masennus ja työ

maija_pi

kärsin vaikeasta masennuksesta, paniikkihäiriöstä, unettomuudesta ja muista niihin liittyvistä oireista. olen 20 vuotias nuori ja sain juuri potkut töistäni. minulla ei ole ammattia eikä opiskelupaikkaa. ilmoittauduin työnhakijaksi, jotta saisin työttömyystukea, mutta tiedän, etten ole työkykyinen... en tiedä mitä ihmettä tekisin? en pysty nimeämään yhtään kiinnostavaa työtä sille virkailijalle tai mitään mihin voisin suostua koska en kykene. en vain jaksa. mistä saan rahat vuokraan ja ruokaan ja muuhun. onko tässä maassa mahdollista saada järjestelyä että voisi edes jotenkin toipua rauhassa? en kestä työmaailman ehdottomuutta! tahtoisin keskittyä etsimään itselleni sopivaa opiskelupaikkaa ja kerätä voimia jotakin varten..elämää?

13

1987

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysy sieltä

Olisikohan sossulla tarjota jokin vaihtoehto? Itseä niskasta kiinni ja sinne heti huomenna selvittämään asiaa!

• catlion

...ammatillisen koulutuksen.
      Tiedän, että tämä saattaa olla tilanteeseesi nähden ylivoimaista, ikinä ei voi kuitenkaan olla niin epätoivoinen, ettei kannattaisi edes yrittää hakea.
      Kannattaa kuitenkin tarkkaan miettiä, mille alalle haluaisit.
      Koulutuksen aloituksen jälkeen voisit pyytää KELAlta hakemusta kuntoutusrahan saamiseen.
      Masennus ja muut mainitsemasi oireet riittäisivät kriteereiksi tuon rahan saamiseksi.
      Ammatillisessa koulutuksessa ollessasi saisit rahaa vähintään 17,47€/juokainen arkipäivä.
      Näen, että tämä olisi kannattavaa, mutta valintahan on kuitenkin loppuan lopuksi sinun...
      Tsemppiä!!!

• nnkjn.kjn.,mnm,

parasta on luovuttaa tän paskaelämän edessä, niin teen minäkin.....

• pahalta, mutta

Hae Mielenterveystoimiston tai muun sellaisen kautta itsellsi hyvä terapeutti, hoitosuhde, lääkärisuhde ja vertaistukiryhmä.

Lisäksi kysele MTT:sta tai työkkäristä kuntoutumismahdollisuuksista. On ollut kaikenlaisia "Polku" ym projekteja, joiden kautta nuorta yritetään tukea takaisin koulu-/työelämään.

Omalla kohdallani nämä vaihtoehdot kilpistyivät siihen, kun en ajoissa hakenut apua paniikkihäiriöön ja masennukseen ja jouduin eläkkeelle jo 40-vuotiaana. Jos olisi osattu tehdä oikeita diagnooseja ja päätöksiä, voisin tänäkin päivänä olla työelämässä, enkä loppuun palaneena minimieläkeläisenä!

• vaikka mitä.....
    • omalääkärillä

ja selitä tilanteesi. Saat sairastodistuksen tai jonkun vastaavan, jonka voit viedä kelalle.

• mennä ...

Jaksaisitko mennä työkkärin ammatinvalinnan psykologille? Hänen kanssaan voisitte rauhassa keskustella ja kartoittaa sinulle sopivaa alaa. Toisaalta hän pystyisi ottamaan huomioon myös erilaiset työhön(kin) vaikuttavat sairaudet.

• Yksinäinen_Poeka

että vaan menet lääkäriin ja kertoilet sille miltä sinusta tuntuu... itse jouduin kolme vuotta sitten mielenterveysneuvojan juttusille armeijasta johtuneiden syiden takia ja olen siitä asti lääkkeitä käyttänyt.. itselläni ei ole ammatillista tutkintoa sairaushommien takia ja eikä ole töitäkään.. vaikeeta se on mullakin kun ei oo mitään.. tämän vuoden alusta kesäkuun loppuun olin työkeskuksen hommissa ja sit sen jälkeen olin päivälleen 3kk kunnan talonmies hommissa.. ja ne molemmat hommat meni kuntouttavan työtoiminnan nimikkeellä... eikä ole oikeestaan mitään apua ollut kummastakaan hommasta.. nytten sitä ollaan työttömänä ja täyspaskiaisena... mutta tämmöstä tällä kertaa...

ei muuta kun varaat lääkärille ajan ja juttelet sen kanssa... että kyllä siitä asiat korjaantuu...

• uupunut

olen toista kertaa 2den vuoden aikana pitkällä sairaslomalla.nyt vähän ennen juolua palkka loppui haen kyllä muuta tukee.
      Ristiriitaisia tunteita työhön palaamisesta ensikerren kun palasin en saanut tukea.Nyt kun olen jutellut lääkärin kanssa en luultavasti palaa työhön ,muytta eihän näin pitänäyt käydä.ei ole ystäviä omaiset ei välitä
      yritän mennä johonkin toimintaan se on vaikeaa koska on sosiaalipelko
      jua ahdistusta mutta ei kukaan tule vetämääänkään jos ei mene
      otan vaan päivä kerrallaan olen käynyt kovaa elämän koulua tässä tulos
      mutta ehkä löytyy jotain hyvääkin sitä ei aina jaksa nähdä.

• Vanhempi ihminen

Menen työvoimatoimiston kuntoutusosastolle ja pyydä päästä kuntoutustutkimukseen ja sitä kautta ammatilliseen kuntoutukseen.

• vaikea juttu

Yhteiskunta potkii päähän jatkuvalla syötöllä. Jossain on ns. "pakko" olla mukana, joko koulussa, työharjoittelussa työkkärin kautta tai töissä. Voi olla vaikeaa saada kuntoutusta jos ei lääkärit tahdo uskoa ongelmaa todeksi. Moni ei tiedä, miltä unettomuus tuntuu. Silloin ei kykene yhtään mihinkään. Lääkärit tyrkkäisee ensin pilleripurkin kouraan, eli masennuslääkkeet..... Ei hyvä.
      Jos sinulla on hyvät vanhemmat, joiden luo voisit mennä lataamaan akkuja vaikka vuodeksi, niin hyvä se.

• pyhpah

laiskuutta sanon minä.

• pertti2

mene lääkärin luo.hanki lääkitys ja psygologille lähete.sitten varaa aikaa sossuun.
        Kyllä suomesta näillä veromaksuilla täytyy apua saada.

ei pidä koskaan antaa periksi.Ihan vaikka v*ttuillakseen.

Nyt tsemppiä ja olet nuori ja elämä edessä.

Puoli vuotta eteenpäin niin naurat tälle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3230
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      158
      1259
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      47
      829
    Aihe