Olen menossa ensi kuussa otsikon mukaiseen tutkimukseen, jossa yritetään selvitellä aivovamman jälkitilan laatua ja vakavuutta. Osaisiko joku kertoa mitä ko. tutkimuksessa tapahtuu? En tiedä siitä muuta kuin keston, kolme tuntia.
Kiitos jos joku osaa vastata!
Neuropsykologinen tutkimus
13
14061
Vastaukset
- koputtaa vasaralla
Tutkimus voi sisältää magneettikuvauksen, neurologin koputuskokeen (vasaralla pääkalloa koputtamalla), musteläiskätestin ja rastiruttuun testejä.
Koputuksella ja magneettikuvilla todetaan fyysiset vammat. Saattavat myös tökkiä tylpällä neulalla ja pyytää kertomaan tuntuuko. Musteläsikillä ja kysymyksillä kognitiiviset ongelmat.
Mikään noista testeistä ei satu eikä kuulema tunnu edes epämiellyttävältä.- tosiaankin ovat
vallan muuta kuin NEUROLOGINEN tutkimus/tutkimukset, siis kuvantamiset ym.
- ()()()()(
Neuropsykologi ei tee MRI tutkimuksia eikä koputa polveen tai muuallekaan.
Siinä on psyklogisia testejä: laskutehtäviä. Ulkoa oppimisen tutkimista, miten paljon muistaa tekstistä jonka neuro on sinulle lukenut.
Siinä voi olla kellotaulut, piirustustehtäviä yms.
- joista
ei tarvitse enempää etukäteen tietää enempää. Eikä niistä saa edes kertoa tarkoin mitä ne sisältää ettei vaikuta tulokseen etukäteistieto, mutta älä huoli niistä selviää. ne kertovat mitä ongelmia /vaikutuksia / muutoksia aivoissa on tapahtunut. Ei mitään vakavaa siis eikä "vaikeaa".
- Mä vaan
Hei,
onneksi olkoon, että pääset 3 h kestäviin tutkimuksiin. Mun eka neuropsykologinen tutkimus kesti tunnin verran ja sen seurauksia kärsin edelleen, vaikka siitä jo 3 vuotta.
Tarkoitan sitä, että surkea neuropsykologi laittoi minut masentuneeksi, vaikka kyseessä on aivovamma.
Tärkeää on, että kerrot tilanteen, mielellään otat vaikka poliisitiedotteet mukaan, missä kerrotaan mitä oikein tapahtui. Jos liikenneonnettomuus. Siis neuropyskologin pitäisi saada siis selville, että millainen tärsky oli voimakkuudeltaan ja minne osui.
Ehkä tätäkin tärkeämpää on, että kerrot, mitä oikeasti muistat ennen onnettomuutta. Siis oma muistikuva hetki ennen onnettomuutta vai jopa 3 tuntia ennen onnettomuutta, loput unohduksissa.
Ja mitä muistat onnettomuuden jälkeisestä ajasta. Tällä tiedolla mitataan muistiaukkoa.
Jos asialla olisi todistaja, olisi hyvä, tai ambulanssikertomus, nehän ainakin tutkii, onko ihminen tajuton (jotain koomapisteitä tai mitähän ne olikaan).
Aivovamman vakavuus saadaan selville muistiaukon pituudella, ongelmana on myös se, että muistissa voi olla saarakkeita, eli jotain muistat, mutta sitten siitä eteenpäin et. Nämäkin pitäisi huomata kertoa, että jotain muistaa mutta jotain ei ja yhdessä voisi yrittää saada selville, mistä alkaen kaikki on selvää. Vai onko vieläkään..
Jos neuropsykologi on vakuutusyhtiön maksama, kannattaa suhtautua asiaan varauksella ja olla tarkempi muisteluissaan, ettei tule stressihäiriötä diagnoosiin, joka ei ole aivovamma. Mulla neuropsykolgoina oli T N nimikirjaimiltaan ja laitos I ja nämä Helsingissä, tämä siis tunnin testeillä vakuutusyhtiön piikkiin.
Keskussairaala-tutkimukset ovat ok.
Neuropsykologisissa testeissä on muistitehtäviä, piirustustehtäviä ja tätä alkutilanteen selvittelyä. Mulla meni aika siivillä toisella kertaa ja kesti sen kolme tuntia.
Onnea testeihin. - mä vaan
Mä vaan kirjoitti:
Hei,
onneksi olkoon, että pääset 3 h kestäviin tutkimuksiin. Mun eka neuropsykologinen tutkimus kesti tunnin verran ja sen seurauksia kärsin edelleen, vaikka siitä jo 3 vuotta.
Tarkoitan sitä, että surkea neuropsykologi laittoi minut masentuneeksi, vaikka kyseessä on aivovamma.
Tärkeää on, että kerrot tilanteen, mielellään otat vaikka poliisitiedotteet mukaan, missä kerrotaan mitä oikein tapahtui. Jos liikenneonnettomuus. Siis neuropyskologin pitäisi saada siis selville, että millainen tärsky oli voimakkuudeltaan ja minne osui.
Ehkä tätäkin tärkeämpää on, että kerrot, mitä oikeasti muistat ennen onnettomuutta. Siis oma muistikuva hetki ennen onnettomuutta vai jopa 3 tuntia ennen onnettomuutta, loput unohduksissa.
Ja mitä muistat onnettomuuden jälkeisestä ajasta. Tällä tiedolla mitataan muistiaukkoa.
Jos asialla olisi todistaja, olisi hyvä, tai ambulanssikertomus, nehän ainakin tutkii, onko ihminen tajuton (jotain koomapisteitä tai mitähän ne olikaan).
Aivovamman vakavuus saadaan selville muistiaukon pituudella, ongelmana on myös se, että muistissa voi olla saarakkeita, eli jotain muistat, mutta sitten siitä eteenpäin et. Nämäkin pitäisi huomata kertoa, että jotain muistaa mutta jotain ei ja yhdessä voisi yrittää saada selville, mistä alkaen kaikki on selvää. Vai onko vieläkään..
Jos neuropsykologi on vakuutusyhtiön maksama, kannattaa suhtautua asiaan varauksella ja olla tarkempi muisteluissaan, ettei tule stressihäiriötä diagnoosiin, joka ei ole aivovamma. Mulla neuropsykolgoina oli T N nimikirjaimiltaan ja laitos I ja nämä Helsingissä, tämä siis tunnin testeillä vakuutusyhtiön piikkiin.
Neuropsykologisissa testeissä on muistitehtäviä, piirustustehtäviä ja tätä alkutilanteen selvittelyä. Mulla meni aika siivillä toisella kertaa ja kesti sen kolme tuntia.
Onnea testeihin.Korostan siis sitä, että oma muisti, ei kenenkään muun kertoma tieto. Vaan sen, mitä itse muistat tapahtumien kulusta. ei mutu-tietoa eikä muiden kertomaa.
- LPolku
Mä vaan kirjoitti:
Hei,
Onnea testeihin.Kyseessä on todellakin onnettomuuden aiheuttama "tärsky" vuodelta 1992, jota ei aikanaan tutkittu lainkaan. Vamman jälkitilaa on hoidettu vakavana masennuksenna ja vasta nyt, hakeutuessani työkyvyttömyyseläkkeelle jatkuvasti pahenevien neurologisten oireiden takia, asian oikeaa laitaa ruvetaan vihdoin setvimään.
Tutkimus tehdään yksityisessä lääkärikeskuksessa (työterveys), josta tulen saamaan useita puoltavia B-lausuntoja eläkehakemukseni tueksi. Neuropsykologi on L.S. - Mä vaan
LPolku kirjoitti:
Kyseessä on todellakin onnettomuuden aiheuttama "tärsky" vuodelta 1992, jota ei aikanaan tutkittu lainkaan. Vamman jälkitilaa on hoidettu vakavana masennuksenna ja vasta nyt, hakeutuessani työkyvyttömyyseläkkeelle jatkuvasti pahenevien neurologisten oireiden takia, asian oikeaa laitaa ruvetaan vihdoin setvimään.
Tutkimus tehdään yksityisessä lääkärikeskuksessa (työterveys), josta tulen saamaan useita puoltavia B-lausuntoja eläkehakemukseni tueksi. Neuropsykologi on L.S.Aikaa on siis kulunut, toivottavasti neuropssykologi osaa asiansa. Varmaankin osaa.
Itse olen äärikriittinen nykyään kaikkeen, missä vakuutusasioissa on kyse. Mulla onnettomuudesta 4 vuotta, aivovamma on todettu kahdessa laitoksessa, mutta ekan neruopsykologin kanta pätee, kuten ekan neurologinkin. Ovat kimpassa keskenään.
Katso vakuutuslääkäri lista varmuuden vuoksi, ettei kukaan lääkärisi ole siinä mukana.
Potilaalla on myös oikeuksia, jotka selviävät myös netistä.
Toivon onnea sinulle, sillä itse olen joutunut niin hirveään röykyytykseen vakuutusyhtiön toimesta, etten tiedä enää mitä tehdä.
Työeläkeasia mulla onneksi ok, vaikka liikenneonnettomuus kiistetäänkin täysin.
Siksi lakimies on mukana matkassa ja asia viedään oikeuteen.
Jatkoa ajatellen voisit pyytää tutkimustulokset myös itsellesi. neuroologi yleensä tekee koosteen tutkimustuloksista, itse tutkimustulos jää lääkärin ja tutkijan väliseksi.
Mun keskussairaalatutkimuksiin kuului;
- kaksi kertaa neurologoilla
- neuropsykologinen tutkius
- toimintaterapia-tutkimus
- puheterapeutin tukimus x 3
- psykiatrin tutkimus x 2
- koneelliset tutkimukset; MRI ja EKG
Lisäksi erikseen tutkittiin makuasioita (puheterapeutilla makupakki 5 makua), kuulotutkimus ja urologinen tutkimus. Fysioterapeuttitutkimus (monia tunteja), jossa selviteltiin tasapainoa ja sorminäppäryyttä, tuntoaistia (lähes fysitarin tekemät testit) ja hirveä kylmä-kuuma-tuntotesti. Kylmällä ja kuumalla kivellä testattiin, tunnenko samoin joka puolella kehoa.
Toivottavasti sinule jo tehty nämä jutut, koska vievät paljon aikaa ja voimavaroja. - Mä vaan
Mä vaan kirjoitti:
Aikaa on siis kulunut, toivottavasti neuropssykologi osaa asiansa. Varmaankin osaa.
Itse olen äärikriittinen nykyään kaikkeen, missä vakuutusasioissa on kyse. Mulla onnettomuudesta 4 vuotta, aivovamma on todettu kahdessa laitoksessa, mutta ekan neruopsykologin kanta pätee, kuten ekan neurologinkin. Ovat kimpassa keskenään.
Katso vakuutuslääkäri lista varmuuden vuoksi, ettei kukaan lääkärisi ole siinä mukana.
Potilaalla on myös oikeuksia, jotka selviävät myös netistä.
Toivon onnea sinulle, sillä itse olen joutunut niin hirveään röykyytykseen vakuutusyhtiön toimesta, etten tiedä enää mitä tehdä.
Työeläkeasia mulla onneksi ok, vaikka liikenneonnettomuus kiistetäänkin täysin.
Siksi lakimies on mukana matkassa ja asia viedään oikeuteen.
Jatkoa ajatellen voisit pyytää tutkimustulokset myös itsellesi. neuroologi yleensä tekee koosteen tutkimustuloksista, itse tutkimustulos jää lääkärin ja tutkijan väliseksi.
Mun keskussairaalatutkimuksiin kuului;
- kaksi kertaa neurologoilla
- neuropsykologinen tutkius
- toimintaterapia-tutkimus
- puheterapeutin tukimus x 3
- psykiatrin tutkimus x 2
- koneelliset tutkimukset; MRI ja EKG
Lisäksi erikseen tutkittiin makuasioita (puheterapeutilla makupakki 5 makua), kuulotutkimus ja urologinen tutkimus. Fysioterapeuttitutkimus (monia tunteja), jossa selviteltiin tasapainoa ja sorminäppäryyttä, tuntoaistia (lähes fysitarin tekemät testit) ja hirveä kylmä-kuuma-tuntotesti. Kylmällä ja kuumalla kivellä testattiin, tunnenko samoin joka puolella kehoa.
Toivottavasti sinule jo tehty nämä jutut, koska vievät paljon aikaa ja voimavaroja.Ai niin, vielä hajutesti, joka kesti tunnin verran. Siinä haistateltiin hajuja sierain kerralaan, sen teki mulla neurologi ihan omalla kerrallaan. Tämäkin erikseen, sain siis lähetteen tutkimuksiin, keskussairaalassa tätä ei tehty.
- olen ollut
Mä vaan kirjoitti:
Ai niin, vielä hajutesti, joka kesti tunnin verran. Siinä haistateltiin hajuja sierain kerralaan, sen teki mulla neurologi ihan omalla kerrallaan. Tämäkin erikseen, sain siis lähetteen tutkimuksiin, keskussairaalassa tätä ei tehty.
Paljon edellämainituista testeistä pitää paikkaansa, mutta minä vertaisin niitä polisin tekemään ristikuullusteluksi.
Psykoloogi voi tulkita vastausta miten tahtoo.
Saman testin tuloksia eri psykoloogi tulkitsee aivan eritavalla.
Itse en anna testeille mitään arvoa.
- Hoitaja
Olen itse menossa neurologisiin tutkimuksiin. Minulla todettiin tänään parkinsontauti. He tekevät siellä kirjoitustehtäviä sekä jotain joutuu piirtämään eli ollaan menossa varmaan palikkatestiin. Testaavat käden ja pään yhteistoimintaa. Kysyin sairaanhoitajalta. Tutkimus voi kestää vaikka 5 tuntia, joten sinulle onnea matkaan ja kaikki toivottavasti menee hyvin. Hyvää kesän jatkoja sinulle ja voimia.
- Aevovammane
Siis käsittääkseni neuropsykologi joka ei ole lääkäri tekee nämä kognitiiviset testit eli piirustus,lukemisen muistaminen,keskittyminen ynnä hemmetin monta muuta testiä.
Neurologi joka taas on lääkäri tekee käsittääkseni nämä vasaraiskut,sormi nenään,kävely ynnä hemmetin monta muuta testiä.
Olenko oikeassa (muistaakseni) näin tapahtui - 1+1
Aevovammane kirjoitti:
Siis käsittääkseni neuropsykologi joka ei ole lääkäri tekee nämä kognitiiviset testit eli piirustus,lukemisen muistaminen,keskittyminen ynnä hemmetin monta muuta testiä.
Neurologi joka taas on lääkäri tekee käsittääkseni nämä vasaraiskut,sormi nenään,kävely ynnä hemmetin monta muuta testiä.
Olenko oikeassa (muistaakseni) näin tapahtuiymmärtänyt asian aivan oikein, nimimerkki Aevovammane
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908627
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264788- 504248
- 623817
- 513226
- 503000
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262686- 432491
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.452359Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382223