Lämmitystolppa autolle

Iso-B

Talon pihalle on näköjään aikanaan upotettu kaapeli ja siitä olisin halunnut rakentaa lämmityspistokkeen autolle. Nyt vain huomasin, että johto on sen verran vanha että on kaksi-johtiminen. Eihän tuollaiseen enää nykypäivänä saa kytkeä mitn ulkotiloissa? Ilmeisesti ainut keino on vetää uusi 3-johtiminen piuha suojamaan takia?

14

5618

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos

Käy se, jos liitän kaapelin perään suojajänniteisen laitteen alle 48V:n laitteen tai suojaerotetun laitteen. Ei muuta kuin hommaamaan autolle tämmöinen.

• rane

vikavirtasuojakytkin, se toteuttaa kosketusjännitesuojauksen

• on aina

vähintään 2 johtiminen ,toinen vaihetta ja toinen nollaa varten.Suojajohtona käytetään vaipan CU armeerausta.Kaapelin tyyppi yleensä MCMK 2 X 1,5 1,5mm2 tai 2 X 2,5 2,5mm2.
      Sopii hyvin pistorasian asennukseen

• tiedot...

Hieno info. Pitää täysin paikkansa, mutta tähän asiaan tuo tieto ei liity mitenkään. Kyse oli siitä että siellä on VAIN 2-johtiminen kaapeli, joten pitääkö sen tilalle vaihtaa 3-johtiminen kaapeli.

• Termari
        tiedot... kirjoitti:

Hieno info. Pitää täysin paikkansa, mutta tähän asiaan tuo tieto ei liity mitenkään. Kyse oli siitä että siellä on VAIN 2-johtiminen kaapeli, joten pitääkö sen tilalle vaihtaa 3-johtiminen kaapeli.

MCMK 2 X 1,5 1,5mm2 on nimenomaan 2-johtiminen, suojajohtimena toimii kupariarmeeraus.

• Jyde
        tiedot... kirjoitti:

Onko siellä siis vain yksi karva keskellä ja armeraaus ympärillä? Silloin kyseessä on todella wanha maakaapeli.

Vai onko siellä kaksi karvaa, eikä minkäänlaista armeerausta? SIlloin kyseessä on maakaapeli mallia "Viipurin tori", joka ei sovellu käytettäväksi muuna kuin pyykkinaruna.

• leikkimökille

Saakos tunkea tänne topikkiin ja kysyä käykö kaapeli merkinnällä MCMX 2x1,5 1,5 mihinkään? Sellaista sain tuohon leikkimökin/vierashuoneen sähköistykseen ja ennenkuin saan sähkärin paikalle, kysyisin onko tuo sopivaa mun tarkoitukseen. Paketin loppu, mutta riittää mun käyttöön pituuden puolesta. Perään tulisi ulkovalo, sisävalo, öljytäytteinen patteri, ulkopistoke hätävaroiks, mutta ei tietenkään tarvii olla kaikki kerralla päällä eli jos ulkopistoke (=pihatöitä) voi sammuttaa patteria sisältä tms...

Eli riittääkös tuo 2x1,5 1,5 tälläiseen? Mä osaan vielä jotenkin laskea tarvetta, jos tiedän paljonko tuollaista voi kuormittaa kerrallaan (lamppu 60W, patteri 2000W jne...

Matkaa tulee n. 50 metriä seinätaulusta.

Kiittäen kumartaa jos saisi jo etukäteen vähän kommentteja :)

• on sopiva kaapeli
        leikkimökille kirjoitti:

Saakos tunkea tänne topikkiin ja kysyä käykö kaapeli merkinnällä MCMX 2x1,5 1,5 mihinkään? Sellaista sain tuohon leikkimökin/vierashuoneen sähköistykseen ja ennenkuin saan sähkärin paikalle, kysyisin onko tuo sopivaa mun tarkoitukseen. Paketin loppu, mutta riittää mun käyttöön pituuden puolesta. Perään tulisi ulkovalo, sisävalo, öljytäytteinen patteri, ulkopistoke hätävaroiks, mutta ei tietenkään tarvii olla kaikki kerralla päällä eli jos ulkopistoke (=pihatöitä) voi sammuttaa patteria sisältä tms...

Eli riittääkös tuo 2x1,5 1,5 tälläiseen? Mä osaan vielä jotenkin laskea tarvetta, jos tiedän paljonko tuollaista voi kuormittaa kerrallaan (lamppu 60W, patteri 2000W jne...

Matkaa tulee n. 50 metriä seinätaulusta.

Kiittäen kumartaa jos saisi jo etukäteen vähän kommentteja :)

tuohon käyttöön.Sitä voi kuormittaa 2300W.Olisiko toi viimeinen kirjain tuossa MCMX kuitenkin K eli kaapeli olisi MCMK.On toi K ja X aika samannäköisiä.

• leikkimökille..
        on sopiva kaapeli kirjoitti:

tuohon käyttöön.Sitä voi kuormittaa 2300W.Olisiko toi viimeinen kirjain tuossa MCMX kuitenkin K eli kaapeli olisi MCMK.On toi K ja X aika samannäköisiä.

kiitos tiedosta, sitten kannattaa alkaa vaikka kaivaa sille ojaa. Jaksaakos kukaan vielä vastata, mille syvyydelle ja tuleeko putken sisälle vai suoraan maahan?
        ja matka olis ok kans, n. 50 m sulaketaulusta?

*kiittää ja kumartaa tiedoista*

• jucci86
        leikkimökille.. kirjoitti:

kiitos tiedosta, sitten kannattaa alkaa vaikka kaivaa sille ojaa. Jaksaakos kukaan vielä vastata, mille syvyydelle ja tuleeko putken sisälle vai suoraan maahan?
        ja matka olis ok kans, n. 50 m sulaketaulusta?

*kiittää ja kumartaa tiedoista*

ei tarvi pistää putkeen.. taitaa olla väh. 70cm asennussyvyys

• jucci86
        jucci86 kirjoitti:

ei tarvi pistää putkeen.. taitaa olla väh. 70cm asennussyvyys

välttele sit niitä kivenmurikoitten laittoo kaapelin ympärille ettei ajanmittaan nirhaa kaapelia rikki.. mielellään pehmeetä maata ohut kerros päälle

• HEPPPPPPP

• HEPPPPPPP

• leikkimökille
        HEPPPPPPP kirjoitti:

Kannattaisi laittaa hiekkaa vähintään 5 cm ympärille ja 20 cm kaapelin päälle varoitusnauha maakaapelista.

Pieni etsiminen...
        Eli noin kun tehdään oikein hienosti.
        http://www.porvoonenergia.fi/files/download/08100_Periaatepiirustuskaapeliojastajarakennusaikaisestamittauskeskuksesta_2008.pdf

Vielä lisäkysymys, jos sähköhommista tietäviä.. VIelä olis viikonloppua jäljellä tehokkaaseen touhuamiseen. Sähkäri kävi ja toi kaapelia, kuulemma paree laittaa isompaa ja tehokkaampaa, niin saan kaikenlaista kivaa samasta kaapelista (kun nyt tuli autopaikat puheeksi)..
        Toi myös puolikasta suojaputkea ja merkintänauhaa. Nauha tulee siis parikyt senttiä kaapeleiden päälle, mutta mites tuo suojaputki? Laitanko kaapelit maahan ja suojaputken päälle? Vai käärinkö kaapelit tuohon puolikkaaseen putkeen ja kiertelen suojanauhalla päälle / pakettiin? En tietenkään häiriköi sähkäriä näin sunnuntai-iltana, joten siksi täällä kyselen, josko saisin hommat valmiiksi, että sähkäri voi sitten tulla laittamaan kiinni piuhat. Kiittää ja kumartaa jälleen jos saa lisää tietopohjaisia vastauksia. Ja kiittää myös aiemmista vastauksista :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2470
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1157
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1071
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      296
      888
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      858
    7. Kyllä me vaan

Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53