DM2

Onko kenelläkään

haluaisin tietoa tästä, jos olis joku joka voisi kertoa millainen sairaus on ym.
kiitos etukäteen

18

8741

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Hei! Minulla on vielä tutkimukset kesken,mutta vahvana epäilynä on DM2. Siinä oireina ovat lihaskrampit,lihasjäykkyys,liikkeelle lähtemisen vaikeus,lihassurkastumat ja sydänoireita voi myös tulla. Yleinen voimattomuus ainakin minulla vahva oire ja kamalat krampit. Ja tämähän on etenevä ja periytyvä sairaus. Paljoa en tästä itsekään tiedä joten haluaisin myös lukea lisää juttuja kyseisestä sairaudesta. Toivottavasti tästä oli jotain apua sinulle.

      • ovat tutkimukset...

        kesken, mutta millaisia tutkimuksia sinulle on tehty ja tehdään, onko sinulla tehty geenitutkimuksia ?? onko neurologi sanonut tästä epäilystä? Minulla on samanlaisia oireita mutta suurin on hirveä särky ja väsymys. Minä olen taas lukenut että tämä ei ole etenevä sairaus ainakaan pyörätuoliin asti. Kiitos muuten että vastasit, minkäikäinen suunnilleen olet ja olisi kiva tietää, miten kokeesi edistyvät ja missäpäin Suomea asustat. Olisi mukava vähän vertailla tuloksia, jos siis sinua kiinnostaa jatkossa...hyvää syksyn jatkoa kaikesta huolimatta ja voimia sinulle...


      • ---
        ovat tutkimukset... kirjoitti:

        kesken, mutta millaisia tutkimuksia sinulle on tehty ja tehdään, onko sinulla tehty geenitutkimuksia ?? onko neurologi sanonut tästä epäilystä? Minulla on samanlaisia oireita mutta suurin on hirveä särky ja väsymys. Minä olen taas lukenut että tämä ei ole etenevä sairaus ainakaan pyörätuoliin asti. Kiitos muuten että vastasit, minkäikäinen suunnilleen olet ja olisi kiva tietää, miten kokeesi edistyvät ja missäpäin Suomea asustat. Olisi mukava vähän vertailla tuloksia, jos siis sinua kiinnostaa jatkossa...hyvää syksyn jatkoa kaikesta huolimatta ja voimia sinulle...

        Olen 24-v nainen Oulusta. DNA tutkimukset on vielä kesken,veri tuloksen saan ensi viikolla ja lihasnäyte lähtee ensiviikolla DNA tutkimuksiin. Lähetteessä oli että DM2 on suurin epäilys ja lääkäri sanoikin tästä. Juu ei välttämättä pyörätuoliin johda tämä mutta etenevä on kuitenkin. Ilmanmuuta kiinnostaa sinunkin tutkimusten edistyminen,olisi kiva kuulla sinusta miten tutkimuksesi edistyvät. Oletko sinä mistä ja minkä ikäinen?


      • ...
        ovat tutkimukset... kirjoitti:

        kesken, mutta millaisia tutkimuksia sinulle on tehty ja tehdään, onko sinulla tehty geenitutkimuksia ?? onko neurologi sanonut tästä epäilystä? Minulla on samanlaisia oireita mutta suurin on hirveä särky ja väsymys. Minä olen taas lukenut että tämä ei ole etenevä sairaus ainakaan pyörätuoliin asti. Kiitos muuten että vastasit, minkäikäinen suunnilleen olet ja olisi kiva tietää, miten kokeesi edistyvät ja missäpäin Suomea asustat. Olisi mukava vähän vertailla tuloksia, jos siis sinua kiinnostaa jatkossa...hyvää syksyn jatkoa kaikesta huolimatta ja voimia sinulle...

        kysyit noista tutkimuksista mitä minulle on tehty,niin hermoratatutkimus tehty,siellä oli jotain juuri vaurioita alaselässä kaksi,sitten on otettu selkäydinneste näyte,se oli puhdas. Magneettikuvat otettu alaselästä,lantiosta ja jaloista. Muuten kuvat normaalit mutta pohkeissa oli voimakasta lihasten rasvoittumista,eli pohjelihakset ovat surkastuneet. Parin viikon päästä on uusinta hermoratatutkimus siellä katsotaan joatin purkauksia lihaksista joita yleensä on jos on lihas sairauksia ainakin DM:ssä on. Tutkimuksia on tosiaan tehty melkoinen määrä...Mitä tutkimuksia sinulle on tehty?


      • vain yksi monista
        ... kirjoitti:

        kysyit noista tutkimuksista mitä minulle on tehty,niin hermoratatutkimus tehty,siellä oli jotain juuri vaurioita alaselässä kaksi,sitten on otettu selkäydinneste näyte,se oli puhdas. Magneettikuvat otettu alaselästä,lantiosta ja jaloista. Muuten kuvat normaalit mutta pohkeissa oli voimakasta lihasten rasvoittumista,eli pohjelihakset ovat surkastuneet. Parin viikon päästä on uusinta hermoratatutkimus siellä katsotaan joatin purkauksia lihaksista joita yleensä on jos on lihas sairauksia ainakin DM:ssä on. Tutkimuksia on tosiaan tehty melkoinen määrä...Mitä tutkimuksia sinulle on tehty?

        Hei! olen juuri saanut diagnoosin joka on DM 2 no tätä osasin jo odottaa meillä on suvussa tätä Myotonin Dystroria tapauksia ja oireet jo ilmaisi mistä on kyse. Meillä kaikilla joilla on tämä siaraus on tärkeintä itsensä hoitaminen ja lihasvoimien ylläpito niin vaikeata kun se onkin. Siis olkaamme oman onnemme seppiä, liikkukaamme niin paljon kuin jaksamme, hyvä olisi liittyä johonkin lihastautia sairastavien jumpparyhmään tai muuhun vastaavaan. Vahingollisinta olisi jäädä paikoilleen odottelemaan et ihme tapahtuisi. Minun kohdallani ekat oireet oli hienomotoriigassa huomasin esim. kaupan kassalla et käteni ja sormieni liikkeet hidastui olin kömpelö, kuvittelin et no niin tätä se vanhuus tuottaa (vaik olin vasta 60 kymmppinen) selkäjäykkyys ja ajoittain jalkojen kömpelyys tuli kuin salaa joskus tuntui et sotkeudun omiin jalkoihini. Huom! olen aina ollut liikunnallinen en mikään "sohvaperuna" lääkärini totesi et juuri tämän liikunnan ansiosta oireet tulivat vasta nyt, kun esim minu 7 vuotta nuoremmalla siskollani tämä sairaus on todettu jo vuosia sitten.Lihastautiliiton sivuilta tai guugleta DM 2 sieltä löytyy lisätietoa tästä harvinaisesta Myotonin Dystrofiasta. Voimia ja jaksamista, hoidellaan itseämme olemme sen arvoisia.


    • ...

      Eikö kenelläkään ole tietoa tästä taudista?? Haluaisin lukea juttuja tätä sairautta sairastavilta tai heidän läheisiltään. Tämä on kyllä melko harvinainen sairaus enkä ole löytänyt netistä vielä kenenkään kirjoituksia.

      • mummokeskisuomesta

        Ei ole harvinainen.


      • itä-suomi

        Suomessa diagnosoitu n. 300 joten harvinainen on. Itsellä tutkimukset taudin osalta menossa.


    • ---

      Eikö kenelläkään ole tätä sairautta?? Lisätietoja kovasti kaipailen!

      • HDS

        Hei,

        Onko DM2:sia tullut lisää suomi 24:lle?


      • "="="

        sivuilla www.lihastautiliitto.fi ,sieltä köytyy runsaasti tietoa kyseisestä taudista.


      • ilman geenivika
        HDS kirjoitti:

        Hei,

        Onko DM2:sia tullut lisää suomi 24:lle?

        Eli suomeksi taudinkuva. Minulla ei ole ko. geenivirhettä vaan lihaksiston aineenvaihduntaa sotkeva sairaus, joka ilmenee kuten DM2. Etenevä ja mahdoton hoitaa, kuntoutus ja oireiden lääkitys ainoat avut.

        Raajojen lihasvoimat ja rasituksensieto on kehnoja. Lihaskramppeja tulee mihin sattuu ja milloin sattuu ilman järkevää syytä ja silloin, kun pitää jostain kiinni tai pysyy pitkään samassa asennossa.
        Esim. paikallaan seisominen ei ole hyvä juttu, siinä täytyy pientä liikettä tehdä koko ajan.
        Lihakset on paineluarat koko kehossa, niin kuin olisi täynnä näkymättömiä mustelmia.
        Päivät eivät ole keskenään samanlaisia, kunto vaihtelee satunnaisesti.

        Kuivalla maalla jumppaaminen ei käy ollenkaan, allasjumppa hyvänä päivänä on ihanaa.
        Kipulääke auttaa sen verran, että pystyy olemaan vaatteet päällä, kunhan mikään ei paina eikä kiristä. Kramppeihin on relaksantti, joka yleensä auttaa maksimiannoksen jälkeen - välillä on joutunut käymään piikillä.
        Tämän kanssa pystyy elämään, kunhan krampit pysyy jotenkin hallinnassa. On vain otettava päivä kerrallaan sellaisena kuin se kulloinkin sattuu olemaan. Tulevia on turha surra, pienet ilot pitää kerätä tarkasti talteen. Ja neurologiset sairaudet ovat muutenkin kovin yksilöllisiä, sama tauti voi toisella olla hankalampi kuin toisella.


      • Lihastauti
        ilman geenivika kirjoitti:

        Eli suomeksi taudinkuva. Minulla ei ole ko. geenivirhettä vaan lihaksiston aineenvaihduntaa sotkeva sairaus, joka ilmenee kuten DM2. Etenevä ja mahdoton hoitaa, kuntoutus ja oireiden lääkitys ainoat avut.

        Raajojen lihasvoimat ja rasituksensieto on kehnoja. Lihaskramppeja tulee mihin sattuu ja milloin sattuu ilman järkevää syytä ja silloin, kun pitää jostain kiinni tai pysyy pitkään samassa asennossa.
        Esim. paikallaan seisominen ei ole hyvä juttu, siinä täytyy pientä liikettä tehdä koko ajan.
        Lihakset on paineluarat koko kehossa, niin kuin olisi täynnä näkymättömiä mustelmia.
        Päivät eivät ole keskenään samanlaisia, kunto vaihtelee satunnaisesti.

        Kuivalla maalla jumppaaminen ei käy ollenkaan, allasjumppa hyvänä päivänä on ihanaa.
        Kipulääke auttaa sen verran, että pystyy olemaan vaatteet päällä, kunhan mikään ei paina eikä kiristä. Kramppeihin on relaksantti, joka yleensä auttaa maksimiannoksen jälkeen - välillä on joutunut käymään piikillä.
        Tämän kanssa pystyy elämään, kunhan krampit pysyy jotenkin hallinnassa. On vain otettava päivä kerrallaan sellaisena kuin se kulloinkin sattuu olemaan. Tulevia on turha surra, pienet ilot pitää kerätä tarkasti talteen. Ja neurologiset sairaudet ovat muutenkin kovin yksilöllisiä, sama tauti voi toisella olla hankalampi kuin toisella.

        Miten sinulla tämä tauti löydettiin? Kiinnostaa kovasti, kun itselläni epäiltiin DM2 tautia, mutta geenitesti näytti toisin. Oireita on, mutta oikeaa diagnoosia ei tahdo löytyä.


      • vain yksi monista
        Lihastauti kirjoitti:

        Miten sinulla tämä tauti löydettiin? Kiinnostaa kovasti, kun itselläni epäiltiin DM2 tautia, mutta geenitesti näytti toisin. Oireita on, mutta oikeaa diagnoosia ei tahdo löytyä.

        Geenitestin tuloksena, olin ensin hermoratatutkimuksessa joka näytti että jotain oli pahasti vialla, tämän jälkeen tehtiin kyseinen geenitesti joka oli positiivinen.Tämän DM2 taudin oireet sopivat niin moneen sairauteen, mutta kuten kirjoitin meillä on suvussa esiintynyt tätä sairautta joten sillä perusteella osasin jo varautua positiivisiin tuloksiin. Toisaalta ihan helpottava tunne tietää mistä on kyse. Nyt vain reippaana "tyttönä" lihaksia kuntouttamaan kuntosalille, liikunta ja lihasten kuntoutus on oikeastaan ainut hoitokeino jotta liikuntakyky pysyy edes kohtalaisena. Voimia sinulle, se on kaikkein pahinta kun itse tuntee et kaikki ei oo kunnossa mut oikeaa diagnoosia ei löydy.


      • Lihastauti
        vain yksi monista kirjoitti:

        Geenitestin tuloksena, olin ensin hermoratatutkimuksessa joka näytti että jotain oli pahasti vialla, tämän jälkeen tehtiin kyseinen geenitesti joka oli positiivinen.Tämän DM2 taudin oireet sopivat niin moneen sairauteen, mutta kuten kirjoitin meillä on suvussa esiintynyt tätä sairautta joten sillä perusteella osasin jo varautua positiivisiin tuloksiin. Toisaalta ihan helpottava tunne tietää mistä on kyse. Nyt vain reippaana "tyttönä" lihaksia kuntouttamaan kuntosalille, liikunta ja lihasten kuntoutus on oikeastaan ainut hoitokeino jotta liikuntakyky pysyy edes kohtalaisena. Voimia sinulle, se on kaikkein pahinta kun itse tuntee et kaikki ei oo kunnossa mut oikeaa diagnoosia ei löydy.

        Kiitos sinulle! Se on kyllä hermoja raastavaa, kun oikeaa diagnoosia ei löydy, mutta fysiikka huononee.


    • Anonyymi

      Olen 60-vuotias mies ja sain diagnoosin DM2:sta pari viikkoa sitten, Toistaiseksi selvimmät oireet ovat olleet rasituksensietokyvyn ja jalkavoimien selvä aleneminen. 2-3 kilometrin kävelylenkit vielä menevät, mutta kiinnostaisi tietää, missä kunnossa muut DM2 potilaat ovat ja miten tauti on edennyt? Isälläni kävely alkoi olla vaikeaa jo hieman alle 7-kymppisenä.

      • Anonyymi

        Onko niin että DM-2 oireilee vain jalkalihaksissa? Minulla on hartialihaksissa/trapetsilihasten hermotukukseen kertynyt fibrallaatiota, Käsiä ei tahdo jaksaa nostaa, tuntuu kuin nivelissä olisi kova paine, jos tekee toistoja niin kipeytyy nopeasti menee ikäänkuin hapoille, mutta ei kuitenkaan ihan samalla tavalla. Muina oireina ovat lihaskivut, huono uni, ei jaksa juuri mitään. Reumaa ei ole eikä sidekudossairautta vaikka ENA arvot ovat jonkin verran koholla. Sjögrenin syndrooma on diagnosoitu oireiden perusteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko niin että DM-2 oireilee vain jalkalihaksissa? Minulla on hartialihaksissa/trapetsilihasten hermotukukseen kertynyt fibrallaatiota, Käsiä ei tahdo jaksaa nostaa, tuntuu kuin nivelissä olisi kova paine, jos tekee toistoja niin kipeytyy nopeasti menee ikäänkuin hapoille, mutta ei kuitenkaan ihan samalla tavalla. Muina oireina ovat lihaskivut, huono uni, ei jaksa juuri mitään. Reumaa ei ole eikä sidekudossairautta vaikka ENA arvot ovat jonkin verran koholla. Sjögrenin syndrooma on diagnosoitu oireiden perusteella.

        Ikävä kyllä DM2 vaikuttaa muihinkin luin jalkalihaksiin. Jalkallhasten heikkous kuitenkin aiheuttaa arkielämässä selvimmin havaittavat oireet (esm. portaiden nousu vaikeutuu), mutta lihasten heikkenemisen huomaa kyllä muissakin lihaksissa, jos käy esim. kuntosalilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      7996
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      38
      2893
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      120
      2208
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1865
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      11
      1616
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1378
    Aihe