Keväällä vai syksyllä Madeiralle???

Liilian

Ensi vuonna menossa Madeiralle, hotelli Porto Mareen. Kannattaako sinne mennä keväällä, kesällä vai syksyllä? Milloin luonto on kauneimmillaan? Onko sää kuin epävakainen lokakuun loppupuolella? Kiitos etukäteen

15

7517

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kelit suosi

      Olimme vuonna 2007 Madeiralla 22.10 -29.10.
      Sää oli aurinkoista ja puolipilvistä. Keskimääräinen lämpötila 25. Opas sanoikin että harvinaisen aurinkoista oli tuolloin. Luonto oli kyllä "tarpeeksi" kaunista ja vehreää tuolloinkin.
      Madeiran säätä lienee vaikea ennustaa etukäteen.

    • Barbeito

      Kesästä ei ole kokemusta, syksystä ja keväästä on. Minä menisin keväällä, huhtikuu on mitä parhainta aikaa. Marraskuussa - sen kerran kuin olen siellä ollut sen kolmiviikkoisen - eivät säät olleet yhtään paremmat kuin keväällä tai edes vuodenvaihteessa. Selvästi kuitenkin oli syksy: tietyt puut pudottelivat lehtiään ja kaiken kaikkiaan luonto oli pikkuisen "talvivaiheessa".

    • Sää on Madeiralla kesän säätä epävakaisempi niin syksyllä, keväällä kuin talvellakin. Itse asiassa Madeiran sää on vaihtelevaa jokaisena vuodenaikana mutta yhtämittainen pilvisyys ja sateet kestävät harvoin pitkään ja lämmintä riittää. Tällä hetkellä päivälämpötilat ovat 25 C:n luokaa, yöllä noin 20 C. Kesän korkeimmat virallisesti mitatut lämpötilat ovat 27 C:n tuntumassa.

      Kevättalvi-kevät lienee muita vuodenaikoja kukkaisempi, mutta Madeiralla kukkii varmasti joitakin kasveja mihin aikaan vuodesta vain, niin on ainakin meillä täällä Azoreilla. Kohta ovat parhaimmassa kukassaan esim. kolibrikukat, estreliciat.

      Madeiralla eivät suinkaan kaikki puut pudota lehtiään talveksi. Lyhyinkin päivä Madeiralla on noin 10 tuntia pitkä.

      Suomen kaamoksesta tulevalle Madeiran syksykin on kuin kesä.

      • parhaiten...

        Paras kukkaloisto on usein huhtikuun lopussa ja toukokuussa, toki vuodet ovat hieman erilaisia.
        Jokin kukkii, meni mihinaikaan tahansa.
        Kukkaisfestivaali on 25-26.4.2009
        Pienet sadekuurot ovat paikan tavaramerkki, etenkin muualla kuin Fuchalissa...

        Keväällä siis etuna pienempi todennäköisyys sateelle ja enemmän kukkia, mutta marraskuun lopulta vuodenvaihteeseen on taas jouluvalot (30.11 kaikki päällä) sekä uudenvuoden ilotulitus hienoja, vai well amerikkalaisittain mahtavia.

        Tapahtumakalenteri v.2009:
        http://www.madeiratourism.org/pls/wsm/docs/F242406430/080317-Calendario_DRT_09_EN.pdf

        Turistisivuston kuvia katselemalla voi miettiä mikä on kiinnostavin ajankohta, hyviä kuvalinkkejä myös vanhemissa stooreissa tällä palstalla.
        http://www.madeiratourism.org/pls/wsm/wsmwgal0.show?p_lingua=en


      • KaNerva

        Azoreilla kun pisti tekstistäsi silmään " niin on ainakin meillä täällä Azoreilla."
        Kaksi kertaa olen Madeiralla oillut ja nyt tekisi mieli lähteä Azoreille.


      • KaNerva kirjoitti:

        Azoreilla kun pisti tekstistäsi silmään " niin on ainakin meillä täällä Azoreilla."
        Kaksi kertaa olen Madeiralla oillut ja nyt tekisi mieli lähteä Azoreille.

        Asun. Terveiset vain täältä Atlantin aalloilta. Tietoa Azoreista löydät mm. Suomi24:n Azorien osastosta sekä kotisivuiltani, jonne pääset Suomi24:n galleriasivultani näpäyttämällä pientä ikonia nimimerkkini vieressä. Voit myös kirjoittaa minulle suoraan kotisivuilla näkyvään osoitteeseeni.


    • okkoli

      Olen ollut neljä kertaa Madeiralla. Kaksi kertaa tammikuussa, ja kaksi kertaa helmikuussa. Kaikilla kerroilla on ollut vaihtelevaa kuin Suomessa kesällä, mutta sillä erolla, että kylmä ei ole koskaan. Atlantti tasaa lämmön niin, että sadekuurojen sattuessakin on aika lämmin. Aurinkoloman aika on vasta myöhemmin keväällä, mutta siis jo meidän keskitalvella siellä kyllä kukkii vaikka mitkä kukat. En suosittele mitään aikaa erikseen, vaan suosittelen yleisesti! Saari on valtavan vehmas, korkeuserot huimat ja kaikenlainen jalan kulkeminen levadoilla ja kaupungissa mukavaa ja helppoa. Kohteliaampia autoilijoita en ole tavannut missään. Tietä ei jalalkulkijan tarvitse pyytää, sitä tarjotaan!
      Hyvää matkaa!!

    • Liilian

      Kiitos teille kaikille vastauksista:)

    • viime viikko madeiralla

      Me olimme viime viikolla tuossa Porto Maren Residence-hotellissa. Koko viikko aurinkoista 24 ja hotellikompleksi ihan mielettömän hyvä. Aamiainen ja hotellialueen puutarhat jäivät päällimmäisinä mieleen. Kokki paistoi omeletteja ja Kolibrikukat kukkivat puutarhassa. Kukkasato on varmaan mahtava keväällä, mutta olihan siellä ihan mielettömän vehreää nytkin. Ja vaikka oli syyslomaviikko, niin hotellissa ei ollut tunkua. Keväällä tilanne varmasti toinen.

      • Viestit yksittäisen viikon säästä ovat mielenkiintoisia ja hyödyllisiä muille matkaa suunnitteleville. Toivon kuitenkin, että pidätte mielessänne, että alkukevään, myöhäissyksyn ja talven säät saattavat myös Madeiralle olla oikukkaita. Esim. tällä viikolla Madeiralle annettiin tuulivaroitus, tuuli puuskissa 90 km/t (25 m/s). Pahimmat säät rankkasateineen ja tuulineen sattuivat Madeiralla viime kaudella huhtikuun alkuun. Suositan mainitseminani vuodenaikoina varautumista Suomen kevään/alku-/loppukesän säähän.


    • Madeiralla

      ja kylmä oli. Riippuu ihan tuurista... Luonto ei ollut vielä tuolloin puhjennut edes kukkaan. Valta osa viikon päivistä kului nenä sinisenä. Suosittelen alkusyksyä, jolloin merivesikin on lämmennyt ja mukavia lämpimiä tuulia puhaltaa.

      • Madde ~

        Tänä vuonna syyskuun lopussa oli aika lämmintä, 25 ja ylikin. Välillä ripsahteli vettäkin, mutta ei haitannut, kun ei ollut kylmä. Pari kertaa olen ollut Madeiralla marraskuussa. Aurinkoa on otettu altaalla, välillä juostu hetkeksi sadetta pitämään. Yhtenä päivänä marraskuussa lämpötila huiteli 30 asteessa, mikä ei ole ihan tyypillistä kuitenkaan. Näin ainakin sanoi taksikuski. Kevätpuolen säistä ei ole kokemusta. Kukkaloistoa Madeiralla on kai aina.


