Ohramallasuute

!!!!

Saako suklaapatukoita joissa on ohramallasuutetta syödä? Muroja, joissa on ohramallasuutetta, saa ainakin. Kertokaa joka tietää!

11

17537

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä eroa

      Luuletko että suklaapatukoissa oleva ohramallasuute on eri kuin riisimuroissa oleva?

    • muuten saa

      Ei saa syödä kuin kellogsin muroja!!!!!joissa on ohramallasuutetta. Ja vain ja ainoastaan Suomessa valmistettuja!!

    • voit

      "Makeisvalmistajat tiedottavat hyvin vaihtelevasti internetsivuillaan tuotteista ja ainesosista. Jotkut katsovat esimerkiksi tärkkelyssiirapin ja mallasuutteen keliaakikolle haitalliseksi. Tämä aivan turhaan karsii keliaakikolle soveltuvaa tuotevalikoimaa."

      Kannattaa tutustua keliakialiitto.fi sivuihin, yllä oleva lainauskin on sieltä. Voit mm. tehdä sanahakuja sivujen aineistoihin, mikä on kätevä ominaisuus.

      • Saa syyä

        Olen itse keliaakikko. Kävin kysymässä HYKSISTÄ että saako syödä Vastaus: SAA!


      • nestistasf
        Saa syyä kirjoitti:

        Olen itse keliaakikko. Kävin kysymässä HYKSISTÄ että saako syödä Vastaus: SAA!

        Entäs soveltuuko x-tra Corn Flakes keliaakikolle ? Valmistuttaja S- ryhmä Finland
        Se on edullista. Siinä on mainittu ohramallas


      • kelikelikeli
        nestistasf kirjoitti:

        Entäs soveltuuko x-tra Corn Flakes keliaakikolle ? Valmistuttaja S- ryhmä Finland
        Se on edullista. Siinä on mainittu ohramallas

        x-tra cornlakesia ei suositella koska siinä muistaakseni oli suurimmat gluteenipitoisuudet kg kohti,jotain 400mg peräti jos muistan,sallittu olis 200mg raja arvona...itse syö Kellogs Rice Krispies(sininen paketti)muroja jonka glut.pitoisuudet ovat alhaisimmasta päästä eli 20mg/kg ..sitä suosittaa myös keliakia liitto jos en ihan väärin muista..itse en söisi tuota x- traa varmuuden vuoksi


      • ohrakas1
        nestistasf kirjoitti:

        Entäs soveltuuko x-tra Corn Flakes keliaakikolle ? Valmistuttaja S- ryhmä Finland
        Se on edullista. Siinä on mainittu ohramallas

        Ohramallas taas on eri juttu kuin ohramallasuute. Elikkäs ohramallasta sisältävää ei saa syödä, mutta ohramallasuutetta sisältävää saa syödä, mutta mielellään ei säännöllisesti.


    • Keliakia tietoa 2012

      Uudet määräykset tulleet Eu:sta nyt saa olla vain 100mg ja jos on ihokeliakia, silloin saa sis. vain 20mg gluteenia. Ohramallasuutetta sisältävät murot vain satunnaiseen käyttöön
      Keliakialiiton tutkituttamien, ohramallasuutetta sisältävien tuotteiden gluteenipitoisuus oli 5–140 mg/kg.
      Eniten gluteenia sisältävien maissihiutaleiden kohdalla yksi annos, 30 g (1,5 dl), sisältää gluteenia noin 5 mg.
      Tämä on tuskin haitallista harvoin, esim. kerran tai kaksi kuukaudessa nautittuna, mutta säännöllisessä
      käytössä ja em. annosta suurempina määrinä käytettynä liiallisen gluteeninsaannin riski on mahdollinen.
      Tästä johtuen Keliakialiitto suosittelee ohramallasuutetta sisältäviä maissihiutaleita, muroja ja muita
      ohramallasuutepitoisia tuotteita vain satunnaiseen käyttöön. Ihokeliaakikoille ja henkilöille, joiden
      hoitovaste on huono, ei suositella ohramallasuutetta sisältävien tuotteiden käyttöä ollenkaan. Sekä
      keliaakikoiden että ihokeliaakoiden on turvallisinta valita päivittäiseen käyttöön aamiaishiutale ja/tai muro,
      • jossa ei ole ohramallasuutetta tai
      • joka on ilmoitettu gluteenittomaksi tai
      • jolla on gluteenittoman tuotteen merkki tai
      • joka on kirjattu ”Keliaakikoille soveltuvia tuotteita” -luetteloon.
      Tuoteluettelon tiedot tarkistetaan vuosittain ja on hyvä varmistaa onko käytössä oleva tuote vielä luettelossa,
      kun uusi luettelo ilmestyy.

      Tutkitut mallasuutetta sisältävät tuotteet
      Mallasuutetta sisältävien tuotteiden pitoisuuksissa oli jonkin verran eroja, mutta kaikki tutkitut tuotteet soveltuvat keliakiaruokavalioon. Gluteenipitoisuudet vaihtelivat 5 mg/kg – 80 mg/kg välillä muissa tuotteissa paitsi Kellogg’sin maissihiutaleista, joissa gluteenia oli 140 mg/kg. Kellogg’sin maissihiutaleet alittavat silti edelleen nykyisin vielä voimassa olevan gluteenittoman tuotteen raja-arvon 200 mg/kg, jonka mukaan tuotteita saa merkitä gluteenittomiksi 31.12.2011 saakka. Näin ollen maissihiutaleet sopivat Keliakialiiton arvion mukaan keliakiaruokavalioon.

      • Kellogg’s maissihiutale
      • Kellogg’s riisimuro
      • Kellogg’s Rice Krispies cereal milk and bar 20 g
      • MilkyWay suklaapatukka 20 g
      • Panda Kultainen Crisp -suklaa 130 g
      • Rainbow maissihiutale 500 g
      • Rainbow riisimuro 500 g
      • Taffel Choko Nut Mix -pähkinä-suklaasekoitus 200 g

    • jepulista1

      Ohramallasuutetta EI saa syödä. Se on hyvin selvästi sanottu esim. Keliakialiiton sivulla olevassa ruokataulukossa.

    • asfgasdf

      "Ohramallasuutetta sisältävien tuotteiden gluteenipitoisuus oli 5–140 mg/kg. Tästä johtuen Keliakialiitto suosittelee ohramallasuutetta sisältäviä maissihiutaleita, muroja ja muita ohramallasuutepitoisia tuotteita vain satunnaiseen käyttöön. Ihokeliaakikoille ja henkilöille, joiden hoitovaste on huono, ei suositella ohramallasuutetta sisältävien tuotteiden käyttöä ollenkaan. "

      Keliakialiiton sivuilla sanotaan kylläkin noin.

    • harmillista

      Jaa-a, olen aiemmin syönyt Kelloggs Corn flakesia ihan menestyksellä, vaikka en jatkuvasti. Nyt taitaa olla tilanne muuttunut. Olen syönyt niitä pitkästä aikaa ja kahtena peräkkäisenä päivänä ja viime yönä heräsin vatsakipuun ja turvotteluun, "vanhanaikaiseen" oloon. Harmi, mutta pakko panna nyt tauolle. Kokeilen joskus uudelleen, niin varmistuu asia. Minä en siedä kauraakaan kuin pieninä määrinä ajoittain.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe