Kuorma-autoon vasikka

Kompromissi

Moro viisaat,
Pitäisi uusia kalustoa.
Kuljetamme päivittäin n. 20-25 lavapohjan edestä tavaraa, mutta se keikka kestää vain kolme tuntia. Loppupäivän ajot menevät sitten 14-20 lavapohjan keikkailuksi.
Eli puolikas/täysperävehkeet ovat liian isoja meidän hommiin.
Ajatus tällä hetkellä on hankkia kuorma-auto n. 7,5-9,5 m kopalla ja siihen perään keskiakselinen 6-8m peräkärry (vasikka). Autossa tarvitaan kantavuutta n. 9-12 tn joten teli pitänee olla, kärryn kantavuus 6-9 tn. Ajomme on lähinnä jakelutyyppistä.

Riittääkö tähän hommaan Scania 94 tyyppinen, n. 300 hv:n 3-akselinen auto? Kustannukset kun halutaan pitää pieninä. Kalusto hankitaan vain firman omiin ajoihin ja tarpeisiin.

Olisko vinkkejä huomioitavaksi?

11

4711

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eipä näy

      suomessa paljoa vasikka yhdistelmiä jos ei lasketa veli venäläisten kuormureita

    • kaksi+kaksi

      Jos pienet kustannukset,niin Kaksiakselinen vetäjä
      ja kaksi erimittaista puoliperävaunua sekä akseita
      tarpeen mukaan.

      • olen luullut

        että rekan perään kytkettävää kärryä kutsutaan vasikaksi ja kuorma-auton perään jossa akselit on keskellä kutsutaan keskiakseli kärryksi mutta aina oppii uutta.onko varsinainen perävaunu sitten lehmä??


      • on aina ollut vasikka
        olen luullut kirjoitti:

        että rekan perään kytkettävää kärryä kutsutaan vasikaksi ja kuorma-auton perään jossa akselit on keskellä kutsutaan keskiakseli kärryksi mutta aina oppii uutta.onko varsinainen perävaunu sitten lehmä??

        ........


    • järkevältä

      n. 300 hv auto riittää varmasti.
      Muutenkin ajattelemasi ratkaisu kätevä.
      Kustannukset lienevät samaa luokkaa kun puoliperä ratkaisuissa.
      Tavoittelemasi kantavuuden suuruusluokkaan pääsee myös kaksiakseli autolla.
      Silloin kun tarvitaan pelkkää nuppia niin sillä aina kätevin liikkua, jos kytkee vasikan siten että vetokytkin samassa paikassa kun täysperässä tulee yhdistelmästäkin erittäin ketterä peruutettava, tosin silloin voi joutua lyhentämään standardi vasikoiden aisaa, ettei kokonais mitta mene yli.

      Minulla olisi myydä sinulle edullisia vähän ajettuja uudehkoja autoja pari vaihtoehtoa ja voin etsiä sinulle vasikan alustan euroopasta.
      Voit katsoa "mascus" -nettistä.

    • Yksikin

      sellainen, että TLL muistaakseni sallii max11,5tn akselipainon, joten yksi akselinenkin kärry saattaisi toimia. Mutta otahan säännöksistä tarkemmin selvää, ennen kun ostat..

      300hv riittää komiasti, periaatteessa joku 240hv (tms) jakari ao. kärry ajaa ihan saman asian..

      • on sallittu

        ...vetoakselille ja 8 tonnia etuakselille. 10 tonnia saa olla maksimissaan perävaunun akselilla. Lisäksi akselimassojen summa on yleensä enemmän kuin suurin sallittu kokonaismassa.

        Itse kyllä suosittelisin myös tuollaiseen tarpeeseen ennemmin puolikasta. Jos lavapaikoilla tarkoitetaan FIN-lavapaikkaa, niin kuin yleensä tarkoitetaan, mahtuu standardimittaiseen traileriin 26 lavaa eli on passeli tuolle 25 lavan kuormalle. Sitten jos on ahtaita paikkoja tuossa päivän muussa touhussa, voi siihen hankkia lyhyen trailerin. Kaljanajossa lyhyitä trailereita aika usein näkeekin.

        Puolikas lyhyellä trailerilla on ketterämpi ajeltava kuin pitkä nuppi. Yhden kuormatilan kanssa touhuaminen on paljon sujuvampaa, eikä puolikas ole lähellekään niin tarkka kuormauksestaan kuin keskiakselikärry. Keskiakselikärryn aisapainohan ei saa ylittää kahta tonnia, joka hankaloittaa huomattavasti hommaa osakuormilla.


      • hep hep
        on sallittu kirjoitti:

        ...vetoakselille ja 8 tonnia etuakselille. 10 tonnia saa olla maksimissaan perävaunun akselilla. Lisäksi akselimassojen summa on yleensä enemmän kuin suurin sallittu kokonaismassa.

        Itse kyllä suosittelisin myös tuollaiseen tarpeeseen ennemmin puolikasta. Jos lavapaikoilla tarkoitetaan FIN-lavapaikkaa, niin kuin yleensä tarkoitetaan, mahtuu standardimittaiseen traileriin 26 lavaa eli on passeli tuolle 25 lavan kuormalle. Sitten jos on ahtaita paikkoja tuossa päivän muussa touhussa, voi siihen hankkia lyhyen trailerin. Kaljanajossa lyhyitä trailereita aika usein näkeekin.

