Palasin juuri

Liina

Kyllä kannatti käydä Maltalla! Sää oli mitä ihanin (aurinkoista, 25 astetta) ja nähtävää riitti vaikka kuinka. Suosittelen ainakin Gozossa ja Sisiliassa käymistä (Etna alkoi juuri sopivasti purkautua, kun ajelimme sinne Taorminasta), Maltan saarella Mdinaa, Blue Grottoa, Vittoriosaa ja Hypogeum-temppeliä (liput varattava netin kautta ainakin pari viikkoa etukäteen). Mielenkiintoisia museoitakin löytyy (mm. Casa Rocca Piccola ja arkeologiamuseo Vallettassa ja inkvisiittoripalatsi Vittoriosassa), kirkoista puhumattakaan. Rannalle emme loppujen lopuksi ehtineet ollenkaan... :-)

11

4756

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liina

      Lisäisin vielä, että huomasin paikallisten olevan aika kyllästyneitä turisteihin. Varsinkin hotelleissa, kaupoissa, nähtävyyksissä ja busseissa sai melko tylyä palvelua (jos ylipäänsä sai palvelua). Kun meni vähän turistialueiden ulkopuolelle, palvelu parani huomattavasti. Vastaan tuli aivan ihaniakin ihmisiä, mm. yksi vanhempi herra pyysi minua ja ystävääni kotiinsa päivälliselle. :-) Mutta kannattaa siis varautua siihen, että turistialueella saa aika tylyä kohtelua.

      • on aina

        hieman yrmeitä. Perusominaisuus. Maassa maan tavalla. Itse kun matkailin siellä se tuntui aluksi hämmentävältä, mutta kun ei sen anna häiritä hyvin menee. Upea matkakohde muuten.


    • Steffo

      Minkälainen hintataso siellä nykyään on? Itse kävin Maltalla viimeksi 1976!

      • Liina

        Aika sama kuin Suomessa. Ruoka ehkä vähän edullisempaa. Samoin paikalliset käsityöt edullisia, tuontitavara jopa kalliimpaa kuin Suomessa. Marokosta tuodut vaatteet kohtuuhintaisia, jopa suht edullisia.


    • Mankans

      Kiitos kivasta luettavasta !

      Olisiko mitään kirjaa taikka klubia joka voisi auttaa asioissa jo ennen itse matkaa ?

      • Liina

        Hei! Itse olen ainakin lukenut Insight Guides:n Malta-kirjaa (englanniksi). Ilmestynyt tänä vuonna, paljon tietoa historiasta, kulttuurista ja nähtävyyksistä. Vähän kömpelö tosin matkalle mukaan otettavaksi, matkalle mukaan suosittelen Rough Guides:n, Berlizin tai Let's Go:n Shortlist -oppaita. Lonely Planetinkin opaskirja hyvä, mutta jo vähän vanhentunut. Suomenkielisenäkin löytyy yksi kirja, mutta se on jo muutaman vuoden vanha.


      • ainy
        Liina kirjoitti:

        Hei! Itse olen ainakin lukenut Insight Guides:n Malta-kirjaa (englanniksi). Ilmestynyt tänä vuonna, paljon tietoa historiasta, kulttuurista ja nähtävyyksistä. Vähän kömpelö tosin matkalle mukaan otettavaksi, matkalle mukaan suosittelen Rough Guides:n, Berlizin tai Let's Go:n Shortlist -oppaita. Lonely Planetinkin opaskirja hyvä, mutta jo vähän vanhentunut. Suomenkielisenäkin löytyy yksi kirja, mutta se on jo muutaman vuoden vanha.

        on erittäin hyvä, vaikka on jo pari vuotta vanha. Timo-Pekka Lehtipuun kirja Malta, oli minulla mukana viime viikolla kun olin Maltalla ja vaikka olin lukenut sen jo ennen matkaa moneen kertaan, siitä oli paljon hyötyä siellä. Historia ei vanhene, tosin hintatiedot ovat vähän muuttuneet mutta siltä osinhan ne näkyy paikan päällä. Linja-autoilla kulkeminen oli tosi helppoa ja verkosto kattava.Kirja ei ihan kyllä taskuun mahdu. Sen voi lainata kirjastosta jos ei halua ostaa.


      • Mankans
        ainy kirjoitti:

        on erittäin hyvä, vaikka on jo pari vuotta vanha. Timo-Pekka Lehtipuun kirja Malta, oli minulla mukana viime viikolla kun olin Maltalla ja vaikka olin lukenut sen jo ennen matkaa moneen kertaan, siitä oli paljon hyötyä siellä. Historia ei vanhene, tosin hintatiedot ovat vähän muuttuneet mutta siltä osinhan ne näkyy paikan päällä. Linja-autoilla kulkeminen oli tosi helppoa ja verkosto kattava.Kirja ei ihan kyllä taskuun mahdu. Sen voi lainata kirjastosta jos ei halua ostaa.

        Kiitos tiedoista !

        Onko Suomessa mitää Malta seuraa taikka joitakin ihmisiä jotka kokoontuun Maltan ympärille ?


      • toukokuussa
        Mankans kirjoitti:

        Kiitos tiedoista !

        Onko Suomessa mitää Malta seuraa taikka joitakin ihmisiä jotka kokoontuun Maltan ympärille ?

        ja ajattelin suositella sitä Lehtipuun kirjaa. Tosi hyvä. Jopa busseistakin oli hyvät selitykset.
        Maltalaiset on tosiaan vähän erilaisia kuin esim. italialaiset. Kyllä siellä ihan kivaa oli ja yleensä oltiin suht ystävällisiä.
        Mielenkiintoinen oli sisilian reissu vaikka kiirettä piisasi. Ruoka oli vähän mautonta mutta kyllä sen viikon hyvin pärjäsi.


      • arellen
        toukokuussa kirjoitti:

        ja ajattelin suositella sitä Lehtipuun kirjaa. Tosi hyvä. Jopa busseistakin oli hyvät selitykset.
        Maltalaiset on tosiaan vähän erilaisia kuin esim. italialaiset. Kyllä siellä ihan kivaa oli ja yleensä oltiin suht ystävällisiä.
        Mielenkiintoinen oli sisilian reissu vaikka kiirettä piisasi. Ruoka oli vähän mautonta mutta kyllä sen viikon hyvin pärjäsi.

        hei,
        Ollaan suunnittelemassa matkaa Maltalle maaliskuun 2009 puolivälissä. Omatoimista, kun silloin ei kai tehdä vielä ryhmämatkoja Suomesta. Minne päin kannattais majoittua? St Julians/Sliema? Millaiset on lämpötilat? Onko kauhen hiljaista ja kuollutta ko. aikana? Kaikki paikat kiinni?
        Ollaan naisystävykset iältmme n. 45-50, ei siis etsitä mitään diskoja, mutta mm. kulttuuri, arkkitehtuuri, paikallinen elämä, musiikki, uiminen ja kävelyretket kiinnostaa. Iltasella esim. musiikkibaarit olis kivoja. Kaikki vinkit tervetulleita.
        ps. Se Lehtipuun kirja "Malta" on lainattu kirjastosta, siitä on uusin painos v:lta 2006.


      • 5 kertaa maltaillut
        arellen kirjoitti:

        hei,
        Ollaan suunnittelemassa matkaa Maltalle maaliskuun 2009 puolivälissä. Omatoimista, kun silloin ei kai tehdä vielä ryhmämatkoja Suomesta. Minne päin kannattais majoittua? St Julians/Sliema? Millaiset on lämpötilat? Onko kauhen hiljaista ja kuollutta ko. aikana? Kaikki paikat kiinni?
        Ollaan naisystävykset iältmme n. 45-50, ei siis etsitä mitään diskoja, mutta mm. kulttuuri, arkkitehtuuri, paikallinen elämä, musiikki, uiminen ja kävelyretket kiinnostaa. Iltasella esim. musiikkibaarit olis kivoja. Kaikki vinkit tervetulleita.
        ps. Se Lehtipuun kirja "Malta" on lainattu kirjastosta, siitä on uusin painos v:lta 2006.

        Maaliskuussa Maltalla saattaa merivesi tuntua kylmältä ja silloin ei turisteja näy rannoilla. Kulttuuria riittää eri paikoissa kuten MDina,Valletta,GOZOn saari. Cominon saarelle ai kannata lähteä jos ei halua muuta kuin uida meressä.

        Suosittelen erityisesti Mdinan vanhan kaupungin pieniltä kujilta löytyviä taivaallisia viinibaareja(winebars) missä tarjoillaan joskus ruokaakin. Paikalliset menevät iltaisin seurustelemaan. Musiikki on valittu hyvin ja tunnelma on rauhallinen. Viinin kanssa käy vaikka juustotarjotin. Minun matkojeni helmi, ei halpaa mutta elämys.

        Paikalliset vaikuttavat tylyiltä mutta pitävät turisteita,(turismismi on yksi maltan elinkeino) paikalliseen kulttuuriin kuuluu vain ettei tervehditä bussissa tai kaupan kassalla.

        Käyttäkää maltan busseja, ei välttämättä aikataulussa (aikatauluja ei monesti löydy) mutta kulkevat useita kertoja tunnissa ja max. hinta n.1.20€/lippu. Erittäin hyvä keino kokea Maltan pienet kadut ja liikennekulttuuri.

        Gozon saarella vähemmän ihmisiä ja siellä voi paremmin nähdä paikallisen kulttuurin vähäisemmän turismin takia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      57
      3799
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      167
      2367
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      2095
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      141
      1999
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      414
      1418
    6. 79
      1231
    7. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      137
      1170
    8. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1145
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1060
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      75
      1027
    Aihe