olette,kun alle 100 euroa ansaitseva on laskettu köyhäksi.
Tuli mieleen jos tälläinen henkilö omistaa esmasunnon,auton,kesämökin.
Onko hän köyhä edelleen?
mitäs mieltä
15
650
Vastaukset
- missä raja?
tarkoitin vähän alle 1000 euroa kuussa.
- HTZA
missä perhe on, pikkuhiljaa, ostellut talot, maat ja mannut, elämänsä aikana.
Toinen sitten kuolee pois ja toinen jää.
Eläke, tai tulot, eivät aina kuvaa todellisuutta.
Minä hyväksyn asian, en ole ollenaakn kateellinen. - HTZA
HTZA kirjoitti:
missä perhe on, pikkuhiljaa, ostellut talot, maat ja mannut, elämänsä aikana.
Toinen sitten kuolee pois ja toinen jää.
Eläke, tai tulot, eivät aina kuvaa todellisuutta.
Minä hyväksyn asian, en ole ollenaakn kateellinen.jossa verot saa sovitettua, SUomen lain mukaan, lokeroon jossa enimmät tulot voi suunnata muualle kuin palkkaverotukseen.
Älä sure, elämä on. Kiitos iloisten äänestäjien.
- -saajien
keskiansio on 2400€/kk, joten ainakin käteenjäävä rahasumma on vähän.
- aloittaja
tarkottaakohan tuo alle 1000 euroa,puhtaana käteen,se jäi huomaamatta.Mutta voiko olla köyhä jos omistaa paljon ja tulot on pienet satunnaisesti vaikka.
- se vasta
aloittaja kirjoitti:
tarkottaakohan tuo alle 1000 euroa,puhtaana käteen,se jäi huomaamatta.Mutta voiko olla köyhä jos omistaa paljon ja tulot on pienet satunnaisesti vaikka.
maksaakin, joten kyllä 100 ekellä on vaikea omistaa, eli köyhän leiman saa otsaansa.
- Suomessa,
aloittaja kirjoitti:
... mutta kyllä EU:ssa tuo 1000€/kk on minimitulo, ollut jo vuodesta 2005.
Suomen "pieni tuloinen" on kai 450€ vieläkin, tai se minkä sossu laskee toimentulotuen rajaksi, siis yhdelle yksinäiselle henkilölle.
Pienin eläketulo on kai nostettu yksinäiselle 550€/kk, tai tullaan nostaan vuoden vaihteessa ? korjatkaa jos noi summat ovat jo nostettu... - Kaupunkilainen
Kaikki tilastoissa esiintyvät palkka- ja tulotiedot ovat aina bruttomääriä. Köyhä on se, jonka bruttotulo on vähemmän kuin puolet keskiansiosta eli tuosta 2400 - 2500 eurosta. Jos bruttotulo on 1200 € tai vähemmän, kyllä se ainakin pääkaupunkiseudulla on aika vähän. Johan täällä asuminen vie helposti siitä puolet.
- älkää lukeko
STM:
"Köyhyyden määrittely tulotilastoissa
Suhteellisesti (tulo)köyhäksi määritellään henkilö, joka kuluu kotitalouteen, jonka kulutusyksikköä kohti lasketut käytettävissä olevat vuositulot jäävät alle 50 tai 60 prosenttiin kaikkien kotitalouksien mediaanitulosta (siis mediaani kulutusyksikköä kohti lasketuista käytettävissä olevista vuosituloista).
Suomessa ei ole "virallista köyhyysmääritelmää", mutta tilastoissa (Tilastokeskus, Eurostat) sekä eri tutkimuksissa ja julkaisuissa käytetään nykyisin melko vakiintuneita menetelmiä. Esimerkiksi EU:n rakenneindikaattoreissa köyhyyttä kuvaavilla indikaattoreilla on melko tärkeä asema sosiaali-indikaattoreissa. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuissa käytetään yleensä Tilastokeskuksen tulonjakotilaston määritelmiä ja Tilastokeskuksen aineistoja. Myös vaihtoehtoisia määritelmiä voidaan joskus käyttää. Tärkeää on tuoda määritelmät selkeästi esiin.
