Hei vaan etenkin luokanopettajat!
Olen jo gradu-vaiheessa oleva luokanope-opiskelija, ja viime aikoina on alkanut mietityttää, olenko valinnut sivuaineeni oikein. Mitä sivuaineita etenkin jo työssä olevat opettajat kokevat erityisen hyviksi? (Varmasti kaikissa sivuaineissa on hyötynsä.)
Tuntuu, että nykyisin pitäisi jo tässä vaiheessa opiskella myös jonkin aineen opettajaksi, johon itsekin tähtäsin. Nyt on kuitenkin alkanut tuntua, etten välttämättä jaksa opiskella niin paljon vielä tähän päälle; olisi hyvä saada jonkin verran opetuskokemusta. Jotenkin huolestuttaa se, etten tällä luokanopettajan tutkinnollani ole tarpeeksi osaava / pätevä opettamaan... Mikä on todellisuus, en tiedä. Eihän koulutus kaikkea ratkaise, mutta tämä asia on tosiaan alkanut jossain määrin painamaan ja tuntuu, että olen jotenkin huonompi kuin ne, jotka käyvät hyvin monia sivuaineita tai aineenopettajuuden pätevyyden.
Itselläni on sivuaineena kolme perusopintokokonaisuutta: erkkaa, alkukasvatusta ja psykaa. Näistä etenkin kaksi ensin mainittua olen kokenut hyödyllisiksi. Pääseekö näillä uransa alkuun? Kuitenkin tuntuu, että pitäisi kai luokanopettajan koulutuksella osata tehdä luokanopettajan työtä; toisaalta taas pitäisi osata vaikka mitä... Paineet on kovat! Tietenkin kasvatuksellinen näkemys ja ote on (vähintään?) puolet osaamista...
Mielipiteitä? Onko muita, joilla samoja ajatuksia?
luokanope-opinnoista
tuleva ope
1
1060
Vastaukset
- sivuaineet
eli esi- ja alkuopetus, psykologia ja erkka. Olen ollut sekä erityisopettajana (toki epäpätevänä) että alkuopetuksessa, joten kyllä työn alkuun varmasti pääsee. Tosin jonkin opetettavan aineen sivuaineen tekeminen varmasti olisi hyödyksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.854960- 952794
- 432786
- 1992392
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj281994- 1331949
- 1781560
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161481Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan51299Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3621298