Vapaa-ajan asuntomme sijaitsee asemakaava-alueella, kiinteistörekisteriotteessa se on lajiltaan:tila.
Olemme ajatelleet jakaa ko kiinteistön kahdeksi rakennuspaikaksi. aiemmasta keskustelusta päättelen, että sivustolta löytyy asiantuntemusta kertomaan, miten pitäisi menetellä. Tärkeää olisi saada vahvistetuksi toiselle (uudelle) rakennuspaikalle rakennusoikeutta, joka olisi noin puolet ko kiinteistön rakennusoikeudesta ( ja on nyt käyttämättä). Pitääkö hakea aluksi tonttijaon muutosta ?. Kaavan tonttijako nyt vastaa kiinteistön rajoja. Voidaanko rakennusoikeus kuitenkin kieltää, jos tontin vähimmäiskoko ym edellytykset täyttyvät?
Tilaan on liitetty maanmittaustoimituksessa osa yhteiskäytössä ollutta ranta-aluetta, ja ko alueelle on rasite rannan käytöstä. Toimituksessa ei ole määritelty rasitteen laatua tarkemmin eikä ole tiedossa ketkä ovat entisenyhteisalueen käyttöön olleet oikeutettuja. Onko näitä rasiteoikeutettuja kuultava, kun kaavoittaja ratkaisee oikeutta uuteen rakennuspaikkaan( lohkottuun määräalaan)?. Jos tarvitsee, voidaanko sitä edes tehdä niin, että ratakaisu on laillinen, jos rasitteeseen oikeutettuja ei ole toimituksessa nimettymuuten kuin: entisen yhteisalueeseen oikeutetut. Näistä ei ole kirjallsita tietoa ainakaan toistaiseksi. Voiko maanmittaustoimisto laskuttaa työstä, jos pyydän heitä selvittämään rasiteoikeuden omaavat?.
onko tila mitattava tontiksi?
32
4371
Vastaukset
- tynkää
antaa hän.
Jos jako ei jonkun säännön mukaan onnistu niin hallinnanjakosopimuksella homma hoituu jos kaava vain sallii vain kaksi asuntoa.
Kaava kertoo voiko ja saako jaetulle tontille rakentaa, rakennusoikeus seuraa pääsääntöisesti pinta-alaa.
Rasite on rasite eikä se poistu. Eikä siis ole väliä kuka siitä hyötyy. Siis se yhteisranta on oikeastaan eritilojen yhteinen uimaranta eikä siellä kävijöitä voi mitenkään erotella. Siellä saa käydä rasitetilojen kesävieraat ja oikeastaan ketä vaan. Voin olla väärässäkin jos rantaoikeutettuja tiloja on vain vähän.- kuulemisongelma
Uimarantarasite on kyllä ihan ymmärrettävä, eikä käyttäjiäkään ole ollut kuin muutama. Ongelma on siinä, että pitäisi löytää virallisista dokumenteista tieto niistä kiinteistöistä, jotka ovat rasitteen käyttöön oikeutettuja. Tilalla pitäisi tehdä maanmittaustoimituksia, ja nyt kuulemismenettelystä selvityksineen tulee paljon kustannuksia-. Näin epämääräsiin tiedoin asetettu rastite on kyllä kohtuuton rasitetilalle. Esim yksityistietoimituksessa riittäisi yhdenkin rasiteoikeutetun kiinteistön kuuleminen. Nyt kun näistä ei ole selkoa paperilla, joudutaan kaikki toimenpiteet tekemään työläimmällä ja kalleimmalla tavalla. Kustannukset oletusarvoisesti maksaa maanmittaustoimenpiteen tilaaja.
Rasitemerkintä on puuttunut 20 vuotta kiinteistörekisteritiedoista. Ostaessamme tilan virallisissa papereissa ei ollut mainintaa rasitteesta, merkinnän vanhasta toimituksesta maanmittaustoimisto on tehnyt reisteriin vasta äskettäin. - ei noita rasittavia
kuulemisongelma kirjoitti:
Uimarantarasite on kyllä ihan ymmärrettävä, eikä käyttäjiäkään ole ollut kuin muutama. Ongelma on siinä, että pitäisi löytää virallisista dokumenteista tieto niistä kiinteistöistä, jotka ovat rasitteen käyttöön oikeutettuja. Tilalla pitäisi tehdä maanmittaustoimituksia, ja nyt kuulemismenettelystä selvityksineen tulee paljon kustannuksia-. Näin epämääräsiin tiedoin asetettu rastite on kyllä kohtuuton rasitetilalle. Esim yksityistietoimituksessa riittäisi yhdenkin rasiteoikeutetun kiinteistön kuuleminen. Nyt kun näistä ei ole selkoa paperilla, joudutaan kaikki toimenpiteet tekemään työläimmällä ja kalleimmalla tavalla. Kustannukset oletusarvoisesti maksaa maanmittaustoimenpiteen tilaaja.
Rasitemerkintä on puuttunut 20 vuotta kiinteistörekisteritiedoista. Ostaessamme tilan virallisissa papereissa ei ollut mainintaa rasitteesta, merkinnän vanhasta toimituksesta maanmittaustoimisto on tehnyt reisteriin vasta äskettäin.tiloja tarvitse kuulla paitsi jos haluat rasitteen poistaa. Eikös se toimitusinsinööri viran puolesta hoida nuo ilmoittelut ko henkilöille ja kutsu heidät kokoukseen.
Jos oletetaan että kantatilasta on aikoinaan lohkottu rintamamispalstoja vaikka 30 kpl ja kaikille on annettu osuus yhteisiin on aika mittava homma selvittää omistajat. Eikä niistä tiloista taida olla edes atk-rekisteriä eli niistä jotka rasittaa, kaikkien paperit pitää käydä yksitellen läpi. - csi049
ei noita rasittavia kirjoitti:
tiloja tarvitse kuulla paitsi jos haluat rasitteen poistaa. Eikös se toimitusinsinööri viran puolesta hoida nuo ilmoittelut ko henkilöille ja kutsu heidät kokoukseen.
Jos oletetaan että kantatilasta on aikoinaan lohkottu rintamamispalstoja vaikka 30 kpl ja kaikille on annettu osuus yhteisiin on aika mittava homma selvittää omistajat. Eikä niistä tiloista taida olla edes atk-rekisteriä eli niistä jotka rasittaa, kaikkien paperit pitää käydä yksitellen läpi.Jos rasite pysyy samanlaisena, niin lohkomistoimitus ei ahtaasti tulkittuna koske rasiteoikeutettujen kiinteistöjen oikeutta. Näin tulkittuna ko. kiinteistöjen omistajia ei tarvitse kutsua. Tosin toimitusinsinööri saattaa haluta kutsua, ettei toimitus mene myöhemmin nurin ylemmissä oikeusasteissa.
Oikeutettujen selvittämisessä 30 tilaa on aika pieni juttu - useilla yhteisillä vesialueilla on tuhansittain osakaskiinteistöjä.
Periaatteessa kiinteistörekisteri sisältää kaikki rasiteoikeudet molempien osapuolien kohdalla. Rasitemerkinnän pitäisi siis löytyä sekä rasitetun että oikeutetun kiinteistön kohdalta. Käytännössä näin ei menneitten "syntien" vuoksi ole, ja tämä teettää sitten nykyään lisätyötä toimitusten yhteydessä.
Onneksi asiakirjakopiot ovat sentään helposti saatavilla, joten tajuton homma tuo ei ole. Ja sitä paitsi business as usual maanmittareille. - ile hesa
Asemakaava-alueella jolla tila sijaitsee, ei voi rakentaa koska tila on mittaamatta, tämä tarkoittaa sitä että asemakaava-aluella vai tontille saa rakentaa eli jos kiinteistö on maarekisterissä eli tilana eikä tonttina niin se on rakennuskiellossa kunnes tontti tai tontit on mitattu, hallinnanjakosopimuksella ei ole merkitystä tässä asiassa.
t. ile LKV - ile hki
csi049 kirjoitti:
Jos rasite pysyy samanlaisena, niin lohkomistoimitus ei ahtaasti tulkittuna koske rasiteoikeutettujen kiinteistöjen oikeutta. Näin tulkittuna ko. kiinteistöjen omistajia ei tarvitse kutsua. Tosin toimitusinsinööri saattaa haluta kutsua, ettei toimitus mene myöhemmin nurin ylemmissä oikeusasteissa.
Oikeutettujen selvittämisessä 30 tilaa on aika pieni juttu - useilla yhteisillä vesialueilla on tuhansittain osakaskiinteistöjä.
Periaatteessa kiinteistörekisteri sisältää kaikki rasiteoikeudet molempien osapuolien kohdalla. Rasitemerkinnän pitäisi siis löytyä sekä rasitetun että oikeutetun kiinteistön kohdalta. Käytännössä näin ei menneitten "syntien" vuoksi ole, ja tämä teettää sitten nykyään lisätyötä toimitusten yhteydessä.
Onneksi asiakirjakopiot ovat sentään helposti saatavilla, joten tajuton homma tuo ei ole. Ja sitä paitsi business as usual maanmittareille.Kiinteistörekisteriote ei välttämättä anna kaikkea tietoa kiinteistöstä koska jos esim. tilasta myydään määräala ja märäalaan jää jokin oikeus kantatilasta niin vasta lohkomistoimtuksessa se oikeus viedään rekisteriin. Tämä tieto löytyy vain kauppakirjasta tai liitteenä olevasta rasitesopimuksesta.
Tämmöinen on esim. asemakaava-alueella myydään tilasta (siis ei tontista vaan nyt puhutaan maarekisterissä olevasta tilasta jota ei ole mitattu ja viety tonttirekisteriin) määräala ja määräalalle annetaan esim. tieoikeus kantatilan kautta sekä osuus kantatilan yhteisiin alueisiin.
Kantatilan kiinteistörekisteriotteesta ei löydy näitä tietokja koska kantatilaa ei ole mitattu ja viety tonttirekisteriin.
t. ile LKV - csi049
ile hesa kirjoitti:
Asemakaava-alueella jolla tila sijaitsee, ei voi rakentaa koska tila on mittaamatta, tämä tarkoittaa sitä että asemakaava-aluella vai tontille saa rakentaa eli jos kiinteistö on maarekisterissä eli tilana eikä tonttina niin se on rakennuskiellossa kunnes tontti tai tontit on mitattu, hallinnanjakosopimuksella ei ole merkitystä tässä asiassa.
t. ile LKVMaarekisteriä ei ole enää olemassa, eikä tontteja enää mitata.
Asemakaava-alueella rakennusluvan voi saada ainoastaan tonttijaon mukaiselle tontille. Tältä osin asia meni oikein. - csi049
ile hki kirjoitti:
Kiinteistörekisteriote ei välttämättä anna kaikkea tietoa kiinteistöstä koska jos esim. tilasta myydään määräala ja märäalaan jää jokin oikeus kantatilasta niin vasta lohkomistoimtuksessa se oikeus viedään rekisteriin. Tämä tieto löytyy vain kauppakirjasta tai liitteenä olevasta rasitesopimuksesta.
Tämmöinen on esim. asemakaava-alueella myydään tilasta (siis ei tontista vaan nyt puhutaan maarekisterissä olevasta tilasta jota ei ole mitattu ja viety tonttirekisteriin) määräala ja määräalalle annetaan esim. tieoikeus kantatilan kautta sekä osuus kantatilan yhteisiin alueisiin.
Kantatilan kiinteistörekisteriotteesta ei löydy näitä tietokja koska kantatilaa ei ole mitattu ja viety tonttirekisteriin.
t. ile LKVTaas osin oikein. Oikeudet ja osuudet merkitään kiinteistötietojärjestelmään vasta toimitusten yhteydessä, koska vasta toimituksessa ne syntyvät, muuttuvat tai poistuvat.
Asia ei riipu tipan hiukkaa siitä, ollaanko asemakaava-alueella vai ei, koska menettely ja rekisterikin on täysin sama.
Järjestelmässä näkyy merkintä, jos kiinteistöllä on toimitus vireillä, jolloin toimitusinsinööri (tai viimeistään rekisterinhoitaja) osannee vaatia sopimuksia nähtäville. Näin siis tilanteessa, jossa samaan kiinteistöön kohdistuu kaksi tai useampi toimitus yhtä aikaa. - Anonyymi
csi049 kirjoitti:
Jos rasite pysyy samanlaisena, niin lohkomistoimitus ei ahtaasti tulkittuna koske rasiteoikeutettujen kiinteistöjen oikeutta. Näin tulkittuna ko. kiinteistöjen omistajia ei tarvitse kutsua. Tosin toimitusinsinööri saattaa haluta kutsua, ettei toimitus mene myöhemmin nurin ylemmissä oikeusasteissa.
Oikeutettujen selvittämisessä 30 tilaa on aika pieni juttu - useilla yhteisillä vesialueilla on tuhansittain osakaskiinteistöjä.
Periaatteessa kiinteistörekisteri sisältää kaikki rasiteoikeudet molempien osapuolien kohdalla. Rasitemerkinnän pitäisi siis löytyä sekä rasitetun että oikeutetun kiinteistön kohdalta. Käytännössä näin ei menneitten "syntien" vuoksi ole, ja tämä teettää sitten nykyään lisätyötä toimitusten yhteydessä.
Onneksi asiakirjakopiot ovat sentään helposti saatavilla, joten tajuton homma tuo ei ole. Ja sitä paitsi business as usual maanmittareille.Jos rasitetta ei käsitellä toimituksessa mitenkään niin rasiteoikeutettuja ei tarvitse kutsua lohkomistoimitukseen. Toimituksessa pöytäkirjassa vaan todetaan olemassa olevat rasitteet jotka jää edelleen voimaan jne. Jos taas rasitetta käsitellään: aluetta muutetaan, lisää oikeutettuja/rasitettuja jne jne. niin tällöin kaikki tulee kutsua paikan päälle toimitukseen.
Jos ei varmaa selvyyttä ole kaikista oikeutetuista sekä rasitetuista kiinteistöistä niin tällöin toimitusinsinööri laittaa paikalliseen lehteen yms. lehtikuulutuksen tulevasta tontin lohkomisesta jossa samalla käsitellään sitä ja sitä rasitetta.
Tällöin on lainkirjan mukaan tiedotettu kaikkia asianosaisia.
- csi049
Asemakaava-alueella uusia kiinteistöjä voi muodostaa vain asemakaavaan pohjautuvan tonttijaon mukaan. Jos kiinteistöjaotus on nykyisen tonttijaon mukainen, niin täytyy hakea tonttijaon muutosta, mikäli uuden kiinteistön haluaa muodostaa.
Useimmiten tontin rakennusoikeuden määrä on suoraan verrannollinen tontin pinta-alaan. Tonttijaon yhteydessä rakennusoikeus kohdistuu kullekin tontille.
Nykyään laki ei enää tunne termiä tontinmittaus vaan se on lohkominen kuten tilaakin muodostettaessa. Toimenpide on käytännössä sama.
Tontin lohkomisessa rasiteoikeudet selvitetään perinpohjaisesti. Lohkomisen este rasite ei kuitenkaan ole, sehän säilyy sillä paikalla, missä se on ennenkin ollut. Toimituskustannukset tulevat luonnollisesti hakijan maksettaviksi - tosin tontin lohkominen on kunnasta riippuen vakiokorvaustoimitus, asia kannattaa tarkastaa.
Rakennusoikeuden määrään rasite ei käsitykseni mukaan vaikuta. Sen sijaan rakennusalaan (eli rakennusten sallittuun sijaintiin) se luonnollisesti vaikuttaa, koska rasitteen päälle ei voine rakentaa.
Rasitteen purkua voi myös hakea, jolloin asia saadaan pois päiväjärjestyksestä. Se tietysti maksaa sekä toimituskustannuksina että mahdollisina korvauksina rasitteeseen oikeutetuille kiinteistöille. Aina korvauksia ei määrätä, jos todetaan rasiteoikeuden käytön olleen olematonta tai palvelu hoituu nykyään julkisten palvelujen kautta.
Käsitykseni mukaan rasiteoikeutettuja kiinteistöjä ovat vain ne, jotka olivat rasitteen perustamishetkellä yhteisalueen osakkaita. Oikeutettujen määrä ei siis ole pääsääntöisesti voinut kasvaa ilman rasitetun kiinteistön omistajan suostumusta. Jos oikeutettu kiinteistö on myöhemmin jaettu, on oikeus kohdennettu vain yhdelle uusista kiinteistöistä.- kalastusoikeuden
sai annettua myös uusille eli jaetuille kiinteistöille muutamia vuosia sitten. Samalla venevalkamarasite jakaantui uusille tiloille eli määrä kasvoi siitä mitä oli ollut joskus 50 vuotta sitten.
- csi049
kalastusoikeuden kirjoitti:
sai annettua myös uusille eli jaetuille kiinteistöille muutamia vuosia sitten. Samalla venevalkamarasite jakaantui uusille tiloille eli määrä kasvoi siitä mitä oli ollut joskus 50 vuotta sitten.
Tässä taitaa olla kaksi käsitettä sekaisin.
Osuus yhteiseen alueeseen, vaikkapa vesialueeseen tai venevalkamaan, pääsääntöisesti jakautuu kiinteistöä lohkottaessa. Tällöin osakaskiinteistöjen määrä kasvaa joka kerta. Yhteinen alue ei siis kuulu mihinkään kiinteistöön, vaan se on rajoiltaan määrätty alue, jonka omistavat osakaskiinteistöjen kulloisetkin omistajat osuuslukujensa suhteessa. Yhteistä aluetta hallinnoi osakkaiden muodostama osakaskunta.
Yhteisalueosuuteen kuuluu osakkaan oikeus käyttää aluetta sen määrättyyn tarkoitukseen osakaskunnan päättämällä tavalla. Sen vuoksi vesialueen osakaskiinteistön omistaja voi yleensä kalastaa joko ilmaiseksi tai ainakin halvemmalla osaksi omistamissaan vesissä.
Rasite taas on toisen kiinteistön alueella sijaitseva toisen kiinteistön oikeus, joka on perustettu kiinteistötoimituksessa. Se ei yleensä jakaudu, koska muutoin rasitetulle kiinteistölle aiheutettu rasitus kasvaisi joka kerta kun oikeutettua kiinteistöä jaettaisiin. - kalastuskunnalla
csi049 kirjoitti:
Tässä taitaa olla kaksi käsitettä sekaisin.
Osuus yhteiseen alueeseen, vaikkapa vesialueeseen tai venevalkamaan, pääsääntöisesti jakautuu kiinteistöä lohkottaessa. Tällöin osakaskiinteistöjen määrä kasvaa joka kerta. Yhteinen alue ei siis kuulu mihinkään kiinteistöön, vaan se on rajoiltaan määrätty alue, jonka omistavat osakaskiinteistöjen kulloisetkin omistajat osuuslukujensa suhteessa. Yhteistä aluetta hallinnoi osakkaiden muodostama osakaskunta.
Yhteisalueosuuteen kuuluu osakkaan oikeus käyttää aluetta sen määrättyyn tarkoitukseen osakaskunnan päättämällä tavalla. Sen vuoksi vesialueen osakaskiinteistön omistaja voi yleensä kalastaa joko ilmaiseksi tai ainakin halvemmalla osaksi omistamissaan vesissä.
Rasite taas on toisen kiinteistön alueella sijaitseva toisen kiinteistön oikeus, joka on perustettu kiinteistötoimituksessa. Se ei yleensä jakaudu, koska muutoin rasitetulle kiinteistölle aiheutettu rasitus kasvaisi joka kerta kun oikeutettua kiinteistöä jaettaisiin.on venevalkama- autopaikka- ja tieoikeuksia toisten mailla. Niissähän käyttäjien määrä kasvaa kun kiinteistöjä jaetaan.
- koivu&paju1
kiitos asiaan paneutumisesta.
Kyllä maanmittausasiat ovat menneet niin monimutkaisiksi, että maallikko on niiden kanssa ihan ns huuli pyöreänä. Tällaiseen pykälä& perimätieto -ryteikköön ei oikein sovi se, että viranomainen laskuttaa ikään kuin maanmittauskonsultti.
Tästä oli erityisesti apua:
"Rasite taas on toisen kiinteistön alueella sijaitseva toisen kiinteistön oikeus, joka on perustettu kiinteistötoimituksessa. Se ei yleensä jakaudu, koska muutoin rasitetulle kiinteistölle aiheutettu rasitus kasvaisi joka kerta kun oikeutettua kiinteistöä jaettaisiin."
Koetan nyt edetä pienimmän haitan periaatteella.
Tonttijaon muutoksen haku olisi varsinkin tehtävä poikkeamislupamenettelyllä. Kun nyt olen keskustellut puolenkymmenen kunta/maanmittaustosto virkamiehen kanssa asiastani (jotka järjestään ovat kumonneet edelleisen puhujan kannan), sain selville, että alueella on meneillään kaavan tarkistus, maankäyttöselvitysvaiheessa. Tarkoitus ei ole kuulemma tehdä kuitenkaan varsinaisia kaavamuutoksia, lähinnä saattaa kaava sähköiseen muotoon.
Miten tällainen tonttijakomuutos olisi järkevää synkronoida asemakaavaan, jota nyt kuitenkin tarkastetaan ja maasto- ym selvitystä tehdään. Tontillamme on jo rakennuspaikka talousrakennukselle, siinä kohdin, johon tonttijaon jälkeen olisi tulossa asuinrakennus.
Tonttimme on parin sadan metrin päässä kasvavasta liikekeskusalueesta. ja rivitaloalueesta.
Luonnolisin käyttö tontilla olisi asuintaloille, vilkkaan liikenteen, taajaman imagon vuoksi se ei ole kesämökkeilyaluetta. 50-luvulla talousrakennus on ollut navettana, mutta tuskin
karjanpitoa nyt sallittaisiin 30 metriä rannasta ja 200 m ravintolasta. Naapuritonteilla on asuinrakennuksia ja talousrakennuksia vastaavalla tontinkohdalla jasamalla etäisyydellä rantaviivasta.
Rakennusoikeus riittäisi. Sain sen käsityksen,että kunta ei olisi halukas antamaan rakennuspaikkaa rakennusoikeutta, kun rakennusoikeus laskettaisiin niin, että rasitteen alainen tonttimme osa on mukanan rakennusoikeudessa. Maksamme ko alueesta kuitenkin kiinteistöveron. Onko niin,että tontiomistajalla on vain velvoitteita rasitealueeseen, mutta ei voisi hyödyntää edes sen rakennusoikeutta.
Voidaanko kuntalaiselle asettaa tällainen palvelun (rannan virkistyskäyttö) ylläpito- ja kiinteistäveron maksuvelvoite ja samalla kieltää omistamansa maaalueen käyttö sekä abstraktisti (rakennusoikeutena) että konkreettisesti?
Voisiko tonttijaon jälkeen toinen tonteista käyttää tätä rasitealuetta vastaavasti kuin nyt tuntemattomat rasiteoikeuden haltijat, ts uimiseen ja venevalkamanaan? Kunta on suullisesti ensin myöntanyt että kaava ei estä rakennuspaikkaa ja myöhemmin kieltänyt saman asian, antamatta kirjallista ratkaisua .
Kangertaakohan tässä se, että siitä huolimatta että olemme ostaneet alueen ja maksamme kiinteistöveroa alueesta, meidän ei haluttaisi että jalallamme astuisimme sille ?
Aiemmin rasitealue on ollut ns haamutila, joka
on sitten maankäyttölain mukaisesti jaettu naapurustiloille. - on koko
koivu&paju1 kirjoitti:
kiitos asiaan paneutumisesta.
Kyllä maanmittausasiat ovat menneet niin monimutkaisiksi, että maallikko on niiden kanssa ihan ns huuli pyöreänä. Tällaiseen pykälä& perimätieto -ryteikköön ei oikein sovi se, että viranomainen laskuttaa ikään kuin maanmittauskonsultti.
Tästä oli erityisesti apua:
"Rasite taas on toisen kiinteistön alueella sijaitseva toisen kiinteistön oikeus, joka on perustettu kiinteistötoimituksessa. Se ei yleensä jakaudu, koska muutoin rasitetulle kiinteistölle aiheutettu rasitus kasvaisi joka kerta kun oikeutettua kiinteistöä jaettaisiin."
Koetan nyt edetä pienimmän haitan periaatteella.
Tonttijaon muutoksen haku olisi varsinkin tehtävä poikkeamislupamenettelyllä. Kun nyt olen keskustellut puolenkymmenen kunta/maanmittaustosto virkamiehen kanssa asiastani (jotka järjestään ovat kumonneet edelleisen puhujan kannan), sain selville, että alueella on meneillään kaavan tarkistus, maankäyttöselvitysvaiheessa. Tarkoitus ei ole kuulemma tehdä kuitenkaan varsinaisia kaavamuutoksia, lähinnä saattaa kaava sähköiseen muotoon.
Miten tällainen tonttijakomuutos olisi järkevää synkronoida asemakaavaan, jota nyt kuitenkin tarkastetaan ja maasto- ym selvitystä tehdään. Tontillamme on jo rakennuspaikka talousrakennukselle, siinä kohdin, johon tonttijaon jälkeen olisi tulossa asuinrakennus.
Tonttimme on parin sadan metrin päässä kasvavasta liikekeskusalueesta. ja rivitaloalueesta.
Luonnolisin käyttö tontilla olisi asuintaloille, vilkkaan liikenteen, taajaman imagon vuoksi se ei ole kesämökkeilyaluetta. 50-luvulla talousrakennus on ollut navettana, mutta tuskin
karjanpitoa nyt sallittaisiin 30 metriä rannasta ja 200 m ravintolasta. Naapuritonteilla on asuinrakennuksia ja talousrakennuksia vastaavalla tontinkohdalla jasamalla etäisyydellä rantaviivasta.
Rakennusoikeus riittäisi. Sain sen käsityksen,että kunta ei olisi halukas antamaan rakennuspaikkaa rakennusoikeutta, kun rakennusoikeus laskettaisiin niin, että rasitteen alainen tonttimme osa on mukanan rakennusoikeudessa. Maksamme ko alueesta kuitenkin kiinteistöveron. Onko niin,että tontiomistajalla on vain velvoitteita rasitealueeseen, mutta ei voisi hyödyntää edes sen rakennusoikeutta.
Voidaanko kuntalaiselle asettaa tällainen palvelun (rannan virkistyskäyttö) ylläpito- ja kiinteistäveron maksuvelvoite ja samalla kieltää omistamansa maaalueen käyttö sekä abstraktisti (rakennusoikeutena) että konkreettisesti?
Voisiko tonttijaon jälkeen toinen tonteista käyttää tätä rasitealuetta vastaavasti kuin nyt tuntemattomat rasiteoikeuden haltijat, ts uimiseen ja venevalkamanaan? Kunta on suullisesti ensin myöntanyt että kaava ei estä rakennuspaikkaa ja myöhemmin kieltänyt saman asian, antamatta kirjallista ratkaisua .
Kangertaakohan tässä se, että siitä huolimatta että olemme ostaneet alueen ja maksamme kiinteistöveroa alueesta, meidän ei haluttaisi että jalallamme astuisimme sille ?
Aiemmin rasitealue on ollut ns haamutila, joka
on sitten maankäyttölain mukaisesti jaettu naapurustiloille.rakennusoikeus käytettävissä mutta kyse lienee siitä että saako sen käyttää niin että muodosteaan uusi tontti jakamalla. Ja kyse on myös siitä että haluatte jakaa niin että se rasite jäisi uudelle tontille.
Asia etenisi niin jos teillä olisi palkattu pääsuunnittelija joka tekisi asemapiirrosehdotuksen ja neuvottelisi kunnassa miten se teknisesti hoidetaan. Tavallinen tallaaja on aina vähän alakynnessä virkamiehiin ja heidän sanastoonsa nähden.
Myös hallinanjakosopimuskella asian voisi hoitaa. - kunta tehnyt
koivu&paju1 kirjoitti:
kiitos asiaan paneutumisesta.
Kyllä maanmittausasiat ovat menneet niin monimutkaisiksi, että maallikko on niiden kanssa ihan ns huuli pyöreänä. Tällaiseen pykälä& perimätieto -ryteikköön ei oikein sovi se, että viranomainen laskuttaa ikään kuin maanmittauskonsultti.
Tästä oli erityisesti apua:
"Rasite taas on toisen kiinteistön alueella sijaitseva toisen kiinteistön oikeus, joka on perustettu kiinteistötoimituksessa. Se ei yleensä jakaudu, koska muutoin rasitetulle kiinteistölle aiheutettu rasitus kasvaisi joka kerta kun oikeutettua kiinteistöä jaettaisiin."
Koetan nyt edetä pienimmän haitan periaatteella.
Tonttijaon muutoksen haku olisi varsinkin tehtävä poikkeamislupamenettelyllä. Kun nyt olen keskustellut puolenkymmenen kunta/maanmittaustosto virkamiehen kanssa asiastani (jotka järjestään ovat kumonneet edelleisen puhujan kannan), sain selville, että alueella on meneillään kaavan tarkistus, maankäyttöselvitysvaiheessa. Tarkoitus ei ole kuulemma tehdä kuitenkaan varsinaisia kaavamuutoksia, lähinnä saattaa kaava sähköiseen muotoon.
Miten tällainen tonttijakomuutos olisi järkevää synkronoida asemakaavaan, jota nyt kuitenkin tarkastetaan ja maasto- ym selvitystä tehdään. Tontillamme on jo rakennuspaikka talousrakennukselle, siinä kohdin, johon tonttijaon jälkeen olisi tulossa asuinrakennus.
Tonttimme on parin sadan metrin päässä kasvavasta liikekeskusalueesta. ja rivitaloalueesta.
Luonnolisin käyttö tontilla olisi asuintaloille, vilkkaan liikenteen, taajaman imagon vuoksi se ei ole kesämökkeilyaluetta. 50-luvulla talousrakennus on ollut navettana, mutta tuskin
karjanpitoa nyt sallittaisiin 30 metriä rannasta ja 200 m ravintolasta. Naapuritonteilla on asuinrakennuksia ja talousrakennuksia vastaavalla tontinkohdalla jasamalla etäisyydellä rantaviivasta.
Rakennusoikeus riittäisi. Sain sen käsityksen,että kunta ei olisi halukas antamaan rakennuspaikkaa rakennusoikeutta, kun rakennusoikeus laskettaisiin niin, että rasitteen alainen tonttimme osa on mukanan rakennusoikeudessa. Maksamme ko alueesta kuitenkin kiinteistöveron. Onko niin,että tontiomistajalla on vain velvoitteita rasitealueeseen, mutta ei voisi hyödyntää edes sen rakennusoikeutta.
Voidaanko kuntalaiselle asettaa tällainen palvelun (rannan virkistyskäyttö) ylläpito- ja kiinteistäveron maksuvelvoite ja samalla kieltää omistamansa maaalueen käyttö sekä abstraktisti (rakennusoikeutena) että konkreettisesti?
Voisiko tonttijaon jälkeen toinen tonteista käyttää tätä rasitealuetta vastaavasti kuin nyt tuntemattomat rasiteoikeuden haltijat, ts uimiseen ja venevalkamanaan? Kunta on suullisesti ensin myöntanyt että kaava ei estä rakennuspaikkaa ja myöhemmin kieltänyt saman asian, antamatta kirjallista ratkaisua .
Kangertaakohan tässä se, että siitä huolimatta että olemme ostaneet alueen ja maksamme kiinteistöveroa alueesta, meidän ei haluttaisi että jalallamme astuisimme sille ?
