttaa:

      - keskenmenon
      - ennenaikaisen synnytyksen (14% ennenaikaisista synnytyksistä johtuu äidin tupakoinnista)
      - lapsen alhaisen syntymäpainon (hapen saannin vähyyden vuoksi)
      - kätkytkuoleman

      Tupakoinnilla saattaa olla vaikutusta myös raskauden aikaisiin komplikaatioihin sekä lapsen alikehitykseen. Se kaksinkertaistaa lapsen riskin saada astma tai allergia.


      Tupakointi ja imetys

      Tupakoivan äidin rintamaidossa on nikotiinia viisinkertainen määrä veren pitoisuuksiin verrattuna. Vanhempien tupakointi kotona tarkoittaa lasten pakkotupakointia ja altistaa lapsen hengitystiesairauksille ja äkillisille välikorvantulehduksille. Savu pahentaa myös lasten allergia ja astmaoireita.

      Tupakointi lisää imeväiskuolleisuutta. Kuolleisuuden riski on noin puolet suurempi 20 tai useampia savukkeita polttavilla kuin tupakoimattomilla äideillä. Myös äidin tupakoinnin ja kätkytkuolemien välillä on havaittu olevan yhteyttä. Äidinmaidon nikotiinipitoisuudet ovat viisinkertaiset veren pitoisuuksiin verrattuna. Nikotiinia on maidossa merkittäviä määriä vielä 3-5 tuntia savukkeen polttamisen jälkeen. Tupakoivat äidit lopettavat imettämisen aikaisemmin kuin muut.

      Tupakoivien vanhempien lapset joutuvat keskimäärin puolta useammin sairaalahoitoon keuhkoputkentulehdusten ja keuhkokuumeen takia kuin tupakoimattomien kotien lapset. Äidin tupakointi vaikuttaa enemmän lapsen terveyteen kuin isän tupakointi. Sairastumisriski on yhteydessä kotona poltettujen savukkeiden määrään. Toistuvia välikorvantulehduksia joskus seuraava liimakorva on yhteydessä lapsen altistumiseen tupakansavulle. Savu altistaa lapsen äkillisille välikorvantulehduksille imetyksen kestosta riippumatta. Savukkeesta leviää ilmaan ja tupakoivan ihmisen suuhun, nenään ja keuhkoihin savun sisältämiä palamistuotteita. Suoraan ilmaan tulee kolme ja puoli kertaa enemmän tervaa ja lähes seitsemän kertaa enemmän häkää kuin mitä on tupakoijan keuhkoihin vetämässä savussa.

      ----------

      Lähde: Tohtori.fi

      • kirjoitti

        taannoin muuan henkilö, että häntä vastaan oli tullut viime kesänä vl-suviseurakentällä raskaana ollut vl-nainen sätkä hampaissa.

        Tämä on todellista vl-äidinrakkautta Jumalan lahjaa eli lasta kohtaan.


    • Tupakoimaton veli

      tupakoitsijat pitäisi erottaa vl-herätysliikkeestä.

      • lämpimästi

        Haisunäädät ulos siionista!


      • Aamenen sanoja
        lämpimästi kirjoitti:

        Haisunäädät ulos siionista!

        Raikastuu huomattavasti.


    • Näin on jämpti!

      huume.

      • Vl-info

        vanhoillislestadiolaisten rakkain ja ainoa harrastus, jonka SRK sallii. Kärppäpelit ovat erityisen suurta syntiä.


      • pantolella

        ja alkoholikin... Lain sallimia "huumeita"!!! ;-D Turhaa vaahtoamista moisesta asiasta! Se on jokaisen itsensä päätettävissä polttaako ja/tai juoko alkoholia. Siihen eivät mitkään "pyhät sanat" tai tutkimustulokset aina vaikuta. Kaikkihan jo nykyään tietää että tupakointi ja juopottelu on epäterveellistä!!!! Ihminen on luonteeltaan joko hyvä tai paha (muttei koskaan pyhä) eikä siihen vaikuta tupakointi tai alkoholin juominen. Tupakoiva alkoholisti voi olla parempi ja auttavaisempi ihminen kuin (tekopyhä) "uskovainen".


    • Mie Hellinen

      ...SUVAITSEVAISUUS?

      Mielestäni on itse kunkin oma asia polttaako vai ei. Hellaritko ne täällä mesoaa? Käy varmaan kateeksi kun itse ei saa polttaa? No oishan siinä vielä yksi lisä syntiluetteloon?

      • Sylettää

        ja vl-ketjupolttaja kirjoitti palstalle silkkaa paskaa.

        Olet nimimerkkisi perusteella ilmeisesti miehelään menossa. Hyi olkoon!!


      • Mie Hellinen
        Sylettää kirjoitti:

        ja vl-ketjupolttaja kirjoitti palstalle silkkaa paskaa.

        Olet nimimerkkisi perusteella ilmeisesti miehelään menossa. Hyi olkoon!!

        miehelään menossa. Olen (sen ikeen alla) ollut jo 27v.
        Lapsiakin on Jumala siunannut ja yhden ottanut poiskin. Odotus -ja imetysajat olen ollut RAITIS! Poltan vihreää Bonusta silloin kun huvittaa!Sylkykommenteihin en vastaa. Aurinkoista kevättä!;)


      • Sylettää
        Mie Hellinen kirjoitti:

        miehelään menossa. Olen (sen ikeen alla) ollut jo 27v.
        Lapsiakin on Jumala siunannut ja yhden ottanut poiskin. Odotus -ja imetysajat olen ollut RAITIS! Poltan vihreää Bonusta silloin kun huvittaa!Sylkykommenteihin en vastaa. Aurinkoista kevättä!;)

        vl-äiti.

        Sylettää!


      • toivoo.

        että palstalla ei arvosteltaisi hänen ja tuhansien muiden vanhoillislestadiolaisten huumeriippuvuutta. Edelleen henkilö on sitä mieltä, että raittiit ja tupakoimattomat uskovaiset ovat kateellisia tupakoiville vanhoillislestadiolaisille.

        Voiko joku olla noin tyhmä? Ilmeisesti tupakoiva vanhoillislestadiolainen voi.


      • käy
        Mie Hellinen kirjoitti:

        miehelään menossa. Olen (sen ikeen alla) ollut jo 27v.
        Lapsiakin on Jumala siunannut ja yhden ottanut poiskin. Odotus -ja imetysajat olen ollut RAITIS! Poltan vihreää Bonusta silloin kun huvittaa!Sylkykommenteihin en vastaa. Aurinkoista kevättä!;)

        lapsesi, joiden kohdalle lankesi tupakoiva äitä. Lapsi kun ei voi valita vanhempiaan.


      • Isältä pojalle
        käy kirjoitti:

        lapsesi, joiden kohdalle lankesi tupakoiva äitä. Lapsi kun ei voi valita vanhempiaan.

        syntyvät tupakansavun keskelle, kasvavat tupakansavun keskellä ja rupeavat aikanaan itse tupakoimaan.


    • Kummallista77

      Olkoon tupakointi syntiä tai ei niin miksi joku haluaa hengittää savua? Se vieläpä maksaa. Olisi parempi ostaa silläkin rahalla lapsille leluja ja urheiluvälineitä ja vaimolle uusi talvitakki.

      • Ehdoton Ei Uskonnoille

        Ehdoton ei tupakalle ja uskonnoille.

        T: Rehellinen Ystäväsi


      • Vl-ääliö Oulusta


    • xettu

      Rasva, kahvi ja karkit ja limsakaan eivät ole syntiä, vaikka eivät terveyttä edistäkään. Samoin on laita tupakan.

      • tallusteleva

        vl-ukko sanoi "painavan" sanansa. Sinun kaltaisia nikotiinin orjia on vl-herätysliikkeessä tuhansia.

        Tässä ketjussa on ainakin 2 veeällää kertonut lopettavansa syöpäpötköjen imeskelyn. Amen!

        Sinun kannattaa ehdottomasti jatkaa harrastustasi.


      • epätervei...

        ...siin elämäntapoihin vielä transrasvojen (lue: margariini) syönti ja liikenne, joka tappaa myös tupakoitsemattomia.Amen!


      • wanhawaimo

        >>Rasva, kahvi ja karkit ja limsakaan eivät ole syntiä, vaikka eivät terveyttä edistäkään


    • Antinarcotic

      TUPAKOINNIN AIHEUTTAMAT SUUVAURIOT


      Tupakointi värjää hampaita ja ikeniä sekä lisää hammaskiveä. Lisäksi se saa hengityksen haisemaan pahalle. Nämä ovat sekä kosmeettisia että hygieenisiä haittoja.
      Tupakoinnin aiheuttamia suun sairauksia ovat:

      - ientulehdukset
      - hampaiden kiinnityskudoksen tulehdus (parodontiitti)
      - hampaiden löyhtyminen
      - suun limakalvon valkotäplät (leukoplakia)
      - suulaen limakalvon sarveistuminen (nikotiinistomatiitti)
      - suusyöpä

      Suu- ja ientulehdusten on todettu olevan osasyynä tupakoitsijoiden sydänveritulppiin ja aivohalvauksiin. Vanhoilla ihmisillä tämä riski korostuu. Tupakointi heikentää ikenien verenkiertoa, minkä vuoksi ientulehdus ei heti aiheuta verenvuotoa. Näin sairaus ehtii edetä pahaksi ennen kuin se huomataan.
      Suomessa tavataan uusi suusyöpätapaus joka päivä. Suusyövän riski on moninkertainen purutupakan ja nuuskan käyttäjillä. Nuuskaaminen ja purutupakka aiheuttavat lisäksi ien- ja suutulehduksia sekä hampaiden reikiintymistä.

      ----------

      Lähde: Tohtori.fi

    • Antinarcotic

      TUPAKOINNIN HAITTAVAIKUTUKSET IHOON


      Tupakointi on merkittävä ihon ennenaikainen vanhentaja. Tupakointi heikentää ihon pintaverankiertoa ja aineenvaihduntaa sekä vähentää ja huonontaa ihon kimmoisuuden ja kiinteyden kannalta tärkeitä valkuaisaineita - elastiinia ja kollageenia.


      Tupakoivan iho muuttuu kalpeaksi ja harmahtavaksi. Ihossa tapahtuu samankaltainen muutos kuin liiallisen auringonoton seurauksena. Ensin iho paksuuntuu ja alkaa sen jälkeen muuttua ohueksi ja ryppyiseksi sekä menettää kimmoisuutta ja joustavuutta. Tapahtuu siis ihon ennenaikaista vanhenemista.


      Tutkimusten mukaan naisilla, jotka ovat polttaneet 25 vuoden ajan noin 20 savuketta päivässä, oli 5-kertainen määrä ryppyjä tupakoimattomiin verrattuna. Jos he lisäksi olivat innokkaita auringonpalvojia, oli ryppyjen määrä 12-kertainen.


      Koska tupakoivien naisten kuukautiset jäävät pois keskimäärin 2-4 vuotta aikaisemmin kuin tupakoimattomien, tämä johtaa tupakoivilla ennenaikaisen estrogeenitason alenemisen seurauksena entistä nopeampaan ihon ohenemiseen ja ryppyjen lisääntymiseen.


      Yli 30-vuotiailla naisilla, jotka polttivat noin 20 savuketta päivässä, ilmeni noin 15 %:lla kiusallista liikakarvoitusta. Tämän katsotaan johtuvan siitä, että tupakoinnin alentaessa naisen estrogeenitasoa, miessukuhormonien suhteellinen osuus tulee suuremmaksi ja karvoitus lisääntyy.


      Myös oleskelun tupakansavussa on todettu vaikuttavan haitallisesti ihoon, koska ihoon kertyy tupakansavussa olevia haitallisia ja myrkyllisiä aineita. On sanottu, että "tupakka vie terveyden ja naisilta myös kauneuden". Tupakoinnin lopettaminen on hyvää ihon ja kauneuden hoitoa

      ----------

      Lähde: Tohtori.fi

    • hienoa

      kun vl-lapset saavat tupakoinnin mallin omilta vanhemmiltaan. Ei tarvitse lähteä kylille opettelemaan.

    • Faktahomma

      Tuhannet tupakoivat vanhoillislestadiolaiset rakastavat saatanan heille tarjoamaa huumetta eli tupakkaa.

      Olé!

    • Antinarcotic

      TUPAKOINTI SYÖVÄN AIHEUTTAJANA


      Tupakointi on pahin tunnettu yksittäinen syövän aiheuttaja. Kolmannes kaikista syöpätapauksista johtuu tupakoinnista.
      Tupakointi liitetään usein yhteen vain keuhkosyövän kanssa, mutta se lisää riskiä sairastua myös muihin syöpiin. Sairastumisriskiin vaikuttavat sekä aloittamisikä, päivittäin kulutettu tupakan määrä että tupakkatuotteiden käyttöajan pituus.


      Keuhkosyöpä


      * Keuhkosyöpätapauksista lähes kaikki (90%) johtuvat tupakoinnista.

      * Tupakoitsijan riski sairastua keuhkosyöpään on 10-50 kertainen tupakoimattomaan verrattuna.

      * Sairastumisriski on sitä suurempi mitä nuorempana tupakointi aloitetaan, mitä enemmän päivittäin poltetaan ja mitä useampia vuosia tupakointi jatkuu.

      * Keuhkosyövän paranemisennuste on huono. Viiden vuoden kuluttua taudin toteamisesta vain 10 % on enää hengissä.

      * Kevytsavukkeet eivät vähennä keuhkosyöpäriskiä. Kevytsavukkeista tulee tervaa ja muita haitallisia aineita hengityksen mukana elimistöön jopa enemmän kuin tavallisista savukkeista. Kevytsavukkeen polttajat vetävät henkeensä yli kaksi kertaa enemmän tervaa kuin mitä savukkeen vähittäismyyntipakkauksessa ilmoitetaan. Valmistajien ilmoittamat tervan määrät eivät perustu todellisiin tupakointitapoihin. Uuden amerikkalaistutkimuksen mukaan kevytsavukkeiden polttajat vetävät pidempiä ja syvempiä henkäyksiä tiheämmässä tahdissa sekä käyttävät savun tehokkaammin kuin mihin tupakkavalmistajien koeasetelmat perustuvat.

      * Tupakoinnin lopettamisen jälkeen riski sairastua keuhkosyöpään pienenee vähitellen. Kymmenessä vuodessa tupakoinnin lopettamisesta riski sairastua keuhkosyöpään on pienentynyt 20 %:iin.
      Muut syöpäsairaudet


      Tupakointi lisää riskiä sairastua


      - munuaissyöpään
      - kurkunpään syöpään
      - ruokatorven syöpään
      - haimasyöpään
      - munuaisten syöpään
      - suusyöpään
      - huulisyöpään
      - nielusyöpään
      - virtsarakon syöpään
      - kohdunkaulan syöpään
      - mahasyöpään
      - maksasyöpään

      Tupakointi vaikuttaa myös leukemian ja aivokasvainten kehittymiseen ja saattaa lisätä myös naisten riskiä sairastua rintasyöpään.

      ----------

      Lähde: Tohtori.fi

    • aamuisin

      aamupalan jälkeen ennen kouluun lähtöä yhdessä äidin kanssa savukkeet?

      • kuullut

        niin noin se tapahtuu.


      • tulee.

        lapsia kuin liukuhihnalta. Normaalisti lapsi/v. ja yhteensä 8-20 lasta. Ehkä he eivät tässä ruletissa viitsi piitata niin lapsista. Kun yksi tulee, niin uutta putkeen ja sätkä palaa!


    • hienoa

      kun vl-äidit lastensa vaippoja vaihtaessaan vetävät samalla koko ajan sätkää. Vauvelilla on hauskaa.

    • kaikki.

      vl-lapset tupakoimaan jo ennen kouluun menoa?

      • seura opettaa

        Vl-vanhemmista huomattava osa polttaa ja tiedän heistä sen, etteivät he välitä jälkikasvunsa tupakoinnista, vaan antavat esim.rippileireille kirjallisen luvan, että heidän lapsilleen täytyy antaa lupa polttamiseen.
        Lestadiolaisissa nuorisoporukoissa vallitsee samanlainen nuorisokulttuuri kuin epäuskoisessa maailmassa, että tupakointi kuuluu miehisyyteen ja naisuuteen. Tupakalla haetaan kovis mallia ja tupakoivissa lestadiolaisjengeissä on menoa ja meininkiä.
        Esim. lestadiolaissa kansanopistoissa on villiä meininkiä, jossa tupakointi näyttelee huomattavaa osaa itsenäistymisessä.
        Moni oppii ja alkaa tupakoimaan juuri kansanopistoissa. Monet vanhemmat ovat sinisilmäisiä uskoessaan, että kansanopistoissa opitaan vain hyvää. Kuitenkin sinne tulee näitä tupakoivien perheiden lapsia, jotka ovat moniongelmaisia ja levittävät tupakointia ja muuta kevytmielisyyttä kunnollisten perheitten oppilaiden keskuuteen.
        Koska kansanopistot sallii tupakoinnin kotoa luvan saaneelle tupakoivalle porukalle, he saavat kylvettyä tätä paheellista elämäntapaa helposti muiden keskuuteen.
        Tupakointi on hyvin sallivaa lestadiolaisessa joukossa ja tämä tapain turmelus leviää pelottavasti. Itse he eivät tajua sitä, että sallimalla tupakoinnin sen kautta leviää myös muu syntinen elämäntapa.


    • vanhoillislestadiolaiset

      enemmän kuin kaikki muut suomalaiset yhteensä?

      • arvelen

        että vanhoillislestadiolaiset tupakoivat enemmän kuin kaikki muut suomalaiset yhteensä.


      • vl-äiti
        arvelen kirjoitti:

        että vanhoillislestadiolaiset tupakoivat enemmän kuin kaikki muut suomalaiset yhteensä.

        Ei ollenkaan pidä paikkaansa. Ei meistä kaikki polta. Minä poltan ja muutama muu. Se on niin rauhoittavaa kun saa joskus istahtaa kaiken kiireidensä keskeltä ja panna palamaan.
        Aivan hirveitä kirjoituksia tuolla näkee.
        Poltan 5-10 tupakkaa päivässä.
        En pysty olemaan ilman. Kuolisin ressiin, jos minä en sais edes tästä rauhoittua.
        Menkää itseenne haukkujat, arvelenpa, että monella teillä on alkoholin kanssa ongelmia, meillä ei kuitenkaa ole sitä


      • Sylettää
        vl-äiti kirjoitti:

        Ei ollenkaan pidä paikkaansa. Ei meistä kaikki polta. Minä poltan ja muutama muu. Se on niin rauhoittavaa kun saa joskus istahtaa kaiken kiireidensä keskeltä ja panna palamaan.
        Aivan hirveitä kirjoituksia tuolla näkee.
        Poltan 5-10 tupakkaa päivässä.
        En pysty olemaan ilman. Kuolisin ressiin, jos minä en sais edes tästä rauhoittua.
        Menkää itseenne haukkujat, arvelenpa, että monella teillä on alkoholin kanssa ongelmia, meillä ei kuitenkaa ole sitä

        varmaan ihailevat sinua, kun näkevät sinut sätkä suussa. Saat olla varma, että mallillasi teet myös lapsistasi tupakoitsijoita. Sitten olette koko perhe huumeen orjia.


      • lapsillesi
        vl-äiti kirjoitti:

        Ei ollenkaan pidä paikkaansa. Ei meistä kaikki polta. Minä poltan ja muutama muu. Se on niin rauhoittavaa kun saa joskus istahtaa kaiken kiireidensä keskeltä ja panna palamaan.
        Aivan hirveitä kirjoituksia tuolla näkee.
        Poltan 5-10 tupakkaa päivässä.
        En pysty olemaan ilman. Kuolisin ressiin, jos minä en sais edes tästä rauhoittua.
        Menkää itseenne haukkujat, arvelenpa, että monella teillä on alkoholin kanssa ongelmia, meillä ei kuitenkaa ole sitä

        vauvana tutin sijasta tupakan?


    • ...

      ...

    • ....

      ....

      • .....

        .....


      • ......
        ..... kirjoitti:

        .....

        ......


    • panna

      tupakaksi!

      • Unohdin

        vl-siskot kanssa tupakit palamaan!


    • wdaw

      tollasta kukaa jaksa lukee.. en tie liittyykö asiaan mut itekki jonku verra poltellu, turhaa mun mielestä ku ei siitä saa edes mitn oloja. harvemmi kuitenki tulee poltettuu vain sillo jos joku tarjoo.

    • Vl-info

      ovat syntiä vanhoillislestadiolaisille. Tupakointi ei ole syntiä vanhoillislestadiolaisille.

      • Vl-teologiaa

        turmelevat kovasti Pyhän Hengen temppeliä eli ihmiskehoa. Sitä taas tupakointi ei tee.

        Tämä on myös vl-saarnamiesten logiikka tässä asiassa.


      • OVAT ...

        SALLITTUJA JA SUURESSA MUODISSA VLL PIIRISSÄ.


      • joka on vl ..

        porukkaa on ranteet,sormet ja kaula kultaa täynä.
        Minun ei sallittais vaatimattomia pikkuisia korvanappeja käyttää.Olen käsittänyt että uskovaisen ihmisen pitäisi antaa köyhille
        jos heillä on liikaa rahaa eikä tuhlata kalliisiin koruihin.Koru on koru olkoon se korvassa tai missä tahansa,en ole raamatusta löytänyt ainakaan mitään määritelmää että missä
        kohti ruumista saa olla koruja ja missä ei.Se on lestojen omaa oppia,niinkuin monet muutkin esim
        ehkäisyn käyttö.


    • ev.lut

      Pääsin tupakasta eroon masennuksen kautta, aloitin taas sillä, että kokeilin yhtä askia huvikseni ja siihen sitten jäin taas koukkuun, nyt olen päässyt siitä irti, lopullisesti, ei enää yhtään savuakaan. Onko se syntiä vai ei. Minulle se varmaan oli, koska se aiheutti huonon omantunnon. Nyt tunnen olevani vapaa ja lähempänä Jumalaa, kun olen raitis ja savuton. Tupakka luetaan huumeeksi, se on perkeleen keksintö, ei voi mitenkään puolustaa polttamista, siinä tuhotaan Luojan luomaa ihmiskehoa, josta pitäisi pitää huolta. Terve sielu terveessä ruumiissa. Tämä on minun käsitykseni, vaikka Jeesus sanoi että se mikä tulee suusta ulos saastuttaa, ei se mikä menee sisään. Mutta fyysisesti polttaminen saastuttaa. Arvatkaa tykkääkö Isä Jumala siitä?

    • minkä äitis teki

      on kun ei hommannut abortia kun sinua odotti. Olis tämäkin maailma parempi paikka jos olisi niistänyt ajoissa...

      • kirjoittelee

        tupakoinnin sekoittama nikotiinin vl-orja.


      • mökin akka

        uskokkaa huviksenne, et miä oun hurskas ihiminen.
        puhujavelijet ei oo koskhan saarnannehet tupakkata synniksi ja minä uskon heitä. soap sitä polttaa ihan vappaalla omalha tunnolha. enkä ole aporttii tehenynnä, kaekki sikramot on vastaan otethu ja hyvin männöö.
        se jumala antaa terveyttä ja sairautta kun näkköö tarpeeliseksi. ei meistä kukhaa selvijä hengisä täältä ajasta. ei ruumis peri ijankaikkista elämätä vaan se verlä pesty sieluparka.
        kirjotelkhaa työ vaan, minäki kirjotahan, ku opin tämän nykyaijan konstin lapsilta. het minuu neuvoo. minua naurattaa kans teitin kirjotukset, en minoo hätkähtänä ollenkoa, vaekka haukkuja tulloo. mie oun savolaisakka ja siksi rempsakka muori. seuroissa käytähän useasti, että pysytähä uskomasa. en minä kehtoa kirjakieltö roapustoa, ku seon helepointa tyä oma äijinkieli.
        mut tupakkaa en jätä. eri assie oes jos se synnihsi luettashin. no eepä sitte tämä enempeätä tällä kerralha


      • Lokki...

        Sinulla ei tunnu olevan mitään lähimmäisen kunnioitusta! Tyttö puhui todella korkeammalla älyllä! Hän on paljon aikaansa edellä. Jos hänen kaltaisiaan olisi Suomi täynnä, meillä olisi hyvä elää terveyden puolesta. Sinä kannatat tupakkaa, koska ilmeisesti poltat!! Arvasinko oikein?


    • pelaan pokeria.
    • AlasKorsteenit

      Kuinka ällöttää nuo tekopyhät! Katsopa vanhoja kotimaisia elokuvia..siellä sytytetään tupakka muista välittämättä! Samoin ulkolaisissa vanhoissa myös! Rintasyöpä yhdellä tutun tutulla ja molemmat rinnat vex - tuli jälkilasku sauhuista! Sama kohtalo on lapsilla usein. Säälittää kauniit nuoret naiset, jotka pilaavat oman kehon ja vielä lastensakin tulevaisuuden! Tupakasta eivät kärsi vain keuhkot, vaan myös iho, vanhemmiten nuo polttajat tunnistaa heti huulten ympärillä olevista kuvottavista rypyistä! Sitten vain kauneusleikkaukseen. Ihmisen on hyvä olla jos kunnioittaa luonnon kiertokulkua. Lääkkeillä ja rokotuksilla siirretään tauteja vain tuleville polville, valitettavasti näin on! Luonto kyllä pystyy puolustautumaan, mutta miten, sitä ei ihminen aina ahneuksissaan ja himoissaan halua nähdä, eikä välitä muista! Tässä hieman aluksi!

    • evkl

      vl-uskovainen?=viikonloppu-uskovainen! jumaliste pahinta sakkia mitä löytyy!! kyräillään vaan toisten tekemiä ja muut oikiat ihimiset jotka osaa nauttia luonnon antimista jotka herra on antanut meille niin pidetään suorastaan vääräuskoisina. v-l uskovainen on paha joka pitäsi käännyttää!

    • On Kokemusta - Entinen Niko...

      Olen ilman muuta samaa mieltä kirjoittajan kanssa. Jotkut tutkimukset ja kirjoittajan kokemus äidistään toteavat että nikotiini voisi olla jopa enemmän riippuvuuttaa aiheuttavaa kuin heroiini! Se on syntiä sillä se tuhoaa ihmisen vapautta ja lyhentää huomattavasti ikää puhumattakaan niistä haitoista joita se saa aikaan viattomissa pakotetuissa passiivisissa tupakoitsijoissa ! Minäkää en päässyt siittä eroon ilman Jumalan apua mutta jos olisin puolustellut muka raamatulla tuota inhottavaa pahetta olisin varmaan tänään jo kuollut ja kuopattu!

      • lestadiolaisuudessa

        Tupakka ja tupakointi ovat vaijettu ongelma lestadiolaisuudessa.
        Asiaan ei uskalleta tarttua, mitä nyt vain vähätellen ja hienostellen.
        Tupakoinnilla on lestadiolaisuudessa suuri kannattajakunta, joka tahtoo pitää kiinni oikeuksistaan tupakkaan ja tupakointiin.

        Tupakointia vastaan ei siis aleta taistelemaan, koska se olisi samaa, kuin Jumalan sanan kumoamista.
        Kun on kerran perinne ollut, ettei tupakointi ole Jumalan sanan vastaista, niin olishan se perin kummallista, jos nyt pyörrettäisiin oppi tupakan synnittömyydestä synnilliseksi menoksi.

        1980-luvulla moni huomattava lestadiolaisuudessa vaikuttanut saarnamies, kuten Erkki Reinikainen paheksuivat monissa yhteyksissä tupakointia, mutta heidän ääntään ei tahdottu kuulla.
        Eriseuraa ei tahdota tupakkakysymyksen vuoksi saada aikaiseksi. Kun lestadiolainen edesmennyt Einari Lepistö ja monet muut olivat kovia tupakkamiehiä, oli vaikea näiden tupakkaveljien ja tupakoimattomien veljien alkaa keskenään kinaamaan, vaan oli pakko sietää toisen paheellista elämäntapaa.
        Tupakointi pitää otteessaan erityisesti lestadiolaisnuoria ja nuoria aikuisia, jotka ovat uraputkessa tehden pitkää päivää ja koittaissaan jaksaa iltaisin ison lapsijoukon keskellä.
        Tälle ryhmälle tupakointi on henkireikä, vaikka heidän elämänsä voi muuttua myöhemmin helvetiksi tupakkasairauksien päästyä valloilleen.
        Ihmiskeho ei kestä ainaista stressiä ja tupakointia,johon lestasdiolaiset tukeutuu.
        Se kostautuu ennemmin tai myöhemmin ennenaikaisine tupakkasairauksineen ja työkyvyttömyyksineen.
        Tupakka on kynnyskysymys lestadiolaiselle opille.
        Tähän asti tupakoinnista on katsottu olevan parempi vaijeta syystä, että on pienempi paha olla sekoittamatta pakkaa, kuin kylvää epäsopua liikkeen tupakoivien ja tupakoimattomien välille.

        Tilanne on siis hankala ja siihen ei ole keksitty sopivaa tapaa valistaa jäseniään ja samalla varoa loukkaamasta ja kylvämästä epäsopua.

        Mutta näin ei voi jatkua loputtomiin. Lestadiolaisen Suomen Rauhanyhdistyksen Keskusyhdistyksen pitäisi alkaa valmistelemaan julkista kannanottoa liikkeensä tupakointiin epäsopivana elämäntapana.


      • pieni pakana poloinen
        lestadiolaisuudessa kirjoitti:

        Tupakka ja tupakointi ovat vaijettu ongelma lestadiolaisuudessa.
        Asiaan ei uskalleta tarttua, mitä nyt vain vähätellen ja hienostellen.
        Tupakoinnilla on lestadiolaisuudessa suuri kannattajakunta, joka tahtoo pitää kiinni oikeuksistaan tupakkaan ja tupakointiin.

        Tupakointia vastaan ei siis aleta taistelemaan, koska se olisi samaa, kuin Jumalan sanan kumoamista.
        Kun on kerran perinne ollut, ettei tupakointi ole Jumalan sanan vastaista, niin olishan se perin kummallista, jos nyt pyörrettäisiin oppi tupakan synnittömyydestä synnilliseksi menoksi.

        1980-luvulla moni huomattava lestadiolaisuudessa vaikuttanut saarnamies, kuten Erkki Reinikainen paheksuivat monissa yhteyksissä tupakointia, mutta heidän ääntään ei tahdottu kuulla.
        Eriseuraa ei tahdota tupakkakysymyksen vuoksi saada aikaiseksi. Kun lestadiolainen edesmennyt Einari Lepistö ja monet muut olivat kovia tupakkamiehiä, oli vaikea näiden tupakkaveljien ja tupakoimattomien veljien alkaa keskenään kinaamaan, vaan oli pakko sietää toisen paheellista elämäntapaa.
        Tupakointi pitää otteessaan erityisesti lestadiolaisnuoria ja nuoria aikuisia, jotka ovat uraputkessa tehden pitkää päivää ja koittaissaan jaksaa iltaisin ison lapsijoukon keskellä.
        Tälle ryhmälle tupakointi on henkireikä, vaikka heidän elämänsä voi muuttua myöhemmin helvetiksi tupakkasairauksien päästyä valloilleen.
        Ihmiskeho ei kestä ainaista stressiä ja tupakointia,johon lestasdiolaiset tukeutuu.
        Se kostautuu ennemmin tai myöhemmin ennenaikaisine tupakkasairauksineen ja työkyvyttömyyksineen.
        Tupakka on kynnyskysymys lestadiolaiselle opille.
        Tähän asti tupakoinnista on katsottu olevan parempi vaijeta syystä, että on pienempi paha olla sekoittamatta pakkaa, kuin kylvää epäsopua liikkeen tupakoivien ja tupakoimattomien välille.

        Tilanne on siis hankala ja siihen ei ole keksitty sopivaa tapaa valistaa jäseniään ja samalla varoa loukkaamasta ja kylvämästä epäsopua.

        Mutta näin ei voi jatkua loputtomiin. Lestadiolaisen Suomen Rauhanyhdistyksen Keskusyhdistyksen pitäisi alkaa valmistelemaan julkista kannanottoa liikkeensä tupakointiin epäsopivana elämäntapana.

        Mikä on naisen asema vl-piireissä? Ja miksi sitä seksiä harrastetaan, onko se syntiä jos ei tee sitä vaan lapsien teko mielessä? Voiko nainen sanoa että "äääh nyt on pääkipee?" Ja miksi nuoret kuitenki käyttää ehkäisyä jos se on kielletty? Ja miksi sitten kondomit loppuu kaupoista suvareitten aikaan?


    • Sytyttäkää vl:t Nortti!

      on n. 4000 kemikaalia, joista n. 50 on syöpää aiheuttavia.

    • Onko kaikki OK ????????????...

      Onkohan teillä kaikki OK kun aina vingutte täällä suomi24 palstalla ?

      Ruvetkaa hyvät ihmiset normaaleiksi.

      • Kehotus

        tupakaksi!


    • HAHHA69

      Antaa vaan VL-USKOVAISTEN polttaa syöpäpiippuaan. Saavat armolliselta jumalalta syövän lahjaksi hyvästa ja armollisesta palvelustaan sätikkä suussa. Syöpä tulloo ja korjaa! Se ei ees rukoilemalla ja anteeksiannolla lähe, ei vaikka jumala armahtaa, syöpä Ei.

      • ne on

        vanhoillislestadiolaisetkin. Vai onko?


    • Haitari soi

      mutta tuhannet vl-tupakoitsijat eivät välitä siitä.

    • HooJii

      Tupakointi ei olekkaan mikään köyhien tai sairaiden nautinto.Ensinnäkin pitää olla vahvat ja terveet keuhkot,pystyäkseen askinkin päivässä polttamaan.Toiseksi askin maksaessa yli 5-euroa,ei se ihan perseaukistenkaan hommaa ole.
      Ja minun raamatussani on synti tehdä omaatuntoaan vastaan.Synnitön siis siltäosin olen,kun omatuntoni ei sauhuttelusta ole moksiskaan.

    • Kempeleen kupeesta

      päästä vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen saarnamieheksi, ellei tupakoi?

      • ehdoton.

        miinus henkilön hakiessa vl-herätysliikkeen saarnamieheksi, jos hän on raitis ja tupakoimaton.


    • Huomaavainen tupakoitsija

      Kirjoituksesi oli koskettava ja poikkeuksellisen hyvin perusteltu.
      Tosin, liiallinen yleistys tupakoinnin vaaroista ja vastaavasti nykytrendien ja -lupien puitteissa esim. alkoholin käyttöä suositaan, mainostetaan, puolustellaan ja pidetään hyvänäkin seurustelujuomana.... Mutta, erittäin harva suomalainen hallitsee kohtuukäytön siten, etteikö siitä koidu haittaa sekä itselle että lähimmäisille. Jatkaakseni esimerkkiä ja karkeaa yleistystä, kuinka monta tappoa, pahoinpitelyä, raiskausta, suurempaa rikosta tehdään vain siksi, että Nortti roikkuu suupielessä? Alkoholista, huumeista ym. löytyy kyllä syitä ja perusteita näihin ja moniin muihin epäinhimillisiin tekoihin rajattomasti.
      Mielestäni tupakointi on jokaisen oma asia eikä ainakaan minusta tee hiukkaakaan syntisempää kuin kenestäkään muusta tavallisesta ihmisestä.
      En tupakoi koskaan sisätiloissa, en julkisilla paikoilla, enkä missään tapauksessa seurassa, jossa muut eivät tupakoi.
      Se, että poltan oman taloni kuistilla aamuin illoin, nautiskelen ikiomasta paheestani ja mietin elämän iloisia asioita, ei haittaa ketään.
      Opetellaan jokainen olemaan suvaitsevaisempia lähimmäisillemme ja keskittymään vain omiin vikoihin / puutteisiin, joilla aiheutamme murhetta kanssaihmisillemme- keskittymällä omien puutteiden paikkaamiseen, saavutamme paljon, emme mitään tuomitsemalla muita ja muiden tekemisiä.

      • huumeen

        orja selittelee.


      • eipä kiinnosta
        huumeen kirjoitti:

        orja selittelee.

        sitä jaksetaan jauhaa!!!


      • huumeen
        eipä kiinnosta kirjoitti:

        sitä jaksetaan jauhaa!!!

        orja vinkuu.


    • Älä tuhlaa sitä

      Jos joku haluaa polttaa, tai ehkä on niin kiinni siinä että lopettaminen ei onnistukkaan niin vaan, niin mitä sitten? Antaa polttajien polttaa. Ei se ole muilta pois. Oli se syntiä tai ei, sillä ei ole väliä. Tehköön kukin kuten haluaa. Ei täältä sitten kuoleman jälkeen mihinkään taivaan porteille lähdetä, eikä myöskään helvettiin, vaan paikalliselle hautausmaalle muutaman metrin syvyyteen. Tai sitten tuhkaruukkuun. Anteeksi jos jotenkin loukkaan (ei ole tarkoitus!), mutta asiat kannattaa ajatella realistisesti.

      Mitä polttamiseen, alkoholiin tai muihin ns. pahoihin ja syntisiin asioihin tulee, niin täällä eletään tasan tämän yhden kerran, eikä sitä parane tuhlata. Mottoni onkin elä täysillä ja joka päivä, rock&roll. Miksi tuhlata yksi ainoa mahdollisuus elää täällä.

    • ilmiantaja

      kielletään koulualueella tupakointi. Sääntöjen rikkominen on väärin ja väärintekeminen on myös syntiä.

      On surullista nähdä varsinkin ry:läisten tyttöjen sauhutteluja koulurakennuksen nurkilla.

      Tytöistä yksi on 16- vuotias lukiolainen. Tytön perhe on arvostettu uskoakseni myös Ry:n piirissä.

      Kerran erääseen kirkkoon tuli vierailijoita R-järven opistosta. Ennen kirkkoon astumista tyttöporukan piti saada kiskoa savut keuhkoihinsa.

      Miksi tuohon tappavaan(kin) ja sairauksia aiheuttavaan kalliiseen huumeenkäyttöön ei Ry:llä haluta puuttua? Tulee väistämättä mieleen, josko Ry saa rahaa tupakkayhtiöiltä...

    • Anonyymi

      Tupakoija vahingoittaa itseään ja läheisiään. SELLAINEN ON SYNTIÄ.

      • Anonyymi

        Räyhähenkikin on syntiä tuhoaa läheisiä ja tupakkaa


    • Anonyymi

      Eipä jää epäselväksi ketä veeällät palvelee!

      Se on pitkä lista mutta jeesus ei siihen ole päässyt.

      Eikä pääse.

    • Anonyymi

      Tupakointi on itsemurhakäyttäytymistä.
      Olen ollut keuhkosyöpään kuolevan miehen kuolinvuoteen vieressä seuraamassa tukehtumalla ja kauhun tilassa kuolemista, kun syöpäkasvaimet vähitellen tukkivat hengitystiet.

    • Anonyymi

      Ainakin he ovat vihamielistä sakkia

    • Anonyymi

      Kellon pitäminen menee samaan koriin kyllä. Koriakin voi siirrellä.

    • Anonyymi

      Sen takia just kun kristinuskon mukaan tupakointi on syntiä tulee erittäin hyvä mieli kun hamas tuhoaa Jeesuksen kansan koko talollinen israelilaisia kuolee. Tappakaa israelilaiset pedofiili Jeesuksen kansa.

      • Anonyymi

        aivan varmasti tapetaan jeesuksen ja hitlerin sana


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        aivan varmasti tapetaan jeesuksen ja hitlerin sana

        hitlerhän varotti monesti seurapuheissaan synnistä mutta israelilaiset ei halunnut totella muun muassa oulun mansse odottaa saha kädessä jeesusta ryn ovella


    • Anonyymi

      Tupakointi on aina synti uskoville mut epäuskosille ei

    • Anonyymi

      Joku puhujaveljen poika puhalteli savut naamalle ja tuli elinikäset traumat ei edes vaikka se raiskasi mut miehen vessassa koska opiston lehtori selitti et tulee hyvään tarkoitukseen ja koinhan sen miellyttävänä ja se ei myrkytä niin paljon jos penis on persreiässä useammin ihminen ei sairastu

    • Anonyymi

      Tupakka ei ole hyvä aine vaikutukset ovat todella huonot

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4613
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1443
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe