Olen kytkenyt Alpinen autosoittimeen Blaupunktin aktiivisubbarin. Subbari ei saa erikseen herätejännitettä, vaan se herää kun se saa signaalin RCA-piuhoista. Maadoitus on suoraan auton koriin ja jännite tulee virtalukon kautta.
Jos soittimeen on jäänyt virrat päälle kun olen sammuttanut auton se luonnollisesti menee taas päälle kun käännän auton avaimesta virrat päälle. Tässä vaiheessa subbarikin tietysti herää ja kaikki toimii hyvin.
Kun sitten vännän avaimesta lisää ja starttaan auton, soittimen ja subbarin jännite katkeaa ja ne sammuvat käynnistyksen ajaksi. Tämän jälkeen soitin ja subbari saavat taas virtaa ja menevät päälle, mutta tällä kertaa subbari pitää kovan paukahduksen. Mistäköhän se voisi johtua?
Paukahdukseen ei vaikuta ainakaan se, tuleeko jännite koko ajan subbarille suoraan akulta vai "katkollisesti" virtalukon kautta.
Miksi subbari paukahtaa?
4
3023
Vastaukset
- weku
Paukahdukseen ei näköjään vaikuta se käynnistääkö autoa. Paukahdus näyttäisi kuuluvan jos RCA signaali herättää subbarin, sammuttaa sen ja herättää taas uudelleen.
Näin ollen ääntä ei selitä sekään, että auton ollessa sammuksissa jännite tulee suoraan akulta ja on 12V, kun taas auton käydessä jännite tulisi laturilta ja olisi noin 14V. Mutta tämä ei siis tosiaankaan vaikuta asiaan...- adfgadfgsdfg
JÄnnitepiikki
- thtrh
kokeile vaihtaa RCA piuhat... mulla ainaki auttoi!!
mutta mitäpä tuo paukahtelu ees haittaa ku ei se kokoajan kuulu
- tuosta.
mulla on sama homma, vaikka vaihdoin uudet RCA:t. silti paukahtaa ku laittaa virrat päälle. luulen et se saa virtapiikin ja sen takia paukahtaa, mut ainaki tietää et toimiiko subit ku paukahtaa :-D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613111Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433067- 422417
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa912037- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251759- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä831370- 391280
- 791110