Aiemmin rasitealue on ollut ns haamutila, joka
on sitten maankäyttölain mukaisesti jaettu naapurustiloille.ilkeän tempun, jättänyt yleisen uimarannan rasitteeksi tulevalle tontille. Olisi ollut järkevää erottaa se kaavassa virkistysalueeksi.
Vaatikaa että kaava tarkistetaan ja muutetaan. - csi049
kalastuskunnalla kirjoitti:
on venevalkama- autopaikka- ja tieoikeuksia toisten mailla. Niissähän käyttäjien määrä kasvaa kun kiinteistöjä jaetaan.
Nykylainsäädännön mukaan yhteisen alueen hyväksi ei edes voi perustaa rasitteita tai tieoikeutta. Lisäksi venevalkamat ovat usein yhteisiä alueita kuten vesialueetkin, eivätkä siis sijaitse toisen kiinteistön alueella rasitteena.
Vanhastaan voi tietysti olla tilanne, jossa kylän yhteinen tie lakkautettiin ns. ojalain nojalla 1.3.1977. Tiealue liitettiin naapuroiviin kiinteistöihin, ja silloiset tietä käyttäneet osakaskiinteistöt saivat tieoikeuden.
Silloisista osakaskiinteistöistä myöhemmin muodostetut kiinteistöt eivät automaattisesti ole saaneet tieoikeutta. Lohkokiinteistöt ovat varmaan saaneet osuudet jäljellä oleviin yhteisiin alueisiin, mutta entiseen yhteiseen tiehen, joka on nykyään toisen kiinteistön alueella, niillä ei suoraan ole oikeutta.
Jos kiinteistöllä on osuus yhteiseen alueeseen, mutta ei laillista kulkuoikeutta sinne, niin omistaja voi hakea tieoikeuden perustamista. Esimerkin tapauksessa kylän yhteisten vesialueiden osakas saanee toimituksessa tieoikeuden rantaan entistä kylätietä pitkin. (Kiinteistönmuodostamislaki 156.4§) - csi049
koivu&paju1 kirjoitti:
kiitos asiaan paneutumisesta.
Kyllä maanmittausasiat ovat menneet niin monimutkaisiksi, että maallikko on niiden kanssa ihan ns huuli pyöreänä. Tällaiseen pykälä& perimätieto -ryteikköön ei oikein sovi se, että viranomainen laskuttaa ikään kuin maanmittauskonsultti.
Tästä oli erityisesti apua:
"Rasite taas on toisen kiinteistön alueella sijaitseva toisen kiinteistön oikeus, joka on perustettu kiinteistötoimituksessa. Se ei yleensä jakaudu, koska muutoin rasitetulle kiinteistölle aiheutettu rasitus kasvaisi joka kerta kun oikeutettua kiinteistöä jaettaisiin."
Koetan nyt edetä pienimmän haitan periaatteella.
Tonttijaon muutoksen haku olisi varsinkin tehtävä poikkeamislupamenettelyllä. Kun nyt olen keskustellut puolenkymmenen kunta/maanmittaustosto virkamiehen kanssa asiastani (jotka järjestään ovat kumonneet edelleisen puhujan kannan), sain selville, että alueella on meneillään kaavan tarkistus, maankäyttöselvitysvaiheessa. Tarkoitus ei ole kuulemma tehdä kuitenkaan varsinaisia kaavamuutoksia, lähinnä saattaa kaava sähköiseen muotoon.
Miten tällainen tonttijakomuutos olisi järkevää synkronoida asemakaavaan, jota nyt kuitenkin tarkastetaan ja maasto- ym selvitystä tehdään. Tontillamme on jo rakennuspaikka talousrakennukselle, siinä kohdin, johon tonttijaon jälkeen olisi tulossa asuinrakennus.
Tonttimme on parin sadan metrin päässä kasvavasta liikekeskusalueesta. ja rivitaloalueesta.
Luonnolisin käyttö tontilla olisi asuintaloille, vilkkaan liikenteen, taajaman imagon vuoksi se ei ole kesämökkeilyaluetta. 50-luvulla talousrakennus on ollut navettana, mutta tuskin
karjanpitoa nyt sallittaisiin 30 metriä rannasta ja 200 m ravintolasta. Naapuritonteilla on asuinrakennuksia ja talousrakennuksia vastaavalla tontinkohdalla jasamalla etäisyydellä rantaviivasta.
Rakennusoikeus riittäisi. Sain sen käsityksen,että kunta ei olisi halukas antamaan rakennuspaikkaa rakennusoikeutta, kun rakennusoikeus laskettaisiin niin, että rasitteen alainen tonttimme osa on mukanan rakennusoikeudessa. Maksamme ko alueesta kuitenkin kiinteistöveron. Onko niin,että tontiomistajalla on vain velvoitteita rasitealueeseen, mutta ei voisi hyödyntää edes sen rakennusoikeutta.
Voidaanko kuntalaiselle asettaa tällainen palvelun (rannan virkistyskäyttö) ylläpito- ja kiinteistäveron maksuvelvoite ja samalla kieltää omistamansa maaalueen käyttö sekä abstraktisti (rakennusoikeutena) että konkreettisesti?
Voisiko tonttijaon jälkeen toinen tonteista käyttää tätä rasitealuetta vastaavasti kuin nyt tuntemattomat rasiteoikeuden haltijat, ts uimiseen ja venevalkamanaan? Kunta on suullisesti ensin myöntanyt että kaava ei estä rakennuspaikkaa ja myöhemmin kieltänyt saman asian, antamatta kirjallista ratkaisua .
Kangertaakohan tässä se, että siitä huolimatta että olemme ostaneet alueen ja maksamme kiinteistöveroa alueesta, meidän ei haluttaisi että jalallamme astuisimme sille ?
Aiemmin rasitealue on ollut ns haamutila, joka
on sitten maankäyttölain mukaisesti jaettu naapurustiloille.Viestissäsi mennään yksityiskohtiin, joita on aika vaikea kommentoida tuntematta asiaa. Yleisiä kommentteja kuitenkin.
Maanmittaus on oma lajinsa kuten vaikkapa lääketiede, sanasto ja prosessit ovat tarkkaan määriteltyjä, eikä ensikertalainen maallikko pysy aina perässä. Palvelun hinta johtunee parhaan käsitykseni mukaan siitä, että MML:n pitää kattaa omat kulunsa, kunnilla linja vaihtelee. Neuvoja saa kyllä yleensä ilmaiseksi, mutta toimitukset ja päätökset maksavat työmäärään verrannollisesti.
Jos kyse on tosiaan asemakaava-alueesta, niin kiinteistörajoja voi muuttaa ainoastaan hyväksytyn tonttijaon mukaisiksi. Tonttijaon saatte vireille hakemuksesta - siihen ei kaavantarkistus periaatteessa vaikuta. Mikäli kaavaa ollaan muuttamassa, niin hakemus todennäköisesti lepää uuden kaavan hyväksymiseen asti.
Käyttötarkoitus määräytyy asemakaavamerkinnän mukaan, siihen ei tonttijaolla voi vaikuttaa. Tonttijaossa kun ainoastaan jaetaan asemakaavassa osoitetut korttelialueet tarkoituksenmukaisiksi tonteiksi. Rakennusoikeus (rakentamisen määrä) tulee niin ikään suoraan kaavasta, siihen ei vaikuta rasite eikä tonttijako. Rakennusten sijoittumiseen ne tietysti voivat vaikuttaa.
Kiinteistöveroa maksatte maapohjasta sen arvon mukaan, ja rasitealueen arvo on teille nolla, joten teidän ei niiltä neliöiltä mielestäni tarvitse maksaa mitään. (Mielipide)
Haamutila on kyllä tapauksessanne väärä termi, koska se viittaa tilaan, jonka pinta-ala on nolla, ja jolla on vain osuuksia yhteisiin tai rasiteoikeuksia. Rasitealue ei siis ole voinut olla haamutila. Se on voinut olla tila, jolla ei ole muita tiluksia kuin kyseinen rasitealue, ja jonka alue sittemmin on jaettu naapureille.
Tällainen lähes yleinen uimapaikkarasite asemakaava-alueella kuulostaa täysin käsittämättömältä ja itse asiassa melkein mahdottomalta. Kunnan tulee asemakaavassa osoittaa virkistys- ja muut yleiset alueet erikseen ja rakennustontit erikseen.
Hakekaa haluamaanne tonttijakoa, niin saatte edes päätöksen, josta valittaa. - olla noinkin
csi049 kirjoitti:
Nykylainsäädännön mukaan yhteisen alueen hyväksi ei edes voi perustaa rasitteita tai tieoikeutta. Lisäksi venevalkamat ovat usein yhteisiä alueita kuten vesialueetkin, eivätkä siis sijaitse toisen kiinteistön alueella rasitteena.
Vanhastaan voi tietysti olla tilanne, jossa kylän yhteinen tie lakkautettiin ns. ojalain nojalla 1.3.1977. Tiealue liitettiin naapuroiviin kiinteistöihin, ja silloiset tietä käyttäneet osakaskiinteistöt saivat tieoikeuden.
Silloisista osakaskiinteistöistä myöhemmin muodostetut kiinteistöt eivät automaattisesti ole saaneet tieoikeutta. Lohkokiinteistöt ovat varmaan saaneet osuudet jäljellä oleviin yhteisiin alueisiin, mutta entiseen yhteiseen tiehen, joka on nykyään toisen kiinteistön alueella, niillä ei suoraan ole oikeutta.
Jos kiinteistöllä on osuus yhteiseen alueeseen, mutta ei laillista kulkuoikeutta sinne, niin omistaja voi hakea tieoikeuden perustamista. Esimerkin tapauksessa kylän yhteisten vesialueiden osakas saanee toimituksessa tieoikeuden rantaan entistä kylätietä pitkin. (Kiinteistönmuodostamislaki 156.4§)itse en ole edes miettinyt sitä ettei minulla olisi tieoikeutta kalastuskunnan yhteiseen venevalkamaan.
- ile pk-seutu
Ensinnäkin rasitteen purkua ei voi yksipuolisesti toinen osapuoli purkaa vaan se pitää tehdä yhteisesti sopimuksesta. Mikäli toinen osapuoli muuttaa toisen kiinteistön oikeutta niin sen joutuu palauttamaan takaisin. Siihen ei vaikuta jokin yhteiskunnallinen palvelu tai rasitteen käytön vähyys.
Mikäli kantatilasta tai tontista myydään määräala niin tulevalle tontille voidaan antaa samat oikeudet kuin kantatilalla eikä sitä ole rajoitettu.
t. ile LKV - ile 09-alue
csi049 kirjoitti:
Tässä taitaa olla kaksi käsitettä sekaisin.
Osuus yhteiseen alueeseen, vaikkapa vesialueeseen tai venevalkamaan, pääsääntöisesti jakautuu kiinteistöä lohkottaessa. Tällöin osakaskiinteistöjen määrä kasvaa joka kerta. Yhteinen alue ei siis kuulu mihinkään kiinteistöön, vaan se on rajoiltaan määrätty alue, jonka omistavat osakaskiinteistöjen kulloisetkin omistajat osuuslukujensa suhteessa. Yhteistä aluetta hallinnoi osakkaiden muodostama osakaskunta.
Yhteisalueosuuteen kuuluu osakkaan oikeus käyttää aluetta sen määrättyyn tarkoitukseen osakaskunnan päättämällä tavalla. Sen vuoksi vesialueen osakaskiinteistön omistaja voi yleensä kalastaa joko ilmaiseksi tai ainakin halvemmalla osaksi omistamissaan vesissä.
Rasite taas on toisen kiinteistön alueella sijaitseva toisen kiinteistön oikeus, joka on perustettu kiinteistötoimituksessa. Se ei yleensä jakaudu, koska muutoin rasitetulle kiinteistölle aiheutettu rasitus kasvaisi joka kerta kun oikeutettua kiinteistöä jaettaisiin.Jos joskus emätilasta A on myyty esim. määräala B ja tälle määräalalle B on annettu tienkäyttöoikeus emätilan A kautta ja kantatilasta B myydään myöhemmin määräala C niin määräala C saa käyttää myös kantatilan B oikeuksia emätilan alueella eli tätä oikeutta ei voi rajoittaa jos esim. kulku onnistuu vai emätilan kautta tulevaisuudessa.
t. ile LKV - csi049
ile pk-seutu kirjoitti:
Ensinnäkin rasitteen purkua ei voi yksipuolisesti toinen osapuoli purkaa vaan se pitää tehdä yhteisesti sopimuksesta. Mikäli toinen osapuoli muuttaa toisen kiinteistön oikeutta niin sen joutuu palauttamaan takaisin. Siihen ei vaikuta jokin yhteiskunnallinen palvelu tai rasitteen käytön vähyys.
Mikäli kantatilasta tai tontista myydään määräala niin tulevalle tontille voidaan antaa samat oikeudet kuin kantatilalla eikä sitä ole rajoitettu.
t. ile LKVRasitetta ei voi kumpikaan osapuoli poistaa, vaan se poistetaan virallisessa kiinteistötoimituksessa. Rasitteen poistoa voi hakea yksipuolisesti, ja mikä tärkeintä, se voidaan poistaa ilman oikeutetun osapuolen suostumusta. Perusteina mm. tarpeellisuus ja olosuhteiden muutokset. Lue ihmeessä Kiinteistönmuodostamislain 159.3§ ja 161§.
Vanhojen rasitteiden kohdistuminen muodostettaville kiinteistöille menee pääsääntöisesti niin, että vain yksi kiinteistö määrätään oikeutetuksi (KML 159.1§). Eli rasitteen laajenemista on nimenomaan on rajoitettu.
Pääsäännöstä voidaan poiketa mikäli tietyt ehdot täyttyvät (KML 159.2§). - csi049
ile 09-alue kirjoitti:
Jos joskus emätilasta A on myyty esim. määräala B ja tälle määräalalle B on annettu tienkäyttöoikeus emätilan A kautta ja kantatilasta B myydään myöhemmin määräala C niin määräala C saa käyttää myös kantatilan B oikeuksia emätilan alueella eli tätä oikeutta ei voi rajoittaa jos esim. kulku onnistuu vai emätilan kautta tulevaisuudessa.
t. ile LKVEsittämässäsi tapauksessa ei ole varsinaisesti kyse rasitteesta vaan Yksityistielain mukaisesta tieoikeudesta.
Viestisi keskeinen kysymys on se, voiko lohkotila C saada kulkuyhteyden muuta kautta vai ei. Jos voi, niin ei ole mikään automaatio että kulku on A:n kautta.
Ja täytyy vielä muistaa, että tässä ei jaeta tai monisteta B:n kulkuoikeutta eteenpäin, vaan C:lle myönnetään ihan erillinen oma kulkuoikeus erillisen harkinnan mukaan. - koivu&pajux
csi049 kirjoitti:
Viestissäsi mennään yksityiskohtiin, joita on aika vaikea kommentoida tuntematta asiaa. Yleisiä kommentteja kuitenkin.
Maanmittaus on oma lajinsa kuten vaikkapa lääketiede, sanasto ja prosessit ovat tarkkaan määriteltyjä, eikä ensikertalainen maallikko pysy aina perässä. Palvelun hinta johtunee parhaan käsitykseni mukaan siitä, että MML:n pitää kattaa omat kulunsa, kunnilla linja vaihtelee. Neuvoja saa kyllä yleensä ilmaiseksi, mutta toimitukset ja päätökset maksavat työmäärään verrannollisesti.
Jos kyse on tosiaan asemakaava-alueesta, niin kiinteistörajoja voi muuttaa ainoastaan hyväksytyn tonttijaon mukaisiksi. Tonttijaon saatte vireille hakemuksesta - siihen ei kaavantarkistus periaatteessa vaikuta. Mikäli kaavaa ollaan muuttamassa, niin hakemus todennäköisesti lepää uuden kaavan hyväksymiseen asti.
Käyttötarkoitus määräytyy asemakaavamerkinnän mukaan, siihen ei tonttijaolla voi vaikuttaa. Tonttijaossa kun ainoastaan jaetaan asemakaavassa osoitetut korttelialueet tarkoituksenmukaisiksi tonteiksi. Rakennusoikeus (rakentamisen määrä) tulee niin ikään suoraan kaavasta, siihen ei vaikuta rasite eikä tonttijako. Rakennusten sijoittumiseen ne tietysti voivat vaikuttaa.
Kiinteistöveroa maksatte maapohjasta sen arvon mukaan, ja rasitealueen arvo on teille nolla, joten teidän ei niiltä neliöiltä mielestäni tarvitse maksaa mitään. (Mielipide)
Haamutila on kyllä tapauksessanne väärä termi, koska se viittaa tilaan, jonka pinta-ala on nolla, ja jolla on vain osuuksia yhteisiin tai rasiteoikeuksia. Rasitealue ei siis ole voinut olla haamutila. Se on voinut olla tila, jolla ei ole muita tiluksia kuin kyseinen rasitealue, ja jonka alue sittemmin on jaettu naapureille.
Tällainen lähes yleinen uimapaikkarasite asemakaava-alueella kuulostaa täysin käsittämättömältä ja itse asiassa melkein mahdottomalta. Kunnan tulee asemakaavassa osoittaa virkistys- ja muut yleiset alueet erikseen ja rakennustontit erikseen.
Hakekaa haluamaanne tonttijakoa, niin saatte edes päätöksen, josta valittaa."..Tällainen lähes yleinen uimapaikkarasite asemakaava-alueella kuulostaa täysin käsittämättömältä ja itse asiassa melkein mahdottomalta. Kunnan tulee asemakaavassa osoittaa virkistys- ja muut yleiset alueet erikseen ja rakennustontit erikseen."
Yhtä ihmeissään oli maanimittaustoimiston insinöörikin. Rasitetiedot vietiin kiinteistörekisterii nnyt vasta 20 vuoden päästä toimituksesta, kun aloin selvittää tonttijakokysymystä.
Tuossa toimituksessa on ilmeisesti sellainen puute, että yhteisalue (yksityistietoimitus) on tehty sellaisessa toimituksessa, joka on kutsuttu koolle katualueelta hävinneen pyykin takia. Paikalle on kutsuttu ovat tuon pyykin tilojen edustajat. Kun rasitetietoa ei ole viety kiinteistörekisteriin aikanaan, saan sen vaikutelman, että ranta-alueen toimitus ei ole
tehty niin kuin se pitäisi, esim kutsujen ja kuuluttamisten osalta. - koivu@paju
csi049 kirjoitti:
Nykylainsäädännön mukaan yhteisen alueen hyväksi ei edes voi perustaa rasitteita tai tieoikeutta. Lisäksi venevalkamat ovat usein yhteisiä alueita kuten vesialueetkin, eivätkä siis sijaitse toisen kiinteistön alueella rasitteena.
Vanhastaan voi tietysti olla tilanne, jossa kylän yhteinen tie lakkautettiin ns. ojalain nojalla 1.3.1977. Tiealue liitettiin naapuroiviin kiinteistöihin, ja silloiset tietä käyttäneet osakaskiinteistöt saivat tieoikeuden.
Silloisista osakaskiinteistöistä myöhemmin muodostetut kiinteistöt eivät automaattisesti ole saaneet tieoikeutta. Lohkokiinteistöt ovat varmaan saaneet osuudet jäljellä oleviin yhteisiin alueisiin, mutta entiseen yhteiseen tiehen, joka on nykyään toisen kiinteistön alueella, niillä ei suoraan ole oikeutta.
Jos kiinteistöllä on osuus yhteiseen alueeseen, mutta ei laillista kulkuoikeutta sinne, niin omistaja voi hakea tieoikeuden perustamista. Esimerkin tapauksessa kylän yhteisten vesialueiden osakas saanee toimituksessa tieoikeuden rantaan entistä kylätietä pitkin. (Kiinteistönmuodostamislaki 156.4§)Yksityistierasite on tehty toimituksessa v. 1988. Oliko silloin jo kuvamasi "nykylainsäädäntö" voimassa ?
- on edelleen voimassa
koivu&pajux kirjoitti:
"..Tällainen lähes yleinen uimapaikkarasite asemakaava-alueella kuulostaa täysin käsittämättömältä ja itse asiassa melkein mahdottomalta. Kunnan tulee asemakaavassa osoittaa virkistys- ja muut yleiset alueet erikseen ja rakennustontit erikseen."
Yhtä ihmeissään oli maanimittaustoimiston insinöörikin. Rasitetiedot vietiin kiinteistörekisterii nnyt vasta 20 vuoden päästä toimituksesta, kun aloin selvittää tonttijakokysymystä.
Tuossa toimituksessa on ilmeisesti sellainen puute, että yhteisalue (yksityistietoimitus) on tehty sellaisessa toimituksessa, joka on kutsuttu koolle katualueelta hävinneen pyykin takia. Paikalle on kutsuttu ovat tuon pyykin tilojen edustajat. Kun rasitetietoa ei ole viety kiinteistörekisteriin aikanaan, saan sen vaikutelman, että ranta-alueen toimitus ei ole
tehty niin kuin se pitäisi, esim kutsujen ja kuuluttamisten osalta.oli joku pyykkikokous pidetty väärin tai oikein. Se vain kirjattiin koneelle nyt vuosien päästä.
Ja eikun uimaan omalle eikun yhteiselle rannalle.
Vaatikaa kuntaa lunastamaan ranta itselleen. Saatte siitä jopa virkitysalueen hinnan tai lisäyksen jäljelle jäävän tontin rakennusoikeuteen.
- ile hki
Jos tila lohkotaan ja siitä muodostuu kaksi tonttia niin puhutaan käsitteistä kantatila ja määräala.
Jos kantatilalla on oikeus johonkin yhteiseen alueeseen niin se ei automaattisesti siirry tulevalle määräalalle vaan se pitää lohkomistoimituksessa erikseen mainita jotta määräala saa myös sen oikeuden.
Mikäli kantatilasta esim. kaupalla myydään määräala niin kauppakirjassa tulee mainita siirtyykö myös tämä oikeus määräalalle.
Mikäli määräala muodostetaan tonttijaon mukaisesti, ei tarvitse kuulla rasitteenoikeutettuja erikseen, ne eivät liity mitenkään tulevaan tontinmuodostukseen.
Aina ei kaikkia oikeuksia ole rekisteröity jokaiseen tilaan tai määräalaan koska ne vasta lohkomistoimituksessa saadaan viralliseen rekisteriin.
t. ile LKV- csi049
Jos tila lohkotaan kokonaan kahdeksi tonttijaon mukaiseksi tontiksi, niin kumpikaan ei ole kantatila eikä kumpikaan ole määräala.
Toinen tonteista määrätään lohkomisessa kantakiinteistöksi ja toinen lohkokiinteistöksi. Voisi jopa käyttää termejä kantatontti ja lohkotontti, koska tiloja muodostettaessa termit ovat kantatila ja lohkotila.
Tuo kanta- ja lohkokiinteistöksi määrääminen vaikuttaa lähinnä panttioikeuksien käsittelyyn. Toissijaisesti sillä voi olla vaikutusta myös rasiteoikeutetun kiinteistön määräytymiseen (KKO 2005:74).
Termi määräala viittaa nimenomaan tilanteeseen ennen lohkomista, eli siihen, kun rajoiltaan määrätty alue kiinteistöstä on vaihtanut omistajaa, mutta sitä ei ole vielä erotettu omaksi kiinteistökseen.
Osuudet yhteisiin on tosiaan syytä mainita saantokirjassa aina. Eli jakautuuko vai ei, ja jos jakautuu, niin millä perusteella.
Kun kiinteistöä muodostetaan, niin rasiteoikeutetut ovat asianosaisia, ja siis kutsutaan toimitukseen, jos rasitetta käsitellään toimituksessa (KML 17§). Ja tottakai rasitetta käsitellään, jos se ko. kiinteistön alueella on.
