Ristiäiset oman

maun mukaan???

Laskettu aika on vasta keväällä mutta olen ruvennut jo miettimään ristiäisiä/nimenantojuhlia..

Kuulumme mieheni kanssa molemmat ev.lut. kirkkoon mutta emme halua "perinteisiä" ristiäisiä. Ehdoton ei virsille ja ehkä jopa kastamiselle. Onko siis mahdollista että meidän tapauksessamme pappi vain siunaa lapsen tai antaa nimen tai jotain.. En ole ollut koskaan kuin ns. perinteisissä ristiäisissä ja joka kerta tuntuu että olisin hautajaisissa.

Voiko kirkkoon kuuluva tehdä siis nimenanto juhlista oman mixinsä oman makunsa mukaan..?
Me olemme ajatelleet että ko. juhlat olisivat kepeät yöhön asti kestävät puutarhakesäjuhlat; musiikkia, viiniä, hyvää ruokaa, grilli kuumana, tanssia, laulua. Ei siis mitkään "bileet" vaan sellaiset joissa lapsetkin voivat turvallisesti olla mukana.

Asumme pienellä paikkakunnalla ja jännittää vähän kysyä aiheesta paikalliselta papilta kun ei yhtään tiedä miten kireällä pipo on hällä... ;)

Kokemuksia ja kommentteja, KIITOS!!

7

1398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maun mukaan????

      Lisäys edelliseen..

      Jos joku pohtii miksemme vain eroaisi kirkosta. Syy on se että se ei olisi äidilleni kovin mieluisa asia. Ei hän suuttuisi, mutta tiedän että se pahoittaisi hänen mielensä, siksi siis ei ole aikomusta erota kirkosta.

      • yksi pappi

        kuinka kireällä se itse kullakin on. Juhlanne kuulostaa siltä, että varmaan hoituu ilman pappiakin ja saatte siitä varmaan ihan kauniin juhlan. Jos äitisi takia haluat papin paikalle, hän varmasti kyllä tajuaa ettei kyse ole kasteesta. Kaste on kuitenkin näkyvä toimitus, sitä ei voi piilottaa. Ikävää, että kokemuksesi ristiäisistä on noin synkkä. Itse olen huomenna menossa kastamaan pari pikkuista ja ajattelen, että ristiäiset ovat lämminhenkinen ja valoisa juhla. - Toivottavasti tekin saatte mukavan, lämpimän juhlan joko ristiäisten kanssa tai ilman. Kysymys ei kai ole pelkästään juhlasta vaan myös siitä haluatteko liittää lapsenne kristilliseen seurakuntaan. Jos sitä ette halua,joku muu kuin kastejuhla on paikallaan. Ja silloin joku muu henkilö kuin pappi on omiaan sitä juhlaa toimittamaan. Jos taas haluatte lapsenne seurakunnan jäseneksi, silloin ristiäiset ovat se juhla.


      • sentäs

        "Jos joku pohtii miksemme vain eroaisi kirkosta. Syy on se että se ei olisi äidilleni kovin mieluisa asia."

        Voi hyvät hyssykät sentään. Muistatko myös vaaleissa äänestää sitä samaa puoluetta ja ihan vaikka ehdokastakin, jota myös äitisi äänestää??

        Herätys, olette AIKUISIA ihmisiä jotkavastaavat ITSE omasta elömästään ja päätöksistään. Teillä on myös jälkikasvua jonka kasvusta olette vastuussa. Teidän äitinne on aikanaan järjestänyt teidän juhlanne tavalla jolla HÄN on ne halunnut järjestää. Nyt on teidän vuoronne ja te järjestätte teidän juhlanne kuten haluatte.

        Kun tapauksenne muistuttaa niin paljon omaani :) en voi kuin neuvoa unohtamaan kirkon jäsenyyden ja järjestämään oman näköiset nimiäisjuhlat.

        Miksi ihmeessä haluaisitte liittää lapsenne jäseneksi uskonnolliseen organisaatioon johon ette usko itsekään?! Nyt on niin että lapsi seuraa tässä asiassa automaattisesti vanhempiaan. Ristiäiset eivät ole juhla joka järjestetään miten halutaan vaan kaste on virallinen evlut kaava joka järjestetään AINA samalla tavalla. Kaava löytyy kotisivuiltaan. Miksi KUKAAN joka asiaan USKOO ja haluaa kirkon jäsen olla edes kyseenalaistaisi tätä juhlaa ja kaavaa?

        Jos ja kun ette sitä halua on järkevintä erota kirkosta ja järjestää oman näköisensä nimiäiset. Saatte suunnitella vapaasti millaisen juhlan vain haluatte :)

        Rohkeutta! Kuka niitä perinteitä muuttaa jos emme me nuorempi polvi itse :)

        T. Jo kahdet nimiäiset järjestänyt ex. kirkon jäsen äiti :)


    • olla oma itsesi

      Sinä et ole äitisi vaan oma itsesi. Jokainen sukupolvi toivottavasti järjestää perhejuhlansa tavalla jolla sen ITSE haluaa tehdä.

      Jos kerran olette uskonnollisen yhteisön jäseniä oletetaan teidän tietenkin silloin liittävän vauvanne samaan yhteisöön, miksi ette näin tekisi? Ristiäisissä juhlitaan uuden jäsenen saamista pyhään kristilliseen seurakuntaan ja pyhän hengen yhteyteen, ei suinkaan itse vauvaa.

      USKOTKO sinä Pyhään Henkeen? Uskotko että naisesta joka on neitsyt voi syntyä vauva? Uskotko että ihminen voi herätä kuolleista? jne. Jos et, olet tullut samaan tulokseen kuin minäkin jolloin oikea ratkaisu on erota yhteisöstä joka moiseen uskomista edellyttää.

      Siinä sivussa säästätte etelänmatkan verran vuodessa puhdasta kahisevaa kun kirkollisveron maksu loppuu.

      "Me olemme ajatelleet että ko. juhlat olisivat kepeät yöhön asti kestävät puutarhakesäjuhlat; musiikkia, viiniä, hyvää ruokaa, grilli kuumana, tanssia, laulua. Ei siis mitkään "bileet" vaan sellaiset joissa lapsetkin voivat turvallisesti olla mukana."

      Tämä kuulostaa aivan erinomaisen loistavalta nimiäisjuhlalta! Osallistuisin tälläisiin juhliin itsekin mieluusti, toisin kuin evlut kasteisiin jotka todella muistuttavat iloisten juhlien sijaan hautajaisia, hyvin sanottu. Toisaalta tämä tietynlainen vaisuus ja aneemisuus kuuluu koko evlut perinteeseen, esim. katolilaisillahan on jo ihan eri meininki.

      Puhujan nimiäisiinne saatte Pro-Seremonioista, hän lähettää myös puheen etukäteen katsottavaksenne jolloin voitte olla varmoja että se on teille ja omiin juhliinne sopiva. (Tätähän ei ikinä ristiäisissä tiedä, papit puhuvat mitä haluavat..).

    • kastetta

      ette tee papilla mitään ko. juhlassa. Ristiäisten tarkoitus ei ole antaa lapselle nimi, vaan nimenomaan kastaa lapsi ja liittää hänet kristilliseen seurakuntaan. Haluatteko liittää lapsenne kirkkoon vaiko ette. Se on se oleellinen kysymys tässä, ei äitisi toiveet.

    • lapsi liitetään

      Jumalan yhteyteen ja kirkoon. Nimiäisissä lapselle annetaan vain nimi. Ristiäisissä on siis kyse paljon muustakin kuin nimenantamisesta, lasta ei siis kasteta sen takia, että hän saa nimen.

      Jos kuulutte kirkkoon, ettekä kunnioita kristillsiä arvoja miksi papin pitäisi siunata lapsenne, jos ette arvosta sellaisia asioita? Tuntuu todella oudolta, että te kuulutte kirkkoon, mutta ette halua lapsenne kuuluvan. Ehkä kannattaisi erota...


      Helvetin hyvä esimerkki tapa-kristityistä eli LUTERILAISISTA!!!!

      • ateisti-assi

        Minusta nimenantojuhlan merkitys on paitsi nimen antaminen / julkistaminen, myös lapsen esitteleminen "juhlallisesti" laajemmalle suvulle, ja lapsen rituaalinen liittäminen SUKUUN/PERHEESEEN. Nimiäiset ovat PERHEkeskeinen juhla, jossa rakkaat lähimmäiset juhlivat uuden suvun ja perheen jäsenen liittymistä sukuun. Kun taas kastejuhla on kirkkokeskeinen seremonia johon on ympätty ei-kristillisiä ominaisuuksia (kuten sukulaisten kutsuminen ja kahvitus sekä itse nimenantaminen!).


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8236
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe