Kotitekoinen ruoka?

ulrica

Olen tässä miettinyt josko tekisi koiralle itse jotain ruokaa ja laittaisi pakkaseen. Koirani syö nyt raksuja jonka lisäksi annan illalla pätkän koiranmakkaraa..tulisi säästöä jos tuon makkaran sijasta tekisi itse jotain...hyviä vinkkejä siis kaipaisin!ruoka ohjeita?

24

3430

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siitä koirat tykkää

      Lihamakaroonilaatikko, liha/nakkiriisirisotto, hiutalepuurot(lihalla maustettuna) on kaikki sellaisia jotka kelpaa meidän herralle mielihyvin, varsinkin maksalaatikkoon sekoitettuna.

      Eli ihan vaan kotiruokaa kun muulle perheelle teet, niin käytä osa materiaalista koiranruoaksi, eli ihmisille mausteet vasta pöydässä. Tai samalla kertaa koiralle erikseen oma satsi niin voi maustaa omat heti.

    • tietoja

      Koiranmakkarat eivät ole hyvää ruokaa. Ravintososällöstä 60-80% on vettä! Ei myöskään ihmisille tarkoitetut ruoat.Koira tarvitsee eläinvalkuaista ja eläinrasvaa ruokaansa. Googleta yrjölän puuro niin saat hyviä ohjeita.
      Meillä syödän toinen ateria nappulaa ja toinen koiran kotiruokaa. Erilaisia puuroja, sekaan joko raakaa lihaa, naudan mahaa, kypsää kalaa, kanaa, maksaa. Kananmunia, raejuustoa, piimää, öljyjä. Vihannes-ja juuresoseet, raakaraasteena tai kypsinä. Hieman kalkkilisää tai luita.
      Sekoitussuhde aikuiselle on puolet nlihaa tms, puolet puuroa ja vihannessekoitusta.

    • Menninkaisneitoh

      maalaisjärki kunniaan ja käyttöön!
      Esim. perunaa erimudoissa mutta ei sitten mausteista!
      Esim. lihakeittoa, makkarakeittoa, muussia jne..

      • emma

        Älä nyt, hyvä ihminen, kypsennä koiran ruokalihoja! Ja miten niin keittoja?

        Lihat ja sisäelimet raakana, merikalakin raakana, järvikala kypsennettynä, kanamuna kypsänä tai löysänä. Naudanmaha sisältää tärkeitä entsyymejä ja hivenaineita, jotka välttämättömiä koiran terveydelle ja siitä koira saa ne kaikkein luonnollisimmin.

        Lisäksi esim. kaurapuuroa, mutta ei mitään vehnästä valmistettua.

        Kasviksista voi raakana antaa porkkanaa, lanttua ym., mutta EI perunaa. Ne voi antaa joko paloina pureskeltavaksi tai ruoan sekaan raasteena. Esim. puoli porkkanaa per ateria.

        Piimää tai viiliä tai raejuustoa. Tavallistakin juustoa voi antaa joskus vähän. Tilkka laadukasta ruokaöljyä.

        Pakasteena löytyy myös raakoja naudan nilkkaluita, joissa luuydintä ja vähän lihaa ja rasvaakin. Älä koskaan kypsennä luita, sillä ne muuttuvat pureksiessa säleisiksi ja saattavat rikkoa koitan suolistoa. Luuydinkin menettää keitettäessä terveellisyyttään.

        Kypsennetyt kotiruoat eivät ole koiralle parasta mahdollista ruokaa, mutta ehkä parempaa kuin surkeimmat halpakuivamuonat(n. 4%lihaa!) ja koiranmakkarat(n.9% eläinperäisiä aineita!).

        Raakaruoasta koira saa ravitsemukselliesti eniten irti ja elää terveenä pitkään.


      • meiltä......

        no niin lemppariaihe-koirat yksilöitä myös.2 koiraani ei vatsa sietänyt perunaa ollenkaan eikä makaroonia.eikä liioin valmiita kuivamuonia.makkaroista puhumattakaan -ei myöskään maksalaatikko ole sopinut.ripulia)laitan kotiruokaa.keitän tummaa riisiä.öljyä sekään rypsi es.sekaan paistan puoliraakaa naudan jauhelihaa yl.ei mausteita mitään.ajoittain keitän porkkanaa ja vihreää parsaa vähän sekaan.ja myös maustamatonta kanaa hyvin perattu ja leikattu pieneksi.plus vitamiini -hivenaineseos.en tajua raakaruuan puolesta puhujia onhan selvää etteivät kaupunkikoirille sovi es.kananluut.sianluut .repivät mahalaukun)koirani eläneet vanhaksi yleensä ja eläinlääkäri käyntejä ei pahemmin.annan myös puolukka välillä ja muitakin marjoja ja salaattia ja kurkkua.näin meillä hyvin jaksellaan!!!:)kuivamuona tylsää koiralle ja janottaa juovat enemmän.koirani rakastavat ruoka-aikojaan klo-8.00 ja klo.16.00 sekä iltaleipä jossa marg.klo.20.30 :)


    • suosittelen

      hyvää ja halpaa netistä löytyy kyllä ohjeistus!

      • sapuskamaakari

        niin tota porkkanaa ei sitte raakana. eikä muitakaan juureksia

        osta vaikka kuivattua maksaa tai naudanmaksaa valmiiks suikaloituna, paista raaka maksa ja pilko pienksi kun on jäähtynyt

        valmispuuroot on nopeita, esim. riisi-kaura.. sen sekaan ku tota maksaa laittaa ja raakaa jauhelihaa niin jo maistuu..

        sisuskalut yleensä kypsennän koska pilaantuvat herkästi. mutta sitte liha raakana.

        maksaa tai sydäntä ku teen niin laitan ne pakastepussiin ja sieltä ottaa sitte sopivasti sulamaan..

        raksuja kuitenkin laitan jonkin verran ruuan sekaan, kun niissä kuitenkin on mineraaleja ja vitamiineja. yleensä 1osa puuroa 1osa lihaa 1osa raksuja


      • Kysyväinen
        sapuskamaakari kirjoitti:

        niin tota porkkanaa ei sitte raakana. eikä muitakaan juureksia

        osta vaikka kuivattua maksaa tai naudanmaksaa valmiiks suikaloituna, paista raaka maksa ja pilko pienksi kun on jäähtynyt

        valmispuuroot on nopeita, esim. riisi-kaura.. sen sekaan ku tota maksaa laittaa ja raakaa jauhelihaa niin jo maistuu..

        sisuskalut yleensä kypsennän koska pilaantuvat herkästi. mutta sitte liha raakana.

        maksaa tai sydäntä ku teen niin laitan ne pakastepussiin ja sieltä ottaa sitte sopivasti sulamaan..

        raksuja kuitenkin laitan jonkin verran ruuan sekaan, kun niissä kuitenkin on mineraaleja ja vitamiineja. yleensä 1osa puuroa 1osa lihaa 1osa raksuja

        Monenlaista ohjetta tässäkinketjussa tullut. Ja mielipiteitäkin.

        Minua kuitenkin henk.koht. ihmetyttää tuo, ettei porkkanaa ja juureksia raakana. Miksei?

        Meillä aina, jo aikojen alusta on koirat saaneet pureksittavaksi palan porkkanaa tai paksun lantunkuoren kappaleen. Pieni pala päivässä, ei sen enempää. Terveitä ovat olleet ja eläneet vanhoiksi.


      • pottu
        Kysyväinen kirjoitti:

        Monenlaista ohjetta tässäkinketjussa tullut. Ja mielipiteitäkin.

        Minua kuitenkin henk.koht. ihmetyttää tuo, ettei porkkanaa ja juureksia raakana. Miksei?

        Meillä aina, jo aikojen alusta on koirat saaneet pureksittavaksi palan porkkanaa tai paksun lantunkuoren kappaleen. Pieni pala päivässä, ei sen enempää. Terveitä ovat olleet ja eläneet vanhoiksi.

        Itse keittelen yrjölänpuuroa rotikalleni,ja joukkoon laitan porkkanaa.En juurikaan muista mistä puuro ohjeen nappasin (netistä kuitenkin) siellä mainittiin,että kaikkia juureksia saa puuron sekaan laittaa,mutta perunaa ei,koska koiran elimistö ei pysty sulattamaan sitä kypsänä eikä raakana.Muuta en asiasta tiedä mutta näin muistan selvästi lukeneeni.Onhan tietenkin niitä puuro-ohjeitakin montaa versiota!


      • kypsänä
        pottu kirjoitti:

        Itse keittelen yrjölänpuuroa rotikalleni,ja joukkoon laitan porkkanaa.En juurikaan muista mistä puuro ohjeen nappasin (netistä kuitenkin) siellä mainittiin,että kaikkia juureksia saa puuron sekaan laittaa,mutta perunaa ei,koska koiran elimistö ei pysty sulattamaan sitä kypsänä eikä raakana.Muuta en asiasta tiedä mutta näin muistan selvästi lukeneeni.Onhan tietenkin niitä puuro-ohjeitakin montaa versiota!

        porkkanaa kypsänä siksi koska se ei tahdo kunnolla sulaa raakana.. joillain koirilla on kuitenkin voimakkaampi ruuansulatus kuin toisilla. sama kun söisit itse pähkinät kokonaisina.

        perunasta olen sen kuullut,ettei se korkean tärkkelyspitoisuutensa takia ole hyödyllistä koirille, kun se ei sula ja ulostetta tulee hirveitä määriä.


      • vihannekset..
        kypsänä kirjoitti:

        porkkanaa kypsänä siksi koska se ei tahdo kunnolla sulaa raakana.. joillain koirilla on kuitenkin voimakkaampi ruuansulatus kuin toisilla. sama kun söisit itse pähkinät kokonaisina.

        perunasta olen sen kuullut,ettei se korkean tärkkelyspitoisuutensa takia ole hyödyllistä koirille, kun se ei sula ja ulostetta tulee hirveitä määriä.

        ja juurekset nimeomaan pitäisi antaa raakana, koska silloin niissä on ravintoaineet tallella. Jos haluaa, että koira saa kaiken hyödyn irti, ne kannattaa soseuttaa, jolloin soluseinämät rikkoutuvat ja koira pystyy ne sulattamaan.


      • pottuporsaatko?
        kypsänä kirjoitti:

        porkkanaa kypsänä siksi koska se ei tahdo kunnolla sulaa raakana.. joillain koirilla on kuitenkin voimakkaampi ruuansulatus kuin toisilla. sama kun söisit itse pähkinät kokonaisina.

        perunasta olen sen kuullut,ettei se korkean tärkkelyspitoisuutensa takia ole hyödyllistä koirille, kun se ei sula ja ulostetta tulee hirveitä määriä.

        miten niin ei perunaa? potuilla ne hurtat on töhön asti elöneet ilman mahavaivoja (7-15v, kaikkiaan 8 kpl) Vain vehnö on aiheuttanut yhdelle ongelmia ja toiselle laktoosi, joten sen verran on joutunut ruokia antaessa katsomaan, muuten ovat syöneet sama kuin itse, tosin lihalla, enimäksene kypsällä, terästettynä


    • Not-real
      • meidanpoika

        Kun nyt teen tuota yrjölän puuroa, niin minkä verran annan ruokaa suhteessa nappuloihin? Yhtä ison kasan, enemmän vaiko vähemmän. Ensimmäinen koira, joten on vähän hankala päätellä noita juttuja...


      • ohje
        meidanpoika kirjoitti:

        Kun nyt teen tuota yrjölän puuroa, niin minkä verran annan ruokaa suhteessa nappuloihin? Yhtä ison kasan, enemmän vaiko vähemmän. Ensimmäinen koira, joten on vähän hankala päätellä noita juttuja...

        no minä bongasin ohjeen rotikkayhdistyksen lapuista.nyt tällä hetkellä koiruus (7kk) syö 2 kertaa päivässä eli aamuruoka: kananmunan keltuainen,4dl puuroa,120g lihaa,2dl nappuloita ja 1rkl margariinia tai rypsiöljyä.
        Iltaruoka:kananmunan keltuainen,vehnänalkioita ruokalusikallinen ja puuroa ja papanoita saman verran kuin aamuruokaan.. en tie sitten kuinka paljon ja mikä koira sulla olikaan kyseessä.jos painoa vertaat ni tämä mun haukku painaa tällä hetkellä sellaset 38 kg


      • ohje
        ohje kirjoitti:

        no minä bongasin ohjeen rotikkayhdistyksen lapuista.nyt tällä hetkellä koiruus (7kk) syö 2 kertaa päivässä eli aamuruoka: kananmunan keltuainen,4dl puuroa,120g lihaa,2dl nappuloita ja 1rkl margariinia tai rypsiöljyä.
        Iltaruoka:kananmunan keltuainen,vehnänalkioita ruokalusikallinen ja puuroa ja papanoita saman verran kuin aamuruokaan.. en tie sitten kuinka paljon ja mikä koira sulla olikaan kyseessä.jos painoa vertaat ni tämä mun haukku painaa tällä hetkellä sellaset 38 kg

        ja toki siihen iltaruokaan tuli myös se liha 120 grammaa!


      • ohje
        ohje kirjoitti:

        ja toki siihen iltaruokaan tuli myös se liha 120 grammaa!

        kiireellä kun kirjottaa niin asiat menevät vähän sekaisin :) aamuruokaan ja iltaruokaan lisäksi piimää n.3dl.Iltaruokaan tuli se kananmunan valkuainen!eikä keltuainen! (ja sen valkuaisen kannattaa lämmittää mikrossa eli mä ainakin sekoitan desin puuroa valkuaisen sekaan ja sekoitan hyvin ja sit 30 sekunniksi mikroon!)


    • kotiruokintaan.

      Keitetty riisi käy oikein hyvin ja joukkoon lihaa ja vitamiiniseosta ja hieman voit raastaa porkkanaa joukkoon kuiduksi. Valitse lihatiskiltä esim,rasvaisempaa lihaa,sydäntä,broileria tai lohta.Kypsennä liha,niin koirasi ei saa ainakaan suolistotulehduksia. Kun ostat ihmisravinnoksi tarkoitettuja lihoja,voit olla varma niiden puhtaudesta.Teurasjätteistä joita koiranlihoiksi on tarkoitettu,et voi olla satavarma niiden puhtaudesta.Aktiiviselle noin 25-35 kiloiselle koiralle, lihan määrä on noin 1,5kg vuorokaudessa,yksilöllisiä eroja toki löytyy.

      • emma

        Raa'an lihan syönti suojaa koiraa tulehduksilta, sillä siinä on bakteeritasapaino ja entsyymit tallella. Kuumentaminen tuhoaa molemmat.


      • jANNE-TYTTÖ

        Huh ! Et kai ole tosissasi , että syötät tuon painoiselle (25-35kg) koiralle 1,5,kg lihaa/vrk. Johan siitä itsestään tulee lihapulla tuolla määrällä. Itselläni energinen 27 kiloinen sakemanni joka syö vuorokaudessa kaikenkaikkiaan n. 800 gr josta lihan osuus n. puolet.
        Voi hyvin ja tarmoa riittää. Tähänmäärään sisältyy vihannessoseita, vähän keitettyä riisiä, piimää,öljyt.vitamiinit ym.


    • Pepsunen

      Meidän Terrierineiti syö raksuja mutta saa joskus lihaa ja itsetehtyjä koiranmuffineja joista se tykkää.Puuroa se ei halua syödä eikä myöskään makarooneja/pastoja,riisiä eikä perunaa,koska ei pidä niistä .Lihaa se rakastaa ja olen jopa ajatellut Että syöttäisin sille vain kotitekoisia ruokia.
      Sinun kannattaisi kokeilla ostaa koirallesi jauhelihaa ja muita lihoja ja antaa niitä raakana.

      • Kukkuu

        Jos ei jaksa laittaa uuniin mitään ja muuta semmosta niin jauhelihaa (sika-nautajauhelihaa/nauta/jotaa kanafileit ilman mausteita...) muussiksi ja sitte sekottaa sekaan riisii, parsakaalia, persiljaa, varsiselleri, paprikaa, porkkanaa, omenaa, pinaattia tai vaikka kukkakaalia niin tulee hyvä ja helppo ruoka:3


      • hurttaskokki
        Kukkuu kirjoitti:

        Jos ei jaksa laittaa uuniin mitään ja muuta semmosta niin jauhelihaa (sika-nautajauhelihaa/nauta/jotaa kanafileit ilman mausteita...) muussiksi ja sitte sekottaa sekaan riisii, parsakaalia, persiljaa, varsiselleri, paprikaa, porkkanaa, omenaa, pinaattia tai vaikka kukkakaalia niin tulee hyvä ja helppo ruoka:3

        3 kg jauhelihaa ( kennel-autosta) ja puoli pakettia kauraryynejä ja litra vettä ja keitetään kunnes näyttää kypsältä. kauraryynin voi korvata myös ohrapuurolla tai tattarilla.
        Sitten vaan jaetaan parin päivän annoksiin, ja yhlimääräiset pakasteeseen. Sulaan ruokaan sekoitetaan ruuantöhteitä, kananmunaa, kalaa, perunoita, mitä nyt sattuu olemaan. Isolle koiralle satsi riittää viikoksi, pienelle ties kuinka kauan


    • koirankokki

      Teen koiralle ruuan itse, koska alkaa turskia kun syö nappuloita. Vetää kai kärsäänsä nappulapölyä. Tuoreruuat taas haisevat niin kamalalle, ettei niitä voi tuoda kotiin.
      Keitän aina kerralla 10l padallisen ruokaa. n. 5l on puuroriisiä ja kasviksia=porkkanaa, kaalia ja lisäksi mitä milloinkin koiralle sopivaa jääkaapista löytyy. Loput 5l on lihaaja/tai kalaa, joskus keitän sen ja joskus lisään mukaan raakana. Lisälsi koira satunnaisesti kananmunia, n. 1/viikko, pähkinöitä, piimää ja milloin mitäkin. Luita rekku saa aika usein, koska korvaan usein toisen aterian kanankoipireidellä tai muulla melko luisella kokonaisuudella.
      Kaikkialla huudetaan terveellisen ravinnon perään, mutta pystyisikö joku kertomaan mitä tähän pitäisi lisätä, että ravinto olisi tasapainoista ja terveellistä. Itse luulisin, että pystyisin elämään kyseisellä ruualla, vaikkakin se olisi minulle liian rasvaista kun koiran lihaksi ostan usein sian lapaa, jossa saa samalla kivan luun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      452
      3284
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      411
      2909
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      127
      2789
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2162
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      1990
    6. 176
      1390
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1337
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1216
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      77
      1181
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1030
    Aihe