Olen pienessä - toisella paikkakunnalla sijaitsevassa rivitalossa osakkaana, minulla on sijoitusasunto ko yhtiössä ja huoneisto on vuokralla. Yhtiökokouksiin en ole ollut tilaisuudessa osallistua. Siksi olen pyytänyt isännöitsijältä kopiot kokouspöytäkirjoista, tilinpäätöstiedot, jäljennöksen osakeluettelosta sekä selvitykset taloyhtiön ottamista lainoista ja niiden jakoperusteista osakkaiden kesken. Suunnittelen huoneiston myyntiä. Kun soitin isännöitsijälle, hän esiintyi agrressiivisesti ja kieltaytyi antamasta minulle mitään tietoja - kirjattuun kirjeeseen ei myöskään tullut vastausta. Mitäpä neuvoksi kun isännöitsijä ei suostu kertomaan edes hallituksen jäseniä eikä niistä ole tehty myöskään kaupparekisteriin ilmoitusta???
asunto-osakeyhtiön osakkaan oikeus
38
10114
Vastaukset
- : )
saada kohtuullista maksua vastaan kopio yhtiökokouksen pöytäkirjoista. Siitä ei voi isännöitsijä luistaa, oli miten vain. Samoin osakeluettelo on julkinen asiakirja ja siihen päätee sama kuin edelliseen; sinulla on se oikeus saada nähtäväksi. Tilinpäätöksenhän saat yhtiökokouskutsun mukana tai vastaavasti kohtuullista maksua vastaan isännöitsijältä. Tilinpäätöksestä näet lainat (joita ei voi nostaa ilman yhtiökokouksen päätöstä muuten!) ja niiden jakoperusteet taas löydät suoraan yhtiöjärjestyksestä.
Nämä kaikki ylläolevat tiedot ovat lain mukaan sinun oikeuksiasi. Jos ei muu auta niin yhteys isännöintiliittoon ja ilmoitus isännöitsijän toiminnasta.- milla7
Siinäpä se, että ko. isännöitsijä ei ole ammattiisännöitsijä eikä näin ollen minkään liiton jäsen. On rekisteröinyt kolmannelle paikkakunnalle toiminimen, jonka toimialaan kuuluu mm. osakekirjojen osto ja myynti ja toiselle paikkakunnalle yksityinen elinkeinonharjottaja, jonka toimiala on mm. konsultointi ?? Jos kaikki olisi OK, ei asiakirjojen toimittaminen minulle kaiketi olisi näin vaikeaa.
- ole mikään
milla7 kirjoitti:
Siinäpä se, että ko. isännöitsijä ei ole ammattiisännöitsijä eikä näin ollen minkään liiton jäsen. On rekisteröinyt kolmannelle paikkakunnalle toiminimen, jonka toimialaan kuuluu mm. osakekirjojen osto ja myynti ja toiselle paikkakunnalle yksityinen elinkeinonharjottaja, jonka toimiala on mm. konsultointi ?? Jos kaikki olisi OK, ei asiakirjojen toimittaminen minulle kaiketi olisi näin vaikeaa.
valvontaorganisaatio vaan edunvalvontajärjestö. Isännöitsijöiden toimintaa valvoo ainoastaan Isännöitsijöiden Auktorisointiyhdistys ISA, joka voi antaa jäsenilleen (ISA-toimisto tai -isännöitsijä) huomautuksen, varoituksen tai erottaa. Jos isännöitsijä ei ole ISAn jäsen niin ainoa taho on poliisi joka voi tutkia asunto-osakeyhtiörikkomusta/rikosta.
Voisin lyödä vetoa että vastahankaisuus liittyy siihen että osakas on vaatinut aika laajoja selvityksiä, joiden a) tekeminen ja b) selvittäminen osakkaalle ei kuulu sopimuksen piiriin, ts. kukaan ei siitä työstä suostu maksamaan. Ei kannata kuvitella että kopiohinnalla katetaan tuntien työtä ja toinen päälle kun selvittelet osakkaalle asiaa, josta hän ei ymmärrä yhtään mitään.
Yhtiökokouspöytäkirja, osakasluettelo ja tilinpäätös on kaikille julkisia ja ne saa pyydettäessä.
On helppo sanoa että isännöitsijä oli sitä ja tätä kun ei tiedä mitä osakas lopulta oli, omasta kokemuksesta voin sanoa että osakkaitakin on aika moneen junaan - kuten on isännöitsijöitäkin. - milla7
ole mikään kirjoitti:
valvontaorganisaatio vaan edunvalvontajärjestö. Isännöitsijöiden toimintaa valvoo ainoastaan Isännöitsijöiden Auktorisointiyhdistys ISA, joka voi antaa jäsenilleen (ISA-toimisto tai -isännöitsijä) huomautuksen, varoituksen tai erottaa. Jos isännöitsijä ei ole ISAn jäsen niin ainoa taho on poliisi joka voi tutkia asunto-osakeyhtiörikkomusta/rikosta.
Voisin lyödä vetoa että vastahankaisuus liittyy siihen että osakas on vaatinut aika laajoja selvityksiä, joiden a) tekeminen ja b) selvittäminen osakkaalle ei kuulu sopimuksen piiriin, ts. kukaan ei siitä työstä suostu maksamaan. Ei kannata kuvitella että kopiohinnalla katetaan tuntien työtä ja toinen päälle kun selvittelet osakkaalle asiaa, josta hän ei ymmärrä yhtään mitään.
Yhtiökokouspöytäkirja, osakasluettelo ja tilinpäätös on kaikille julkisia ja ne saa pyydettäessä.
On helppo sanoa että isännöitsijä oli sitä ja tätä kun ei tiedä mitä osakas lopulta oli, omasta kokemuksesta voin sanoa että osakkaitakin on aika moneen junaan - kuten on isännöitsijöitäkin.Laajoja ja laajoja selvityksiä... mahdollisesti.. mutta kysymys on juuri saada kopiot kokouspöytäkirjoista, osakeluettelosta ja tilinpäätöksestä v. 2007. Asiakirjat ymmärtääkseni pitäisi olla jo olemassa ilman laajempaa työtä - samoin yhtiölainojen jako-osuudet osakkaille. Motiiveja isännöitsijän vastahankaisuuteen on vaikea ymmärtää mutta ehkä ne selviää kun asiaa viedään tarpeeksi pitkälle.
Tässä asiassa hiertää kaiketi taloyhtiön nimiin otetut lainat. Se, että on otettu toinenkin laina taloyhtiölle. Tästä toisesta lainasta minä sain ainoastaan kirjeessä allekirjoittamattomalla lapulla ilmon, että pitää maksaa x euroa/kk x päivään mennessä - . Isännöitsijä ei sitten kysyttyäni asiaa kirjatulla kirjeellä, suostunut antamaan mitään tietoa ko. lainasta. Yhtiölle otettu eka laina (josta alettiin kerätä rahaa joulukuussa 2006 )- on kuulemani mukaan jaettu osakkaille "osakkeiden mukaan" eli tasan kaikille osakkaille vaikka yhtiöjärjestys edellyttäisi jakoa osakkeiden lukumäärän mukaan -eli tästä lainasta yksiöt maksavat saman kuin kolmiot.. jos yksiön omistajat haluavat antaa edun kolmion omistajille (joihin isännöitsijäkin jossain vaiheessa kuului, ostettuaan taloyhtiöstä osakkeen), niin sillehän ei kaiketi voi mitään. - päättää
milla7 kirjoitti:
Laajoja ja laajoja selvityksiä... mahdollisesti.. mutta kysymys on juuri saada kopiot kokouspöytäkirjoista, osakeluettelosta ja tilinpäätöksestä v. 2007. Asiakirjat ymmärtääkseni pitäisi olla jo olemassa ilman laajempaa työtä - samoin yhtiölainojen jako-osuudet osakkaille. Motiiveja isännöitsijän vastahankaisuuteen on vaikea ymmärtää mutta ehkä ne selviää kun asiaa viedään tarpeeksi pitkälle.
Tässä asiassa hiertää kaiketi taloyhtiön nimiin otetut lainat. Se, että on otettu toinenkin laina taloyhtiölle. Tästä toisesta lainasta minä sain ainoastaan kirjeessä allekirjoittamattomalla lapulla ilmon, että pitää maksaa x euroa/kk x päivään mennessä - . Isännöitsijä ei sitten kysyttyäni asiaa kirjatulla kirjeellä, suostunut antamaan mitään tietoa ko. lainasta. Yhtiölle otettu eka laina (josta alettiin kerätä rahaa joulukuussa 2006 )- on kuulemani mukaan jaettu osakkaille "osakkeiden mukaan" eli tasan kaikille osakkaille vaikka yhtiöjärjestys edellyttäisi jakoa osakkeiden lukumäärän mukaan -eli tästä lainasta yksiöt maksavat saman kuin kolmiot.. jos yksiön omistajat haluavat antaa edun kolmion omistajille (joihin isännöitsijäkin jossain vaiheessa kuului, ostettuaan taloyhtiöstä osakkeen), niin sillehän ei kaiketi voi mitään.Yhtiökokous on ainoa taloyhtiön elin joka voi päättää lainanotosta taloyhtiölle, ja kokoukseen on kutsutta kaikki osakkeenomistajat.
Isännöitsijä eikä hallitus eivät voi päättää lainanotosta, valmistella heidän pitää asiaa yhtiökokoukselle.
Lainan maksu lankeaa yhtiöjärjestyksessä olevan huoneistoluettelon osakkeiden jakoperusteella.
Joskus harvoin saattaa tulla kysymykseen tasajako uusittaessa joka huoneistoon kuuluvia osia kuten WC-istuinta tai postiluukkua, mutta tällöin pitää asia käsitellä myös yhtiökokouksessa ja vaatinee 2/3 enemmistön. - Johan nyt jotakin
päättää kirjoitti:
Yhtiökokous on ainoa taloyhtiön elin joka voi päättää lainanotosta taloyhtiölle, ja kokoukseen on kutsutta kaikki osakkeenomistajat.
Isännöitsijä eikä hallitus eivät voi päättää lainanotosta, valmistella heidän pitää asiaa yhtiökokoukselle.
Lainan maksu lankeaa yhtiöjärjestyksessä olevan huoneistoluettelon osakkeiden jakoperusteella.
Joskus harvoin saattaa tulla kysymykseen tasajako uusittaessa joka huoneistoon kuuluvia osia kuten WC-istuinta tai postiluukkua, mutta tällöin pitää asia käsitellä myös yhtiökokouksessa ja vaatinee 2/3 enemmistön.As. Oy:ssä kaikki yhtiön kulujen maksaminen tulee jakaa osakkeiden määrän suhteessa ja maksu suoritetaan yhtiövastikkeena (ellei muuta käytäntöä ole yhtiöjärjestyksessä sovittu esim. m2, vesimaksu hlö-määrän mukaan...). Jos yhtiö uusii esim. postilaatikot, mihin tasajako perustuisi? Entä jos uusitaan yksi postilaatikko, maksaako käyttäjä sen? Entä kun yhtiö uusii vaikkapa parkkipaikan asfaltoinnin? Pitäisikö kustannukset jakaa vs. periaatteella ainoastaan parkkipaikan käyttäjien kesken vai tasaeränä kaikkien kesken?
Sehän on selvä, että enemmän osakkeita omistavat haluaisivat maksattaa osan omasta osuudestaan vähemmän osakkeita omistavilla. Asia olisi toinen jos samalla osakkeiden määrää samalla tasattaisiin. - postiluukut
Johan nyt jotakin kirjoitti:
As. Oy:ssä kaikki yhtiön kulujen maksaminen tulee jakaa osakkeiden määrän suhteessa ja maksu suoritetaan yhtiövastikkeena (ellei muuta käytäntöä ole yhtiöjärjestyksessä sovittu esim. m2, vesimaksu hlö-määrän mukaan...). Jos yhtiö uusii esim. postilaatikot, mihin tasajako perustuisi? Entä jos uusitaan yksi postilaatikko, maksaako käyttäjä sen? Entä kun yhtiö uusii vaikkapa parkkipaikan asfaltoinnin? Pitäisikö kustannukset jakaa vs. periaatteella ainoastaan parkkipaikan käyttäjien kesken vai tasaeränä kaikkien kesken?
