Kuorma-autoon vasikka

Kompromissi

Moro viisaat,
Pitäisi uusia kalustoa.
Kuljetamme päivittäin n. 20-25 lavapohjan edestä tavaraa, mutta se keikka kestää vain kolme tuntia. Loppupäivän ajot menevät sitten 14-20 lavapohjan keikkailuksi.
Eli puolikas/täysperävehkeet ovat liian isoja meidän hommiin.
Ajatus tällä hetkellä on hankkia kuorma-auto n. 7,5-9,5 m kopalla ja siihen perään keskiakselinen 6-8m peräkärry (vasikka). Autossa tarvitaan kantavuutta n. 9-12 tn joten teli pitänee olla, kärryn kantavuus 6-9 tn. Ajomme on lähinnä jakelutyyppistä.

Riittääkö tähän hommaan Scania 94 tyyppinen, n. 300 hv:n 3-akselinen auto? Kustannukset kun halutaan pitää pieninä. Kalusto hankitaan vain firman omiin ajoihin ja tarpeisiin.

Olisko vinkkejä huomioitavaksi?

11

4796

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eipä näy

      suomessa paljoa vasikka yhdistelmiä jos ei lasketa veli venäläisten kuormureita

    • kaksi+kaksi

      Jos pienet kustannukset,niin Kaksiakselinen vetäjä
      ja kaksi erimittaista puoliperävaunua sekä akseita
      tarpeen mukaan.

      • olen luullut

        että rekan perään kytkettävää kärryä kutsutaan vasikaksi ja kuorma-auton perään jossa akselit on keskellä kutsutaan keskiakseli kärryksi mutta aina oppii uutta.onko varsinainen perävaunu sitten lehmä??


      • on aina ollut vasikka
        olen luullut kirjoitti:

        että rekan perään kytkettävää kärryä kutsutaan vasikaksi ja kuorma-auton perään jossa akselit on keskellä kutsutaan keskiakseli kärryksi mutta aina oppii uutta.onko varsinainen perävaunu sitten lehmä??

        ........


    • järkevältä

      n. 300 hv auto riittää varmasti.
      Muutenkin ajattelemasi ratkaisu kätevä.
      Kustannukset lienevät samaa luokkaa kun puoliperä ratkaisuissa.
      Tavoittelemasi kantavuuden suuruusluokkaan pääsee myös kaksiakseli autolla.
      Silloin kun tarvitaan pelkkää nuppia niin sillä aina kätevin liikkua, jos kytkee vasikan siten että vetokytkin samassa paikassa kun täysperässä tulee yhdistelmästäkin erittäin ketterä peruutettava, tosin silloin voi joutua lyhentämään standardi vasikoiden aisaa, ettei kokonais mitta mene yli.

      Minulla olisi myydä sinulle edullisia vähän ajettuja uudehkoja autoja pari vaihtoehtoa ja voin etsiä sinulle vasikan alustan euroopasta.
      Voit katsoa "mascus" -nettistä.

    • Yksikin

      sellainen, että TLL muistaakseni sallii max11,5tn akselipainon, joten yksi akselinenkin kärry saattaisi toimia. Mutta otahan säännöksistä tarkemmin selvää, ennen kun ostat..

      300hv riittää komiasti, periaatteessa joku 240hv (tms) jakari ao. kärry ajaa ihan saman asian..

      • on sallittu

        ...vetoakselille ja 8 tonnia etuakselille. 10 tonnia saa olla maksimissaan perävaunun akselilla. Lisäksi akselimassojen summa on yleensä enemmän kuin suurin sallittu kokonaismassa.

        Itse kyllä suosittelisin myös tuollaiseen tarpeeseen ennemmin puolikasta. Jos lavapaikoilla tarkoitetaan FIN-lavapaikkaa, niin kuin yleensä tarkoitetaan, mahtuu standardimittaiseen traileriin 26 lavaa eli on passeli tuolle 25 lavan kuormalle. Sitten jos on ahtaita paikkoja tuossa päivän muussa touhussa, voi siihen hankkia lyhyen trailerin. Kaljanajossa lyhyitä trailereita aika usein näkeekin.

        Puolikas lyhyellä trailerilla on ketterämpi ajeltava kuin pitkä nuppi. Yhden kuormatilan kanssa touhuaminen on paljon sujuvampaa, eikä puolikas ole lähellekään niin tarkka kuormauksestaan kuin keskiakselikärry. Keskiakselikärryn aisapainohan ei saa ylittää kahta tonnia, joka hankaloittaa huomattavasti hommaa osakuormilla.


      • hep hep
        on sallittu kirjoitti:

        ...vetoakselille ja 8 tonnia etuakselille. 10 tonnia saa olla maksimissaan perävaunun akselilla. Lisäksi akselimassojen summa on yleensä enemmän kuin suurin sallittu kokonaismassa.

        Itse kyllä suosittelisin myös tuollaiseen tarpeeseen ennemmin puolikasta. Jos lavapaikoilla tarkoitetaan FIN-lavapaikkaa, niin kuin yleensä tarkoitetaan, mahtuu standardimittaiseen traileriin 26 lavaa eli on passeli tuolle 25 lavan kuormalle. Sitten jos on ahtaita paikkoja tuossa päivän muussa touhussa, voi siihen hankkia lyhyen trailerin. Kaljanajossa lyhyitä trailereita aika usein näkeekin.

        Puolikas lyhyellä trailerilla on ketterämpi ajeltava kuin pitkä nuppi. Yhden kuormatilan kanssa touhuaminen on paljon sujuvampaa, eikä puolikas ole lähellekään niin tarkka kuormauksestaan kuin keskiakselikärry. Keskiakselikärryn aisapainohan ei saa ylittää kahta tonnia, joka hankaloittaa huomattavasti hommaa osakuormilla.

        Kyllä etuakselille sallitaan 10t mikäli valmistaja sen sallii. 9t etuakseleita löytyy moneltakin merkiltä, en tiedä moneltako muulta löytyy 10t etuakseli kuin Sisulta.


    • Lycka till!

      Esittämäsi idea on mielestäni taloudellisempi kuin kahden puoliperävaunun vaihtoehto.

      Ruotsissa tulee ainakin Tukholman seudulla keskiakseliyhdistelmiä vastaan. Oma käsitykseni on, että keskiakseliyhdistelmä on varsin ketterä ainakin
      täyspitkään puoliperään verrattuna.

      • kokonaistaloudellisuutta

        Puoliperävetureita on myynnissä pilvin pimein. Samoin standardimittaisia trailereita. Lyhyitä trailereita kyllä vähän huonommin. Siltikin uskoisin kokonaishankintahinnan olevan edullisempi. Auton mahdollisesti rikkoutuessa ja huoltojen/korjausten ajaksi korvaavan kaluston hankkiminen käy nopeasti, eikä esimerkiksi kuormaa tarvitse muljata toiseen autoon.

        Vasikan katkominen, kytkeminen ja kahden kuormatilan ovien aukominen vie enemmän aikaa kuin kuormien kuljettaminen yhdellä kuormatilalla. Trailerin vaihtoonhan ei mene maksimissaan kuin 10 minuuttia, jos yleensäkään on edes tarvetta käyttää kahta eri traileria. Aika harvassa on kuitenkin loppujen lopuksi ne paikat joihin täysmittaisella puolikkaalla ei sovi.

        Tuo päivällä tarvittava maksimissaan 20 lavapohjaakin vaatisi jo taas sen vasikan perään, kun pitkäänkään nuppiin ei mahdu kuin 18 lavapohjaa. Reilu 10 metriseen traileriin taas 20 lavaa mahtuu ja on varmasti yhtä ketterä kulkemaan kuin kojootti-nuppi.

        Jos kuljetustarve alkaakin kasvamaan, voi puoliperäyhdistelmään hankkia vasikan tai linkkivaunun jatkoksi, eikä tarvitse laittaa koko kalustoa uusiksi.


      • citytraileri
        kokonaistaloudellisuutta kirjoitti:

        Puoliperävetureita on myynnissä pilvin pimein. Samoin standardimittaisia trailereita. Lyhyitä trailereita kyllä vähän huonommin. Siltikin uskoisin kokonaishankintahinnan olevan edullisempi. Auton mahdollisesti rikkoutuessa ja huoltojen/korjausten ajaksi korvaavan kaluston hankkiminen käy nopeasti, eikä esimerkiksi kuormaa tarvitse muljata toiseen autoon.

        Vasikan katkominen, kytkeminen ja kahden kuormatilan ovien aukominen vie enemmän aikaa kuin kuormien kuljettaminen yhdellä kuormatilalla. Trailerin vaihtoonhan ei mene maksimissaan kuin 10 minuuttia, jos yleensäkään on edes tarvetta käyttää kahta eri traileria. Aika harvassa on kuitenkin loppujen lopuksi ne paikat joihin täysmittaisella puolikkaalla ei sovi.

        Tuo päivällä tarvittava maksimissaan 20 lavapohjaakin vaatisi jo taas sen vasikan perään, kun pitkäänkään nuppiin ei mahdu kuin 18 lavapohjaa. Reilu 10 metriseen traileriin taas 20 lavaa mahtuu ja on varmasti yhtä ketterä kulkemaan kuin kojootti-nuppi.

        Jos kuljetustarve alkaakin kasvamaan, voi puoliperäyhdistelmään hankkia vasikan tai linkkivaunun jatkoksi, eikä tarvitse laittaa koko kalustoa uusiksi.

        Tosiaankin, kaksiakselisia rekkavetureita saa varsin edullisesti. Minä ehdottaisin sellaista jonka perään kaksiakselinen vähän reilu 10m pitkä citytraileri, jonka taaempi akseli, joissain ratkaisuissa molemmatkin, ovat ohjautuvia. Siinä on jo suhteellisen hyvä kantavuus ja se on vähintään yhtä ketterä kuin 12m pitkä kuorma-auto. Tällaista voi vilkaista esim. ag trailerin sivuilta ja tiedän myös kokkolalaisen Limetecin sellaisia tehneen. Ellei sen koko riitä, niin sille voi hankkia kaveriksi normaalin trailerin, ne eivät ole hinnan kiroissa. Sapluuna myy 11-vuotiaita laidallisia läskikapellillisia lähes-megakärryjä 6200e alv. Kaapit ovat sitten tietysti aina arvokkaampia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taisin tehdä virheen

      Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      74
      3710
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      2906
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      173
      2898
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

      Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      57
      2391
    5. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      361
      2162
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

      Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      160
      1860
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

      Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      78
      1545
    8. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1378
    9. Miksi mediheli

      Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      28
      1360
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

      Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      39
      1342
    Aihe