perintö- vai lahjavero

Nimetön

http://www.veronmaksajat.fi/fi-FI/omatasiat/perintojalahjaverotus/

En halua linkkiä vastaukseksi. Sen löysin jo, mutta lukuapua kiitos.

Jos lahjoittettava summa on yli 60 000, niin onko verotuksellisesti yhtä kannattavaa saada lahjoitus kuin perintö ehkä hyvinkin pian?

Perinnön jättäjä/lahjan antaja tämän pohdinnan aloitti. Älkää hyvät ihmiset innostuko minua moittimaan siitä, että elävän omaisuutta kärkyn.

11

3289

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • abbc

Perintö on selvästi kannattavampi.

Kun et halunnut linkkiä, niin vain vihjeeksi:
      www.vero.fi -sivuilta löytyy sekä lahjaverolaskuri että perintöverolaskuri.

Tässä malliksi tilanne 60000 euron kohdalla:
      Perintövero
      4700 euroa (1. veroluokka)
      9400 euroa (2. veroluokka)

Lahjavero:
      7290 euroa (1. veroluokka)
      14580 euroa (2. veroluokka)

1. veroluokka = rintaperilliset, 2. luokka = muut.

Ja tämä johtuu siitä, että perintö on nykyään verovapaata 20000 euroon asti, mutta lahja vain 4000 euroon.

• Avulias Aatu

Jos lahjoitettava/perittävä summa olisi vaikka

A) 60000 eur
      - lahjoitus: veroa 7290 eur
      - perintö: veroa 4700 eur

B) 80000 eur
      - lahjoitus: veroa 10490 eur
      - perintö: veroa 7900 eur

C) 100000 eur
      - lahjoitus: veroa 13690 eur
      - perintö: veroa 11100 eur

Noiden kahden suhteellinen ero alkaa pienentyä summan kasvaessa. Jos perittävä tai lahjana saatava summa olisi vaikka miljoona euroa (olisikin...), niin perintövero olisi 155100 eur ja lahjavero 157690 eur eli lahjavero olisi vain noin 1,67% suurempi kuin perintövero.

Nämä summat tietenkin ovat ensimmäisen veroluokan mukaisia olettaen, että olet perinnönjättäjän (tai lahjanantajan) aviopuoliso, suoraan ylenevässä tai alenevassa polvessa oleva perillinen, aviopuolison suoraan alenevassa polvessa oleva perillinen tahi perinnönjättäjän kihlakumppani, jolle annetaan perintökaaren 8 luvun 2 §:ssä tarkoitettu avustus.

• hallintaoikeus

Mikäli lahjoitettava omaisuus on asunto tai kiinteistö, niin lahjoittajan kannattaa jättää itseleen hallintaoikeus. Hallintaoikeus vähentää lahjaveroa. Hallintaoikeuden "hinnalle" on olemassa kertoimet, jotka määräytyvät iän mukaan. Lisäksi asunnolle ja kiinteistölle on olemassa tuotto-odotukset, jotka siis kerrotaan kertoimella ja siten saadaan hallintaoikeuden "hinta", joka vähennetään lahjan arvosta ennen lahjaveron määrittämistä. Jos on kyseessä rahalahjoitus, niin se voi olla kannattavaa. Erilaiset hoitomaksut (palvelumaksut kotipalvelusta, laitoshoidon maksut ym.) voivat määräytyä omaisuuden mukaan. Eli toisin sanoen vanhus voi maksaa itseltään tilin tyhjäksi, mikäli joutuu hoitokotiin.

• Nimetön

Rahasta on kysymys, mutta ei miljoonista.

Hoitomaksuja en ole ajatellutkaan tai olen ajatellut, että siihen ne rahat on aikanaan kerätty.

Olisiko jollain vielä tietoa, että jos minulla on käyttöoikeus tämän iäkkään vanhempani tiliin, niin kuinka suuresta käytöstä verottaja kiinnostuu? Vai lasketaanko tilin koko saldo lahjaksi nostan tililtä jotain tai en?

• odasfksdöfks

Laitoshoidon maksut eli asiakasmaksu määräytyy vain tulojen perusteella. Omaisuus ei siihen vaikuta.

• muallikko

Vaikka lahjavero on perintöveroa kovenpi, niin minä ottaisin lahjan vastaan (parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla).
      Mikäli olet rintaperillinen, niin nyt saamasi lahja lisätään ennakkoperintönä aikanaan saamaasi perintöön. Sinulle lasketaan koko summasta perintövero, mutta maksamasi lahjavero vähennetään siitä, eli lopultakin maksettavaksi tulee normaali perintövero.
      Mikäli olet muu perillinen, niin tilanne on sama, kun lahjanantaja määrää lahjan olevan ennakkoperintöä. Näin käy myös jos lahjanantaja kuolee kohta lahjan annettuaan (alle 3v?).

Alempaa palstalta löytyy myös nix naxin hyvät esimerkit, että sadantonnin ylittävissä poteissa alkaa olla kannattavaa jakaa rintaperillisille ajoissa osa lahjaksi ja nimenomaan kieltää sen olevan ennakkoperintöä.
      Useimmiten ovat käytännön tarpeet verotuseroja oleellisempia.

• Nimetön

Kiitos asiallisista vastauksista.

• Muhosen alku

Hei jos sinulle on tulossa sukulaiselta isompi perintö niin ainoa,ja oikea keino on nostaa tili tyhjäksi ennekuin pappa kuukahtaa ja antaa rahat sinulle näppiin ennen kuolemaa.Silloin jää mielenvikainen verottaja vaille rahojaan sillä onhan vainajan rahoista jo kerran maksettu verot miksi niistä pitäisi mielenvikaiselle verottajalle vielä maksaa uudelleen. ÄLY HOI

• Nimetön
        Muhosen alku kirjoitti:

Hei jos sinulle on tulossa sukulaiselta isompi perintö niin ainoa,ja oikea keino on nostaa tili tyhjäksi ennekuin pappa kuukahtaa ja antaa rahat sinulle näppiin ennen kuolemaa.Silloin jää mielenvikainen verottaja vaille rahojaan sillä onhan vainajan rahoista jo kerran maksettu verot miksi niistä pitäisi mielenvikaiselle verottajalle vielä maksaa uudelleen. ÄLY HOI

Perintö on isohko minun tuloihini nähden. Kuinka voisin hankkia esim. asunnon selvittämttä verottajalle, mistä rahat olen saanut?

• Meduuli
        Nimetön kirjoitti:

Perintö on isohko minun tuloihini nähden. Kuinka voisin hankkia esim. asunnon selvittämttä verottajalle, mistä rahat olen saanut?

Verottaja kysyy aika herkästi, millä rahoilla asunto on ostettu.

• kölködksf
        Muhosen alku kirjoitti:

Verottaja olemme me.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1769
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      235
      1628
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      91
      1373
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      66
      1032
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      931
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      928
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      918
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      914
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      872
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      37
      849
    Aihe