Vaihteistoöljy

Jarmo

Vaihdoin 2-t perämoottoriini talveksi vaihteistoöljyn. Vanha öljy oli vihreää ja uusi laittamani (Nesteen tuubi) oli väritöntä.

Kuulostaa tyhmältä kysymykseltä, mutta onko värillä väriä vai näkeekö mahdollisen veden vihreästä paremmin kuin värittömästä ?

9

4698

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • !!!

      Ei ole värillä väliä,öljy menee valkoiseksi jos siihen sekoittuu vettä,eri firmat käyttää eri värejä!!!

      • suski

        miksi se pitäisi laittaa alareijästä ja miten ihmeessä se onnistuu.....onko mua huijattu
        miksei sitä voi laittaa siitä ylemmästä??
        pitääkö ne tiivisteet niissä pulteissa uusia???
        HELP


      • HOj
        suski kirjoitti:

        miksi se pitäisi laittaa alareijästä ja miten ihmeessä se onnistuu.....onko mua huijattu
        miksei sitä voi laittaa siitä ylemmästä??
        pitääkö ne tiivisteet niissä pulteissa uusia???
        HELP

        Hei

        Tiivisteitä ei tarvi uusia.

        Laske entiset pois aukaisemalla alareikä ja sitten yläreikä. jos väri oli tummaa öljyn näköistä niin ok, jos vaaleaa niinkö kermalikööri niin tiivisteet vuotaneet jostain, korjauta ennen kevättä.

        täyttö, pukkaa uusi öljy alareijästä öljypulloa puristamalla niin kauan että pinta tulee yläreijän tasolle, sit yläruuvi kiinni ja nopeasti alaruuvi pois otetun öljypurkin tilalle, jos täytät yläreijästä niin öljyn sekaan jää ilmakuplia yms. eikä tule niin täyteen kuin pitäisi.

        Näin on ainakin minun näkemissä ohjeissa aina ollut, tuo ilmakupla syy voi olla omakeksitty mutta ainut mitä minä olen keksinyt.
        Ei ole vaikeaa mutta sanomalehteä ja serlaa tarvii koska homma sotkee vaikka kuinka siististi yrittäis.


      • Hmm
        HOj kirjoitti:

        Hei

        Tiivisteitä ei tarvi uusia.

        Laske entiset pois aukaisemalla alareikä ja sitten yläreikä. jos väri oli tummaa öljyn näköistä niin ok, jos vaaleaa niinkö kermalikööri niin tiivisteet vuotaneet jostain, korjauta ennen kevättä.

        täyttö, pukkaa uusi öljy alareijästä öljypulloa puristamalla niin kauan että pinta tulee yläreijän tasolle, sit yläruuvi kiinni ja nopeasti alaruuvi pois otetun öljypurkin tilalle, jos täytät yläreijästä niin öljyn sekaan jää ilmakuplia yms. eikä tule niin täyteen kuin pitäisi.

        Näin on ainakin minun näkemissä ohjeissa aina ollut, tuo ilmakupla syy voi olla omakeksitty mutta ainut mitä minä olen keksinyt.
        Ei ole vaikeaa mutta sanomalehteä ja serlaa tarvii koska homma sotkee vaikka kuinka siististi yrittäis.

        Eiköhän se "yleesä" aina laiteta alareiästä ?
        No kuitenkin teen niin että tuuppaan alareiästä öljyy niin kauan kun sitä alkaa tulemaan ylhäältä tasaisesti ulos enkä ole kertaakaan sitä kokonaan valuttanut pois vaan aina täyttänyt toiminut 30vuotta samassa koneessa. Mestarit mitä sanotte ?


      • Mariner20
        HOj kirjoitti:

        Hei

        Tiivisteitä ei tarvi uusia.

        Laske entiset pois aukaisemalla alareikä ja sitten yläreikä. jos väri oli tummaa öljyn näköistä niin ok, jos vaaleaa niinkö kermalikööri niin tiivisteet vuotaneet jostain, korjauta ennen kevättä.

        täyttö, pukkaa uusi öljy alareijästä öljypulloa puristamalla niin kauan että pinta tulee yläreijän tasolle, sit yläruuvi kiinni ja nopeasti alaruuvi pois otetun öljypurkin tilalle, jos täytät yläreijästä niin öljyn sekaan jää ilmakuplia yms. eikä tule niin täyteen kuin pitäisi.

        Näin on ainakin minun näkemissä ohjeissa aina ollut, tuo ilmakupla syy voi olla omakeksitty mutta ainut mitä minä olen keksinyt.
        Ei ole vaikeaa mutta sanomalehteä ja serlaa tarvii koska homma sotkee vaikka kuinka siististi yrittäis.

        Hei,
        kuvauksesi kermalikööristä osui valittettavasti oikein minun kohdallani. Mitkä tiivisteet ovat lopussa? Entä korjaus, tuleeko kalliiksi? Ja nyt kun olen valuttanut 'kermat' poissa, onko tarvista täyttää pesä uusilla öljyilla jos kerran kone menee huoltoon kohtapuolin.
        Moottori on Mariner 20 2-t vm.1995.
        Kiitos vastauksesta etukäteen.
        Terveisin,
        Jaska


      • tuntematon
        Mariner20 kirjoitti:

        Hei,
        kuvauksesi kermalikööristä osui valittettavasti oikein minun kohdallani. Mitkä tiivisteet ovat lopussa? Entä korjaus, tuleeko kalliiksi? Ja nyt kun olen valuttanut 'kermat' poissa, onko tarvista täyttää pesä uusilla öljyilla jos kerran kone menee huoltoon kohtapuolin.
        Moottori on Mariner 20 2-t vm.1995.
        Kiitos vastauksesta etukäteen.
        Terveisin,
        Jaska

        Potkurin akselin tiiviste on yleensä sökö jos vettä menee vaihdelaatikkoon.

        Rikkoutumiseen voi olla useita syitä joista voi mainita ainakin siiman potkurinakselin ympärillä ja kuluneet potkurinakselinlaakerit.

        Pitäisi ensin määritellä mikä on kallis mutta arvaan että 100-200€.

        Ei kun vesiöljyt ulos ennen pakkasia (jäätyy, laajenee ja halkaisee laatikon) ja kone odottamaan huoltovuoroa.


      • makke
        tuntematon kirjoitti:

        Potkurin akselin tiiviste on yleensä sökö jos vettä menee vaihdelaatikkoon.

        Rikkoutumiseen voi olla useita syitä joista voi mainita ainakin siiman potkurinakselin ympärillä ja kuluneet potkurinakselinlaakerit.

        Pitäisi ensin määritellä mikä on kallis mutta arvaan että 100-200€.

        Ei kun vesiöljyt ulos ennen pakkasia (jäätyy, laajenee ja halkaisee laatikon) ja kone odottamaan huoltovuoroa.

        mulla oli öljyt menny ihan valkoiseksi?????


    • Yammu

      Öljyn värillä ei ole väliä. Öljy pysyy värissään, mutta vesi-öljy on kermamaista mömmöä.
      Peräöljyt lasketaan ulos ilman muuta syksyllä, jotta mahdollinen vesi tulee pois, eikä jäätyessään riko mitään, eikä myöskään sisätilasäilytyksessä ruostuta paikkoja. Myös uudet öljyt laitetaan EHDOTTOMASTI heti tilalle suojaamaan vaihteistoa. ÄLÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA jätä öljytilaa tyhjäksi talven ajaksi. Tyhjennysaukon ruuvin pää on magneetti, joka kannattaa puhdistaa hyvin ennen kiinni ruuvaamista. Magneetin tarkoitus on kerätä itseensä kulumisessa irtoavat metallihiukkaset ja -sirut. Täyttö- ja tyhjennysaukon tiivisteet on joka kerta vaihdettava uuteen, vaikka ne päällisinpuolin olisikin ihan hyväkuntoisen näköiset. Ne ovat kertakäyttötavaraa. Voitele uusi tiiviste öljyllä ennen ruuviin kiinni kiertämistä. Näin varmistat tiiveyden.

      • Evinrude

        Olisko tuohon öljynvaihtohommaan mitään olemas
        valmista täyttölaitetta?Pienen koneen täyttö
        kyllä onnistuu pikkutuubista.Itsellä iso kone
        ja pikkutuubi ei riitä.Joutuu täyttämään,kerran,jos toisenkin.Ja kun jää
        vajaaksi vaihteisto öljystä,tulee nekin vähät
        pihalle,mitä on sinne ehtinyt saada.Aika moista
        suttaamista.Pienessä koneessa homma helppo.Täyttää
        niinpitkään,et tulee kuplatonta ja sit yläruuvi
        kiinni.Öljy pysyy sisällä ja saa kaikessa rauhassa
        ,vaikka kävis kahvilla välillä kiertää alatulpan
        kiinni.Olen käyttänyt jo vuosia auton peräöljyä.
        Ajaa saman asian ja saa kymmenkertaisen määrän
        samalla hintaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

      Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      292
      6800
    2. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

      ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      246
      6338
    3. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

      Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      44
      5704
    4. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

      No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      161
      5044
    5. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      42
      3868
    6. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

      Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      219
      3794
    7. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

      Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      136
      3501
    8. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      5
      3185
    9. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

      Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      46
      3177
    10. Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa

      Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja
      Maailman menoa
      368
      2919
    Aihe