Vaihteistoöljy

Jarmo

Vaihdoin 2-t perämoottoriini talveksi vaihteistoöljyn. Vanha öljy oli vihreää ja uusi laittamani (Nesteen tuubi) oli väritöntä.

Kuulostaa tyhmältä kysymykseltä, mutta onko värillä väriä vai näkeekö mahdollisen veden vihreästä paremmin kuin värittömästä ?

9

4697

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • !!!

Ei ole värillä väliä,öljy menee valkoiseksi jos siihen sekoittuu vettä,eri firmat käyttää eri värejä!!!

• suski

miksi se pitäisi laittaa alareijästä ja miten ihmeessä se onnistuu.....onko mua huijattu
        miksei sitä voi laittaa siitä ylemmästä??
        pitääkö ne tiivisteet niissä pulteissa uusia???
        HELP

• HOj
        suski kirjoitti:

miksi se pitäisi laittaa alareijästä ja miten ihmeessä se onnistuu.....onko mua huijattu
        miksei sitä voi laittaa siitä ylemmästä??
        pitääkö ne tiivisteet niissä pulteissa uusia???
        HELP

Hei

Tiivisteitä ei tarvi uusia.

Laske entiset pois aukaisemalla alareikä ja sitten yläreikä. jos väri oli tummaa öljyn näköistä niin ok, jos vaaleaa niinkö kermalikööri niin tiivisteet vuotaneet jostain, korjauta ennen kevättä.

täyttö, pukkaa uusi öljy alareijästä öljypulloa puristamalla niin kauan että pinta tulee yläreijän tasolle, sit yläruuvi kiinni ja nopeasti alaruuvi pois otetun öljypurkin tilalle, jos täytät yläreijästä niin öljyn sekaan jää ilmakuplia yms. eikä tule niin täyteen kuin pitäisi.

Näin on ainakin minun näkemissä ohjeissa aina ollut, tuo ilmakupla syy voi olla omakeksitty mutta ainut mitä minä olen keksinyt.
        Ei ole vaikeaa mutta sanomalehteä ja serlaa tarvii koska homma sotkee vaikka kuinka siististi yrittäis.

• Hmm
        HOj kirjoitti:

Hei

Laske entiset pois aukaisemalla alareikä ja sitten yläreikä. jos väri oli tummaa öljyn näköistä niin ok, jos vaaleaa niinkö kermalikööri niin tiivisteet vuotaneet jostain, korjauta ennen kevättä.

täyttö, pukkaa uusi öljy alareijästä öljypulloa puristamalla niin kauan että pinta tulee yläreijän tasolle, sit yläruuvi kiinni ja nopeasti alaruuvi pois otetun öljypurkin tilalle, jos täytät yläreijästä niin öljyn sekaan jää ilmakuplia yms. eikä tule niin täyteen kuin pitäisi.

Näin on ainakin minun näkemissä ohjeissa aina ollut, tuo ilmakupla syy voi olla omakeksitty mutta ainut mitä minä olen keksinyt.
        Ei ole vaikeaa mutta sanomalehteä ja serlaa tarvii koska homma sotkee vaikka kuinka siististi yrittäis.

Eiköhän se "yleesä" aina laiteta alareiästä ?
        No kuitenkin teen niin että tuuppaan alareiästä öljyy niin kauan kun sitä alkaa tulemaan ylhäältä tasaisesti ulos enkä ole kertaakaan sitä kokonaan valuttanut pois vaan aina täyttänyt toiminut 30vuotta samassa koneessa. Mestarit mitä sanotte ?

• Mariner20
        HOj kirjoitti:

Hei

Hei,
        kuvauksesi kermalikööristä osui valittettavasti oikein minun kohdallani. Mitkä tiivisteet ovat lopussa? Entä korjaus, tuleeko kalliiksi? Ja nyt kun olen valuttanut 'kermat' poissa, onko tarvista täyttää pesä uusilla öljyilla jos kerran kone menee huoltoon kohtapuolin.
        Moottori on Mariner 20 2-t vm.1995.
        Kiitos vastauksesta etukäteen.
        Terveisin,
        Jaska

• tuntematon
        Mariner20 kirjoitti:

Hei,
        kuvauksesi kermalikööristä osui valittettavasti oikein minun kohdallani. Mitkä tiivisteet ovat lopussa? Entä korjaus, tuleeko kalliiksi? Ja nyt kun olen valuttanut 'kermat' poissa, onko tarvista täyttää pesä uusilla öljyilla jos kerran kone menee huoltoon kohtapuolin.
        Moottori on Mariner 20 2-t vm.1995.
        Kiitos vastauksesta etukäteen.
        Terveisin,
        Jaska

Potkurin akselin tiiviste on yleensä sökö jos vettä menee vaihdelaatikkoon.

Rikkoutumiseen voi olla useita syitä joista voi mainita ainakin siiman potkurinakselin ympärillä ja kuluneet potkurinakselinlaakerit.

Pitäisi ensin määritellä mikä on kallis mutta arvaan että 100-200€.

Ei kun vesiöljyt ulos ennen pakkasia (jäätyy, laajenee ja halkaisee laatikon) ja kone odottamaan huoltovuoroa.

• makke
        tuntematon kirjoitti:

Potkurin akselin tiiviste on yleensä sökö jos vettä menee vaihdelaatikkoon.

Rikkoutumiseen voi olla useita syitä joista voi mainita ainakin siiman potkurinakselin ympärillä ja kuluneet potkurinakselinlaakerit.

Pitäisi ensin määritellä mikä on kallis mutta arvaan että 100-200€.

Ei kun vesiöljyt ulos ennen pakkasia (jäätyy, laajenee ja halkaisee laatikon) ja kone odottamaan huoltovuoroa.

mulla oli öljyt menny ihan valkoiseksi?????

• Yammu

Öljyn värillä ei ole väliä. Öljy pysyy värissään, mutta vesi-öljy on kermamaista mömmöä.
      Peräöljyt lasketaan ulos ilman muuta syksyllä, jotta mahdollinen vesi tulee pois, eikä jäätyessään riko mitään, eikä myöskään sisätilasäilytyksessä ruostuta paikkoja. Myös uudet öljyt laitetaan EHDOTTOMASTI heti tilalle suojaamaan vaihteistoa. ÄLÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA jätä öljytilaa tyhjäksi talven ajaksi. Tyhjennysaukon ruuvin pää on magneetti, joka kannattaa puhdistaa hyvin ennen kiinni ruuvaamista. Magneetin tarkoitus on kerätä itseensä kulumisessa irtoavat metallihiukkaset ja -sirut. Täyttö- ja tyhjennysaukon tiivisteet on joka kerta vaihdettava uuteen, vaikka ne päällisinpuolin olisikin ihan hyväkuntoisen näköiset. Ne ovat kertakäyttötavaraa. Voitele uusi tiiviste öljyllä ennen ruuviin kiinni kiertämistä. Näin varmistat tiiveyden.

• Evinrude

Olisko tuohon öljynvaihtohommaan mitään olemas
        valmista täyttölaitetta?Pienen koneen täyttö
        kyllä onnistuu pikkutuubista.Itsellä iso kone
        ja pikkutuubi ei riitä.Joutuu täyttämään,kerran,jos toisenkin.Ja kun jää
        vajaaksi vaihteisto öljystä,tulee nekin vähät
        pihalle,mitä on sinne ehtinyt saada.Aika moista
        suttaamista.Pienessä koneessa homma helppo.Täyttää
        niinpitkään,et tulee kuplatonta ja sit yläruuvi
        kiinni.Öljy pysyy sisällä ja saa kaikessa rauhassa
        ,vaikka kävis kahvilla välillä kiertää alatulpan
        kiinni.Olen käyttänyt jo vuosia auton peräöljyä.
        Ajaa saman asian ja saa kymmenkertaisen määrän
        samalla hintaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö mihin

Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      75
      4321
    2. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      106
      4039
    3. Surullista

Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa
      Ikävä
      58
      2517
    4. Muuttunut käytös

Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?
      Ikävä
      67
      2367
    5. BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön

Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että
      Maailman menoa
      145
      2270
    6. 132
      2077
    7. Väkeä oli liikkeellä

Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik
      Ähtäri
      41
      2074
    8. Oliko kiihkeä

ensimmäinen yö?
      Ikävä
      49
      1949
    9. Kummallista

Oletteko koskaan ihastuneet ihmiseen, joka ei ulkonäöltään vastaa ollenkaan ihannettanne?
      Sinkut
      54
      1708
    10. Miltä meidän

Riidat näyttäisi ja mistä niitä voisi tulla?
      Ikävä
      59
      1704
    Aihe