Mikä paikkakunta Suomessa

vanhaksi

olisi vanhalle hyvä asuinpaikka?
Ostaisin asunnon, laittaisin sen vuokralle toistaiseksi.
Palvelut, harrastusmahdollis. ja lentokenttä pitäisi olla hyvien yhteyksien päässä.
Kuopiota olen ajatellut mutta, lueskelin naapuripalstalta ettei siellä ole eläkeläisten kulku- ja harrustus toiminnan hinnoissa mitään eläkeläisetuja.
Auton hävittäisin pois ja voihan se olla että lääkäri määrää, ja sekin on 70km päässä, yksityislääkäri.
Harrastukseni liittyy nyt keruutuotteisiin ja niiden tuotteistamiseen. Tulee aika että harrastukset on muutettava "kaupunkilaisiksi", ei pääse/jaksa metsäretkille.Ja täällä kun ei mitään muuta ole.Kiitos jos joku vaivautuu.

17

685

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esimerkiksi

Hyvinkää tai lähikunnat mitään?

Asuntojen hinnat eivät vielä ole tolkuttomat. Palvelut toimivat kohtuullisesti. Ovat rakentaneet erikoisesti senioreille tarkoitetun osaketalon ja vieressä palvelutalojakin puolenkymmentä. Kaikki ydinkeskustassa eikä mitään palveluja tai kauppoja 300 m kauempaa tarvitse hakea.

Lentokenttäkin on, mutta ei siellä kyllä ole kuin purje- ja pienkoneiden harrastusta. Helsinki-Vantaan kentälle ei ole toivoton matka, Finnairin lentäjiä ja kentän lennonjohtajia asuskelee täällä. Hesaan 45 minuuttia kaksi kertaa tunnissa lähijunilla.

Ei ole pahan matkan päässä maastotkaan. Asun ydinkeskustassa paikassa, mistä ei tarvitse kuin kadun poikki ja potkupallokentän yli, parissa minuutissa metsäpoluilla.

En tiedä kaukanako asut, mutta ei täällä ihmisiäkään tarvitse ujostella. Vähän sellaisia vähäpuheisia "hämäläistyyppiä" ovat, mutta mukavia.

• aloittaja

Nuoruudessani asuin Jokelassa ja ajokortin ajoin Hyvinkäällä. Oli yhdet liikennevalot ja läpi meni ekakerralla.
        Savolainen olen, aika hiljainen ja en niin kamalan seurallinen. Aina niiden ihmisten kanssa pärjää kun muut asiat ovat järjestyksessä.

• 1943

Salon seutu? Itse viihdyn, mutta juureni ovat täällä. Lentokentälle ja sieltä pääsee kerran tunnissa, samoin Turkuun ja Helsinkiin bussilla. Asuntojen hinnat ovat kohtuulliset ja metsiäkin löytyy. Ihmiset ehkä ensin jäykkiä, mutta sitten tosi reiluja.

Keski-Uusimaa se on, kunnat hyvävoimaisia, palveuja on, maanteitä ja junaradat on, lentokentälle ei ole pitkä matka. Maalaisidylliäkin on kun lähtee vähän kunnissa syrjemmälle. Rakennuksia tehdään niin vanhoille kuin nuorille ihmisille. Kulttuuria riittää etenkin Tuusula/Järvenpää akselilla.

• aloittaja
        *********** kirjoitti:

Keski-Uusimaa se on, kunnat hyvävoimaisia, palveuja on, maanteitä ja junaradat on, lentokentälle ei ole pitkä matka. Maalaisidylliäkin on kun lähtee vähän kunnissa syrjemmälle. Rakennuksia tehdään niin vanhoille kuin nuorille ihmisille. Kulttuuria riittää etenkin Tuusula/Järvenpää akselilla.

täytyy vähän tutustua, minulle uusia kyliä. Asuntojen hinnoista se tulee varmaankin päätös tehtäväksi, en pysty hyvin loisteliaisiin asumuksiin.

• Samalla alalla

Tunnen Tampeereen seudun keräilyharrastusmahdollisuudet todella hyvin. Tule tänne! Lentokenttä on lähellä ja ihmiset mukavia. Itse toimin pullonkeruualalla.

• aloittaja

kyllä minäkin ne pullot sieltä metsistä pois kuljetan, muun lisäksi.
        Lähinnä ajattelin että sitten, kun en enää jaksa näitä harrastuksia, niin harrastaisin matkustusta(äkkilähtöjä), teatteria, uimista, tanssiaisia ja muuta vanhojen mummojen juttuja.

Joka ei asu täällä syrjässä, ei osaa kuvitella että esim. elokuviin, teatteriin ja uimahalliin on 70km matkaa.
        Vielä en oikeastaan kaipaa muuta kuin uinti mahdollisuutta.Viime kesä oli huono uintikesä, paleli ja kastui kun aina satoi.

• pullonkeruun ammattilainen
        aloittaja kirjoitti:

kyllä minäkin ne pullot sieltä metsistä pois kuljetan, muun lisäksi.
        Lähinnä ajattelin että sitten, kun en enää jaksa näitä harrastuksia, niin harrastaisin matkustusta(äkkilähtöjä), teatteria, uimista, tanssiaisia ja muuta vanhojen mummojen juttuja.

Joka ei asu täällä syrjässä, ei osaa kuvitella että esim. elokuviin, teatteriin ja uimahalliin on 70km matkaa.
        Vielä en oikeastaan kaipaa muuta kuin uinti mahdollisuutta.Viime kesä oli huono uintikesä, paleli ja kastui kun aina satoi.

Niin ja erityisesti juuri sinua, joka osaat tanssia ja harrastat teatteria. Toivotan sinut edelleen tänne Tampereelle! Voisimme vaikka yhdessä tanssahdella ja sunnuntaisin keräillä pulloja!

• aloittaja
        pullonkeruun ammattilainen kirjoitti:

Niin ja erityisesti juuri sinua, joka osaat tanssia ja harrastat teatteria. Toivotan sinut edelleen tänne Tampereelle! Voisimme vaikka yhdessä tanssahdella ja sunnuntaisin keräillä pulloja!

ja Tampereella olen tanssinut. Tangot tanssittiin vaihtoaskelin salin nurkasta nurkkaan ja reuhari, se laiva, vieläkö lie oli myös tanssipaikka.Oli 60 luvun alkua ja opiskelu aikaa.Kiitos kutsusta!
        Mietitään!

• eräs veteraani

joka on pienen matkan päässä Kuopiosta ja Varkaudesta. Täällä on hyvä kirjasto, uimahalli, hiihtoputki, useita tavararikkaita kauppoja, lupsakkaa asujamistoa, hyviä asuntoja edullisesti, vieläkä muuta kaipaat. No, onhan eläkeläisille toimintaa, tilava uusi pappila jne. tervetuloa Leppävirralle
      Eräs Veteraani

• aloittaja

on vähän syrjässä.Joutuu lähtemään Kuopioon jos jonnekin lähtee.Hiihtoputkesta en välitä, en ole tätä meidänkään omaa testannut.
        En kuulu kirkkoon, joten pappilaan en arvaa tulla. Asunnot on varmaan edullisia ja järvi on kaunis.
        VesiLeppis, siellä taitaa uintipaikka olla.

• haku päällä

Ei ole väliä lentokentästä, eikä harrastuspiireistä. Eläkemökissäni pitäisi olla hieman kasvi- ja perunamaata. Marja- ja sienimaat lähitöllä. En paninisi vesistöjäkään pahakseni, sillä pidän kalastamisesta.

Jään eläkkeelle kolmen vuoden sisällä ja varovasti katselen, mihin asetun. En suunnittele vielä varsinaista "vanhuutta", se on sitten myöhemmin. Väliin mielestäni mahtuu aktiivinen eläkeläisaika.

• nikoteemus-

Nähdäkseni vanhuuden takia ei kannata muuttaa kaupunkiin, jonne ongelmat keskittyvät.
      Mieluummin muuttaisin maaseudulle, jossa ihmiset seuraavat toisiaan ja jossakin määrin myös huolehtivat toisistaan. Kaupungissa olet siinä suhteessa yksin.
      Maaseudulla on kansalaisopistoja, on virkeitä eläkeläisten piirejä, on ajanmukaisia vanhustenhoidon paikkoja, joissa hoidettavat eivät ole hoitajille pelkkiä elottomia toiminnan kohteita.
      Asun suurehkossa kaupungissa ja toive on päästä täältä lähtemään maaseudulle ja entisen kotipitäjään, ehkä myös sen multiin.

• ei ihan noin

Asun stadissa, kuten 5 sukupolvea ennen minua, ja on jo 3 jälkeeni tullutta sukupolvea, nuorin tosin vauva.

Olen aina saanut ja antanut apua naapureilleni, välittäminen jokapäiväistä.

Eiköhän tuo ole osin sopeutumattomuutta, synnyinseutunsa ulkopuolelle? Kaipuuta sinne lapsuusmaisemiin jolloin oli kesät kesiä, ja talvet talvia.

En itse sopeutusi mitenkään maaseudulle, minulla on kaikki läheiseni täällä, ja ystäväverkosto, ihana naapurusto, ja ne lapsuuden tutut paikat ;D

Kun luovun autosta, on toimiva julkinen liikenne, melkein ulko-oven edestä.
        Terveyskeskukseen ja kauppoihin 5-10min kävelymatka.

Eli en koe kaupungissa sen suurempia ongelmien keskittymisiä, kuin missä tahansa muussa kunnassa.

Kuolonkolareita tuntuu päinvastoin sattuvan huomattavasti enemmän muualla, samoin ampuma-aserikoksia.

• kaunis ja

kotoisa varsinkin "savolaissyntyiselle". Itse olen eläkkeellä ja asunut kuopiossa viimeiset kuutisne vuotta, mutten ole vielä lähtenyt monipuoliseen tarjontaan, mitä lukuisat eläkeläisjärjestöt tarjoavat. On kaikenlaista piiriä ja toimintaa. Maksuistakaan en tiedä, muuta kuin erään tutun kautta, että edullisia ryhmäreissuja teatteriin ym saavat ja reissut ulottuvat jopa maan ulkopuolle.

Kuopiossa on eläkeläisalennus esim jos käy museoissa, teatterissa tai messuilla, uimahallissa, kuntosalilla jne... Kaupunkiliikenteessä ei ole alennusta, mutta sitä ei taida olla missään? En ole nähnyt tai kuullut, että olisi. Itse viihdyn kuopiossa ja tekemistä riittänyt niin, etten ole ehtinyt varsinaisiin eläkeläisjärjestöjen juttuihin.
      Kuopio on leppoisa kaupunki, tori on sydän ja
      varsinkin makeat vedet, laaksot ja kukkulat viehättävät.Myös terveyteen liittyvät palvelut ovat hoituneet hyvin ja aivan peruspalveluina.

• eräs isoäiti

Kauniaista suosittelen.
      Alhainen veroäyri,turvallinen ja rauhallinen, loistavat palvelut ja yhteydet,lentokenttä, parhaat teatterit ja
      tapahtumat muutaman minuutin päässä.

• mia........

ja kalleita seutua ostaa asunto!!!!!1

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      64
      3202
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      24
      2978
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2872
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2678
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2568
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2540
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2311
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2198
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2088
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2082
    Aihe