Kysyvätkö työnantajat humanistin arvosanoja? Gradun arvosanaa? Opintokokonaisuuksien (pääaineen, sivuaineen) loppumerkintöjä? Sen kyllä tiedän, että jos jatko-opiskelijaksi aikoo, on gradun arvosanalla väliä, mutta miten on noiden muiden arvosanojen? Onko sillä mitään väliä onko esim. perusopinnoista saanut kolmosen vai nelosen?
Onko arvosanoilla väliä?
3
1399
Vastaukset
- varaamaton nimimerkki
...Suomessa ei oikein ole sellaista kulttuuria, että arvosanoja tarkemmin syynättäisiin. Sen sijaan esimerkiksi Britanniassa kyllä katsellaan arvosanoja.
- fm-englanti
Missään ei ole arvosanoja minulta kyselty. Yllättävän harva haluaa edes todistuksia sen tarkemmin nähdä. Nytkin olen töissä amk:ssa tuntiopettajana, eikä todistuksiani ole syynätty missään vaiheessa.
Yleensä tärkeämpää on se, että on tutkinto kasassa (ei siis "gradua vaille valmis"), työkokemusta (edes jonkinlaista) ja ehkä esim. jonkinlainen "ammatillista pätevyyttä" antava sivuaine (esim. perinteiset pedagogiset)
Tietysti, jos saat gradusta erinomaisen arvosanan, se kannattaa ehkä mainita CV:ssä. - Laudatur
Arvosanalla on väliä kahdella tavalla: jos haluat jatko-opiskelijaksi, pitäisi perinteisesti ajatellen saada gradusta vähintään C. No, neuvotteluvaraa voi olla, vaikkei tuo täyttyisi. Työnhaussa arvosanalla voi olla väliä esim. siinä vaiheessa, jos saat gradusta huippu-L:n tai kehnon A:n. Muutoin tasavahvat hakijat voidaan laittaa järjestykseen esim. arvosanan perusteella. L on edelleen kohtuu harvinainen arvosana joten se kannattaa ilman muuta tuoda esiin cv:ssä; ja miksei muukin hyvä arvosana. Kansainvälisissä kuvioissa arvosanat usein merkitään suoraan englanninkieliseen cv:hen, olivatpa ne mitä hyvänsä. Arvosanan kysyminen riippuu myös siitä, millaista työtä olet hakemassa. Kokemukseni mukaan esim. tutkimustyötä hakevilta tätä pääsääntöisesti kysytään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1466130
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k253736Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1282931- 492620
- 412560
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262026Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2691924Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt511858- 341633
- 281620