sappikivileikkaus

edessä ja pelottaa..

Hei!
ajattelin kirjoittaa tänne,kun on reilun viikon päästä sappikivileikkaus, joka tehdään tähystämällä, ja pelottaa jo nyt niin paljon, etten öisin saa nukuttua..
Olen 23v ja sappikohtaukset alkoivat toinen yö, toisen lapseni syntymän jälkeen.
Minulle on tehty varvasleikkaus kun olin 6kk vanha, suuri verikasvain poisto leikkaus kun olin 5v, kaavinta kun olin 16, sekä sektio kun eka lapsi syntyi ollessani 21v, eli tästä tulee nyt viides laikkaukseni ja tämä jostain syystä pelottaa eniten. En varsinaista leikkausta pelkää, vaan sitä, etten heräisi enää nukutuksesta. Onko mahdollisesti joku, jolla ollut saman tapasia pelkoja sappikivileikkaukseen menneessää`?kaiken hupuksi,leikkauksestahan seuraa viikon nostokielto ja minulla on 2 lasta, jotka ovat 2v ja nuorempi 10kk, en tiedä miten pärjään nostokiellon kanssa.Mieheni ei saa työstä vapaata joten äitini joutuu tulemaan 500km tänne auttamaan ja joutuu ottamaan virkavapaata, jotta saisin apua.hän ei kuitenkaan saa kokonaista viikkoa vapaaksi,joten 2pvää joudun kekesimään jonkun joka tulis auttamaan lastenhoidon kanssa, mutta tosiaan,se nyt on pienin murheeni.
Jotenkin tuo kulemanpelko on niin suuri,että mietin sitä lähes kokoajan.Kun lapseni ovat niin nuoria, mietin jos en enää herääkään heitä näkemään..he eivät muistaisi minua aikuisina, nuoresta iästä johtuen..Luultavasti pelkoni on aiheeton,sillä sappikivileikkauksethan on (minun tietääkseni) melko rutiini toimenpiteitä.se nukutus vaan pelottaa.Helpotti kyllä suuresti kun sain kirjoitettua hieman tästä tänne.Ja varmasti helpottaisi enemmän jos joku tähän vastaa jotain=) Anteeksi vielä jos textini on epäselkeä,olen ruotsinkielinen joten suomeksi kirjoittaminen on joskus vähän hakusessa:)
Mukavaa syksyn jatkoa kaikille:)

9

1723

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan hyvin

Älä huoli kaikki menee varmasti hyvin, onhan sinut leikattu aikaisemminkin ja olet niistä herännyt. Olet ammattilaisten hoidossa ja he tekevät kaikkensa ettei sinun pahin pelkosi pääse tapahtumaan. Minulla on myös sappikivet ja lääkäri laittoi minut viime viikolla leikkausjonoon. Miten kauan sinä jouduit odottamaan leikkaukseen pääsyä ?
      Toivon että pääsisin pian sillä minulla on jatkuvasti syömisen jälkeen kipuja, ei ole yhtään mukavaa tämä tämmöinen.

• alkup.

Hei ja kiitos ystävällisestä viestistäsi=)
        Huhtikuussa menin lääkäriin ja todettiin sappikivet, jonka jälkeen pääsin suoraan leikkausjonoon, ja tosiaan reilun viikon päästä leikataan. joten n.6kk olin jonotuslistalla:/ asutaan espoossa, että en sitten tiedä miten muissa paikkakunnilla menee noi odotusajat.Tosin, olen joka kuukausi saanut kyselylomakkeita, jossa piti täyttää sappikivien aiheuttamat vaivat, ja niitä minulla ei ole ollut juuri lainkaan.Minulla aiheuttaa kohtaukset vain olut, joten pysyn oluesta poissa.Varmaan sekin vaikuttaa, miten paljon kipuja/vaivoja on.Minua kivet tosin ei vaivaa,ellen juo olutta.Voi myös olla,etteivät vaivaa,silä olen melko lyhyessä ajassa pudottanut yli 20kg, ja ylipaino kuulemma vaikuttaa myös sappikivikohtauksiin.
        Toivottavasti pääset pian leikkaukseen.Kaikkea hyvää Sinule:)

• Sappivaivainen
        alkup. kirjoitti:

Hei ja kiitos ystävällisestä viestistäsi=)
        Huhtikuussa menin lääkäriin ja todettiin sappikivet, jonka jälkeen pääsin suoraan leikkausjonoon, ja tosiaan reilun viikon päästä leikataan. joten n.6kk olin jonotuslistalla:/ asutaan espoossa, että en sitten tiedä miten muissa paikkakunnilla menee noi odotusajat.Tosin, olen joka kuukausi saanut kyselylomakkeita, jossa piti täyttää sappikivien aiheuttamat vaivat, ja niitä minulla ei ole ollut juuri lainkaan.Minulla aiheuttaa kohtaukset vain olut, joten pysyn oluesta poissa.Varmaan sekin vaikuttaa, miten paljon kipuja/vaivoja on.Minua kivet tosin ei vaivaa,ellen juo olutta.Voi myös olla,etteivät vaivaa,silä olen melko lyhyessä ajassa pudottanut yli 20kg, ja ylipaino kuulemma vaikuttaa myös sappikivikohtauksiin.
        Toivottavasti pääset pian leikkaukseen.Kaikkea hyvää Sinule:)

Apua jos joudun tosiaan odottamaan puoli vuotta, mutta näinhän se on että hoitotakuu takaa sen että 6 kuukautta enintään joutuu odottamaan hoitoon pääsyä. Minun tapauksessani se tuntuu vaan kovin pitkältä, sillä kivut ovat nyt jokapäiväisiä ja kaikki ruoka aiheuttaa oireita. Minä menen Lohjan sairaalaan operoitavaksi, en tosiaan tiedä heidän jonotilannetta. Jos olisi enemmän rahaa menisin yksityiseen sairaalaan leikattavaksi.

• alkup.
        Sappivaivainen kirjoitti:

Apua jos joudun tosiaan odottamaan puoli vuotta, mutta näinhän se on että hoitotakuu takaa sen että 6 kuukautta enintään joutuu odottamaan hoitoon pääsyä. Minun tapauksessani se tuntuu vaan kovin pitkältä, sillä kivut ovat nyt jokapäiväisiä ja kaikki ruoka aiheuttaa oireita. Minä menen Lohjan sairaalaan operoitavaksi, en tosiaan tiedä heidän jonotilannetta. Jos olisi enemmän rahaa menisin yksityiseen sairaalaan leikattavaksi.

Uskon,että jouduin odottamaan sen puoli vuotta,koska minulla ei ollut kipuja tai muita oireita,kun että olut aiheutti kohtauksia.Jos olisin valittanut että sappikivet vaivaavat erittäin paljon ja kokoajan, olisin päässyt aikaisemmin leikattavaksi.Lääkäri myös sanoi minulle, että jos haluan saada sen leikkauksen nopeasti hoidettu,ettei tarvitse odottaa, kannattaisi soittaa ambulanssi ja liiotella kohtausta, niin sitten pääsisi saman tien leikkaukseen.Tämä siis tosin oli tuttava lääkäri joka sanoi näin sillee "epävirallisesti".
        Uskon ja toivon että pääset tuota pikaa leikkaukseen,kun ne kivet kerta noin pahasti vaivaavat:) Kaikkea hyvää=)

• ------------
        alkup. kirjoitti:

Uskon,että jouduin odottamaan sen puoli vuotta,koska minulla ei ollut kipuja tai muita oireita,kun että olut aiheutti kohtauksia.Jos olisin valittanut että sappikivet vaivaavat erittäin paljon ja kokoajan, olisin päässyt aikaisemmin leikattavaksi.Lääkäri myös sanoi minulle, että jos haluan saada sen leikkauksen nopeasti hoidettu,ettei tarvitse odottaa, kannattaisi soittaa ambulanssi ja liiotella kohtausta, niin sitten pääsisi saman tien leikkaukseen.Tämä siis tosin oli tuttava lääkäri joka sanoi näin sillee "epävirallisesti".
        Uskon ja toivon että pääset tuota pikaa leikkaukseen,kun ne kivet kerta noin pahasti vaivaavat:) Kaikkea hyvää=)

Onko teillä ollut maksa-arvot kohonneet noiden sappijuttujen vuoksi? Mulla asat ja alat kohonnut eikä tiedetä miksi. Joskus yöllisiä kipukohtauksia oikealla puolella ylävatsaa, kamalasti ilmaa, ryöhtäilyjä, kipu tuntuu yläselässä ja kurkussa asti. Menee ohi 1-3 tunnissa ja sen jälkeen ei ole mitään erityistä.

• Sappivaivainen
        ------------ kirjoitti:

Onko teillä ollut maksa-arvot kohonneet noiden sappijuttujen vuoksi? Mulla asat ja alat kohonnut eikä tiedetä miksi. Joskus yöllisiä kipukohtauksia oikealla puolella ylävatsaa, kamalasti ilmaa, ryöhtäilyjä, kipu tuntuu yläselässä ja kurkussa asti. Menee ohi 1-3 tunnissa ja sen jälkeen ei ole mitään erityistä.

Kyllä molemmat arvot ovat olleet koholla kun on ollut sappikohtaus, todennäköisesti sinulla on sappikivet, tervetuloa joukkoon.

• --------------
        Sappivaivainen kirjoitti:

Kyllä molemmat arvot ovat olleet koholla kun on ollut sappikohtaus, todennäköisesti sinulla on sappikivet, tervetuloa joukkoon.

Onko ne maksa-arvot koholla vain sen sappikohtauksen aikana ja vähän aikaa sen jälkeen vai voiko olla esim. 2 vkoa kohtauksen jälkeen?

• Sappivaivainen
        -------------- kirjoitti:

Onko ne maksa-arvot koholla vain sen sappikohtauksen aikana ja vähän aikaa sen jälkeen vai voiko olla esim. 2 vkoa kohtauksen jälkeen?

Minulla maksa-arvot nousivat kohtauksen aikana tosi korkealle (asat ja alat 800 ja 900) .Niitä arvoja kyllä seurattiin reilu kuukauden päivät kunnes laskivat normaaleiksi. Nyt oli taas vähän lievempi kohtaus ja arvot olivat ; en muista kumpi oli alat tai asat mutta toinen arvo 100 ja toinen 50. Niitä arvoja ei enää seurattu jälkeenpäin.

• kippisavi

sappikohtaus ei välttämättä aina nosta maksan arvoja. Itselläni oli ihan kunnon sappikohtauksia ja maksan arvoissa ei huomattu mitään muutosta, lähetettiin aina päivystyksestä kotiin ja sanottiin suurinpiirtein että pieru kiertää suolistossa :).
      Toisaalta, kun tuli oikein raju kohtaus ja sappitiehyt tukkeutui, maksan arvot kipaisivat pilviin ja laskivat vasta viikkojen kuluessa. Kaikkien sappikohtausten takia en mennyt edes sairaalaan vaan kärvistelin kotona joten maksanarvojen nousuta ja laskusta ei ole dokumenttia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2771
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1539
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      987
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      984
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    8. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      81
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      888
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe