Mikä kaikki voi olla keliakiaa?

Tellervo.

Kysynpä täälläkin että voiko keliakia aiheuttaa sellaista että ei oikein pysty sulattamaan rasvaa, lähinnä kyseeseen tulee kalaöljyn (lohi) aiheuttama rintapisto ja joskus vatsavaivat. Lisäksi haluaisin tietää voivatko peräsuolen alueen vaivat kuten jatkuvasti uusiutuvat laskimotukokset sekä pahimpana vaivana peräsuolen eräänlainen "rullautuminen" aukon sisältä ulos vähän kuin makkarankuori olisi väärinpäin olla myös keliakian johdannaisia?

Entä mitä ovat Wikipediassa mainitut hengitystieoireet???

5

2094

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 35v mies

      Keliakia voi olla monioireinen tauti ja monilla ihmisillä on eri oireita.

      Tässä on kuvaus omista oireistani, ennen kuin sain taudin kuriin ruokavalion muutoksella:
      - pahoinvointi ja ilmavaivat
      - painon nousu: painoni ei laskenut, vaan se nousi, mikä oli aika erikoista, kun oli kyse keliakiasta
      - hengitysoireita: mulla oli köhää, nuhaa ja aivastelin usein
      - lihassärkyä oli usein: etenkin alaselässä ja kyljissä
      - huimausta: toisinaan tuntui siltä, että meinaan kaatua maahan, kun huimaus oli pahaa
      - laajoja ihottumaläiskiä oli kainaloissa ja selässä

      Olin pitkään sairaslomalla, ennen kuin selvisi mistä oli kyse, kun lääkärit tutkivat aivan vääriä asioita.

      Kun selvisi mistä oli kyse ja hoito aloitettiin (ruokavalion muutos), niin alkoi parantuminen ja kaikki oireet katosivat. Nyt olen terve ja voin hyvin.

      Jos sulla on keliakia tai epäilet sitä, niin mene lääkäriin ja pyydä testit.

    • Ruiskukkanen

      Että kuvaamasi oireet eivät ole kelakiaa. Keliakiaa ja vilja-allergioita potivilla on häiriöitä ruuan sulatuksessa nimeneomaan suolistossa hiilihydraattien imeytymisen alueella. Hengitysoireet ovat kaiketi saman tapaisia kuin astma, limaneritystä ym.

    • keliakialta

      Vaikuttaa siltä tuon kuvauksen perusteella että sun elimistösi ei pidä kalasta ja sulla on peräpukamat. Ei ne poissulje keliakiaa kuitenkaan mutta ei nuo oireet ihan keliakialta kuulosta.

    • Tellervo.

      Itseasiassa vatsan oireiluna minulla on

      - jatkuva turvotus varsinkin aamuisin
      - satunnaiset kivut
      - ilmavaivat

      ...ja nämä aina pahempana kun olen pitkään syönyt vehnää ja ruista. Kyselin vain noita muita tuossa muuten vaan että josko nekin voivat johtua tästä.

      Käytän ummetusta aiheuttavaa lääkitystä, ja tämän vuoksi en pääse havaitsemaan mahdollista ruoasta johtuvaa ripulia. Tämän ummettavan lääkkeen syömisen aikana on ollut useita kertoja peräsuolen laskimotukos (vähän kuin pukama, mutta aivan tummanpunainen ja sen häviäminen kestää pitkään ja särkee kuin tungettaisiin puukkoa ahteriin!) ja toisinaan tämä tunne kuin suoli kiskoutuisi vähän matkaa peräaukosta ulos asti.

      Johtunevat siis lääkityksestä, mutta ajattelin kysellä jos niillekin altistuu keliakiassa. Ilmeisesti siis ei.

      • Ruiskukkanen

        Uskoisin että kyseessä on ruoka-allergia joka tapauksessa. Vasta-ainetestit olisivat ehkä paikallaan, niin ruoka-aineille kuin keliakia vasta-ainetestitkin. Keliakian testaamiseen on apteekista saatavissa kotitestikin. Se näyttää jo melko hyvin ellei ole IgA puutteinen, sillä testi pohjautuu IgA- vasta-aineisiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      88
      2079
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1692
    3. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1162
    4. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      350
      1136
    5. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1123
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      53
      851
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      839
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      787
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      237
      737
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      367
      719
    Aihe