Määräalalla ei ole mitään rasiteoikeuksia eikä osuuksia, vaan ne tulevat vasta muodostettavalle lohkotilalle. Määräalalla ei siis voi olla rekisteröityjä tai rekisteröimättömiä oikeuksia.
Kiinteistöillä (olkoon tila tai tontti) taas oikeudet ovat, jos niitä aikanaan on sille toimituksessa myönnetty. Kaikki oikeudet eivät välttämättä kiinteistötietojärjestelmässä näy, mutta ne ovat voimassa ellei niitä ole poistettu.
PS. Jos olet oikeasti LKV, niin miten ihmeessä termit ja asiatkin voivat olla sinulla noin hukassa? Ei anna kovin mairittelevaa kuvaa kiinteistön(!)välittäjien tieto- ja taitotasosta... - ile hki
csi049 kirjoitti:
Jos tila lohkotaan kokonaan kahdeksi tonttijaon mukaiseksi tontiksi, niin kumpikaan ei ole kantatila eikä kumpikaan ole määräala.
Toinen tonteista määrätään lohkomisessa kantakiinteistöksi ja toinen lohkokiinteistöksi. Voisi jopa käyttää termejä kantatontti ja lohkotontti, koska tiloja muodostettaessa termit ovat kantatila ja lohkotila.
Tuo kanta- ja lohkokiinteistöksi määrääminen vaikuttaa lähinnä panttioikeuksien käsittelyyn. Toissijaisesti sillä voi olla vaikutusta myös rasiteoikeutetun kiinteistön määräytymiseen (KKO 2005:74).
Termi määräala viittaa nimenomaan tilanteeseen ennen lohkomista, eli siihen, kun rajoiltaan määrätty alue kiinteistöstä on vaihtanut omistajaa, mutta sitä ei ole vielä erotettu omaksi kiinteistökseen.
Osuudet yhteisiin on tosiaan syytä mainita saantokirjassa aina. Eli jakautuuko vai ei, ja jos jakautuu, niin millä perusteella.
Kun kiinteistöä muodostetaan, niin rasiteoikeutetut ovat asianosaisia, ja siis kutsutaan toimitukseen, jos rasitetta käsitellään toimituksessa (KML 17§). Ja tottakai rasitetta käsitellään, jos se ko. kiinteistön alueella on.
Määräalalla ei ole mitään rasiteoikeuksia eikä osuuksia, vaan ne tulevat vasta muodostettavalle lohkotilalle. Määräalalla ei siis voi olla rekisteröityjä tai rekisteröimättömiä oikeuksia.
Kiinteistöillä (olkoon tila tai tontti) taas oikeudet ovat, jos niitä aikanaan on sille toimituksessa myönnetty. Kaikki oikeudet eivät välttämättä kiinteistötietojärjestelmässä näy, mutta ne ovat voimassa ellei niitä ole poistettu.
PS. Jos olet oikeasti LKV, niin miten ihmeessä termit ja asiatkin voivat olla sinulla noin hukassa? Ei anna kovin mairittelevaa kuvaa kiinteistön(!)välittäjien tieto- ja taitotasosta...Tässä vähän selvyyttä aloittelijalle.
Lohkomisen yhteydessä tulee määrittää, kummasta kiinteistöstä tulee kantakiinteistö, määräalasta muodostettavasta lohkokiinteistöstä vai emäkiinteistön jäljelle jäävästä osasta. Yleensä kantakiinteistöksi jää emäkiinteistön jäljelle jäävä osa.
Emäkiinteistö
Alkuperäinen kiinteistö, josta lohkomisen seurauksena syntyy uusia, itsenäisiä kiinteistöjä.
Ota poika selvää asioista äläkä anna vääriä termejä tänne, opettele LKV-pätevyys jos osaat.
t. ile LKV - tuolla pätevyydellä
ile hki kirjoitti:
Tässä vähän selvyyttä aloittelijalle.
Lohkomisen yhteydessä tulee määrittää, kummasta kiinteistöstä tulee kantakiinteistö, määräalasta muodostettavasta lohkokiinteistöstä vai emäkiinteistön jäljelle jäävästä osasta. Yleensä kantakiinteistöksi jää emäkiinteistön jäljelle jäävä osa.
Emäkiinteistö
Alkuperäinen kiinteistö, josta lohkomisen seurauksena syntyy uusia, itsenäisiä kiinteistöjä.
Ota poika selvää asioista äläkä anna vääriä termejä tänne, opettele LKV-pätevyys jos osaat.
t. ile LKVkehua, aika huonot on meriitit lakiasioissa.
- csi049
ile hki kirjoitti:
Tässä vähän selvyyttä aloittelijalle.
Lohkomisen yhteydessä tulee määrittää, kummasta kiinteistöstä tulee kantakiinteistö, määräalasta muodostettavasta lohkokiinteistöstä vai emäkiinteistön jäljelle jäävästä osasta. Yleensä kantakiinteistöksi jää emäkiinteistön jäljelle jäävä osa.
Emäkiinteistö
Alkuperäinen kiinteistö, josta lohkomisen seurauksena syntyy uusia, itsenäisiä kiinteistöjä.
Ota poika selvää asioista äläkä anna vääriä termejä tänne, opettele LKV-pätevyys jos osaat.
t. ile LKVPääasia on se, että vastaukset pitävät lopulta paikkansa.
Sen vuoksi onkin ilo nähdä, että olet vaihtanut 5.11. klo 22.13 lähetetyn viestisi jälkeen mielipidettäsi oikeista termeistä juuri siten kuin vastausviestissäni kerroin.
Aiemmassa viestissäsihän kerroit mm. tilan kahdeksi tontiksi lohkottaessa syntyvän kantatilan ja määräalan. Täyttä sekamelskaa, kuten vastauksessani osoitin.
On suorastaan naurettavaa, että tämän jälkeen väität minun olevan se, joka vääriä termejä käyttää ;)
En näihin asioihin tarvitse LKV-pätevyyksiä, koska laissa 557/1995 määritelty pätevyys ja sitä täydentävä ympäristöoikeuden tuntemus riittää vallan mainosti. Sen sijaan aiemmissa työtehtävissäni jouduin useinkin selvittämään asiakkaalle lainsäädännön mukaiset termit, kun kiinteistönvälittäjät olivat sitä ennen puhuneet heille puutaheinää. Asunnonvälityksessä useimmat välittäjät ovat ihan hyviä, mutta taitavaa _kiinteistön_välittäjää saa hakea.
Miksi muuten pojittelet? Tiedätkö sukupuoleni ja ikäni?
- Anonyymi
Asemakaava mahdollistaa tai ei mahdollista tontin jakamisen.
Onko asemakaavassa erilliset rakennusalat? vai onko yksi iso rakennusala? Teholuku vai kokonaisrakennusoikeus numerolla ilmoitettu? Moni asia mikä vaikuttaa tontin jakamiseen. Tonttijaolla osoitettaan miten tontit muodostetaan, joten ensin on tehtävä tonttijako mikä noudatattaa voimassa olevaa asemakaavaa.
Monet vanhat tilat voivat olla suuria ja kun päälle tulee asemakaava, joka on myös vanha niin voi olla tilanne, että vaikka pinta-alaa olisi 4000neliötä tontilla, mutta asemakaavassa on osoitettu asuinrakennukselle ja talousrakennukselle paikat niin tällöin jakaminen ei onnistu ilman asemakaavan muutosta kun ei ole rakennnusalaa enää sille jaettavalle tontille.
Tonttijaolla ei voida tehdä sellaista tonttia jolle ei saa rakentaa mitään (ei rakennusalaa, ei rakennusoikeutta jne.). Tonttijaon pitää olla tarkoituksen mukainen.
Numerolla ilmoitettu kokonaisrakennusoikeuden määrä voidaan jakaa ja tonttijaossa osoittaa miten jakaantuu tonteille. Huomioida pitää olemassa oleva rakennusmassa, jotta jo rakennetulle puolelle tulee rakennusoikeutta rakennusmassan mukaan. Teholuvulla e=0.2 jne. * tontin pinta-ala kertoo rakennusoikeuden määrän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367499Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631664512Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen573522Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi5113298Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2972174Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361823Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251820- 911593
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791515Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151456