        Puolikas lyhyellä trailerilla on ketterämpi ajeltava kuin pitkä nuppi. Yhden kuormatilan kanssa touhuaminen on paljon sujuvampaa, eikä puolikas ole lähellekään niin tarkka kuormauksestaan kuin keskiakselikärry. Keskiakselikärryn aisapainohan ei saa ylittää kahta tonnia, joka hankaloittaa huomattavasti hommaa osakuormilla.

        Kyllä etuakselille sallitaan 10t mikäli valmistaja sen sallii. 9t etuakseleita löytyy moneltakin merkiltä, en tiedä moneltako muulta löytyy 10t etuakseli kuin Sisulta.


    • Lycka till!

      Esittämäsi idea on mielestäni taloudellisempi kuin kahden puoliperävaunun vaihtoehto.

      Ruotsissa tulee ainakin Tukholman seudulla keskiakseliyhdistelmiä vastaan. Oma käsitykseni on, että keskiakseliyhdistelmä on varsin ketterä ainakin
      täyspitkään puoliperään verrattuna.

      • kokonaistaloudellisuutta

        Puoliperävetureita on myynnissä pilvin pimein. Samoin standardimittaisia trailereita. Lyhyitä trailereita kyllä vähän huonommin. Siltikin uskoisin kokonaishankintahinnan olevan edullisempi. Auton mahdollisesti rikkoutuessa ja huoltojen/korjausten ajaksi korvaavan kaluston hankkiminen käy nopeasti, eikä esimerkiksi kuormaa tarvitse muljata toiseen autoon.

        Vasikan katkominen, kytkeminen ja kahden kuormatilan ovien aukominen vie enemmän aikaa kuin kuormien kuljettaminen yhdellä kuormatilalla. Trailerin vaihtoonhan ei mene maksimissaan kuin 10 minuuttia, jos yleensäkään on edes tarvetta käyttää kahta eri traileria. Aika harvassa on kuitenkin loppujen lopuksi ne paikat joihin täysmittaisella puolikkaalla ei sovi.

        Tuo päivällä tarvittava maksimissaan 20 lavapohjaakin vaatisi jo taas sen vasikan perään, kun pitkäänkään nuppiin ei mahdu kuin 18 lavapohjaa. Reilu 10 metriseen traileriin taas 20 lavaa mahtuu ja on varmasti yhtä ketterä kulkemaan kuin kojootti-nuppi.

        Jos kuljetustarve alkaakin kasvamaan, voi puoliperäyhdistelmään hankkia vasikan tai linkkivaunun jatkoksi, eikä tarvitse laittaa koko kalustoa uusiksi.


      • citytraileri
        kokonaistaloudellisuutta kirjoitti:

        Puoliperävetureita on myynnissä pilvin pimein. Samoin standardimittaisia trailereita. Lyhyitä trailereita kyllä vähän huonommin. Siltikin uskoisin kokonaishankintahinnan olevan edullisempi. Auton mahdollisesti rikkoutuessa ja huoltojen/korjausten ajaksi korvaavan kaluston hankkiminen käy nopeasti, eikä esimerkiksi kuormaa tarvitse muljata toiseen autoon.

        Vasikan katkominen, kytkeminen ja kahden kuormatilan ovien aukominen vie enemmän aikaa kuin kuormien kuljettaminen yhdellä kuormatilalla. Trailerin vaihtoonhan ei mene maksimissaan kuin 10 minuuttia, jos yleensäkään on edes tarvetta käyttää kahta eri traileria. Aika harvassa on kuitenkin loppujen lopuksi ne paikat joihin täysmittaisella puolikkaalla ei sovi.

        Tuo päivällä tarvittava maksimissaan 20 lavapohjaakin vaatisi jo taas sen vasikan perään, kun pitkäänkään nuppiin ei mahdu kuin 18 lavapohjaa. Reilu 10 metriseen traileriin taas 20 lavaa mahtuu ja on varmasti yhtä ketterä kulkemaan kuin kojootti-nuppi.

        Jos kuljetustarve alkaakin kasvamaan, voi puoliperäyhdistelmään hankkia vasikan tai linkkivaunun jatkoksi, eikä tarvitse laittaa koko kalustoa uusiksi.

        Tosiaankin, kaksiakselisia rekkavetureita saa varsin edullisesti. Minä ehdottaisin sellaista jonka perään kaksiakselinen vähän reilu 10m pitkä citytraileri, jonka taaempi akseli, joissain ratkaisuissa molemmatkin, ovat ohjautuvia. Siinä on jo suhteellisen hyvä kantavuus ja se on vähintään yhtä ketterä kuin 12m pitkä kuorma-auto. Tällaista voi vilkaista esim. ag trailerin sivuilta ja tiedän myös kokkolalaisen Limetecin sellaisia tehneen. Ellei sen koko riitä, niin sille voi hankkia kaveriksi normaalin trailerin, ne eivät ole hinnan kiroissa. Sapluuna myy 11-vuotiaita laidallisia läskikapellillisia lähes-megakärryjä 6200e alv. Kaapit ovat sitten tietysti aina arvokkaampia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1729
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      239
      1493
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1346
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1015
    5. Aika usein mietin sitä

      Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

      Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

      Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      874
    9. On ikävä sua

      Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

      Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      819
    Aihe