Venttiilien hiominen, milloin?

epätiedokas

Simppeli kysymys: jos venttiili vuotaa eikä pytyssä ole puristuksia, niin voiko asian teoriassa korjata venttiilejä hiomalla ilman että tarvii ostaa uusia venttiilejä?

Kiitos.

9

6136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xfyut

      mutta jos venttiili vuotaa niin paljon, että näkyy selkeänä erona puristuspaineissa, on venttiili palanut tai osunut mäntään ja tällöin uusittava. Voi olla myös mäntä palanut tai männänrenkaita poikki.

      • epätiedokas

        Eli palanutta venttiiliä ei voi milloinkaan korjata hiomalla?


      • peenaa
        epätiedokas kirjoitti:

        Eli palanutta venttiiliä ei voi milloinkaan korjata hiomalla?

        ...käy niin, että kun se venttiili alkaa vuotamaan siitä tiivistyspinnasta niin se "palaa." Kuuma ilma puristetaan kovassa paineessa siihen vuotokohtaan ja se kuumenee entisestään. Useimmiten pakoventtiili. Jos se ajoissa se vuoto korjataan hiomalla tiiviiksi se voi onnistua. Kuitenkin se vika pahenee nopeasti ja usein se on jo myöhäistä kun sen huomaa. Sen takia säädettävissä, vanhoissa koneissa olisi hyvä katsoa ne välykset riittävän usein. Myöskin siihen vastakappaleeseen, kannessa olevaan "rinkulaan", nimitetään sitä sitten "seitiksi" tai miksi tahansa tulee se kolo palamisen seurauksena. Sanoisin, että jos voidaan selkeästi todeta venttiilin palaneen, vähintään kyseinen venttiili on vaihdettava. Aina toki myös se uusi venttiili hiotaan tiiviiksi ja testataan tiiveys ennen kannen kiinnitystä.


    • mr.salsicciapatata

      Kannen avaamalla asia selviää. Pienet röpöt menee hionnalla ja seetien koneistuksella.
      Mutta jos on käynyt niin ikävästi että venttiililautasesta puuttuu tavaraa venttiilin vartta myöten niin silloin ei auta muu kuin uusi venttiili. Ja sille sitten seetin koneistus. Ja samalla kannattaa sitten laittaa ne kaikki kerralla. Siitä päästään sitten siihen ongelmaan että jos on kovinkin vanha mylly kyseessä, voi alakerran kanssa tulla vaikeuksia kun yläkerta tehdään uudenveroiseksi.

      Mutta ihan ensimmäisenä ennen kannen aukaisua, olethan sen puristusmittauksen tehnyt oikein sekä varmistunut siitä että paine karkaa tosiaan venttiilin välistä venttiileiden ollessa kiinni?

      • sitroen.

        vaikeuksia sen alakerran kanssa voi tulla?
        Kerro minullekin, ainahan voin oppia uutta viisaammilta.


    • diplinssi

      Tuskin sen alakerran kanssa tulee vaikeuksia sen takia, että yläkerran kunnostusa antaa lisäpuhtia. Alakerran kunto on eri asia.
      Jos öljypumppu on kulunut väljäksi tai kampiakselin tai kiertokankien laakerit ovat väljät, puristuspaineet ovat pienentyneet ja merkkivalo ei heti sammu. Moottori pitää kolinaa. Tarvittaessa hiotaan kampiakselin kaulat ja vaihdetaan nuo laakeriliuskat.
      Ainoa yhtäläisyys ylä- ja alakerralla on, että molemmat ongelmat syntyvät monien ajokilometrien myötä.
      Samalla tietenkin vaihdetaan tiivisteitä. Akselien tiivisteet, kannentiiviste ym. voivat jo myös vuotaa.

      • Auto Masentaja 2

        Ja kardaaninivelet voi olla kuluneet ja ainakin renkaista on ilma vähentynyt alareunalta, jolloin rengas on pyöritettävä ventiili ala-aseentoon ja sitten lisättävä ilmaa...
        Niin että kyllä niitä jossia riittää kun jossittelemaan aletaan...


    • Heinämies

      Helppoa kuin heinänteko. Ostetaan purkki venttilienhiomatahnaa. Moottori ajetaan normaali käyttölämpötilaan. Imusarjaan laitetaan tätä hioma-ainetta, lähdetään autolla ajelemaan. Tällöin tahna imeytyy moottoriin venttilien kautta suorittaen niiden tiivistyksen helposti ja täydellisesti. Samalla saadaan hoonattua silintelin senämät lasituksestaan pois. Näin tehot lisääntyvät tuplaten, ellei jopa parhaillaan enemmänkin huonoimmissa lähtökohdissaan. Laakeritkin sovittuvat paremmin paikoilleen hionnan vaikutuksesta.
      Näin säästät selvää rahaa tuhansia euroja, helposti ja pienellä vaivalla.

      • Asentajaertycffgh

        Vielä säästää enemmän kun ei osta tahnaa kun työntää hiekkaa vaan hiekkamontulta imusarjaan lähtee ajelee kyllä tehot ainaki triplaantuu 👌


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1371
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1185
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      22
      1104
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1060
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1041
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      947
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      859
    Aihe