Selvennystä köyhyyden määritelmään
Kulutusyksiköillä pyritään tekemään eri kokoisten kotitalouksien tulot vertailukelpoisiksi. Suuremmat kotitaloudet saavuttavat ns. skaalaetuja pieniin kotitalouksiin verrattuna (esimerkiksi kotitalouden jäsentä kohti lasketut asumismenot yleensä pienemmät, yksi sanomalehti riittää useammalle kuin yhdelle henkilölle jne.). Lasten kulutustarpeet oletetaan yleensä pienemmiksi kuin aikuisten. Tämän takia tuloja ei jaeta henkilöä kohti, vaan kulutusyksiköillä. Erilaisia kulutusyksikköasteikkoja on lukuisia, joista nykyään yleisimmin käytetty on niin sanottu modifioitu OECD-asteikko, jota myös EU:ssa käytetään. Siinä ensimmäisen aikuisen paino on yksi, seuraavien 0,5, lasten taas 0,3 (tässä yhteydessä lapsiksi luokitellaan 0-13-vuotiaat). Tällä asteikolla esimerkiksi kahden aikuisen talouden tulojen täytyy olla puolitoistakertaiset yksin asuvaan verrattuna, jotta näiden katsotaan olevan samalla tulotasolla.
Kotitalouteen kuuluviksi katsotaan yleisimmin kaikki, jotka asuvat yhdessä ja käyttävät yhteisiä taloudellisia voimavaroja. Täten myös kotona asuvat aikuiset lapset (18vuotta tai vanhemmat) ovat osa vanhempiensa taloutta ja heidän tulotasoaan arvioidaan koko talouden tulojen kautta. Tulot oletetaan jaetuiksi tasan kotitalouden jäsenten kesken. Tämä on tietysti voimakas oletus, joka johtuu lähinnä siitä, että emme pysty arvioimaan kotitalouden sisäistä tulonjakoa. Toisaalta olisi varsin kova oletus sekin, että tulojen jakoa kotitalouden sisällä ei tapahtuisi.
Miten tulot määritellään
Käytettävissä olevilla tuloilla tarkoitetaan nettotuloja, joihin päädytään, kun lasketaan yhteen kotitalouden saamat palkka- ja yrittäjätulot, omaisuustulot sekä kaikki erilaiset toimeentuloturvaetuudet ja muut tulonsiirrot ja näistä vähennetään kotitalouden maksamat tulonsiirrot (kotitalouden maksamat välittömät verot ja sosiaalivakuutusmaksut). Käytännössä näiden operationalisointi ja tietojen keruutapa vaikuttavat siihen, miten kattavasti tiedot saadaan kerättyä. Lisäksi on huomattava, että Tilastokeskuksen tulonjakotilaston tulokäsitteeseen sisältyy myös eräitä laskennallisia eriä, joista merkittävin on laskennallinen asuntotulo omistusasunnossa asuville (netto vastikkeiden, asuntolainan korkojen yms. jälkeen).
Kansainvälisissä vertailuissa (Eurostat) tätä tuloerää ei käytännön syistä ole mukana, vaikka myös tähän on pyrkimyksiä. Asuntotulolla otetaan huomioon se, että talous saa "sijoitukselleen" tuottoa alhaisempien asumiskustannusten muodossa. Tämän tuloerän operationalisointi on varsin ongelmallista. Tämä tuloerä hankaloittaa myös yksittäisten kotitalouksien tulojen vertailemista tilaston köyhyysrajaan.
Mediaanituloa käytetään siksi, ettei siihen, toisin kuin keskiarvoon, vaikuta joidenkin hyvin rikkaiden suuret tulot. Köyhyys halutaan nähdä siis suhteessa väestön "normaaliin" tulotasoon. Tämän takia köyhyysraja siis myös nousee yleisen tulotason (mediaanitulon) noustessa. 1990-luvun lamavuosina mediaanitulo jopa laski, jolloin siis suhteellinenkin köyhyysraja laski. Suomessa on perinteisesti käytetty matalampaa 50 prosenttiin mediaanista asetettua rajaa, mutta lähinnä EU:n myötä tuo 60 prosenttia on nyt yleisin valinta. Sillä saadaan tietysti enemmän köyhiä, mutta samalla myös ryhmän rakenne muuttuu. 60 prosenttiin mediaanista sijoittuvan rajan yhteydessä puhutaan EU:ssa usein myös köyhyyden "uhkaamasta väestöstä".
Köyhyys on moniulotteisempi kysymys kuin pelkkä tulojen mittaus edellä kuvatulla tavalla. Tilastointia varten tarvitaan kuitenkin jokin määritelmä. Määritelmät eivät ole pelkästään tilastonikkareiden pilkun viilausta, vaan erilaisilla valinnoilla (laskentamääritelmät, tiedon keruutapa jne.) on todella vaikutusta tuloksiin ja eri tilastolähteistä voi tulla hieman erilaisia tuloksia. Tämän lisäksi on myös syytä huomata erot tilastojen köyhyysmääritelmien ja esimerkiksi toimeentulotuen saantiperusteiden välillä."- HTZA
ja olen tuon lukenut muualtakin.
Mutta se on virkamiesten juttuja, ei ihmisten.
Siksi kannatan Presidentin valtuuksien vahvistamista.
Tuonlaiset kirjoitukset ovat, menevien ja tulevien, "ministerien", ymmärtämättömyydessään, hyväksymää "jargongia". - naisellinen nainen
HTZA kirjoitti:
ja olen tuon lukenut muualtakin.
Mutta se on virkamiesten juttuja, ei ihmisten.
Siksi kannatan Presidentin valtuuksien vahvistamista.
Tuonlaiset kirjoitukset ovat, menevien ja tulevien, "ministerien", ymmärtämättömyydessään, hyväksymää "jargongia".kerrottu suomenkielellä. Kun Herrat ovat päättäneet kalorimäärän, niin sinulla EI voi olla nälkä.
Ei mitään uutta Auringon alla;
t.friidu - sanoo_suttura*
naisellinen nainen kirjoitti:
kerrottu suomenkielellä. Kun Herrat ovat päättäneet kalorimäärän, niin sinulla EI voi olla nälkä.
Ei mitään uutta Auringon alla;
t.friiduJoku lausahti: "syököön vaikka pullaa jos ei ole leipää".
- naisellinen nainen
sanoo_suttura* kirjoitti:
Joku lausahti: "syököön vaikka pullaa jos ei ole leipää".
..jos, köyhille syöttää tota bullamössöö ja B-luokan makkaraa, niin ne lihoo..ja se on taas yks kansanterveydellinen iso ongelma. Joka, tulee maksamaan valtiolle. Et parempi ku ei anneta sitäkään. Eihän köyhät enää jaksa "rutista". Mitä nyt jättävät äänestämättä. Mutta, se ei nyt suuri haitta...vaikka eivät äänestäisi.
t.friidu
- Tunnetila!
Totuin elämään osa-aikaisen kaupan kassan tuloilla ja kulutukseni mukautui siihen.
Nyt olen vuosikusia elellyt sairaseläkeläisenä.
Tällä hetkellä kelan täydentämä eläkkeeni on hieman yli 900E/kk BRUTTO.
Mitään tukia en saa mutta yhtä lukuun ottamatta ovat lääkkeeni kokonaan korvattavia.
Omistuskolmioni hoitovastike on hieman yli 300E/kk. Vanha talo.
Lehdissä aika-ajoin puhkeava köyhyyskirjoittelu turhauttaa minua.
Muulloin en tunne olevani köyhä mutta julkinen keskustelu palauttaa minut maan pinnalle.
Onko minussa jotain vikaa?
Enkö osaa vaatia riittävästi?
Vai ovatko yleiset elämännormit paljon ylellisempiä minun elintapoihini nähden?
En tupakoi enkä käytä alkoholia.
En tarvitse autoa.
En juokse muodin perässä.
Olen aina katsonut hintalaput ja yksikköhinnat.
Syön monipuolista, alkuraaka-aineista valmistettua ruokaa.
Ainoa heikkoteni on matkustaminen.
Olen vuosittain reisussa useamman kuukauden.
1 - 4:n viikon jaksoissa.
Niissäkin minä etsin halpalennot.
Sairauteni rajoittaa ne päiväsaikaan.
Netistä etsin kohdealueen keskustan alemman keskitason hotellit.
Viihdyn sellaisissa.
En osaa kuvitella vauraampaa elämää.
En tunne tarvitsevani sellaista.
Köyhyydestäni huolimatta minulta ei puutu muuta kuin terveys.Sulla on ihailtava asenne! Ei sinussa mitään vikaa ole vaikka et olekaan aina ruikuttamasa. Vähäänkin osaat olla tyytyväinen. Osaat elää pienilläkin tuloilla. Hyvä että sinulla on henkireikä, matkustaminen. Kiertele niin paljon nyt kun vielä pääset liikkeelle. Ottakoon meistä jokainen oppia asenteestasi!
Hyvää syksyä, enkä sano koita pärjätä, sinä nimittäin pärjäät!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292073
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1051896Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?841669Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy641544Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M331202- 841183
Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm561142- 1101103
Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s471076Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet441023