Suunnitelmista...

tällainen tapaus

Sattui kiertämään suusta suuhun juttu, että pidän pihasuunnitelmien tekemisestä. sitten eräs nainen otti minuun yhteyttä, voisinko tehdä hänelle suunnitelman.
Noh, suostuin.
Tein monta pitkää iltaa suunnitelmaa ja se oli oikein mieleinen.
vaan kun tuli maksun aika, nainen kieltäytyikin maksamasta.
Vetosi siihen, ettei meillä ollut mitään sopimusta.
HARMITTAA!!!
Järkyttävää, miten ihmiset kohtelevat toisiaan!

15

1565

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruusuilija

      Taitaa jokaiselle osaajalle tulla vastaan noita hyväksikäyttäjiä. Sulla se oli pihasuunnittelu, minä taas olen käsityöläinen ja aina löytyy joku joka olettaa että ihan pelkästä ihmisystävällisyydestä ja innostuksesta olisin valmis ilman korvausta uhraamaan jopa päiväkausia johonkin tarvitsemaansa.

      Eri asia ovat esimrkiksi tämänkaltaiset keskustelupalstat joissa vaihdellaan vinkkejä ja kysellään tai neuvotaan ihan muutenvain.

      • aloittaja

        itsekin olen lisäksi käsityöläinen. Ilmaiseksi pitäisi ommella, neuloa jne. "kun tässä ollaan nyt tuttuja..."päläpälä
        Tätäkään ihmistä en edes tuntenut muuta kuin just tämän suunnittelun kautta. sitten vielä ilkeää juoruilla pitkin kyliä, että "se tekee varmaan pimeenä näitä" voi että ottaa päähän!


      • niin jännä juttu

        että just nää, jotka oikein leveilee rahoillaan, ovat useimmiten nitä, joilta saa sitten periä saataviaan useitä kuukausia.
        En tieä, mikä ihmisiä oikein vaivaa, mutta toisia ihmisiä saa näköjään käyttää hyväksi ihan miten vain. prkl


    • pihasuunnittelija

      tai mitään koulutusta siihen saanut, ei voi liksaakaan pyytää.
      Itse en edes pyytäisi harrastelijoilta suunnitelmia, vaikka ne itse kuinka "tykkäisivät tehdä niitä".

      • ammattilainen

        koulut on käyty jne. ottaa vaan päähän tällaiset ilmaisen työn teettäjät ja sitten saa vielä keljuilua kaupan päälle.


      • suunnitteluhortonomi
        ammattilainen kirjoitti:

        koulut on käyty jne. ottaa vaan päähän tällaiset ilmaisen työn teettäjät ja sitten saa vielä keljuilua kaupan päälle.

        Ammattilainen ei tee työtään pimeästi eikä ilman sopimusta. Oli mikä sukulainen tai tuttava hyvänsä.

        No, oppirahat on kai itse kunkinin maksettava. Minä en vain kehtaisi sitä ihan julkisilla foorumeilla enää toitottaa.


      • on sitova
        suunnitteluhortonomi kirjoitti:

        Ammattilainen ei tee työtään pimeästi eikä ilman sopimusta. Oli mikä sukulainen tai tuttava hyvänsä.

        No, oppirahat on kai itse kunkinin maksettava. Minä en vain kehtaisi sitä ihan julkisilla foorumeilla enää toitottaa.

        joten sillai vähän turha edes väittää et ei ole sopimusta.


      • Silence08
        suunnitteluhortonomi kirjoitti:

        Ammattilainen ei tee työtään pimeästi eikä ilman sopimusta. Oli mikä sukulainen tai tuttava hyvänsä.

        No, oppirahat on kai itse kunkinin maksettava. Minä en vain kehtaisi sitä ihan julkisilla foorumeilla enää toitottaa.

        Onko aivan välttämätöntä alkaa lyömään lyötyä? Kyllä itsekin olisin tuossa tilanteessa uskonut saavani korvauksen tehdystä työstä. Onneksi sinä SUUNNITTELUHORTONOMI olet kuitenkin kaikkitietävä ja yliälykäs ihminen, jolle ei virheitä satu ja näin ollen voit palstalla kehua omaa erinomaisuuttasi. Tahtoo kuitenkin olla niin, että juuri nämä SUUNNITTELUHORTONOMIT eivät tajua yhtään mitään käytännön töistä ja suunnittelevat niin älyvapaita pihoja, ettei tiedä itkisikö vai nauraisiko niille. Itse en ole KOULUJA KÄYNYT mutta jotain tajuan suunnittelusta. Ainakin sen, etten ole siinä täydellinen. Sen sijaan olen tehnyt pihoja, joissa on ollut täydellinen SUUNNITTELUHORTONOMI laatimassa suunnitelman. Niissäpä joutui ihan tosissaan soveltelemaan, kun ei ollut ymmärretty koroista tms. yhtään mitään.Oletko sinä kenties yhtä pätevä? Uskon vakaasti, että todellakin olet.


      • suunitteluhortonomi
        Silence08 kirjoitti:

        Onko aivan välttämätöntä alkaa lyömään lyötyä? Kyllä itsekin olisin tuossa tilanteessa uskonut saavani korvauksen tehdystä työstä. Onneksi sinä SUUNNITTELUHORTONOMI olet kuitenkin kaikkitietävä ja yliälykäs ihminen, jolle ei virheitä satu ja näin ollen voit palstalla kehua omaa erinomaisuuttasi. Tahtoo kuitenkin olla niin, että juuri nämä SUUNNITTELUHORTONOMIT eivät tajua yhtään mitään käytännön töistä ja suunnittelevat niin älyvapaita pihoja, ettei tiedä itkisikö vai nauraisiko niille. Itse en ole KOULUJA KÄYNYT mutta jotain tajuan suunnittelusta. Ainakin sen, etten ole siinä täydellinen. Sen sijaan olen tehnyt pihoja, joissa on ollut täydellinen SUUNNITTELUHORTONOMI laatimassa suunnitelman. Niissäpä joutui ihan tosissaan soveltelemaan, kun ei ollut ymmärretty koroista tms. yhtään mitään.Oletko sinä kenties yhtä pätevä? Uskon vakaasti, että todellakin olet.

        Ihan pakko provosoitua tuosta kirjoituksesta! =D

        Tämä suunnitteluhortonomi (pienellä ja vaatimattomalla fontilla kirjoitettuna) on tasan käynyt kantapääopistoa uran alkuaikoina. Hävetti tosin sen verran, etten siitä suuremmin julki huudellut, vaan otin opikseni.

        Sen verran on sittemmin myös tullut opiskeltua, että nuo sopimusasiat ovat muutenkin hanskassa, ja varsinkin oppii kun kulkee silmät ja korvat auki, kuuntelee miten maailmassa toimitaan ja toimittaa omat asiansa hyvin ja kaikkien säädösten ja suositusten mukaisesti.

        Voin oikein hyvin ja hyvällä omallatunnolla kommentoida asioita tällä palstalla, koska parinkymmenen vuoden aikana ja pitkän linjan opiskelulla on tullut aika lailla myös käytännön kokemusta sen teoriatiedon lisäksi. Tällä alalla kun teoria ja käytäntö soveltamisineen kulkevat käsikädessä.

        Siinä olet kyllä oikeassa, että alalla on myös hortonomeja ja maisema-arkkitehtejä, joilla käytännön työ ei oikein ole hanskassa, kun ei niitä ole juuri tarvinnut opiskeluaikana riittävästi tehdä. Silloin todellisuus voi olla aika kaukana kauniista piirustuksista.

        Olen itsekin ollut ihan oikeissa töissä lapion varressa työmailla, joiden suunnitelmen kanssa on joutunut päätään raapimaan. Siksipä juuri omat tekeleeni ovatkin loppuun asti mietittyjä helpottamaan mm. urakointia kaikissa sen vaiheissa. Etten vaan olisi tässäkin joskus joutunut kovan paikan eteen ja siitä sitten oppinut.... =)


      • Silence08
        suunitteluhortonomi kirjoitti:

        Ihan pakko provosoitua tuosta kirjoituksesta! =D

        Tämä suunnitteluhortonomi (pienellä ja vaatimattomalla fontilla kirjoitettuna) on tasan käynyt kantapääopistoa uran alkuaikoina. Hävetti tosin sen verran, etten siitä suuremmin julki huudellut, vaan otin opikseni.

        Sen verran on sittemmin myös tullut opiskeltua, että nuo sopimusasiat ovat muutenkin hanskassa, ja varsinkin oppii kun kulkee silmät ja korvat auki, kuuntelee miten maailmassa toimitaan ja toimittaa omat asiansa hyvin ja kaikkien säädösten ja suositusten mukaisesti.

        Voin oikein hyvin ja hyvällä omallatunnolla kommentoida asioita tällä palstalla, koska parinkymmenen vuoden aikana ja pitkän linjan opiskelulla on tullut aika lailla myös käytännön kokemusta sen teoriatiedon lisäksi. Tällä alalla kun teoria ja käytäntö soveltamisineen kulkevat käsikädessä.

        Siinä olet kyllä oikeassa, että alalla on myös hortonomeja ja maisema-arkkitehtejä, joilla käytännön työ ei oikein ole hanskassa, kun ei niitä ole juuri tarvinnut opiskeluaikana riittävästi tehdä. Silloin todellisuus voi olla aika kaukana kauniista piirustuksista.

        Olen itsekin ollut ihan oikeissa töissä lapion varressa työmailla, joiden suunnitelmen kanssa on joutunut päätään raapimaan. Siksipä juuri omat tekeleeni ovatkin loppuun asti mietittyjä helpottamaan mm. urakointia kaikissa sen vaiheissa. Etten vaan olisi tässäkin joskus joutunut kovan paikan eteen ja siitä sitten oppinut.... =)

        Hienoa, että olet kantapään kautta oppinut virheistä ja myönnät ne. Hienoa on myös se, että hallitset myös käytännön puolen. Täytyy tunnustaa, että kirjoitukseni oli hyvin epäasiallinen. Tein sen tarkoituksella mutta nyt julkinen anteeksipyyntö on paikoillaan. Anteeksi, että arvostelin työtäsi tietämättä mitä se on ja mitä se on ollut. Ehkei kaikki hortsut olekaan aivan toivottomia tapauksia :)


      • aloittaja....
        Silence08 kirjoitti:

        Onko aivan välttämätöntä alkaa lyömään lyötyä? Kyllä itsekin olisin tuossa tilanteessa uskonut saavani korvauksen tehdystä työstä. Onneksi sinä SUUNNITTELUHORTONOMI olet kuitenkin kaikkitietävä ja yliälykäs ihminen, jolle ei virheitä satu ja näin ollen voit palstalla kehua omaa erinomaisuuttasi. Tahtoo kuitenkin olla niin, että juuri nämä SUUNNITTELUHORTONOMIT eivät tajua yhtään mitään käytännön töistä ja suunnittelevat niin älyvapaita pihoja, ettei tiedä itkisikö vai nauraisiko niille. Itse en ole KOULUJA KÄYNYT mutta jotain tajuan suunnittelusta. Ainakin sen, etten ole siinä täydellinen. Sen sijaan olen tehnyt pihoja, joissa on ollut täydellinen SUUNNITTELUHORTONOMI laatimassa suunnitelman. Niissäpä joutui ihan tosissaan soveltelemaan, kun ei ollut ymmärretty koroista tms. yhtään mitään.Oletko sinä kenties yhtä pätevä? Uskon vakaasti, että todellakin olet.

        juu, todella harmittaa edelleen. Tuntuu, että minua käytettiin vaan hyväksi. Sitten varmaankin kertoo kaikille, että on itse suunnitellut pihansa. pah. tällaisiako ihmiset nykyään on? :(


      • SB_96
        aloittaja.... kirjoitti:

        juu, todella harmittaa edelleen. Tuntuu, että minua käytettiin vaan hyväksi. Sitten varmaankin kertoo kaikille, että on itse suunnitellut pihansa. pah. tällaisiako ihmiset nykyään on? :(

        Asiaan liittyen. Kertokaapas paljonko yleensä maksaa omakotitalon pihasuunnittelu?

        Itselläni on tarkoitus aloittaa talon rakentaminen 1600m2 tontille johon tulee rakennuksia n. 250m2.

        Paljonko maksaa suunnilleen pihasuunnitelman teettäminen tuollaista tasamaatontti varten?

        Nykyisessä omakotitalossa on pihan kuullemma aikaisemmille omistajille joku suunnittelija tehnyt aikanaan ja mielestäni se on aikas onnistunut. Siksi ajattelin itsekkin käyttää asiantuntijaa omassa projektissa.


      • pihoja
        SB_96 kirjoitti:

        Asiaan liittyen. Kertokaapas paljonko yleensä maksaa omakotitalon pihasuunnittelu?

        Itselläni on tarkoitus aloittaa talon rakentaminen 1600m2 tontille johon tulee rakennuksia n. 250m2.

        Paljonko maksaa suunnilleen pihasuunnitelman teettäminen tuollaista tasamaatontti varten?

        Nykyisessä omakotitalossa on pihan kuullemma aikaisemmille omistajille joku suunnittelija tehnyt aikanaan ja mielestäni se on aikas onnistunut. Siksi ajattelin itsekkin käyttää asiantuntijaa omassa projektissa.

        Pihasuunnitelma syntyy n. 800€:lla.

        Sisältää 2 käyntiä, suunnitelmapiirustuksen ja työselityksen.

        1. käynti: haastattelu, tonttiin tutustuminen, kartoitus, pohjakartan hankkiminen.

        2. käynti luonnoksen kanssa, > tarkennukset, muutokset, lisämittaukset.

        Välillä kuvaa voidaan katsoa sähköpostilla ja vaihtaa ajatusta ja ideaa...


    • *****

      Inhottava tapaus...

      Minkä verran ottaisit hintaa omakotitalon takapihan (n.300m2) suunnitelmasta?

      • tuota asiaa...

        En haluaisi lannistua tästä esimerkkitapauksesta... Voin vähän laskeskella. Onko minkälaisia toiveita ja missä päin kohde sijaitsee?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      131
      2211
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      268
      2067
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      69
      1591
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      117
      1381
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1268
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      130
      1229
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      980
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      66
      958
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      47
      895
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      861
    Aihe