luokanope-opinnoista

tuleva ope

Hei vaan etenkin luokanopettajat!

Olen jo gradu-vaiheessa oleva luokanope-opiskelija, ja viime aikoina on alkanut mietityttää, olenko valinnut sivuaineeni oikein. Mitä sivuaineita etenkin jo työssä olevat opettajat kokevat erityisen hyviksi? (Varmasti kaikissa sivuaineissa on hyötynsä.)

Tuntuu, että nykyisin pitäisi jo tässä vaiheessa opiskella myös jonkin aineen opettajaksi, johon itsekin tähtäsin. Nyt on kuitenkin alkanut tuntua, etten välttämättä jaksa opiskella niin paljon vielä tähän päälle; olisi hyvä saada jonkin verran opetuskokemusta. Jotenkin huolestuttaa se, etten tällä luokanopettajan tutkinnollani ole tarpeeksi osaava / pätevä opettamaan... Mikä on todellisuus, en tiedä. Eihän koulutus kaikkea ratkaise, mutta tämä asia on tosiaan alkanut jossain määrin painamaan ja tuntuu, että olen jotenkin huonompi kuin ne, jotka käyvät hyvin monia sivuaineita tai aineenopettajuuden pätevyyden.

Itselläni on sivuaineena kolme perusopintokokonaisuutta: erkkaa, alkukasvatusta ja psykaa. Näistä etenkin kaksi ensin mainittua olen kokenut hyödyllisiksi. Pääseekö näillä uransa alkuun? Kuitenkin tuntuu, että pitäisi kai luokanopettajan koulutuksella osata tehdä luokanopettajan työtä; toisaalta taas pitäisi osata vaikka mitä... Paineet on kovat! Tietenkin kasvatuksellinen näkemys ja ote on (vähintään?) puolet osaamista...

Mielipiteitä? Onko muita, joilla samoja ajatuksia?

1

1063

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sivuaineet

eli esi- ja alkuopetus, psykologia ja erkka. Olen ollut sekä erityisopettajana (toki epäpätevänä) että alkuopetuksessa, joten kyllä työn alkuun varmasti pääsee. Tosin jonkin opetettavan aineen sivuaineen tekeminen varmasti olisi hyödyksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      61
      4378
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      149
      3165
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      48
      2482
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      50
      2407
    5. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      98
      2065
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1883
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1616
    8. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      23
      1612
    9. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      154
      1451
    10. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      34
      1253
    Aihe