Vaihteistoöljy

Jarmo

Vaihdoin 2-t perämoottoriini talveksi vaihteistoöljyn. Vanha öljy oli vihreää ja uusi laittamani (Nesteen tuubi) oli väritöntä.

Kuulostaa tyhmältä kysymykseltä, mutta onko värillä väriä vai näkeekö mahdollisen veden vihreästä paremmin kuin värittömästä ?

9

4477

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • !!!

Ei ole värillä väliä,öljy menee valkoiseksi jos siihen sekoittuu vettä,eri firmat käyttää eri värejä!!!

• suski

miksi se pitäisi laittaa alareijästä ja miten ihmeessä se onnistuu.....onko mua huijattu
        miksei sitä voi laittaa siitä ylemmästä??
        pitääkö ne tiivisteet niissä pulteissa uusia???
        HELP

• HOj
        suski kirjoitti:

miksi se pitäisi laittaa alareijästä ja miten ihmeessä se onnistuu.....onko mua huijattu
        miksei sitä voi laittaa siitä ylemmästä??
        pitääkö ne tiivisteet niissä pulteissa uusia???
        HELP

Hei

Tiivisteitä ei tarvi uusia.

Laske entiset pois aukaisemalla alareikä ja sitten yläreikä. jos väri oli tummaa öljyn näköistä niin ok, jos vaaleaa niinkö kermalikööri niin tiivisteet vuotaneet jostain, korjauta ennen kevättä.

täyttö, pukkaa uusi öljy alareijästä öljypulloa puristamalla niin kauan että pinta tulee yläreijän tasolle, sit yläruuvi kiinni ja nopeasti alaruuvi pois otetun öljypurkin tilalle, jos täytät yläreijästä niin öljyn sekaan jää ilmakuplia yms. eikä tule niin täyteen kuin pitäisi.

Näin on ainakin minun näkemissä ohjeissa aina ollut, tuo ilmakupla syy voi olla omakeksitty mutta ainut mitä minä olen keksinyt.
        Ei ole vaikeaa mutta sanomalehteä ja serlaa tarvii koska homma sotkee vaikka kuinka siististi yrittäis.

• Hmm
        HOj kirjoitti:

Hei

Laske entiset pois aukaisemalla alareikä ja sitten yläreikä. jos väri oli tummaa öljyn näköistä niin ok, jos vaaleaa niinkö kermalikööri niin tiivisteet vuotaneet jostain, korjauta ennen kevättä.

täyttö, pukkaa uusi öljy alareijästä öljypulloa puristamalla niin kauan että pinta tulee yläreijän tasolle, sit yläruuvi kiinni ja nopeasti alaruuvi pois otetun öljypurkin tilalle, jos täytät yläreijästä niin öljyn sekaan jää ilmakuplia yms. eikä tule niin täyteen kuin pitäisi.

Näin on ainakin minun näkemissä ohjeissa aina ollut, tuo ilmakupla syy voi olla omakeksitty mutta ainut mitä minä olen keksinyt.
        Ei ole vaikeaa mutta sanomalehteä ja serlaa tarvii koska homma sotkee vaikka kuinka siististi yrittäis.

Eiköhän se "yleesä" aina laiteta alareiästä ?
        No kuitenkin teen niin että tuuppaan alareiästä öljyy niin kauan kun sitä alkaa tulemaan ylhäältä tasaisesti ulos enkä ole kertaakaan sitä kokonaan valuttanut pois vaan aina täyttänyt toiminut 30vuotta samassa koneessa. Mestarit mitä sanotte ?

• Mariner20
        HOj kirjoitti:

Hei

Hei,
        kuvauksesi kermalikööristä osui valittettavasti oikein minun kohdallani. Mitkä tiivisteet ovat lopussa? Entä korjaus, tuleeko kalliiksi? Ja nyt kun olen valuttanut 'kermat' poissa, onko tarvista täyttää pesä uusilla öljyilla jos kerran kone menee huoltoon kohtapuolin.
        Moottori on Mariner 20 2-t vm.1995.
        Kiitos vastauksesta etukäteen.
        Terveisin,
        Jaska

• tuntematon
        Mariner20 kirjoitti:

Hei,
        kuvauksesi kermalikööristä osui valittettavasti oikein minun kohdallani. Mitkä tiivisteet ovat lopussa? Entä korjaus, tuleeko kalliiksi? Ja nyt kun olen valuttanut 'kermat' poissa, onko tarvista täyttää pesä uusilla öljyilla jos kerran kone menee huoltoon kohtapuolin.
        Moottori on Mariner 20 2-t vm.1995.
        Kiitos vastauksesta etukäteen.
        Terveisin,
        Jaska

Potkurin akselin tiiviste on yleensä sökö jos vettä menee vaihdelaatikkoon.

Rikkoutumiseen voi olla useita syitä joista voi mainita ainakin siiman potkurinakselin ympärillä ja kuluneet potkurinakselinlaakerit.

Pitäisi ensin määritellä mikä on kallis mutta arvaan että 100-200€.

Ei kun vesiöljyt ulos ennen pakkasia (jäätyy, laajenee ja halkaisee laatikon) ja kone odottamaan huoltovuoroa.

• makke
        tuntematon kirjoitti:

Potkurin akselin tiiviste on yleensä sökö jos vettä menee vaihdelaatikkoon.

Rikkoutumiseen voi olla useita syitä joista voi mainita ainakin siiman potkurinakselin ympärillä ja kuluneet potkurinakselinlaakerit.

Pitäisi ensin määritellä mikä on kallis mutta arvaan että 100-200€.

Ei kun vesiöljyt ulos ennen pakkasia (jäätyy, laajenee ja halkaisee laatikon) ja kone odottamaan huoltovuoroa.

mulla oli öljyt menny ihan valkoiseksi?????

• Yammu

Öljyn värillä ei ole väliä. Öljy pysyy värissään, mutta vesi-öljy on kermamaista mömmöä.
      Peräöljyt lasketaan ulos ilman muuta syksyllä, jotta mahdollinen vesi tulee pois, eikä jäätyessään riko mitään, eikä myöskään sisätilasäilytyksessä ruostuta paikkoja. Myös uudet öljyt laitetaan EHDOTTOMASTI heti tilalle suojaamaan vaihteistoa. ÄLÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA jätä öljytilaa tyhjäksi talven ajaksi. Tyhjennysaukon ruuvin pää on magneetti, joka kannattaa puhdistaa hyvin ennen kiinni ruuvaamista. Magneetin tarkoitus on kerätä itseensä kulumisessa irtoavat metallihiukkaset ja -sirut. Täyttö- ja tyhjennysaukon tiivisteet on joka kerta vaihdettava uuteen, vaikka ne päällisinpuolin olisikin ihan hyväkuntoisen näköiset. Ne ovat kertakäyttötavaraa. Voitele uusi tiiviste öljyllä ennen ruuviin kiinni kiertämistä. Näin varmistat tiiveyden.

• Evinrude

Olisko tuohon öljynvaihtohommaan mitään olemas
        valmista täyttölaitetta?Pienen koneen täyttö
        kyllä onnistuu pikkutuubista.Itsellä iso kone
        ja pikkutuubi ei riitä.Joutuu täyttämään,kerran,jos toisenkin.Ja kun jää
        vajaaksi vaihteisto öljystä,tulee nekin vähät
        pihalle,mitä on sinne ehtinyt saada.Aika moista
        suttaamista.Pienessä koneessa homma helppo.Täyttää
        niinpitkään,et tulee kuplatonta ja sit yläruuvi
        kiinni.Öljy pysyy sisällä ja saa kaikessa rauhassa
        ,vaikka kävis kahvilla välillä kiertää alatulpan
        kiinni.Olen käyttänyt jo vuosia auton peräöljyä.
        Ajaa saman asian ja saa kymmenkertaisen määrän
        samalla hintaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      85
      1748
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      120
      1164
    3. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      58
      1026
    4. No ei sun asunto eikä mikään

muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      62
      916
    5. Hyvin. Ikävää nainen,

Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      74
      836
    6. Mitä mietit Honey?

Kulta nainen ❤️❤️
      Ikävä
      57
      790
    7. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      78
      789
    8. Linnasuolla poliisi operaatio

Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/8646060
      Imatra
      29
      786
    9. Missä kaikessa olet erilainen

Kuin kaivattusi? Voin itse aloittaa: en ole vegaani kuten hän. Enkä harrasta tietokonepelejä lainkaan.
      Ikävä
      39
      757
    10. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      43
      756
    Aihe