Subaru varusteluettelo kertoo ajovalojen olevan BI-xenon -tyyppiset ajovalot, eli ymmärtääkseni kyseessä on oma kaasupurkausjärjestelmä lähi- ja kaukovaloille, vai?
Nyt asiantuntijolle kysymys, miksi autoni (Outback diesel) umpiossa on erikseen KAUKOVALO, jossa on HB3 -polttimo? Tämän polttimon tuottama valo on selkeästi keltaista.
Käsikirja ei tyypilliseen tapaan selitä muuta kuin että, kaukovaloissa on HB3 -polttimo ja ajovalopoltin on D2S, etusumuvalon poltin on H3 ja jne.
Subaru HID
12
6631
Vastaukset
- xenonit
Vain lyhyet ovat kaasupurkausvalot, pitkät ei. Samanlaiset olivat Volvon bi-xenonit.
- ja häpeän...
Kyllä se bi-xenon toimii niin, että siinä on samassa lyhdyssä pitkä ja lyhyt. Volvossa systeemi toimii samoin.
Piti oikein käydä tarkistamassa... =)
- Muissa
Lähi- ja kaukovaloille ei ole erillistä Xenon-polttimoa, vaan umpion sisällä, heijastimen ja linssin välissä on varjostin, jolla rajataan lähivalojen kuvio.
Kun samalla linssivalolla tehdään sekä lähi- että kaukovalo, ei kummankaan kuvio ole optimaalinen ja sen vuoksi erillinen halogeeni-kaukovalo on korjaamassa pelkän Xenon kaukovalon kuviota ja tuomassa vähän pituutta valokeilaan. - googletin
ehdin kysyä täältä ja sitten netistä haulla hb3 selvisi, että kyseinen lamppu on myös kaasupurkauslamppu eli ksenon. Tämän lampun yhteydessä ei käytetä sitä suurentavaa linssiä. Esim. tuolta tietoa (ei tarkoitettu mainokseksi)
http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Products/"Polttimo 9005"/SubProducts/"Polttimo 9005 6000K"
Subarussa ilmeisesti pitkissä käytetään alkuperäisasennuksena ksenonlamppua jonka lämpöväri on jossain 4000 K - 5000 Kelviniä.
No vielä jäi ihmetys, jos väitetään, että valkoinen/sininen värialue on silmälle näkyvin, niin miksi autossani on tuo kellertävän värialueen tuottava ksenon lamppu.
Voisiko syy olla sitten valotehossa, kun tuon linkin tietojen mukaan valoteho pienenee jos värilämpötila suurenee (meniköhän oikein).- Mä Vaan
aluperäinen "lisä"pitkä on tavallinen halogeeni. Laitoin omaan autooni halogeenin tilalle jälkiasennus ksenoit, (4300k)...
- sitten
Mä Vaan kirjoitti:
aluperäinen "lisä"pitkä on tavallinen halogeeni. Laitoin omaan autooni halogeenin tilalle jälkiasennus ksenoit, (4300k)...
mitä tässä uskois:
http://www.subaru.fi/datasheet/varusteluettelo_MY08_diesel.pdf
Menevät ja väittävät näiden valojen olevan Bi-Xenon.
Halogeenilampussa on lanka, joka hehkuu ja kaasupurkauslampussa on kirkas valokaari ksenon kaasussa, näin suuntaa antavasti.
Ksenon lamppu vaatii järjestelmän, joka "sytyttää" valokaaren ja sittemmin pienemmällä jännitteellä ylläpitää sitä valokaarta. Toimisiko tosiaan ksenonlamppu halogeeni -järjestelmässä?
Aikaisemmi laittamani (linkin) kaavion mukaan tuo vaihtamasi 4300 K ksenon lamppu on väriltään keltaista, joten mikä muuttui vaihdettuasi lampun?
Valkoinen/sininen (päivävalo) saadaan aikaiseksi lähempänä 6000 Kelviniä. - Mä Vaan
sitten kirjoitti:
mitä tässä uskois:
http://www.subaru.fi/datasheet/varusteluettelo_MY08_diesel.pdf
Menevät ja väittävät näiden valojen olevan Bi-Xenon.
Halogeenilampussa on lanka, joka hehkuu ja kaasupurkauslampussa on kirkas valokaari ksenon kaasussa, näin suuntaa antavasti.
Ksenon lamppu vaatii järjestelmän, joka "sytyttää" valokaaren ja sittemmin pienemmällä jännitteellä ylläpitää sitä valokaarta. Toimisiko tosiaan ksenonlamppu halogeeni -järjestelmässä?
Aikaisemmi laittamani (linkin) kaavion mukaan tuo vaihtamasi 4300 K ksenon lamppu on väriltään keltaista, joten mikä muuttui vaihdettuasi lampun?
Valkoinen/sininen (päivävalo) saadaan aikaiseksi lähempänä 6000 Kelviniä.On se vaan uskottava, minä ymmärrän halogeenin ja ksenonin eron. Eli uloimmissa lampuissa, joissa linssi, on ksenon lyhyet ja pitkät = Bi-Xenon. Sisimmissä halogeeni BH3 65W. 4300 kelvinin värisävy on silmämääräiseti katsottuna sama kuin alkuperäisissä ksenoneissa, eli keltasuus häviää.
Käsittääkseni muissakin merkeissä alkuperäinen ksenon värisävy on 4300k.
Jälkiasennus ksenoneissa tulee mukana ballast joka ohjaa lampun käyttämän jännitteen maksimissa jopa 23000 volttia. Esim. linkissä http://www.manyadeal.com/index.php?main_page=product_info&cPath=65_66&products_id=180
Laitoin relesarjan joka saa ohjauksen alkuperäisestä lampun kaapelista, ei tarvitse mitään muutoksia liittimet käy suoraan vanhoihin liittimiin, ainakin edellä mainitusta paikasta tilattuna. - forre
sitten kirjoitti:
mitä tässä uskois:
http://www.subaru.fi/datasheet/varusteluettelo_MY08_diesel.pdf
Menevät ja väittävät näiden valojen olevan Bi-Xenon.
Halogeenilampussa on lanka, joka hehkuu ja kaasupurkauslampussa on kirkas valokaari ksenon kaasussa, näin suuntaa antavasti.
Ksenon lamppu vaatii järjestelmän, joka "sytyttää" valokaaren ja sittemmin pienemmällä jännitteellä ylläpitää sitä valokaarta. Toimisiko tosiaan ksenonlamppu halogeeni -järjestelmässä?
Aikaisemmi laittamani (linkin) kaavion mukaan tuo vaihtamasi 4300 K ksenon lamppu on väriltään keltaista, joten mikä muuttui vaihdettuasi lampun?
Valkoinen/sininen (päivävalo) saadaan aikaiseksi lähempänä 6000 Kelviniä.uskon asiat erikseen, mutta kyllä legacy/outback mallistossa on bi-xenonit, kuten maahantuoja ilmoittaa, lisäksi lisäpitkät jotta kantamaa saadaan vähän lisää, leveyttähän xenoneissa on kiitettävästi.
- asia
forre kirjoitti:
uskon asiat erikseen, mutta kyllä legacy/outback mallistossa on bi-xenonit, kuten maahantuoja ilmoittaa, lisäksi lisäpitkät jotta kantamaa saadaan vähän lisää, leveyttähän xenoneissa on kiitettävästi.
kiitos kommenteista, uskonhan minä nyt. Hämävää oli, kun kässäri sanoo KAUKOvalojen olevan hb3 ja ne nyt sitten osoittautuivat halogeeneiksi. Tarkempi kuvaus ilmeisesti olisi ollut APUkaukovalot, niin ei olisi niin hämännyt, joka tapauksessa hyvät ovat valot Subarussa ja tuo edellisen kaverin linkki halogeenin korvaavasta ksenonjärjestelmästä saattaa kiinnostaa. Hyvän päälle pienikin lisäys valon määrässä ei ole pahasta.
- Ja määkin kans
Mä Vaan kirjoitti:
On se vaan uskottava, minä ymmärrän halogeenin ja ksenonin eron. Eli uloimmissa lampuissa, joissa linssi, on ksenon lyhyet ja pitkät = Bi-Xenon. Sisimmissä halogeeni BH3 65W. 4300 kelvinin värisävy on silmämääräiseti katsottuna sama kuin alkuperäisissä ksenoneissa, eli keltasuus häviää.
Käsittääkseni muissakin merkeissä alkuperäinen ksenon värisävy on 4300k.
Jälkiasennus ksenoneissa tulee mukana ballast joka ohjaa lampun käyttämän jännitteen maksimissa jopa 23000 volttia. Esim. linkissä http://www.manyadeal.com/index.php?main_page=product_info&cPath=65_66&products_id=180
Laitoin relesarjan joka saa ohjauksen alkuperäisestä lampun kaapelista, ei tarvitse mitään muutoksia liittimet käy suoraan vanhoihin liittimiin, ainakin edellä mainitusta paikasta tilattuna.Taidan viritellä kans lisää pituutta samalla tavalla valoihin.
- takana päin
asia kirjoitti:
kiitos kommenteista, uskonhan minä nyt. Hämävää oli, kun kässäri sanoo KAUKOvalojen olevan hb3 ja ne nyt sitten osoittautuivat halogeeneiksi. Tarkempi kuvaus ilmeisesti olisi ollut APUkaukovalot, niin ei olisi niin hämännyt, joka tapauksessa hyvät ovat valot Subarussa ja tuo edellisen kaverin linkki halogeenin korvaavasta ksenonjärjestelmästä saattaa kiinnostaa. Hyvän päälle pienikin lisäys valon määrässä ei ole pahasta.
tämä keskustelu johti siihen, että Outback dieselissäni on nyt sitten ns. tripla ksenonit. Tilasin HID asennussarjan ja laitoin paikollensa, eli kaukovalot (apukauko) lyysaa makeasti halogeenien sijasta sini-valkoista valoa (6000 K).
Asennuksessa oli ainoa pulma kun reilun tupakka-askin kokoisille ballasteille ei meinannut löytyä tilaa. Ballastille järjestyi sitten paikka akun eteen lisätelineellä ja toiselle rasialle oikealle puolelle ilmanottokotelon alapuolelle. Johtosarjassa oli valmiit liittimet, eiku lamput paikoillensa ja liittimet kiinni, siinä koko juttu, maksoi 80 euroa.
Hassua sinänsä kun ennen halogeenilamput näytti palaessaan kellertäviltä, niin nyt auton omat ksenonit näyttää kellertävältä (kun katsoo lamppuihin suoraan). Syy moiseen taitaa olla tuossa värilämpö-jutussa, ajovalot 4200 kelviniä ja nyt apukaukovalot 6000 kelviniä, mikä pitäisi olla hyvin lähellä päivävaloa.
- näkee
Diesel Outbackin valoissa ajella.
Samainen ihmetys HID-valoista on minuakin hiertänyt, vaikka valo on riittänyt.
Tuo ihmisluonto kun ei tyydy mihinkään - aina pitäisi saada lisää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077746
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1105997- 835177
- 1394546
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113220- 552977
- 582938
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102444- 612437
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562056