Olen katsellut noin 7 m luokassa olevaa liukuvaa (matkanopeus yli 17 solmua) venettä hintaluokassa n. 20 k€ (ehkä hivenen ylikin), jossa pieni perhe voisi yöpyä ja matkata turvallisesti. Onko kenelläkään kokemuksia Bella 685, SeaStar 7000, Marino 7000 tai vastaavista. Mikä olisi siis hyvä? vai kannattaisiko suoraan miettiä hieman uudempaa ja maksaa muutama tonni lisää. Veneilen merellä
Monet katselemani veneet ovat 80-luvun lopulta vanhoilla bensakoneilla, kannattaako vanhaa bensakonetta ostaa vai keskittyä vain veneisiin, joihon kone on jo vaihdettu ?
noin 7 metrinen liukuva
9
2977
Vastaukset
- ja kokemusta
Näistä kolmesta marino on parhaiten tehty, seastar toinen ja bella heikoin. Vastaavasti bellan tehontarve on pienin. Marino kärsii ehkä vieläkin uppomismaineesta ainakin puheissa.
Jokainen tuonikäinen on kuintekin enemän vähemmän jo korjailtu ja tietämättä kysyjän kädentaitoja vaatii sekä rahaa että taitoa jotta veneen voi pitää turvallisessa kunnossa. Yli 20 teur nuo maksavat kaikki.
Usein edullisinta on ostaa kallis vene joka myös on kunnossa. Tuollaisen konen vaihtoon kun menee lähes puolet paatin kokonaishinnasta.
Samalla voi miettiä olisi muutaman tonnin lisäys budjettiin järkevää. vähän yli 30 teur kun saa jo uuden (esim. örnvik 640) - saimaalla seilaava
Moi.
Minulla on parin vuoden kokemus bella 685:sta ja en voi kyllä aineskaan moittia sitä. Aineskin 110hv dieselillä kulutus tosi inhimillinen, n. 15 l/t 21s. Ja mitä olen tutkinut veneen ihan läpikotaisin niin en aineskaan ole löytänyt mitään sellaista mikä saisi toteamaan veneen huonosti tehdyksi.
SUOSITTELEN. Aineskin saimaalla toimii erinomaisesti. - 700
Katsele Flipper 700 venettä, niitä löytyyy dieselillä ja bensalla. On tilava vene johon pienempi perhe hyvin mahtuu.maksavat 13-23t€
ps.Oma ei ole myynnissä. - Cobra 8
Four Winnsissä on erittäin hyvät tilat kokoluokassaan. Bensakoneisia yleensä kaikki. Pakosarjat pitää jossakin vaiheessa uusia (kestää reilut kymmenen vuotta) tehdä kansiremontti. Osat amerikkalaisiin moottoreihin tosi halpoja tällä hetkellä.
- KapuX
Oisko ollut reilu vuosi sitten kun Kipparissa oli vertailu tuon kaltaisista käytetyistä veneistä. Oli ainakin Bella ja Marino mukana mut paljon muitakin. Lukaseppa se juttu jos jostakin saat käsiisi. Joku kevään numero se oli viime vuonna.
- Jaatsi
Vertailussa olivat Bella 685, Finmar Captain, Flipper 700, Jurmo Cabin, Marino Combi ja Vator 22. Eli pääasiassa veneitä 70-luvulta (paitsi Bella).
http://www.kipparilehti.fi/veneet-ja-koneet/veneet/1970-luvun-retkiveneet.aspx
- Ne kuuluvat sisävesille
Bella, Marino tai Sea Stari eivät sovi merelle
vaan järville hyvään keliin. - Vanhaa tyyliä
Nordic 68 on ainakin laadukkaasti tehty vene upealla mahonkisisustuksella. Se on ehkä "vanhanaikaisin" näistä muista mainituista, mutta osittain positiivisesti sellainen. Asumis- ja säilytystiloiltaan se on ylivoimainen kokoluokassaan, mutta pressujen kanssa saa pelata.
- Jaatsi
Mulla on Nordic 68 ja olen siihen todella tyytyväinen sijoitettuun rahasummaan nähden. 205 hevosvoimaisella nousee liukuun isommallakin sakilla. Venettä moitittiin testissä aikoinaan kavitoinnista. Testivene oli varustettu yksipotkurisella vetolaitteella ja en ole todennut Duoproppini kavitoivan. Joskus ajaessa pyörteilee vesisumua avotilaan, jos pressu on päällä mutta sen luukut auki.
Itse pidän avonaisesta tilaratkaisusta eli HT-hytistä ilman peräseinää. Mielestäni se toimii tuon kokoisessa veneessä. Veneessä on lisäksi hyvät sivukannet. Minun veneeseen on edellinen omistaja tehnyt välipalat ja patjat takaosan pitkittäispenkkien väliin joten tarpeen vaatiessa veneessä nukkuu 6 henkeä.
Jos tarvitset täysin suljettavan ohjaushytin, niin älä harkitse.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663382Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463192Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1232718- 432548
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871495- 391330
- 821199