      • Madde ~ kirjoitti:

        Tänä vuonna syyskuun lopussa oli aika lämmintä, 25 ja ylikin. Välillä ripsahteli vettäkin, mutta ei haitannut, kun ei ollut kylmä. Pari kertaa olen ollut Madeiralla marraskuussa. Aurinkoa on otettu altaalla, välillä juostu hetkeksi sadetta pitämään. Yhtenä päivänä marraskuussa lämpötila huiteli 30 asteessa, mikä ei ole ihan tyypillistä kuitenkaan. Näin ainakin sanoi taksikuski. Kevätpuolen säistä ei ole kokemusta. Kukkaloistoa Madeiralla on kai aina.

        Vaikka maailmakirjat sään suhteet ovat ilmeisesti ilmaston lämpenemisen vuoksi jonkin verran sekaisin, 30 C:n lämpötilat tuskin ovat virallisia mittauksia. Pitkäaikaiset tilastot osoittavat marraskuun keskimääräisten maksimipäivälämpötilojen olevan Funchalissa marraskuussa 22 C:n paikkeilla.

        Lämpötilakeskustelu on ontuvaa, jos pitäydymme katumittareihin. Netissä on saatavana virallista historiallista säätietoa, mm. osoitteessa www.wunderground.com.

        Ilma on toki auringossa virallista mittausta lämpimämpää, mutta mittauksia ei tehdä auringossa. Matkailijan on myös syytä muistaa, että siihen, miten lämpimältä ilma tuntuu, vaikuttaa sen suhteellinen kosteus. Suomen ilmasto on suhteellisen kuiva.

        Voin vakuuttaa, että pohjoisen asukaalle Madeiralla ei ole koskaan kylmää, kunhan ei odota, että joka päivä olisi auringonottoilma.


      • Yhden-kahden viikos kokemus ei anna riittävää kuvaa säästä Madeiralla ei joitakin poikkeuksia luukunottamatta muuallakaan. Paljon on toki kiinni matkailijan odotuksista. On syytä muista, että etelässakin on talvi. Kevään ja talven säät säät ovat oikuttelevia.

        Maaliskuun keskimääräiset maksimipäivälämpötilat ovat Funchalissa hieman alta 20 C, öisin saattaa lämpötila alimmillaan laskea keskimäärin 13 C:een. Siihen, miten viileältä tai lämpimältä ilma tuntuu vaikuttaa, vielä ilman suhteelinen kosteus ja tuulisuus.

        Pohjoisen asukkaalle Madeiralla ei ole koskaan kylmä. Säätilasta on netissä saatavana tietoja vaikka millä mitalla, historiallisia sellaisia löytyy mm. osoitteesta www.wunderground.com.


      • 27
        masseur kirjoitti:

        Yhden-kahden viikos kokemus ei anna riittävää kuvaa säästä Madeiralla ei joitakin poikkeuksia luukunottamatta muuallakaan. Paljon on toki kiinni matkailijan odotuksista. On syytä muista, että etelässakin on talvi. Kevään ja talven säät säät ovat oikuttelevia.

        Maaliskuun keskimääräiset maksimipäivälämpötilat ovat Funchalissa hieman alta 20 C, öisin saattaa lämpötila alimmillaan laskea keskimäärin 13 C:een. Siihen, miten viileältä tai lämpimältä ilma tuntuu vaikuttaa, vielä ilman suhteelinen kosteus ja tuulisuus.

        Pohjoisen asukkaalle Madeiralla ei ole koskaan kylmä. Säätilasta on netissä saatavana tietoja vaikka millä mitalla, historiallisia sellaisia löytyy mm. osoitteesta www.wunderground.com.

        On ollut omien kokemusteni mukaan ( 1x 6vk ja 3x 7vk) ihan mukavaa, lämpötila pyörii siinä parissa kymmenessä asteessa, hieman yli tai alle, sää vaihtelee sopivasti eikä suurinta tungosta ole Funchalissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2062
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1936
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe