Kasvissyöjät, en ymmärrä miksi jotkut teistä eivät hyväksy lihansyöntiä. En sano että ihmisten pitäsi syödä lihaa tahtomattaan. Sanon vain että joskus todella ärsyttää jos joku sanoo minulle esim että: "Iljettävää tuo eläinten syönti" tai "Kehtaatkin syödä lihaa". En sano että kaikki olisitte sellaisia mutta miettikää että lihansyönti on ihmisen oma valinta.
Kasvissyöjät hei
113
2166
Vastaukset
- Sikafarmari
Uskoakseni nämä kasviruokailijat ovat suurimmaksi osaksi kotirouvia.Ei ole muuta tekemistä,niin aletaan vouhottaa jotain ismia
esim kasvismia.Ja kun he ovat kotosalla päivät pitkät.Energiaa ei kulu niin alkaa lihominen,ellei pienennä energian saantia.Tähän kuvioon sopii hyvin tämä kasvien rouskuttelu.
Kasvien valmistaminen ruuaksi on myös helppoa,niin ei tarvii pilata päiväänsä ruuanlaitossa.- kaalifarmari
Muistelen, että tuotakin olisi tutkittu. Kasvissyöjät ovat usein opiskelijoita tai nuoria aikuisia, ja heillä on keskimäärin muuta väestöä korkeampi koulutustaso.
- miksi pitää tyrkyttää nakkia
Kas, minulla on täysin päinvastaisia kokemuksia. Jokaisissa grillibileissä joku paatunut pihvinpurija tulee mulle tuputtamaan jotain HK:n sinistä tai muuta slerbaa.
"Ei kiitos, minä en syö lihaa, minulla on tässä tämä minun soijanakki."
"MITÄÄÄÄH??!! Et syö lihaa!!?? Mitä? Miksi?"
"No kun en halua, olen kasvissyöjä"
"No mut kai sä nyt vähän tätä makkaraa voit ottaa, tässähän on kuitenkin 90% jauhoja" (Naurunhekotusta, hyväkin vitsi)
jne jne jne
Kertaakaan en ole minä mennyt ketään syyllistämään siitä lihansyönnistä, se on jokaisen ihan omallalla omalla tunnolla pystyykö sen lihansyönnin kanssa elämään vai ei. Minä satun nyt vaan diggaamaan elikoista niin pirun paljon, että en itse pystyisi elämään sen kanssa. Joku toinen ei niin välitä eläimistä, niin mikäs sen on syödessä. Joku vois varmaan syödä ihmisenkin lihaa, joku sellainen joka ei oikeen välitä ihmisistä.
Jokainen syö mitä haluaa ja elää sen kanssa sovussa. Mut sitä mä en tajua että jotkut naiset säälittelee eläinten oloja "voi niitä eläinpoloja mutta kyllä tää broileri on vaan niin hyvää". Se on tekopyhää.- samat kokemukset
Olen ollut 15 vuotta kasvissyöjä ja edelleen osa läheisistäni tuputtaa mulle lihaa ja vitsailee kasvissyönnistäni. Ei oikein jaksa enää naurattaa. Itse en ole koskaan tuputtanut kenellekään kasvissyöntiä, mutta voin hyvin ymmärtää sen olevan vastareaktio jatkuvaan lihan tuputtamiseen.
- Kelol
...Tää toimii toisinkin päin. No, ehkä nakin tyrkyttäjä oli vannoutunut lihansyöjä ja ihmetteli asiaa. Mutta kyllä olet oikeassa. Vaikka syön lihaa (Aika paljonkin), en mene kasvissyöjälle tyrkyttämään lihaa jos tiedän että henkilö on kasvissöjä.
- Omark
En kerro ensimmäisenä olevani kasvissyöjä. Haluan, että minut muistetaan tai opitaan tuntemaan jostakin muusta. En tahdo mitään kettutyttöleimaa, kun en ole mikään ekoterroristi koskaan ollut.
Kasvissyöjänä kävin intin, ja on siellä muitakin kasvissyöjiä ollut. Silloin olin laktovegetarisella linjalla, mutta viimeiset 10 vuotta olen pysynyt vegaanina. Viisi vuotta tein fyysistä työtä, eikä kasvissyönti ollut siinä ongelma.
Nyt kuljen yli 10 km työmatkan pyöräillen, ja suuremmalla varmuudella on kauramoottorini perille vienyt kuin VR.
Tuohon kotirouvien kasvisnäpertelyteoriaan en kerta kaikkiaan jaksa uskoa. Kotirouvatyyppi edustaa varmasti aika perinteistä näkemystä kaikista asioista. Suuremmalla varmuudella löydät vegaaneja tohtorin profesuureista. En kyllä menisi saarnamaan ruokavaliosta kenellekään. Jokainen päättäköön itse mitä voi suuhunsa laittaa. Enkä ehkä voi sanoa että "en hyväksy lihansyöntiä", vaikka pidänkin ehkä kasvissyöntiä parempana vaihtoehtona.
En usko että eläimen henki on ihmistä merkityksettömämpi. Eläimetkin ovat tuntevia olentoja, jotka haluavat olla onnellisia ja välttää kipua, kuten ihmisetkin. Jos on mahdollista olla syömättä lihaa, miksi syödä? Se, että eläimetkin syövät toisiaan ei voi olla peruste lihansyönnille. Eläimet tekevät monia asioita, mikä ei ole hyväksyttävää ihmiseltä. Eläin saattaa syödä vaikka omat poikasensakin tarvittaessa, mutta aika harva hyväksynee kannibalismin?
Kasvissyönti myös kuluttaa vähemmän kuin lihansyönti. Kasvatettaville eläimillä pitää kasvattaa suojat ja niitä pitää ruokkia jollakin. Sen takia tuhotaan jatkuvasti metsiä laidunmaaksi. Kun ihmiset syövät lihaa, kasveja kasvatetaan sekä eläimille, että ihmisille. Yhdelle eläimelle syötettyyn kasvisravintoon verrattuna sen kaloriarvo on olematon. Eläintenkasvatus siis tuhlaa valtavat määrät kasvisruokaa, jonka voisi tarjota suoraan ihmisille.
Tässä oli jotakin syitä, miksi olen kasvissyöjä.- Kelol
Itse ryhtyisin kasvinsyöjäksi vain ekologista syistä. Eettisistä syistä en ikinä. Enkä terveydellisistä, koska minulla on jo terveet elämäntavat. Myöskään en ryhdy kasvissyöjäksi, koska nauta on mielestäni herkkua ja liha yleensä. Eläinten oikeuksia saa ja pitää olla, mutta ei liioitella niitä.
- onko liiottelua
Kelol kirjoitti:
Itse ryhtyisin kasvinsyöjäksi vain ekologista syistä. Eettisistä syistä en ikinä. Enkä terveydellisistä, koska minulla on jo terveet elämäntavat. Myöskään en ryhdy kasvissyöjäksi, koska nauta on mielestäni herkkua ja liha yleensä. Eläinten oikeuksia saa ja pitää olla, mutta ei liioitella niitä.
Ei kasvissyönnissä olekaan kyse liiottelusta, se lähtee siitä perusajatuksesta että koska ihminen on eläin, me olemme samalla viivalla muiden eläinten kanssa ja muiden eläinten kärsimys ei ole ihmisen kärsimystä pienempää. Jokaisella eläimellä (myös ihmiseläimellä) on jonkinlainen motivaatio pysyä hengissa ja kyky kokea kipua ja tuskaa. Ihminen on itse nostanut itsensä muun eläinkunnan yläpuolelle, vaikka totuus on että olemme samaa sakkia kaikki, samanlaista luuta ja verta ja kudoksia.
- tyttö-90-
onko liiottelua kirjoitti:
Ei kasvissyönnissä olekaan kyse liiottelusta, se lähtee siitä perusajatuksesta että koska ihminen on eläin, me olemme samalla viivalla muiden eläinten kanssa ja muiden eläinten kärsimys ei ole ihmisen kärsimystä pienempää. Jokaisella eläimellä (myös ihmiseläimellä) on jonkinlainen motivaatio pysyä hengissa ja kyky kokea kipua ja tuskaa. Ihminen on itse nostanut itsensä muun eläinkunnan yläpuolelle, vaikka totuus on että olemme samaa sakkia kaikki, samanlaista luuta ja verta ja kudoksia.
itse olen nyt sekasyöjä mutta mua kiinnostaa myös kasvissyönti..
en tykkää punaisesta lihasta ja sitä syön vaan joskus tai siis harvoin..
kalaa syön.. kanasta en tykkää...
kasvisruat on hyviä.. kasvissyöjäksi aijon kyllä ryhtyä kokonaan vähän myöhemmin.. - Ihminen on
onko liiottelua kirjoitti:
'ylempi' vain siksi, että jokaisella eläinlajilla on tarve ja taipumus korottaa se oma laji ylös ja pitää omasta lajista huolta. Mutta koska ihmisellä on moraali ja laajempi kyky ajatella kuin muilla eläimillä, kykenemme myös ymmärtämään että emme OIKEASTI ole ylempiarvoisia tai arvokkaampia, se on vain omaa luokitteluamme joka ei ole mikään yleispätevä tai fakta.
- eläintenoikeudet
Kelol kirjoitti:
eivät tarkoita sitä, että esim.lehmällä pitäisi olla äänestysoikeus. Ne kuuluvat ihmisoikeuksiin. Eläimellä pitää olla oikeus lajityypilliseen käyttäytymiseen. Kanalla pitää olla oikeus pesäntekoon ja sialla oikeus mudassa rämpimiseen.
- ja oma vastuu.
Ja se asia mikä minua ainakin tökkii tuollaisessa argumentointitavassa on se, että usein "lihojen" elämää ja valinnanvapautta vähätellään ja olemassa ei näytä olevan kuin omat oikeudet - en nyt sano että kaikki sekasyöjät olisivat sellaisia :) Minulla tai kellään muullakaan ei ole oikeutta tuomita ihmistä pelkän ruokavalion perusteella, mutta minulla ei ole myöskään velvollisuutta arvostaa tai hyväksyä älyllistä epärehellisyyttä tai asian vierestä puhumista.
- verta+maksanpaloja yäk
niin onhan se aika iljettävää, että syö jonkun elävän olennon ruumiinosia. Jo lapsena puistatti, kun pakotettiin syömään maksaa, siis jonkun ihmisen kaltaisen eläimen samanlainen sisäelin, kuin mikä itsellänikin on. Liha tuntui niin hahmottoman oloiselta raaka-aineelta, että se meni, kun siihen oli tottunut. Olisko syy sama siihenkin, että lapset syövät mielummin jauhelihaa, kuin siistejä lihaksen kappaleita. Ihmettelin usein sitä, miksi ruokaloissa ja keittiöiden läheisyydessä leijui niin vastenmielinen haju. Minun kohdallani ruokailu muuttui paljon positiivisemmaksi kokemukseksi sen jälkeen, kun minun ei enää tarvinnut syödä lihaa, josta en koskaan oikein edes tykännyt. Nyt kun en ole syönyt lihaa vuosikymmeniin, niin veristen lihasten heittely ruokaohjelmissakin jo puistattaa.
Asiassa on tietenkin myös eettinen näkökulma. Onko oikein, että ihminen ottaa eläimiä vangikseen esimerkiksi sen vuoksi, että se synnyttäisi lapsia vangitsijansa ja tämän asiakkaiden ruokapöytään. Lihaa syövä ei ole yhtään sen moraalisempi ihminen kuin se, joka tekee likaisen työn. - ...
En vastusta varsinaisesti itse lihan syömistä,jos esim.joku lehmä sattuisi itsekseen kuolemaan,mikäs siinä,pöytään vain.mielestäni myös ihmisille pitäisi heidän kuollessaan tehdä näin; hirveää haaskausta laittaa ruumiit maan sisään,kun niistä voisi olal jotain hyötykäyttöäkin.(ja nyt kaikki haukkuvat kauhuissaa henkeään)buddhalaiset ovat päässeet lähemmäs tätä *ideaaliani*,he ovat (yleensä)kasvissyöjiä,ja jättävät ruumiit(yleensä)korppikotkien syötäväksi.ja näin ekologinen ketju toimii.Mielestäni nykyään pelätään liiaksi kuolemaa; kuolemanpelko alkaa ihmisillä luultavasti vimeistään keski-ikään ehtiessä. onnelliset ne,jotka eivät kuolemaa pelkää.kuka sanoo,että on parempi elää pitkään?mielestäni elämän laatu on kaikkein olennaisinta. Valitettavasti nykyisessä tehotuotannossa sekä eläinten elämän laatu,ja elämän pituus ovat aivan järkyttävässä jamassa,etenkin kanoilla ja sioilla. Kasvissyöjät väittävät usein,että täysin ilman lihaakin pärjää.Valitettvasti tämä ei ole totta;B-12 vitamiinia ei saa mistään kasvisravinnosta,joten jos ei syö mitään eläinperäistäkään(esim.maitoa),ei sitä saa muualta kuin pillereistä. Ja lääketeollisuus taas...No,se on jo toinen juttu. Melestäni on hiukkasen tekopyhää,jos eettiseltä kannalta kasvissyöntiin on lähtnyt,syödä keinotekoisia vitamiineja,joiden valmistajat todennäköisesti testatuttavat tuotteensa eläimillä. Eli siis: sia/lehmät/kanat/lampaat vuohet yms. sisällä maleksivat lehmät:takaisin luontoon! eläinten *häkki*voisi olla koko maapallon kokoinen,ja sieltä sitten välttämätön määrä eläimiä hmisten sukupuuttoon kuolemisen estämiseksi(toisaalta se voisi olla ihan hyvä idea),mutta suurin osa ravinnosta kuitenkin tulisi ksviperäiseltä linjalta. Entä onko elävä olennon *raajojen*tai muiden osien syöminen kuvottavaa?totta kai se on. Mutta ei välttämätä epäeettistä. ps.anteeksi pitkä teksti,ka vielä lisähuomautus: jos siirryttäisiin pelkkään kasviravintoon,soijan tuonitkustanukset triljoonaistuisivat, ja kasvihuone ilmiö lisääntyisi. huom huom,kaikella rajansa ja eläintne pidolle kunnolliset lait
- luovuttaja
Ihmisperäisestä spermasta saa B-12 vitamiinia luomuna.
- ...
luovuttaja kirjoitti:
Ihmisperäisestä spermasta saa B-12 vitamiinia luomuna.
ja sehän on eläinperäistä,eikö vain:D kunnon vegetaristit eivät sellaiseen sorru
- vegan 4 life
Ottaisit selvää asioista. Lihatuotanto on suurempi hiilidioksidipäästöjen lähde kuin liikenne.
- vegesperma <3
... kirjoitti:
ja sehän on eläinperäistä,eikö vain:D kunnon vegetaristit eivät sellaiseen sorru
Sehän on maailman luonnollisinta! Kuka on sanonut ettei esim. imettäminen ois vegaanista?? Spermansyönnissä ei kukaan kärsi, päinvastoin ;)
- tellliu
B12 vitamiinia voi valmistaa vegaanisesti sen valmistukseen suunnitelluissa tiloissa, ihan luonnollisesti. B12-vitamiinia voi valmista epävegaanisti lehmässä. Itse syön mieluummin tuota ensimmäistä. Minusta tuo jälkimmäinen on vaikeampi ja keinotekoisempi tapa.
p.s. kasvisruokaa on muutakin kuin soija, esim. ihan kotimainen hamppu. Soijan tuonti vähentyisi, kun sitä ei tarvitsisi tuoda liha/maitokarjalle. Mikä järki on ensin roudata soijaa hulluna karjalle ja sitten syödä sitä karjaa. Eikö olis helpompi syödä itse se soija?
Yhtä typerää arvostella lihansyöjää kun sanoa kasvissyöjää typeräks.
- - SeaHorse -
Olen itse 15. Vuotta. Ja en kyllä syö lihaa. Äitini ja minä olemme ihan kunnon vegaaneja :'D
- Ei ole
todellakaan yhtä typerää.
Kasvissyönnille on 1000 kertaa paremmat ja kestävämmät argumentit kuin lihansyönnille! - kylläpäs
Ei ole kirjoitti:
todellakaan yhtä typerää.
Kasvissyönnille on 1000 kertaa paremmat ja kestävämmät argumentit kuin lihansyönnille!Todellakin on yhtä typerää.Olen nimimerkki tuomas-1980 kanssa samaa mieltä.
- eipä ole
kylläpäs kirjoitti:
Todellakin on yhtä typerää.Olen nimimerkki tuomas-1980 kanssa samaa mieltä.
Millä perusteella?
- Elikoille oikeudet
Eiköhän tuohon ole ihan looginen syy, jonka olisit saattanut itsekin tajuta ellet katselisi maailmaa lihansyöjän näkökulmasta.
Useimmat lihasta kieltäytyvät tekevät sen koska eivät hyväksy eläinten oikeuksien täyttä polkemista, ja raakaa, ja turhaa hyväksikäyttöä ja surmaamista. Siksi he eivät syö lihaa, eivätkä myöskään, ihan samoista syistä kun luopuvat lihasta, suhtaudu yleensä lihansyöntiin hyväksyvästi, oli sitten kyse kestä tahansa.
Jos puukotat jotakuta, ajat humalassa tai syöt lihaa, niin mulla ei olisi mitään syytä olla pitämättä tekojasi vastenmielisinä.
Moni kyseenalainen ihmisen teko on hänen oma valintansa, mutta ei oma tahto anna teolle oikeutusta.- Kyselijä...
"Eläinten oikeuksien täyttä polkemista" - m itä se tarkoittaa? Jos eläimiä hoidetaan hyvin - niinkuin suurin osa suomalaisista tiloista tekevät - minkälaisia oikeuksia siinä poljetaan? Tarkoitetaanko sillä, että eläin kasvatetaan ihmisten ravinnoksi tai muuhun käyttöön?
- kasvispihvi
Tämä asia taitanee olla niinpäin että lihansyöjät eivät hyväksy kasvissyöntiä ja ovat kateellisia sille.
- ulkopolitiikka
Kateellisia ? HAH salli mun nauraa ! ja otetaampa huomioon että kasvissyöjä ja vegaani ovat 2 eri asiaa. VeKanit ovat täysin oman ideologiansa vallassa liehuvia omituisia viurahtaneita hörhöjä jotka luulee että maailma pelastuu kun yhtään eläintä ei tapeta, ei edes kastematoa. Eläinten oikeudet ... ? joo, pyörähtäkäppääs eka jossain Aasian maissa niin on siinä sitten teille työsarkaa kun koitatte toteuttaa
tuota siellä.
Kasvissyöntiin hurahtaneet ovat näitä välitilan heilujia jotka kerjää itselleen huomiota , varsinkin julkisilla paikoilla ruokaillessa. Määä en sitte syö tuota ihaa , yäk. Ilmiö esiintyy suurimmillaan 12-20 v tyttöjen keskuudessa. Sitten kun tulee se eka raskaus niin aate lentää nurkkaan. Harvempi tuon ikäinen poika ilmoittaa olevansa kasvis-syöjä.
Kyllä sekasyöjäkin syö kasviksia, ja sen lisäks lihaa kalaa ja kanaa.
Me vaa pidetään mölyt mahassa eikä nosteta asiaa tapetille itsekorostuksellisista tarkoituksista, kuten e.m -elämä puuttuu- tyypit.
Aikuisikäisenä , lapsia tehneenä, maailmaa nähneenä oon kyllä törmännyt täälä Suomesa yhteen fiksuun kasvissyöjään .
Paavo Arhinmäki. - no, ainakaan
ulkopolitiikka kirjoitti:
Kateellisia ? HAH salli mun nauraa ! ja otetaampa huomioon että kasvissyöjä ja vegaani ovat 2 eri asiaa. VeKanit ovat täysin oman ideologiansa vallassa liehuvia omituisia viurahtaneita hörhöjä jotka luulee että maailma pelastuu kun yhtään eläintä ei tapeta, ei edes kastematoa. Eläinten oikeudet ... ? joo, pyörähtäkäppääs eka jossain Aasian maissa niin on siinä sitten teille työsarkaa kun koitatte toteuttaa
tuota siellä.
Kasvissyöntiin hurahtaneet ovat näitä välitilan heilujia jotka kerjää itselleen huomiota , varsinkin julkisilla paikoilla ruokaillessa. Määä en sitte syö tuota ihaa , yäk. Ilmiö esiintyy suurimmillaan 12-20 v tyttöjen keskuudessa. Sitten kun tulee se eka raskaus niin aate lentää nurkkaan. Harvempi tuon ikäinen poika ilmoittaa olevansa kasvis-syöjä.
Me vaa pidetään mölyt mahassa eikä nosteta asiaa tapetille itsekorostuksellisista tarkoituksista, kuten e.m -elämä puuttuu- tyypit.
Aikuisikäisenä , lapsia tehneenä, maailmaa nähneenä oon kyllä törmännyt täälä Suomesa yhteen fiksuun kasvissyöjään .
Paavo Arhinmäki.se maapallo ei pelastu sinun asenteella ja elintavoilla........ Sama kuin yrittäisi puhua seinille.
Mitä enemmän kasvissyöjiä, sen parempi. Jokainen yksilö on muodostamassa kokonaisuutta. - ulkopolitiikka
no, ainakaan kirjoitti:
se maapallo ei pelastu sinun asenteella ja elintavoilla........ Sama kuin yrittäisi puhua seinille.
Mitä enemmän kasvissyöjiä, sen parempi. Jokainen yksilö on muodostamassa kokonaisuutta.No perusteleppas tuo väittämäsi.
Millä tavoin on parempi kaikille että on enempi kasvissyöjiä ?
Ja mitä kokonaisuutta tässä pitäisi olla muodostamassa, tasapäisten
porkkanpurijoiden laumaa ?
Mitäs sitten kaikille maapallon eläimille tehdään kun ne lisääntyy koko ajan ?
Kerro. - haloo...
no, ainakaan kirjoitti:
se maapallo ei pelastu sinun asenteella ja elintavoilla........ Sama kuin yrittäisi puhua seinille.
Mitä enemmän kasvissyöjiä, sen parempi. Jokainen yksilö on muodostamassa kokonaisuutta.nii perustele kun jos oltas kaikki pelkäl kasvis linjalla niin mitästeet esim. hirville jotka lisääntyis ja lisääntyis? tulis vaan lisää auto onnettomuuksii niiten kaa... sit kaikki miettis: miks noit nyt noin paljon yht äkkii tuli...?
- xaneli
ulkopolitiikka kirjoitti:
tuota siellä.
Paavo Arhinmäki.Tämä onkin hauskin mitä olen kuullut, olen liehuva omituinen viurahtanut hörhö. Meitä on paljon nelikymppisissä. Kivaa on!
Huomauttaisin vaan, että mitä mölyjen mahassa pitämistä on kun kirjoittaa kasvisruokapalstalle yli 100 sanan haukkumakirjoituksen?
Sorry, mutta kirjoituksesi ei ollut niin vakuuttava että kääntyisin lihansyöjäksi! Tiedän kyllä Aasian, mutta siltikään en aio syödä lihaa. Revi siitä! - kuuleppas kersa
haloo... kirjoitti:
nii perustele kun jos oltas kaikki pelkäl kasvis linjalla niin mitästeet esim. hirville jotka lisääntyis ja lisääntyis? tulis vaan lisää auto onnettomuuksii niiten kaa... sit kaikki miettis: miks noit nyt noin paljon yht äkkii tuli...?
Se, että tulee hirvikolareita on luonnonvalintaa!
Ja mun puolesta tehotuotantoeläimet vois jäädä kokonaan syntymättä. - tai sitten vähentäkä
kuuleppas kersa kirjoitti:
Se, että tulee hirvikolareita on luonnonvalintaa!
Ja mun puolesta tehotuotantoeläimet vois jäädä kokonaan syntymättä.sitä autoiluaki vähentää tai jättää pois, kävellessä ja pyöräilessä kyllä kerkee jarruttaa jos hirvi tulee eteen, tai jos ei kerkeekkään nii pienemmän vahingot:)
säästäs mm. luontoa ja kukkaroa:)
- kasvispihvi
Miten vain.Minulle ainakin kelpaa ja maistuu niin liharuoka,kalaruoka ja kasvisruoka,eikä ole mitään tarvetta korostaa itseäni ja syömisiäni,niinkuin nuo e.m -elämä puuttuu tyyypit tekee.
- vegan 4 life
Kasvissyönti ei ole mitään naivien pikkutyttöjen hommaa. On niitä miehiä/poikiakin kasvissyöjinä. Tunnen useamman. Kasvissyöjiä ja vegaaneja on niin moneen junaan. Olen itse vegaani, ja pidän siitä matalaa profiilia koska lihansyöjille se on niin valtava ongelma että joku syö kasvisruokaa mieluummin kuin lihaa. Ottakaa edelleen selvää asioista. Lihatuotannon hiilidioksidipäästöistä, eläinten olosuhteista ja lihan terveysvaikutuksista, ennen kuin tuomitsette kasvissyönnin. Lisäksi kasvissyönti sopii myös ihan vain ihmisoikeuksista kiinnostuneille. Ruokaa riittäisi paremmin kehitysmaidenkin ihmisille, kun rehuja ei kierrätettäisi lehmän kautta, mikä on energianhaaskausta. Lihakilon tuottamiseen tarvitaan ainakin 2 kg rehuja. En väitä, että kukaan vegaanikaan on täydellinen, jokainenhan maapalloa kuormittaa omalla tavallaan. Siihen voi kuitenkin vaikuttaa päivittäisillä valinnoilla, miten monta maapalloa elämäntapasi vaatii.
- nulkunpissija
"Kasvissyönti ei ole mitään naivien pikkutyttöjen hommaa."
Olen samaa mieltä. Pikkutyttöjen ei pidä naida :D
huomaa ero adjektiivien välillä
naiva - se, joka nai
naiivi - lapsellinen - oli
nulkunpissija kirjoitti:
"Kasvissyönti ei ole mitään naivien pikkutyttöjen hommaa."
Olen samaa mieltä. Pikkutyttöjen ei pidä naida :D
huomaa ero adjektiivien välillä
naiva - se, joka nai
naiivi - lapsellinentaas melko turha kommentti. ymmärsit kyllä mitä kirjoittaja ajoi takaa -.- Näitä kieliopinvahtijia täällä riittääkin.
- Kasvissyönti ihan ok
Jokaisen oma asia,mitä kukakin syö.
- totuus sattuu
Niin, jokaisen oma asia, miten paljon kuormittaa luontoa ja ympräistöä, jokaisen oma asia, mistä rahansa hankkii, jokaisen oma asia miten seksuaalisuuttaan ilmentää ja millä tavalla tyydytyksensä saa, jokaisen oma asia, mitä suutuspäissään tai kännipäissään tekee, ja jokaisen oma asia, millä päänsä sekoittaa, ja jokaisen oma asia mitä vauhtia autoa ajaa ... ?
Asioilla on vaikutuksensa ympäristöön, sekä luontoon että sosiaaliseen ympäristöön ja meidän yhteiseloomme. Kaikki, lukuunottamatta niitä, joita pidetään psykopaatteina ja rikollisina, olemme yhtä mieltä siitä, ettei toisille ihmisille saa tuottaa vahinkoa ja kärsimystä. Se ei ole oma asia, vaan yleisesti hyväksytty eettinen periaate.
Nyt on voimakkaasti nousemassa myös eettinen periate, ettei toisille eläville olennoille saa tuottaa kärsimystä eikä myöskään saa tuhlata resursseja ja kuormittaa ympäristöä kohtuuttomasti. Eivät nuo ole jokaisen omia asioita, vaan yhteisiä asioita, jotka vaikuttavat kaikkien viihtyvyyteen ja mukavuuteen.
Lihan ja muiden eläintuotteiden syönti aiheuttaa kärsimystä eläimille, kuormittaa luontoa, on terveydelle vaarallista ja epäeettistä. Siksi ei ole kysymys vain jokaisen omasta asiasta, vaan kysymys on yhteisen maailmamme tulevaisuudesta. - Mutta, mutta
totuus sattuu kirjoitti:
Niin, jokaisen oma asia, miten paljon kuormittaa luontoa ja ympräistöä, jokaisen oma asia, mistä rahansa hankkii, jokaisen oma asia miten seksuaalisuuttaan ilmentää ja millä tavalla tyydytyksensä saa, jokaisen oma asia, mitä suutuspäissään tai kännipäissään tekee, ja jokaisen oma asia, millä päänsä sekoittaa, ja jokaisen oma asia mitä vauhtia autoa ajaa ... ?
Asioilla on vaikutuksensa ympäristöön, sekä luontoon että sosiaaliseen ympäristöön ja meidän yhteiseloomme. Kaikki, lukuunottamatta niitä, joita pidetään psykopaatteina ja rikollisina, olemme yhtä mieltä siitä, ettei toisille ihmisille saa tuottaa vahinkoa ja kärsimystä. Se ei ole oma asia, vaan yleisesti hyväksytty eettinen periaate.
Nyt on voimakkaasti nousemassa myös eettinen periate, ettei toisille eläville olennoille saa tuottaa kärsimystä eikä myöskään saa tuhlata resursseja ja kuormittaa ympäristöä kohtuuttomasti. Eivät nuo ole jokaisen omia asioita, vaan yhteisiä asioita, jotka vaikuttavat kaikkien viihtyvyyteen ja mukavuuteen.
Lihan ja muiden eläintuotteiden syönti aiheuttaa kärsimystä eläimille, kuormittaa luontoa, on terveydelle vaarallista ja epäeettistä. Siksi ei ole kysymys vain jokaisen omasta asiasta, vaan kysymys on yhteisen maailmamme tulevaisuudesta.Miten lihan ja muiden eläintuotteiden syönti aiheuttaa kärsimystä eläimille? Eihän eläimiä syödä elävältä?
Kasvissyöjät eivät varmaan tiedä, että ihminen on luotu sekasyöjäksi. - Vegetar
Mutta, mutta kirjoitti:
Miten lihan ja muiden eläintuotteiden syönti aiheuttaa kärsimystä eläimille? Eihän eläimiä syödä elävältä?
Kasvissyöjät eivät varmaan tiedä, että ihminen on luotu sekasyöjäksi.Ei välttämättä sekasyöjäksi.On ihan ok jos haluaa olla kasvissyöjä tai vegaani
turha sitä on irvistellä ja niuhottaa.Elämä on valintoja täynnä,jokainen valitsee
niistä sopivimman ja mieluisimman,mikä hyvältä tuntuu.Näin se vaan menee. - Miksi -
Vegetar kirjoitti:
Ei välttämättä sekasyöjäksi.On ihan ok jos haluaa olla kasvissyöjä tai vegaani
turha sitä on irvistellä ja niuhottaa.Elämä on valintoja täynnä,jokainen valitsee
niistä sopivimman ja mieluisimman,mikä hyvältä tuntuu.Näin se vaan menee.Miksi sitten kasvissyöjät väittävät, että lihansyönti on eläinrääkkäystä.
On todellakin jokaisen valinta, mitä syö eikä kasvissyöntiin voida ihmisiä pakottaa
On kuitenkin väärin, että puhutte eläinten voivan huonosti Suomen tiloilla, koska se ei pidä paikkaansa. Te ette ole käyneet tutustumassa tiloihin päivällä ja olleet juttelemassa tilanväen kanssa.
Lapset ovat ainakin innoissaan kertoneet näkemäänsä ja kokemaansa tiloilta eikä eläimet ole ainkaan lapsia järkyttänyt. - koska se on
Miksi - kirjoitti:
Miksi sitten kasvissyöjät väittävät, että lihansyönti on eläinrääkkäystä.
On todellakin jokaisen valinta, mitä syö eikä kasvissyöntiin voida ihmisiä pakottaa
On kuitenkin väärin, että puhutte eläinten voivan huonosti Suomen tiloilla, koska se ei pidä paikkaansa. Te ette ole käyneet tutustumassa tiloihin päivällä ja olleet juttelemassa tilanväen kanssa.
Lapset ovat ainakin innoissaan kertoneet näkemäänsä ja kokemaansa tiloilta eikä eläimet ole ainkaan lapsia järkyttänyt.Aika mielenkiintoista että olet jo etukäteen päättänyt, ettei kasvissyöjä ole käynyt maatilalla (päiväsaikaan). No, ei ne minusta miltään painajaiselta päällepäin näytä. Esim. broilerihallithan ovat valtavia ja niissä linnut saavat olla vapaasti. Ruokaa ja juomaa on aina saatavilla ja tätä valvotaan jatkuvasti, samoin kuin lämpötilaa, valon määrää jne. Haju voi olla pistävä, mutta siisteydestä pääosin huolehditaan erinomaisesti. Ja suurin osa tuottajista todella välittää eläimistä, tosin näkevät asiat hyvin eri tavalla kuin vaikkapa minä.
Mutta kun olet kulkenut siellä semmoisen 10-15 minuuttia, alkaa todella tajuamaan että kuolleita ja vammautuneita lintuja on silmiinpistävän paljon. Kun kysyin omistajalta niistä, hän totesi että kyseiset yksilöt kyllä siivotaan pois kerran-pari päivässä. Hävikkiä tulee aina jonkun verran ja 10-30% on taloudellisesti kannattavin vaihtoehto. Sitä pienempään kuolleisuuteen pyrkiminen kasvattaa kuluja. Kun puhutaan 10 000 broilerin kasvattamosta tai sitä isommasta, lienee aika selvää ettei yksittäisiä lintuja aleta hoitamaan. Varsinkaan kun ne ei elä muutenkaan kuin 5 viikkoa. Mutta kuolemaahan tapahtuu luonnossakin (jopa kolmannes laumasta reilussa kuukaudessa??) joten siitä ei tule kantaa liikaa huolta...
Ei ole mikään mielipidekysymys, kärsiikö nuo eläimet vai ei. Täysikasvuiseksi kasvaminen 5 viikossa ei ole millään mittapuulla katsottuna terveellistä, saati kanalinnulle olla samassa tilassa tuhansien lajitovereiden kanssa. Ne eivät voi muodostaa hierarkiaa joka sanelee niille ruokailu-, lepo- ja valvontavuorot (=menettävät helposti järkensä), luonnottoman kova kasvuvauhti rasittaa niiden sydäntä ja liikuntaelimiä. Samantyyppisiä ongelmia voidaan nostaa esiin myös kananmunan-, sianlihan ja maidontuotannosta, turkistarhauksesta tai vaikka lemmikkipuolelta. Se ei ole (enää) mitään symbioottista molempia hyödyttävää toimintaa, vaan ihminen on siinä hyvin vahvasti saamapuolella.
Tämä on se näkökulma, minkä varmasti moni tietää muttei halua sitä nähdä. On helpompi katsoa ulkoisia puitteita ja sulkea mielestä ne ongelmat jotka väistämättä syntyy, kun eläintuotannossa siirrytään omavaraisuudesta teollisuuteen = kompromisseja ja valintoja eläinten ja oman toimeentulon välillä. Ja kun sulkee mielestä pois moisen mahdollisuuden = sitä ei tapahdu. Sekään ei ole mikään mielipidekysymys, vaan fiktiota. - Miksi -
koska se on kirjoitti:
Aika mielenkiintoista että olet jo etukäteen päättänyt, ettei kasvissyöjä ole käynyt maatilalla (päiväsaikaan). No, ei ne minusta miltään painajaiselta päällepäin näytä. Esim. broilerihallithan ovat valtavia ja niissä linnut saavat olla vapaasti. Ruokaa ja juomaa on aina saatavilla ja tätä valvotaan jatkuvasti, samoin kuin lämpötilaa, valon määrää jne. Haju voi olla pistävä, mutta siisteydestä pääosin huolehditaan erinomaisesti. Ja suurin osa tuottajista todella välittää eläimistä, tosin näkevät asiat hyvin eri tavalla kuin vaikkapa minä.
Mutta kun olet kulkenut siellä semmoisen 10-15 minuuttia, alkaa todella tajuamaan että kuolleita ja vammautuneita lintuja on silmiinpistävän paljon. Kun kysyin omistajalta niistä, hän totesi että kyseiset yksilöt kyllä siivotaan pois kerran-pari päivässä. Hävikkiä tulee aina jonkun verran ja 10-30% on taloudellisesti kannattavin vaihtoehto. Sitä pienempään kuolleisuuteen pyrkiminen kasvattaa kuluja. Kun puhutaan 10 000 broilerin kasvattamosta tai sitä isommasta, lienee aika selvää ettei yksittäisiä lintuja aleta hoitamaan. Varsinkaan kun ne ei elä muutenkaan kuin 5 viikkoa. Mutta kuolemaahan tapahtuu luonnossakin (jopa kolmannes laumasta reilussa kuukaudessa??) joten siitä ei tule kantaa liikaa huolta...
Ei ole mikään mielipidekysymys, kärsiikö nuo eläimet vai ei. Täysikasvuiseksi kasvaminen 5 viikossa ei ole millään mittapuulla katsottuna terveellistä, saati kanalinnulle olla samassa tilassa tuhansien lajitovereiden kanssa. Ne eivät voi muodostaa hierarkiaa joka sanelee niille ruokailu-, lepo- ja valvontavuorot (=menettävät helposti järkensä), luonnottoman kova kasvuvauhti rasittaa niiden sydäntä ja liikuntaelimiä. Samantyyppisiä ongelmia voidaan nostaa esiin myös kananmunan-, sianlihan ja maidontuotannosta, turkistarhauksesta tai vaikka lemmikkipuolelta. Se ei ole (enää) mitään symbioottista molempia hyödyttävää toimintaa, vaan ihminen on siinä hyvin vahvasti saamapuolella.
Tämä on se näkökulma, minkä varmasti moni tietää muttei halua sitä nähdä. On helpompi katsoa ulkoisia puitteita ja sulkea mielestä ne ongelmat jotka väistämättä syntyy, kun eläintuotannossa siirrytään omavaraisuudesta teollisuuteen = kompromisseja ja valintoja eläinten ja oman toimeentulon välillä. Ja kun sulkee mielestä pois moisen mahdollisuuden = sitä ei tapahdu. Sekään ei ole mikään mielipidekysymys, vaan fiktiota.Se minua kummastuttaakin, että näytetään ja sanotaan kuinka huonosti Suomessa hoidetaan tuotantoeläimiä. On näytetty, kuinka likaisia tilat ovat. Kuten itsekkin sanoit, että siisteydestä huolehditaan ym. huolehditaan.
Kuolleita lintuja löytyy pienistäkin kanaloista. Siellä useinmiten on joku kannibalisti, joka nokkii toisia. On vaikea erottaa, vaikka kuinka seuraisi, sellaista lajitoveriaan nokkivaa lintua. Mitä enemmän lintuja on, sitä enemmän varmaankin on sitten näitä uhreja. - koska se on
Miksi - kirjoitti:
Se minua kummastuttaakin, että näytetään ja sanotaan kuinka huonosti Suomessa hoidetaan tuotantoeläimiä. On näytetty, kuinka likaisia tilat ovat. Kuten itsekkin sanoit, että siisteydestä huolehditaan ym. huolehditaan.
Kuolleita lintuja löytyy pienistäkin kanaloista. Siellä useinmiten on joku kannibalisti, joka nokkii toisia. On vaikea erottaa, vaikka kuinka seuraisi, sellaista lajitoveriaan nokkivaa lintua. Mitä enemmän lintuja on, sitä enemmän varmaankin on sitten näitä uhreja.Öö, luitko sinä oikeasti koko tekstin vai vain alun? Kuten sanottu, näkemäni broilerihalli oli siisti päiväsaikaan. Olen nähnyt myös 50 naudan navetan sekä juuri siivottuna että aamulla jolloin se on kaikkea muuta kuin siisti. Olen nähnyt videokuvaa sikaloista sekä siivottuna että siivottomana. Kaikki riippuu vähän milloin katsoo, kun puhutaan kymmenistä-sadoista-tuhansista eläimistä niin onhan se nyt ymmärrettävää että p***aa tulee koko ajan. Mutta siisteys ja muut ulkoiset puitteet ei ole se suuri ongelma.
Tietenkin jopa normaalikokoisissa kanalaumoissa tapahtuu kuolemaa, en minä nyt tyhmä ole. Mutta kannibalismi ei todellakaan ole kanalle normaalia toimintaa, vaan merkki siitä että se on sekaisin. Kun se ei tiedä omaa asemaansa vastaantulevaan lajitoveriin nähden, ne selvittävät asian tappelemalla - joskus toki kuolemaan asti. Jos kanoja on vaikkapa vain 50kpl, ne eivät muista kaikkia ja joutuvat jatkuvasti kohtaamaan näitä "tunkeilijoita" - ne eivät tiedä, syövätkö ne ennen vai jälkeen tämän lajitoverin, ovatko he lepo- vai vartiovuorossa, onko toinen ystävä vai vihollinen jne. Yleensä kana reagoi koittamalla välttää vieraampia kanoja (mikä väljemmissä paikoissa onnistuukin suht hyvin), mutta mitä enemmän kanoja ja vähemmän tilaa per yksilö, sitä vaikeammaksi se muuttuu. Monelle linnulle tuo tilanne sitten muuttuukin lopulta sietämättömäksi, ja ne yrittävät kompensoida sitä eliminoimalla ylimääräiset. Kanalinnulle ei myöskään ole normaalia vammautua tai kuolla jo poikasena siksi, koska sen jalat tai sydän ei jaksa kantaa lihasmassan painoa...
Ja mitä tapahtuu kun tilojen määrä vähenee, kysyntä nousee ja hintakilpailu kovenee? Tarvitaan yhä suurempia yksiköitä, nopeammin kasvavia eläimiä, resurssien venyttämistä. Eläimille se tarkoittaa -tarkoituksella aiheutettuja- perinnöllisiä terveysongelmia ja psyykkistä pahoinvointia, alkaen siitä että naudat, siat ja kanaeläimet eivät ole tarkoitettu elämään jättikokoisissa laumoissa. Rehellisyyden nimissä pitäisi tunnustaa myös ettei KAIKKI tuottajat eivät hoida eläimiään hyvin. Usein siksi että eivät enää pysty tai jaksa venyä enempää. Vaikka haluaisivat.
Eläimen hyvällä hoidolla minä ainakin käsitän sen, että eläin voi kokonaisvaltaisesti hyvin. Eläinten kohtelu on tärkeä (tärkein) osa hyvää hoitoa, ja se osa ei suomessakaan ole kuvailtavissa sanalla hyvä. Eikä tule olemaan niin kauan kuin eläimiltä riistetään oikeus vähintäänkin kohtuulliseen autonomiaan, ja nykyajattelun mukaan tuotantoeläinten ainoa elämäntehtävä on tuottaa ruokaa ja rahaa, eikä eläimiin ns. pidä kiintyä liikaa. Henkilökohtaisesti pidän tätä eläintä halventavana suhtautumistapana. - Ajattelija -
koska se on kirjoitti:
Öö, luitko sinä oikeasti koko tekstin vai vain alun? Kuten sanottu, näkemäni broilerihalli oli siisti päiväsaikaan. Olen nähnyt myös 50 naudan navetan sekä juuri siivottuna että aamulla jolloin se on kaikkea muuta kuin siisti. Olen nähnyt videokuvaa sikaloista sekä siivottuna että siivottomana. Kaikki riippuu vähän milloin katsoo, kun puhutaan kymmenistä-sadoista-tuhansista eläimistä niin onhan se nyt ymmärrettävää että p***aa tulee koko ajan. Mutta siisteys ja muut ulkoiset puitteet ei ole se suuri ongelma.
Tietenkin jopa normaalikokoisissa kanalaumoissa tapahtuu kuolemaa, en minä nyt tyhmä ole. Mutta kannibalismi ei todellakaan ole kanalle normaalia toimintaa, vaan merkki siitä että se on sekaisin. Kun se ei tiedä omaa asemaansa vastaantulevaan lajitoveriin nähden, ne selvittävät asian tappelemalla - joskus toki kuolemaan asti. Jos kanoja on vaikkapa vain 50kpl, ne eivät muista kaikkia ja joutuvat jatkuvasti kohtaamaan näitä "tunkeilijoita" - ne eivät tiedä, syövätkö ne ennen vai jälkeen tämän lajitoverin, ovatko he lepo- vai vartiovuorossa, onko toinen ystävä vai vihollinen jne. Yleensä kana reagoi koittamalla välttää vieraampia kanoja (mikä väljemmissä paikoissa onnistuukin suht hyvin), mutta mitä enemmän kanoja ja vähemmän tilaa per yksilö, sitä vaikeammaksi se muuttuu. Monelle linnulle tuo tilanne sitten muuttuukin lopulta sietämättömäksi, ja ne yrittävät kompensoida sitä eliminoimalla ylimääräiset. Kanalinnulle ei myöskään ole normaalia vammautua tai kuolla jo poikasena siksi, koska sen jalat tai sydän ei jaksa kantaa lihasmassan painoa...
Ja mitä tapahtuu kun tilojen määrä vähenee, kysyntä nousee ja hintakilpailu kovenee? Tarvitaan yhä suurempia yksiköitä, nopeammin kasvavia eläimiä, resurssien venyttämistä. Eläimille se tarkoittaa -tarkoituksella aiheutettuja- perinnöllisiä terveysongelmia ja psyykkistä pahoinvointia, alkaen siitä että naudat, siat ja kanaeläimet eivät ole tarkoitettu elämään jättikokoisissa laumoissa. Rehellisyyden nimissä pitäisi tunnustaa myös ettei KAIKKI tuottajat eivät hoida eläimiään hyvin. Usein siksi että eivät enää pysty tai jaksa venyä enempää. Vaikka haluaisivat.
Eläimen hyvällä hoidolla minä ainakin käsitän sen, että eläin voi kokonaisvaltaisesti hyvin. Eläinten kohtelu on tärkeä (tärkein) osa hyvää hoitoa, ja se osa ei suomessakaan ole kuvailtavissa sanalla hyvä. Eikä tule olemaan niin kauan kuin eläimiltä riistetään oikeus vähintäänkin kohtuulliseen autonomiaan, ja nykyajattelun mukaan tuotantoeläinten ainoa elämäntehtävä on tuottaa ruokaa ja rahaa, eikä eläimiin ns. pidä kiintyä liikaa. Henkilökohtaisesti pidän tätä eläintä halventavana suhtautumistapana.Joo se on huono asia, että nyt yritetään lopettaa parsinavetat, joissa on vähän eläimiä. Ne saavat yksilöllistä hoitoa ja eläimet ovat tyytyväisiä ja nähdäänhän me näyttelyissä komeita eläimiä, mitkä ovat juuri noista navetoista ja sikaloista lähteneet esittäytymään.
Nyt pitäisi laittaa paljon eläimiä ja rakentaa pihatot lypsyasemineen tai -robotteineen. Kukapa jaksaisi muistaa satojen eläinten nimet ja puhutella oikeilla nimillä.
Kyllähän noita lintukuolemia sattuu aivan pienissä harrastajapiireissä. Pienet poikaset vaan jäävät toisten jalkoihin ja loukkaantuvat lämpölampun alla. Kuolemille ei voi mitään, vaikka kuinka hyvin huolehtisi eläimistä ja lintuja vähän. Eihän hoitaja voi olla koko aikaa seuraaamassa lintuja.
Olen samaa mieltä kanssasi, etteivät kaikki eläintenhoitajat hoida eläimiään hyvin, koska valitettavasti joskus tulee esille tällaisia loppuunpalaneita ihmisiä. Pitäisi myös ajatella eläintenhoitajia, kuinka he jaksaisivat ja osaisivat luopua eläimistä ennen loppuunpalamista.
Suurin osa kuitenkin hoitaa tuotantoeläimensä hyvin.
Sitäkään minä en ymmärrä, miksi Suomeen saa tuoda eksoottisia lemmikkieläimiä. Lemmikkieläintenkin pitäisi saada liikkua vapaasti eikä niitä sasiis laittaa pieneen häkkiin kuten hiiret, marsut, gerbiilit, kanit jne.
- Totuus ei aina satu
Kyllä se nyt vaan on niin että se on jokaisen oma asia mitä tykkää ja haluaa syödä.
- tottuuven torvelo :)
Se nyt juurikaan eikä tasan eikä tarkkaan ole jokaisen oma asia mitä syö. Yhtä vähän se on jokaisen oma asia, minkä ikäistä panee tai millä aseella tervehtii naapuriaan tai miten paljon esim. haaskaa puita edes omasta metsästään.
Kasvissyönti on ihan objektiivisesti ottaen parempi vaihtoehto kuin lihansyönti. On vain ajan kysymys, milloin lihan syönti lopetetaan julmana ja epäinhimillisenä sekä rikollisena toimintana. Paras vaan sinunkin oppia tavoille siihen mennessä kuin tuo tapahtuu! - fiksu valitsee
kasvissyönnin monestakin syystä.
- Monipuolisesti
fiksu valitsee kirjoitti:
kasvissyönnin monestakin syystä.
Fiksut syö oikein ja kunnolla.
- ....o.....o......
Monipuolisesti kirjoitti:
Fiksut syö oikein ja kunnolla.
Fiksut syövät oikein ja kunnolla eli täyttä kasvisruokaa.
Rehellinen ihminen syö vain ruokaa, jonka tuottamisprosessilta hänen ei tarvitse ummistaa silmiään, eli johon ei sisälly elävien olentojen tappamista ja kiduttamista.
Kasvisruoka on ainoa oikea ruoka! - bimbombimbom
kunnolla kasviksia!
Liha on kunnotonta ja huonotapaisesti tuotettua ruokaa!
Kasvisruoka on ainoa oikea ruoka!
- Sekaruoka
Fiksut ja normaalit ihmiset syövät oikein ja kunnolla eli sekaruokaa monipuolisesti.
Sekaruoka on ainoa oikea ruoka.- Secaruoca
Ainoa oikea sekaruoka ovat sekavihannekset.
Lihaa ei saa syödä! - Hiiripaisti
Secaruoca kirjoitti:
Ainoa oikea sekaruoka ovat sekavihannekset.
Lihaa ei saa syödä!Tosinaiset ja tosimiehet syövät oikein ja kunnolla myös lihaa kasvisten lisäksi,eli lihaa saa ja kuuluu syödä.Sýö potkaa ja juo votkaa,koita piipertäjä järkiintyä.
- juupas-eipäs :)
Hiiripaisti kirjoitti:
Tosinaiset ja tosimiehet syövät oikein ja kunnolla myös lihaa kasvisten lisäksi,eli lihaa saa ja kuuluu syödä.Sýö potkaa ja juo votkaa,koita piipertäjä järkiintyä.
Nuo "tosimiehet" ovat nykyään poissa muodista, ainoat naiset mitä ne saa on jotain tuksutyyppiä.
Sporrtinen vegemies se tyttöjä kiinnostaa! - Että näin
juupas-eipäs :) kirjoitti:
Nuo "tosimiehet" ovat nykyään poissa muodista, ainoat naiset mitä ne saa on jotain tuksutyyppiä.
Sporrtinen vegemies se tyttöjä kiinnostaa!Minuapa ei kiinnosta mitkään sporttiset vegemiehet,vaan sporttisen energiset palomiehet.
- Näinpä !
Että näin kirjoitti:
Minuapa ei kiinnosta mitkään sporttiset vegemiehet,vaan sporttisen energiset palomiehet.
No ei minnuukaan ne rimppakinttuiset partajeesukset hetkauta. Kyllä miehen pitää olla mies eikä mikään smurffi.
- stereotypioita
Näinpä ! kirjoitti:
No ei minnuukaan ne rimppakinttuiset partajeesukset hetkauta. Kyllä miehen pitää olla mies eikä mikään smurffi.
Eivät kaikki vegeurheilijat mitään hippejä ole. Kyllä vegaanillakin voi olla lihakset! Entäpä gorillat. Mieti niitä, miten ne voivat olla niin lihaksikkaita vaikka eivät syö lihaa?
- Että näin
Minuapas kiinnostaakin sporttiset,energiset ja lihaa syövät miehet,ei kuitenkaan mitkään pojanklopit.Ehkäpä ne vegaanimiehet on kasvuhormoneilla saaneet lihaksia,tuskimpa pelkkiä kasviksia pupeltamalla.
- kinkut ja kankut
Kasvissyöjistä se sinun syömäsi lihakin on peräisin, ja se on nimenomaan lihasta, mitä syöt. Ei ihminen syö lihansyöjäeläimiä, vaan nimenomaan kasviksia puputtavia. Iso lihas se siallekin kasvaa, ja sitä perskankkua sinä sitten syöt.
Eli kyllä kasissyöjällä lihakset voi olla. - Heh heh
kinkut ja kankut kirjoitti:
Kasvissyöjistä se sinun syömäsi lihakin on peräisin, ja se on nimenomaan lihasta, mitä syöt. Ei ihminen syö lihansyöjäeläimiä, vaan nimenomaan kasviksia puputtavia. Iso lihas se siallekin kasvaa, ja sitä perskankkua sinä sitten syöt.
Eli kyllä kasissyöjällä lihakset voi olla.Riippuu mistä on mikäkin peräisin.Lihakset on tikklulaihat,mitättömät sellaiset.
- En pidä
itsekkäistä ihmisistä; en tahdo itsekästä ja itsekeskeistä henkilö työkaverikseni, elämänkumppanikseni, seuralaiseksi. Myös lihansyönti on erittäin itsekästä ja lisäksi typerää ja vastuutonta, ainakin siinä mittakaavassa mitä ihmiset lihaa kuluttavat.
Jos ei ihmisellä ole itsekuria luopua/ vähentää makoisan lihan syöntiä, eikä järkeä lopettaa/ vähentää sitä myös ympäristöasioiden tähden, eikä sydäntä sääliä kärsiviä suloisia ja viattomia otuksia, niin todellakin ihminen on silloin itsekäs!- veteraaniavustaja
No kuuleppas kagara. Monessako sodassa Suomi on ollut ?
Saadakseen tämän maan itsenäisyyden.
Siellä ei nirppuilla eikä pissistellä vaan ammutaan kovilla,ihan siis eläviä ihmisiä.
Riitäiskös sulla itsekuri olla neljä vuotta sodassa, rintamalla valittamassa että yäk en sit syö lihaa mutta tapan prkl noi ryssät. Niin ?
Sinne ei todellakaan tilailla mitään vegepizzaa ilman liivatetta.
Onko itsekästä että he ovat todellakin joutuneet näkemään nälkää, kylmää, monta kaatunutta jäi sinne. Että sinä, juuri sitä, saisit nyt nirputtaa kermaperseinesi. Ihan myötähävettää.
Mene itseesi.
Löydettiin rintamalla kuolleen ukin lähettämä kirjenippu: joulunakin kova tulitus, jalkarätit jäässä, keuhkokuume, viimestä päivääsi et tiedä.
Olihan siinä ympäristötekijöitä kerrakseen etulinjalla. - Mannergame
veteraaniavustaja kirjoitti:
Siellä ei nirppuilla eikä pissistellä vaan ammutaan kovilla,ihan siis eläviä ihmisiä.
Riitäiskös sulla itsekuri olla neljä vuotta sodassa, rintamalla valittamassa että yäk en sit syö lihaa mutta tapan prkl noi ryssät. Niin ?
Onko itsekästä että he ovat todellakin joutuneet näkemään nälkää, kylmää, monta kaatunutta jäi sinne. Että sinä, juuri sitä, saisit nyt nirputtaa kermaperseinesi. Ihan myötähävettää.
Mene itseesi.
Löydettiin rintamalla kuolleen ukin lähettämä kirjenippu: joulunakin kova tulitus, jalkarätit jäässä, keuhkokuume, viimestä päivääsi et tiedä.
Olihan siinä ympäristötekijöitä kerrakseen etulinjalla.Jaa, että talvisotakortti sitä vedettiin esiin. Mitähän tekemistä sillä on tämän asian kanssa? Ei yhtään mitään. Pomppaa kyllä tosi rajusti väite, että sota on syy syödä lihaa. Ei se sitä ole! Sota on typerien poliitikkojen typerää peliä, jolle papit ja muut hourupäät antavat suuria ja jaloja merkityksiä saadakseen ihmiset mukaan moiseen typeryyteen. Olisi jo sinunkin aika astua sieltä juoksuhaudoista nykyaikaan.
- Häpeäisit
Nimimerkki En pidä on itse se itsekäs,itsekeskeinen,vastuuton,typerä,moraaliton ja nirpistelijä nyrpistelijä ihminen.
- Näin
Mannergame kirjoitti:
Jaa, että talvisotakortti sitä vedettiin esiin. Mitähän tekemistä sillä on tämän asian kanssa? Ei yhtään mitään. Pomppaa kyllä tosi rajusti väite, että sota on syy syödä lihaa. Ei se sitä ole! Sota on typerien poliitikkojen typerää peliä, jolle papit ja muut hourupäät antavat suuria ja jaloja merkityksiä saadakseen ihmiset mukaan moiseen typeryyteen. Olisi jo sinunkin aika astua sieltä juoksuhaudoista nykyaikaan.
Mannergame on hyvä ja astuu itse pois sieltä juoksuhaudoistaan,eikä määräile muita.
- Juuri näin
Mene itseesi.
Olihan siinä ympäristötekijöitä kerrakseen etulinjalla.Veteraaniavustaja puhut täyttä asiaa ja olen kanssasi samaa mieltä.Nuo vegaani,kasvissyöjä nirpistelijä nyrpistelijä ja kermaperseiset pissikset ja muut heidän kaltaiset tiedetään kyllä.
- jahas tällasta taas
Mene itseesi.
Olihan siinä ympäristötekijöitä kerrakseen etulinjalla.Talvisodan aika oli erilaista. kyllä sitä voi lihaa syödä jossei muutakaan ole, mutta ajat ovat muuttuneet, nykyään meillä on varaa valita, mitä syömme!
- pure siä pizzaas
Mannergame kirjoitti:
Jaa, että talvisotakortti sitä vedettiin esiin. Mitähän tekemistä sillä on tämän asian kanssa? Ei yhtään mitään. Pomppaa kyllä tosi rajusti väite, että sota on syy syödä lihaa. Ei se sitä ole! Sota on typerien poliitikkojen typerää peliä, jolle papit ja muut hourupäät antavat suuria ja jaloja merkityksiä saadakseen ihmiset mukaan moiseen typeryyteen. Olisi jo sinunkin aika astua sieltä juoksuhaudoista nykyaikaan.
Heidän ansiosta sinä puhut suomea etkä venäjää. toki aina voit mennä sinne jos se tuntuu paremmalta vaihtoehdolta ja ruokakin on siellä hyvää.
sodassa EI valita mitä suuhun pistetään.
sotilaat siks toisekseen ei ole poliitikkoja.
stanan ääliö.
- Lihaaaaaaaa
Mitä enemmän kasvisyöjiä = sitä enemmän lihaa meille järkeville ihmisille.
- Kasviksiaaaaa
Mitä enemmän lihansyöjiä= sitä enemmän hiilidioksidipäästöjä, metaanipäästöjä, kärsimystä, tuskaa, nälkää näkeviä ihmisiä, hyväksikäyttöä, itsekkyyttä, julmuutta, saastuvia vesistöjä...
Listaa voisi jatkaa loputtomiin. - Lihan rakastaja
Mitä enemmän kasvissyöjiä=sitäkin enemmän hiilidioksidipäästöjä,metaanipäästöjä,kärsimystä,tuskaa,nälkää näkeviä ihmisiä,hyväksikäyttöä,itsekkyyttä,julmuutta,saastuvia vesistöjä jne.
- paskapuhetta
Lihateollisuus on suurempi hiilidioksidipäästöjen lähde kuin liikenne. Yhden lihakilon tuottamiseen tarvitaan 2kg kasviksia= energian- ja ravinnonhaaskausta.
- Höpö höpö
paskapuhetta kirjoitti:
Lihateollisuus on suurempi hiilidioksidipäästöjen lähde kuin liikenne. Yhden lihakilon tuottamiseen tarvitaan 2kg kasviksia= energian- ja ravinnonhaaskausta.
Kasviteollisuus on sitäkin suurempi hiilidioksidipäästöjen lähde kuin liikenne.HH
- Nauta on hyvää
Niitä lehmiäkö hyväksikäytät HYI!!!!
- Maidon ystävä
Nauta on hyvää kirjoitti:
Niitä lehmiäkö hyväksikäytät HYI!!!!
Maito on hyvää ja kaikkein paras juoma.
- aikuinen ihminen
Maidon ystävä kirjoitti:
Maito on hyvää ja kaikkein paras juoma.
juo maitoa!! ja vieläpä toisen lajin maitoa. HAHAHAHA NAURAN :D:D:D:D
- MyösAikuinenIhminen
aikuinen ihminen kirjoitti:
juo maitoa!! ja vieläpä toisen lajin maitoa. HAHAHAHA NAURAN :D:D:D:D
Niin juonkin maitoa.Juo sinä vaan vaikkapa pontikkaa.Hahahahahaha nauran myös
- pontikka paras
MyösAikuinenIhminen kirjoitti:
Niin juonkin maitoa.Juo sinä vaan vaikkapa pontikkaa.Hahahahahaha nauran myös
Mieluummin tosiaan juonkin pontikkaa kuin maitoa, pontikka on paljon ekologisempaaa ja eettisempää :)
- Maito on paras
pontikka paras kirjoitti:
Mieluummin tosiaan juonkin pontikkaa kuin maitoa, pontikka on paljon ekologisempaaa ja eettisempää :)
Joo juo rauhassa vaan sinä sitä pontikkaa.
- pontikka ON paras
Maito on paras kirjoitti:
Joo juo rauhassa vaan sinä sitä pontikkaa.
Niin juonkin, juo sinä aikuinen ihminen toisen lajin maitoa :)
- Maito on paras
pontikka ON paras kirjoitti:
Niin juonkin, juo sinä aikuinen ihminen toisen lajin maitoa :)
Juo rauhassa pöljä sitä pontikkaa :)
- kasviksiaaaaa
Mitäs se juntti siellä ulisee, etköhän ole melko vajaaälyinen läski kun lihaa syöt.
- Verta ja lihaa
Mitäs se suurempi juntti siellä ulisee,etköhän sinä itse enemmän vajaaälyisempi laiha kun pelkkiä kasviksia pupellat.
- ituja ja papuja nam
Verta ja lihaa kirjoitti:
Mitäs se suurempi juntti siellä ulisee,etköhän sinä itse enemmän vajaaälyisempi laiha kun pelkkiä kasviksia pupellat.
enpä ole laiha, enkä läski, vaan normaalipainoinen!
- Lihaa ja maksaa nam
ituja ja papuja nam kirjoitti:
enpä ole laiha, enkä läski, vaan normaalipainoinen!
Mitäs se viherpiipertäjä piipittää.
- Lihaa ja maksaa yök
Lihaa ja maksaa nam kirjoitti:
Mitäs se viherpiipertäjä piipittää.
Mitäs se sivistymätön juntti siinä piipittää.
- Lihaaaaaa nam nam
Lihaa ja maksaa yök kirjoitti:
Mitäs se sivistymätön juntti siinä piipittää.
Mitäs se sivistymätön viherpiipertäjä juntti siellä piipittää.
- hahahahha
Mitäs se maailmanluokan juntti siellä ulisee, etkö tiedä että kuolet kohta T2D tai sydän-javerisuonitauteihin! Hyvä vaan, kuole pois! Maailma paranee ja yhteiskunta kiittää.
- Hahhahhahhaa vaan
Mitäs sä maailmanluokan juntti siellä uliset,etkö itse tiedä että kuolet kohta T2D tai sydän-ja verisuonitauteihin.Hyvä vaan,kuole itse pois.Maailma paranee ja yhteiskunta kiittää.Hyvä niin,erinomaista.
- Nam Nam
Verta ja maksanpaloja.
- hyi yäk
oksupoksuyrjökalevi lentää
- Hah hah hah haa
hyi yäk kirjoitti:
oksupoksuyrjökalevi lentää
Hyvä kun oksennus lentää.
- ASDF4TYSG4
Itteäni ei kiinnosta mitä ihmiset ajattelee syömisestäni, voisin vaikka syödä heidät jos haluaisin, sillä loppujen lopuksi syön MITÄ VlTTUA HALUAN SYÖDÄ!
- Aivan -
Aivan ja kun syö monipuolisesti, niin ja liikkuu, terveys on hyvä. Kun juot 3 lasillista maitoa päivässä, säästyt osteoporoosilta.
Tuotantoeläimet voivat hyvin ja se, että niitä kasvatetaan ihmisten ravinnoksi, ei ole eläinrääkkäystä.
- *ortorektikko?*
Itse olen lähinnä "ortorektikko" ja syön sen vuoksi sekaruokaa. Haluan syödä mahdollisimman terveellisesti: eli en syö tyhjiä kaloreita, jolloin sokeri ja jauhot (kokojyväviljaa lukuunottamatta) ovat poissa laskuista.
En syö perunaa, riisiä ja pastaa niiden heikon ravintoarvonsa vuoksi. Jos olen oikein ymmärtänyt monen kasvissyöjän perusruokavalio koostuu perunasta ja riisistä? Minulle se olisi turhaa vatsantäytettä, mutta kasvissyöjät kai todennäköisesti napsivat vitamiinit purkista?
Syön kasvissyöjien tapaan paljon marjoja, palkokasveja, siemeniä ja pähkinöitä. Käytän runsaast kuitenkin myös eläinkunnan tuotteita kuten kananmunia, maitotuotteita, lihaa, kalaa ja äyriäisiä. Tämän vuoksi olen ikäisekseni kadehdittavan terve ja hyväkuntoinen. Koska syön niin monipuolisesti, en tarvitse lihaa kovinkaan suuria määriä, mutta ei olisi mitään järkeä jättää lihaa ja muita eläinperäisiä tuotteita kokonaan pois ruokavaliostani.
Tunnen kaksi itseni ikäistä vegaania ja kumpikin näyttää n. 20 vuotta ikäistään vanhemmalta. He ovat olleet kasvissyöjiä ainakin 25 vuotta ja olivat parikymppisinä todella kauniita ihmisiä. Nykyään he ovat kyllä laihoja, mutta myös kovin harmaita ja ryppyisiä iholtaan, joten ihmettelen miksi kasvissyöntiä pidetään niin terveellisenä, jos tulokset kertovat aivan muuta? Kasvissyönti näyttää vanhentavan nopeasti, mutta kertoisiko joku, mistä se johtuu? Mitä ihmiselle tärkeitä rakennusaineita vaille kasvissyöjät jäävät?
Mieheni on oikein puhdasverinen lihansyöjä eli syö eläinperäisiä tuotteita paljon, eikä syö kasviksia läheskään niin runsaasti kuin minä syön. Kaikki sanovat että hän näyttää n. 15 vuotta ikäistään nuoremmalta. Hän on myös lihaksikas ja harrastaa liikuntaa kohtuullisesti eli kävelee tunnin ripeän lenkin joka päivä.
Oman empiirisen tutkimukseni mukaan sekaruoka on terveellisempää, jos se koostuu puhtaista ruoka-aineista. Minä ja mieheni emme syö eineksiä, emme paista öljyssä, vaan voissa. Öljyä käytämme salaateissa, jotta ravintoaineet imeytyvät paremmin. Emme syö lisäaineita, emmekä esimerkiksi osta kaasupakattuja lihoja. Syömme riistaa aina, kun siihen on tilaisuus. Tällä ruokavaliolla mennään eteenpäin ja uskon, että aika pitkäänkin.
Toisaalta uskon, ettei ole olemassa yhtä ainoaa totuutta. Olemme kaikki yksilöitä ja se ruokavalio, joka sopii yhdelle voi olla toiselle haitaksi. Kuunnelkaa omaa kehoanne, älkääkä eläkö muotisuuntauksien, ismien ja oppien varassa. - buddhalainen
Syön kasviksia vain uskonnollisen vakaumuksen vuoksi ja jokaisella elävällä olennolla on sielu toisin kuin materialla.tämä on minun näkemykseni en väitä mitään sanon vain,että kasvissyönti on terveellinen elämän tapa kaikille.Nykyään on saatavana valtava määrä kasviksia ja tietoa kasviksista ja kasvisruuista.
suosittelen syömään kasviksia terveydellisistä syistä.- Lähiruokaa -
Kyllä suomalaiset porkkanat ovatkin hyviä kuin myös suomalaiset salaatit. Niitä käytämmekin lisukkeina mahdollisimman paljon. Ostamme vain Suomessa kasvatettuja kasviksia ja vihanneksia, koska suosimme lähiruokaa.
- Terveellinen elämä
Itse olen sekasyöjä puhtaasti terveydellisistä syistä. Minun on pakko olla itsekäs, eikä piipertää, kun on monta huollettavaa lasta.
Minulta lähtisi henki muutamassa vuodessa, tai ainakin sairastuisin melko vakavasti ja joutuisin jäämään eläkkeelle, jos ryhtyisin kasvissyöjäksi, joten kiitos ei. - Ydygfg
Minä olen itse lihansyöjä. Tai siis sekasyöjä. Syön valikoiden sitä mikä on hyvää. Pidän kyllä joistain kasvisruoistakin ja joskus on sellaisia päiviä kun yritän välttää lihansyöntiä ihan omasta tahdosta kun aina ei vain tee mieli.
En kuitenkaan voi vastustaa lihaa. Härän sisäfilepihvi mediumina on varmaan suurinta herkkuani. En pystyisi kyllä elää kasvissyöjänä, koska en juurikaan pidä soija-tuotteista joilla liha yritetään korvata. Hyväksyn kuitenkin kasvissyönninkin.- voin kertoa
että kun ollut tarpeeksi kauan kasvissyöjä / vegaani, niin liha- ja maitotuotteet alkaa kuvottamaan tavalla, että oksennus tulee refleksinä. Sama tapahtuu munan kanssa. Pelkkä haju saa voimaan pahoin. Koostumus on inhottava. Hyi yök.
Elimistö reagoi myös fyysisesti. Sain virtsatievaivoja. Tiedän tämän koska olin vuosia kasvissyöjä, jonka jälkeen ryhdyin sekasyöjäksi. Sairastelin toistuvasti silloin. Olen alkanut vegaaniksi ja vaivat on poissa. - Nöyrin palvelijanne
Oi kiitos, jalomielinen herra ja ylhäisyys Ydygfg, kun suostutte armollisesti hyväksymään kasvissyönnin.
Olen nöyrimmästi kiitollinen ja toivotan Teidän Korkeudellenne pikaista tukehtumista pihviin!
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1072685Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302375Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen202255Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631021826- 1141600
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1661318Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2771138- 711014
- 80994
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha178920