Sehän on selvä, että enemmän osakkeita omistavat haluaisivat maksattaa osan omasta osuudestaan vähemmän osakkeita omistavilla. Asia olisi toinen jos samalla osakkeiden määrää samalla tasattaisiin.Yhtiökokous voi päättää 2/3 enemmistöpäätöksellä, että kaikkien huoneistojen postiluukut uusitaan yhtä aikaa. Kustannukset jaetaan tällöin kaikkien huoneistojen kesken tasajaolla.
Ihan normaalia as oy lainsäädäntöä. - mutta........
postiluukut kirjoitti:
Yhtiökokous voi päättää 2/3 enemmistöpäätöksellä, että kaikkien huoneistojen postiluukut uusitaan yhtä aikaa. Kustannukset jaetaan tällöin kaikkien huoneistojen kesken tasajaolla.
Ihan normaalia as oy lainsäädäntöä.Entä jos vaihdetaan vain yksi postilaatikko, voidaanko sen kustannukset jakaa tasan osakkaiden kesken tai niin, että ainoastaan laatikon käyttäjä maksaa? 2/3 enemmistöllä?
- ....
mutta........ kirjoitti:
Entä jos vaihdetaan vain yksi postilaatikko, voidaanko sen kustannukset jakaa tasan osakkaiden kesken tai niin, että ainoastaan laatikon käyttäjä maksaa? 2/3 enemmistöllä?
Tasajako koskee vain tilannetta missä kaikki postillaatikot uusitaan yhtä aika.
Jos yksi laatikko menee vaihtoon, menee se talon yleisistä korjauskustannuksista, jossa jokainen osakas maksaa sen yhtiöjärjestyksen määräämän jyvitetyn osan.
Huomioitava on lisäksi se, että rivitaloyhtiöissä saattaa olla omia kunnossapitovelvollisuuksia osakkailla.
Näistä on maininta yhtiöjärjestyksessä. - : )
.... kirjoitti:
Jos yksi laatikko menee vaihtoon, menee se talon yleisistä korjauskustannuksista, jossa jokainen osakas maksaa sen yhtiöjärjestyksen määräämän jyvitetyn osan.
Huomioitava on lisäksi se, että rivitaloyhtiöissä saattaa olla omia kunnossapitovelvollisuuksia osakkailla.
Näistä on maininta yhtiöjärjestyksessä.EI VOIDA lain puitteissa jakaa tasajaolla ; )
Tasojakoa voidaan soveltaa ainoastaan huoneiston SISÄpuolisiin osiin joissa jokaiseen huoneistoon tehdä sama työ, esimerkiksi uusitaan 1kpl samanlaisia hanoja. On yleinen harhaluulo että esimerkiksi postiluukkua tai lukonvaihtoa voisi jakaa tasajaolla. - ...
: ) kirjoitti:
EI VOIDA lain puitteissa jakaa tasajaolla ; )
Tasojakoa voidaan soveltaa ainoastaan huoneiston SISÄpuolisiin osiin joissa jokaiseen huoneistoon tehdä sama työ, esimerkiksi uusitaan 1kpl samanlaisia hanoja. On yleinen harhaluulo että esimerkiksi postiluukkua tai lukonvaihtoa voisi jakaa tasajaolla.Laissa sanotaan. Kun yhtiön kustannuksella päätetään suoritaa osakkeenomistajan hallinnassa oleviin huoneistoihin kohdistuva korjaus tai uudistus, josta kunkin huoneiston osalta saatava hyöty ja aiheutuva kustannus ovat yhtäsuuret, voi ...
Kyllähän se postiluukku on huoneistoon kuuluva, ei sitä naapuri käytä ja jokaisella huoneistolla on ihka oma yksi luukku. - Kuvia ei palvella
milla7 kirjoitti:
Laajoja ja laajoja selvityksiä... mahdollisesti.. mutta kysymys on juuri saada kopiot kokouspöytäkirjoista, osakeluettelosta ja tilinpäätöksestä v. 2007. Asiakirjat ymmärtääkseni pitäisi olla jo olemassa ilman laajempaa työtä - samoin yhtiölainojen jako-osuudet osakkaille. Motiiveja isännöitsijän vastahankaisuuteen on vaikea ymmärtää mutta ehkä ne selviää kun asiaa viedään tarpeeksi pitkälle.
Tässä asiassa hiertää kaiketi taloyhtiön nimiin otetut lainat. Se, että on otettu toinenkin laina taloyhtiölle. Tästä toisesta lainasta minä sain ainoastaan kirjeessä allekirjoittamattomalla lapulla ilmon, että pitää maksaa x euroa/kk x päivään mennessä - . Isännöitsijä ei sitten kysyttyäni asiaa kirjatulla kirjeellä, suostunut antamaan mitään tietoa ko. lainasta. Yhtiölle otettu eka laina (josta alettiin kerätä rahaa joulukuussa 2006 )- on kuulemani mukaan jaettu osakkaille "osakkeiden mukaan" eli tasan kaikille osakkaille vaikka yhtiöjärjestys edellyttäisi jakoa osakkeiden lukumäärän mukaan -eli tästä lainasta yksiöt maksavat saman kuin kolmiot.. jos yksiön omistajat haluavat antaa edun kolmion omistajille (joihin isännöitsijäkin jossain vaiheessa kuului, ostettuaan taloyhtiöstä osakkeen), niin sillehän ei kaiketi voi mitään.Talo yhtiössä on osakkeen omistajat jotka omistavat ko talo yhtiön. Silloin kun olemme taloyhtiössä, jokaisella osakkaalla on oikeus jokaiseen taloyhtiön asipapereihin oikeus ilman korvausta. (Laki 24.fi) Taloyhtiön osakkaat valitsee hallituksen ,yhtiö kokous päättää kaiken , hallitus ei päätä mitään vaan hallitu esittä asian. Asunto yhtiön osakkaat päättä mitä tehdä. Ei hallitus ( Laki)= yhtiön osakkailla on oikeus kaikkeen mikä koskee yhtiötä. ( Mustakaa osakkaan oikeus ei pidä kuunnella isännöitsiää.)
Meillä vastaava , kerron meidän kokouksen jälkeen. Meillä osakkaita 21. Hallituksen puh, johtaja oon Kaupunklla töissä. ??????? PISTEITÄ hakee, pisteitä että nyt temmee näin. - utelias`
.... kirjoitti:
Näistä on maininta yhtiöjärjestyksessä.Mitä nuo kunnossapitovelvollisuudet voisi olla?
- kutsun
yhtiökokoukseen? Mitä tuli kutsun mukana?
Meillä ainakin tulee kutsun mukana toimintakertomus, tulos- ja taslaskelma ja budjetti, joskus muutakin.
Jos olet myymässä osaketta, eikö kannattaisi ensisijaisesti pyytää isännöitsijäntodistus. Siinähän ne on oleelliset tiedot yhtiöstä ja osakkeesta. - laki luke
Asunto-osakeyhtiölaki ( koko laki http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1991/19910809 ) määrittelee seuraavaa
29 §
Varsinainen yhtiökokous
Varsinainen yhtiökokous on pidettävä kuuden kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä. Kokouksessa on esitettävä tilinpäätös ja tilintarkastuskertomus.
Kokouksessa on päätettävä:
1) tuloslaskelman ja taseen vahvistamisesta;
2) toimenpiteistä, joihin vahvistetun taseen mukainen voitto tai tappio antaa aihetta;
3) vastuuvapaudesta hallituksen jäsenille ja isännöitsijälle;
4) talousarviosta ja yhtiövastikkeen määrästä, jos tämä kuuluu yhtiökokoukselle; sekä
5) muista asioista, jotka yhtiöjärjestyksen mukaan kuuluvat varsinaiselle yhtiökokoukselle.
Yhtiöjärjestyksessä voidaan määrätä, että yhtiössä pidetään tilikauden aikana varsinaisia yhtiökokouksia useampia kuin yksi. Tällöin 2 momentin 4 ja 5 kohdassa tarkoitetuista asioista voidaan päättää yhtiökokouksessa, joka pidetään myöhemmin kuin 1 momentissa on säädetty.
36 §
Menettely yhtiökokouksessa
Yhtiökokouksen puheenjohtajan valitsee yhtiökokous, jollei yhtiöjärjestyksessä toisin määrätä.
Yhtiökokouksessa on oltava nähtävänä osakeluettelo. Kokouksen puheenjohtajan on huolehdittava siitä, että läsnä olevista osakkeenomistajista, asiamiehistä ja avustajista laaditaan luettelo, johon merkitään kunkin osakkeenomistajan osakkeiden lukumäärä ja äänimäärä (ääniluettelo).
Puheenjohtajan on huolehdittava siitä, että kokouksessa tehdyistä päätöksistä laaditaan pöytäkirja. Ääniluettelo on merkittävä pöytäkirjaan tai liitettävä siihen. Pöytäkirjaan on merkittävä kokouksessa tehdyt päätökset sekä, milloin päätöksestä on äänestetty, äänestyksen tulos. Lisäksi pöytäkirjaan on otettava hyväksymättä jätetyt yhtiöjärjestyksen muuttamista koskevat ehdotukset. Pöytäkirja on puheenjohtajan ja vähintään yhden kokouksessa sitä varten valitun tarkastajan allekirjoitettava. Pöytäkirja on viimeistään kuukauden kuluttua kokouksesta joko isännöitsijän tai hallituksen puheenjohtajan esitettävä osakkeenomistajalle, joka sitä pyytää. Osakkeenomistajalla on oikeus saada jäljennös pöytäkirjasta tai sen osasta. Jäljennöksestä voidaan periä yhtiön hallituksen hyväksymä kohtuullinen maksu.
Pöytäkirjat on säilytettävä luotettavalla tavalla.
Edellä olevan lisäksi simnulla on oikeus saada jkohtuullista maksua vastaan ISÄNNÖITSDIJÄNTODISTUS, jonka sisältökin on laissa määritelty.- milla7
Olen laittanut isännöitsijälle kirjatulla kirjeellä pyynnön saada jäljennökset määräpäivään mennessä pöytäkirjoista, osakeluettelosta ja lainojen jakoperusteista lainkohdat, joihin pyyntöni nojaa - ei ole tullut asiakirjoja eikä yhteydenottoa muutenkaan - viimeksi kun soitin isännöitsijälle, hän löi minulle puhelimen korvaan.
Tässä minun tapauksessani yhtiö on ottanut lainoja 1. sadevesijärjestelmän uusimiseksi ja 2. kattoremonttia varten - ja 1.velka on jaettu pääluvun mukaan mutta 2. velasta minä osakkaana en ole saanut tietoja ollenkaan - paitsi että minun pitää maksaa x euroa/kk. Haluaisin todella tietää mikä minun osuuteni on taloyhtiön lainoihin ja ne perusteet miten lainat on jaettu - tämän taloyhtiön yhtiöjärjesys edellyttää lainojen jakamista osakkaille osakelukumäärän suhteessa - poikkeuksia tämän taloyhtiöjärjestyksessä on vain vesimaksu, koska jokaisessa huoneistossa on oma vesimittari. Isännöitsijäntodistusta en ole vielä pyytänyt koska haluan ensin saada edellä mainitut muut selvitykset ja maksaa lainaosuuteni pois, jos ne ovat oikein (mitä epäilen) ja myydä osakkeeni velattomana. Jos nyt pyytäisin isännöitsijätodistuksen, siinä mahdollisesti olisi joku velkasumma merkittynä ja myöhemmin ostaja saisi selville, että jakoperuste ei olekaan oikein niin kuka vastaa väärästä velkaosuudesta - todennäköisesti ostaja kävisi minun kimppuuni..
Olen saanut yhtiökokoukseen vain pelkän kokouskutsun - pyytämäni pöytäkirjan jäljennökset, tilinpäätökset lainanjakoperusteet ym isännöitsijä kieltäytyi antamasta minulle sillä perusteella että en ollut kokouksessa paikalla. Kuulin myöhemmin että hallitus oli antanut isännöitsijälle
"laajennetun tilinkäyttöoikeuden" (mitä lienee pitää sisällään, en tiedä?). Olen omistanut tämän osakkeen talon rakennusvaiheesta alkaen ja alkuperäisiä osakkeenomistajia ei yhtiössä enää liene muita. Edellisen isännöitsijän aikana sain jäljennökset pöytäkirjoista ja tiesin aina tilanteen taloyhtiössä. Nyt asiat näyttävät olevan umpikujassa ja saankin postissa vain maksulappuja ja uhkauksia että ellen maksa niin menee perintään ja sitten se vasta minulle maksaakin euroja. Toistaiseksi olen maksanut kaikki isännöitsijän vaatimat summat mikä ei tarkoita sitä että hyväksyn ne ilman pyytämiäni selvityksiä ja nyt näyttää että niitä tulee aina vain uusia summia. - laki luke
milla7 kirjoitti:
Olen laittanut isännöitsijälle kirjatulla kirjeellä pyynnön saada jäljennökset määräpäivään mennessä pöytäkirjoista, osakeluettelosta ja lainojen jakoperusteista lainkohdat, joihin pyyntöni nojaa - ei ole tullut asiakirjoja eikä yhteydenottoa muutenkaan - viimeksi kun soitin isännöitsijälle, hän löi minulle puhelimen korvaan.
Tässä minun tapauksessani yhtiö on ottanut lainoja 1. sadevesijärjestelmän uusimiseksi ja 2. kattoremonttia varten - ja 1.velka on jaettu pääluvun mukaan mutta 2. velasta minä osakkaana en ole saanut tietoja ollenkaan - paitsi että minun pitää maksaa x euroa/kk. Haluaisin todella tietää mikä minun osuuteni on taloyhtiön lainoihin ja ne perusteet miten lainat on jaettu - tämän taloyhtiön yhtiöjärjesys edellyttää lainojen jakamista osakkaille osakelukumäärän suhteessa - poikkeuksia tämän taloyhtiöjärjestyksessä on vain vesimaksu, koska jokaisessa huoneistossa on oma vesimittari. Isännöitsijäntodistusta en ole vielä pyytänyt koska haluan ensin saada edellä mainitut muut selvitykset ja maksaa lainaosuuteni pois, jos ne ovat oikein (mitä epäilen) ja myydä osakkeeni velattomana. Jos nyt pyytäisin isännöitsijätodistuksen, siinä mahdollisesti olisi joku velkasumma merkittynä ja myöhemmin ostaja saisi selville, että jakoperuste ei olekaan oikein niin kuka vastaa väärästä velkaosuudesta - todennäköisesti ostaja kävisi minun kimppuuni..
Olen saanut yhtiökokoukseen vain pelkän kokouskutsun - pyytämäni pöytäkirjan jäljennökset, tilinpäätökset lainanjakoperusteet ym isännöitsijä kieltäytyi antamasta minulle sillä perusteella että en ollut kokouksessa paikalla. Kuulin myöhemmin että hallitus oli antanut isännöitsijälle
"laajennetun tilinkäyttöoikeuden" (mitä lienee pitää sisällään, en tiedä?). Olen omistanut tämän osakkeen talon rakennusvaiheesta alkaen ja alkuperäisiä osakkeenomistajia ei yhtiössä enää liene muita. Edellisen isännöitsijän aikana sain jäljennökset pöytäkirjoista ja tiesin aina tilanteen taloyhtiössä. Nyt asiat näyttävät olevan umpikujassa ja saankin postissa vain maksulappuja ja uhkauksia että ellen maksa niin menee perintään ja sitten se vasta minulle maksaakin euroja. Toistaiseksi olen maksanut kaikki isännöitsijän vaatimat summat mikä ei tarkoita sitä että hyväksyn ne ilman pyytämiäni selvityksiä ja nyt näyttää että niitä tulee aina vain uusia summia.Jää siis vain yksi tai kaksi mahdollisuutta.
1) Ota yhteyttä asianajaasi ja vie asia loppuun asti
2) jätä poliisille tutkintapyyntö
Jo näillä uhkaaminen yleensä auttaa. - ...
milla7 kirjoitti:
"laajennetun tilinkäyttöoikeuden" (mitä lienee pitää sisällään, en tiedä?). Olen omistanut tämän osakkeen talon rakennusvaiheesta alkaen ja alkuperäisiä osakkeenomistajia ei yhtiössä enää liene muita. Edellisen isännöitsijän aikana sain jäljennökset pöytäkirjoista ja tiesin aina tilanteen taloyhtiössä. Nyt asiat näyttävät olevan umpikujassa ja saankin postissa vain maksulappuja ja uhkauksia että ellen maksa niin menee perintään ja sitten se vasta minulle maksaakin euroja. Toistaiseksi olen maksanut kaikki isännöitsijän vaatimat summat mikä ei tarkoita sitä että hyväksyn ne ilman pyytämiäni selvityksiä ja nyt näyttää että niitä tulee aina vain uusia summia.Jos omistat vähintään 10% osakkeista (tai saat taaksesi vähintään 10% kaikista osakkeista), voit vaatia ylimääräisen yhtiökokouksen pitämistä, jonka esityslistalle haluat tietyt asiat (mahdollisesti hallituksen erottamisen ja uuden valitsemisen, jos yli puolet on kanssasi samaa mieltä ja ainakin selvityksen kustannusjaoista).
Onko tosiaan niin, että yhtiökokouskutsun mukana ei tullut tilinpäätöstä? Miten tilinpäätös on voitu hyväksyä yhtiökokouksessa sitten, jos sitä ei ole etukäteen jaettu?
Jos tämä ei auta, ota lakimies avuksesi saadaksesi lainanjakoperusteet asiallisiksi (yleensä vastikkeisiin aina pitää käyttää osakkeiden/pinta-alan mukaista jakoa, paitsi täsmälleen samanlaisena jokaiseen huoneistoon tehty remontti, esim. keittiöhanan vaihto. Tätä tasajakoa ei voi kuitenkaan koskaan käyttää huoneiston ulkopuolisiin kustannuksiin, esim. sadevesijärjestelmiin tai kattoon). - ....
milla7 kirjoitti:
"laajennetun tilinkäyttöoikeuden" (mitä lienee pitää sisällään, en tiedä?). Olen omistanut tämän osakkeen talon rakennusvaiheesta alkaen ja alkuperäisiä osakkeenomistajia ei yhtiössä enää liene muita. Edellisen isännöitsijän aikana sain jäljennökset pöytäkirjoista ja tiesin aina tilanteen taloyhtiössä. Nyt asiat näyttävät olevan umpikujassa ja saankin postissa vain maksulappuja ja uhkauksia että ellen maksa niin menee perintään ja sitten se vasta minulle maksaakin euroja. Toistaiseksi olen maksanut kaikki isännöitsijän vaatimat summat mikä ei tarkoita sitä että hyväksyn ne ilman pyytämiäni selvityksiä ja nyt näyttää että niitä tulee aina vain uusia summia.Ota yhteyttä hallituksen puheenjohtajaan.
Hän selvittää sinulle ne asiat missä sinulla on epäselvyyttä ja kysyttävää.
Olisi tosiaan outoa mikäli taloyhtiösi ei noudattaisi lakia ja asetuksia päätöksenteossa.
Tuntuu kuitenkin siltä, että et ole kovin hyvin selvillä taloyhtiösi toimenpiteistä, onko sitten isännöistsijän antama osakas informaatio ollut puutteellista. - vain valohoitoa?
.... kirjoitti:
Ota yhteyttä hallituksen puheenjohtajaan.
Olisi tosiaan outoa mikäli taloyhtiösi ei noudattaisi lakia ja asetuksia päätöksenteossa.
Tuntuu kuitenkin siltä, että et ole kovin hyvin selvillä taloyhtiösi toimenpiteistä, onko sitten isännöistsijän antama osakas informaatio ollut puutteellista.Katolle nimittäin.Jos ei kukaan ole vahtimassa voidaan paikkoja vain käydä koputtelemassa ja ollaan tekevinään jotain. Ota selvää kuka kävi remontin tekemässä ja mitä tehtiin.Asiasta pitää löytyä kaikki kuitit.Olen ollut talossa jossa syöksyrännit ja räystäskourut piti vaihtaa.Hintakin oli tarjousten perusteella hallituksessa sovittu.Miehet kävivät parina päivänä koputtelemassa paikkoja.Sattumoisin näin ettei mitään vaihdettu. Rahat hävisivät talon tililtä,tiedä kenen tilille.
Olin uusi talossa ja hallituksessa. Myöhemmin asukkaalta kuulin että kourut ja rännit oli hiljattain vaihdettu ja nyt oli hallitus pikana kutsuttu koolle jossa vaitamis asiaa käsiteltiin. Meikäläistä uunotettiin pahan keerran.
Poliisi tykkää että nämä ovat siviiliasioita. Ei kannata olla liian sinisilmäinen ja jaella valtakirjoja kaikenmaailman isännöitsijöille. Nykyisin harjoitetaan paljon vilunkipeliä. - Hannu Karpoja
vain valohoitoa? kirjoitti:
Katolle nimittäin.Jos ei kukaan ole vahtimassa voidaan paikkoja vain käydä koputtelemassa ja ollaan tekevinään jotain. Ota selvää kuka kävi remontin tekemässä ja mitä tehtiin.Asiasta pitää löytyä kaikki kuitit.Olen ollut talossa jossa syöksyrännit ja räystäskourut piti vaihtaa.Hintakin oli tarjousten perusteella hallituksessa sovittu.Miehet kävivät parina päivänä koputtelemassa paikkoja.Sattumoisin näin ettei mitään vaihdettu. Rahat hävisivät talon tililtä,tiedä kenen tilille.
Olin uusi talossa ja hallituksessa. Myöhemmin asukkaalta kuulin että kourut ja rännit oli hiljattain vaihdettu ja nyt oli hallitus pikana kutsuttu koolle jossa vaitamis asiaa käsiteltiin. Meikäläistä uunotettiin pahan keerran.
Poliisi tykkää että nämä ovat siviiliasioita. Ei kannata olla liian sinisilmäinen ja jaella valtakirjoja kaikenmaailman isännöitsijöille. Nykyisin harjoitetaan paljon vilunkipeliä.oikein sikiää, ja vielä tunkevat hallituksiin sotkemaan asiat.
"Rahat hävisivät talon tililtä,tiedä kenen tilille." - eetu,
Hannu Karpoja kirjoitti:
oikein sikiää, ja vielä tunkevat hallituksiin sotkemaan asiat.
"Rahat hävisivät talon tililtä,tiedä kenen tilille."rahalla on taipumus hävitä,jos ei kukaan seuraa.Näkyy olevan tuo seuraaminen sitä sun tätä.
- yksi osakas
milla7 kirjoitti:
"laajennetun tilinkäyttöoikeuden" (mitä lienee pitää sisällään, en tiedä?). Olen omistanut tämän osakkeen talon rakennusvaiheesta alkaen ja alkuperäisiä osakkeenomistajia ei yhtiössä enää liene muita. Edellisen isännöitsijän aikana sain jäljennökset pöytäkirjoista ja tiesin aina tilanteen taloyhtiössä. Nyt asiat näyttävät olevan umpikujassa ja saankin postissa vain maksulappuja ja uhkauksia että ellen maksa niin menee perintään ja sitten se vasta minulle maksaakin euroja. Toistaiseksi olen maksanut kaikki isännöitsijän vaatimat summat mikä ei tarkoita sitä että hyväksyn ne ilman pyytämiäni selvityksiä ja nyt näyttää että niitä tulee aina vain uusia summia.Älä sustu . Laki on toinen. Hallitus ei päätä mitää. yhtiökokous päättä asian , hallitus vain hyväksyy sen. ( Laki)
- Yksi oikeuden puolesta
.... kirjoitti:
Ota yhteyttä hallituksen puheenjohtajaan.
Tuntuu kuitenkin siltä, että et ole kovin hyvin selvillä taloyhtiösi toimenpiteistä, onko sitten isännöistsijän antama osakas informaatio ollut puutteellista.Meilläkin on talo yhtiö.(Vahinkossa tuli otettua puh. johtaja joka on KAUPUNdin tehtävissä, on käynyt ilmi että ko . Haluaa että näin meillä tehdään , ei kysele yhtiön osakkailta, Kerää itselleen pisteitä.ota yteyttä ,itse olen lain mukana joka on osakkaan oikeus, ( Laki tieto= ( ( Laki24.fi) Yhteys [email protected]
- Eräs osakas
... kirjoitti:
Jos omistat vähintään 10% osakkeista (tai saat taaksesi vähintään 10% kaikista osakkeista), voit vaatia ylimääräisen yhtiökokouksen pitämistä, jonka esityslistalle haluat tietyt asiat (mahdollisesti hallituksen erottamisen ja uuden valitsemisen, jos yli puolet on kanssasi samaa mieltä ja ainakin selvityksen kustannusjaoista).
Onko tosiaan niin, että yhtiökokouskutsun mukana ei tullut tilinpäätöstä? Miten tilinpäätös on voitu hyväksyä yhtiökokouksessa sitten, jos sitä ei ole etukäteen jaettu?
Jos tämä ei auta, ota lakimies avuksesi saadaksesi lainanjakoperusteet asiallisiksi (yleensä vastikkeisiin aina pitää käyttää osakkeiden/pinta-alan mukaista jakoa, paitsi täsmälleen samanlaisena jokaiseen huoneistoon tehty remontti, esim. keittiöhanan vaihto. Tätä tasajakoa ei voi kuitenkaan koskaan käyttää huoneiston ulkopuolisiin kustannuksiin, esim. sadevesijärjestelmiin tai kattoon).Mikäli mikään asia ei luista oikein , Heti pitää vaihtaa hallitus .Yhtiökokouksen pöytäkisjan mukaan työ järjestyksessä on kohta jossa valitaan puh, joohtaja. siitä alkaa uusi sioiden hoito. JOs ei auta ota yhteys, Laki tieto.24.fi yhteys sp [email protected] vastaan aina
- Oikeus kaikille
Katolle nimittäin.Jos ei kukaan ole vahtimassa voidaan paikkoja vain käydä koputtelemassa ja ollaan tekevinään jotain. Ota selvää kuka kävi remontin tekemässä ja mitä tehtiin.Asiasta pitää löytyä kaikki kuitit.Olen ollut talossa jossa syöksyrännit ja räystäskourut piti vaihtaa.Hintakin oli tarjousten perusteella hallituksessa sovittu.Miehet kävivät parina päivänä koputtelemassa paikkoja.Sattumoisin näin ettei mitään vaihdettu. Rahat hävisivät talon tililtä,tiedä kenen tilille.
Poliisi tykkää että nämä ovat siviiliasioita. Ei kannata olla liian sinisilmäinen ja jaella valtakirjoja kaikenmaailman isännöitsijöille. Nykyisin harjoitetaan paljon vilunkipeliä.Muista hallitus ei koskaan ole päätös valtainen , (laki ) Yhtiökokous tekee asian , jonka hallitus päättää. ( Ei hallitus Laki) Ota tietoa Laki 24.fi) tai yhteys sp eetu [email protected]
- Oiken
Poliisi tykkää että nämä ovat siviiliasioita. Ei kannata olla liian sinisilmäinen ja jaella valtakirjoja kaikenmaailman isännöitsijöille. Nykyisin harjoitetaan paljon vilunkipeliä.Olet oikeassa. mellä oli vastaava tapaus , että taloyhtiössä oli henkilö joka oli KAUPUNkilla töissä haki samoilla perusteilla itselleen pisteitä. Kerron sen kohta.
Sorsi osakkaita. Kerron oikeuden heti kun sen teen. Kuvia ei palvella.
Tehdään taloyhtiöden yhdistys. ( Jossa osakkeen omimsta jilla on oikeus, Ps
tuntuu että osaakkeen omistajia ei kuunnella mikä on oikeus
Ps sp eetu24.fisuomi24.fi Nyt on perustettava osakkeen oikeus yhditys.
Muuten meitä ponpotellaan liian paljon. - hjut
milla7 kirjoitti:
"laajennetun tilinkäyttöoikeuden" (mitä lienee pitää sisällään, en tiedä?). Olen omistanut tämän osakkeen talon rakennusvaiheesta alkaen ja alkuperäisiä osakkeenomistajia ei yhtiössä enää liene muita. Edellisen isännöitsijän aikana sain jäljennökset pöytäkirjoista ja tiesin aina tilanteen taloyhtiössä. Nyt asiat näyttävät olevan umpikujassa ja saankin postissa vain maksulappuja ja uhkauksia että ellen maksa niin menee perintään ja sitten se vasta minulle maksaakin euroja. Toistaiseksi olen maksanut kaikki isännöitsijän vaatimat summat mikä ei tarkoita sitä että hyväksyn ne ilman pyytämiäni selvityksiä ja nyt näyttää että niitä tulee aina vain uusia summia.Yhtiöjärjestyksen saa yhtiörekisteristä, jota ylläpitää patentti- ja rekisterihallitus. Sieltä saa nimitiedot eli ketä hallituksessa ja niin edelleen. Yhtiökokouspöytäkirjoista saa tavlliset kopiot varmasti isännöitsijältä. Maksua vastaan. Isännöitsjältä saa isännöitsijäntodistuksen, maksua vastaan. Et Sinä muuta tarvitse, etkä saakaan.
Höpistään kaikenlaista jakoperusteista. Jakoperusteet on housuissasi. Varmaankin siellä onkin nämä lainat maksetut päin persettä eli hoitovastikkeilla ja sen näkee taas rahoituslaskelmasta, joka on pakollinen ja asunto oy:ssä osa toimintakertomusta. Siinä lukee vastikelaskelma monasti.
ISA ei tarvita yhtään mihinkään. Humpuukkia. - just joo
milla7 kirjoitti:
"laajennetun tilinkäyttöoikeuden" (mitä lienee pitää sisällään, en tiedä?). Olen omistanut tämän osakkeen talon rakennusvaiheesta alkaen ja alkuperäisiä osakkeenomistajia ei yhtiössä enää liene muita. Edellisen isännöitsijän aikana sain jäljennökset pöytäkirjoista ja tiesin aina tilanteen taloyhtiössä. Nyt asiat näyttävät olevan umpikujassa ja saankin postissa vain maksulappuja ja uhkauksia että ellen maksa niin menee perintään ja sitten se vasta minulle maksaakin euroja. Toistaiseksi olen maksanut kaikki isännöitsijän vaatimat summat mikä ei tarkoita sitä että hyväksyn ne ilman pyytämiäni selvityksiä ja nyt näyttää että niitä tulee aina vain uusia summia.Mahtaa isännöitsijää vituttaa vähemmälläkin. Isännöitsijän todistuksessa ne sinun osuudet on. Jos ne on väärin niin kanne sitten isännöitsijää vastaan. Taloyhtiö ei vastaa isännöitsijän todistuksen tiedoista.
Jos haluaa riidellä niin tarvitaan taho ketä vastaan ja mistä asiasta.
Ei sen isännöitsijän tarvitse Sinun kanssa jutella puhelimessa eikä hengata muutenkaan.
Kun palkaat juristia, niin perusväittesi on nyt että Sinua huijataan koska et asu paikkakunnalla. Se olisi epätasainen kohtelu ikäänkuin laista. Ja sitten juristi tilaa sen isännöitsijän todistuksen. Se ei ole ilmainen. - ai niin
just joo kirjoitti:
Mahtaa isännöitsijää vituttaa vähemmälläkin. Isännöitsijän todistuksessa ne sinun osuudet on. Jos ne on väärin niin kanne sitten isännöitsijää vastaan. Taloyhtiö ei vastaa isännöitsijän todistuksen tiedoista.
Jos haluaa riidellä niin tarvitaan taho ketä vastaan ja mistä asiasta.
Ei sen isännöitsijän tarvitse Sinun kanssa jutella puhelimessa eikä hengata muutenkaan.
Kun palkaat juristia, niin perusväittesi on nyt että Sinua huijataan koska et asu paikkakunnalla. Se olisi epätasainen kohtelu ikäänkuin laista. Ja sitten juristi tilaa sen isännöitsijän todistuksen. Se ei ole ilmainen.Isännöitsijä vastaa is. todistuksesta olevasta virheestä vain ja ainoastaan jos se virhe on tosiasiallisesti aiheuttanut korvattavaa vahinkoa. Jos olet saanut virhellisen todistuksen ja käytät sitä esim. myynnissä parempaa tietoasi vastaan, niin taas olet itse osallisena vilppiin.
Isännöitsijän todistuksia ei kannata antaa ikäänkuin amatöörina vaan tulee olla munaa käräjöidä.
- lähin esimies,
ja sieltä voi kysellä puhelimitsekin, mitä voivat tehdä.
Luulen, että lääninhallitus voi valvoa, että taloyhtiössä voidaan esim. suorittaa ylimääräinen tilintarkastus puolueettomalla tilintarkastajalla, ja sitä, että yhtiökokouspäätökset on tehty laillisesti.- garv
Asuntoyhtiön osakkaana laittaisin vielä hallituksen vastuuseen siihen, että ovat valinneet ammattitaidottaman isännöitsijän asioista hoitamaan. Olisiko kenties vain halpa hinta painanut vaakakupissa. En usko että missään taloyhtiössä voi olla niin yksinkertaisia osakkaita että eivät erota uusia rännejä vanhoista.
- höpöhöpöhöööööööööö
Lääinhallituksia ei ole kun hallinnon uudistuksen ja muun kuntauudistusten yhteydessä läänit lakkautettiin ja tilalle tuli ympäristökeskukset yms.
Jos 10 % osakkaista vaatii voidaan pitää ylim. tilintarkastus. Eli siis taloyhtiön hallitus laittaa tilintarkastajan tarkastamaan.
Jos ei pidetä niin kanteella voi vaatia. Eiköhän se alioikeudesta lähde ja KHO on viiminen eteppi.
- Asunnon omistaja
Jos asuntoni ulommaista ikkunaa ei saa auki ja yrityksen jäkeen ikkuna risahtaa jännityksestä rikki, olenko vastuussa korvaamaan ulommaisen ikkunan? Hallitus käsitteli asian ja määräsi minut korvaamaan puolet ikkunan kustannuksista. Olen yllättynyt päätöksestä sillä olen saanut ymmärtää hallituksen yhdeltä jäseneltä sekä lasiliikkeen korjaajalta, että ulommaisen lasin korjauskustannukset kuuluvat taloyhtiölle. Voisinko asiaan saada lisätietoa. Terveisin "Särkynyt ikkunalasi."
- ioutjrnhmölpe95879
Vastuutaulukon mukaan uloimainen poka lasineen kuuluu taloyhtiön vastuulle.
Tietysti jos ilkivaltaisesti menee rikki, niin ilkivallan tekijän on se korvattava. - poiuytrewnmvmvm
Jätä ikkunankorjaus maksamatta, ei kuulu ulommainen osakkaalle. Kun tulee perintätoimistosta kirje, niin ilmoita perintätoimistolle, että saatava on riidanalainen, ilmoita tietysti se ensin sille isännöitsijälle niin, ja laita perintätoimistolle kopio yhtiöjäjrestyksestä, josta käy ilmi ettei laseista ole muuta sovittu erikseen kuin mitä asoylaki määrää. Silloin pitäisi perinnän loppua ja jos ei lopu, kuluttaja-asiamiehelle kannattaa soittaa. Minulla kerran teki niin, että laittoman perinnän takia hän kysyi minulta luvan soittaa ja uhata kotirauhan rikkomisella niiden laskujen takia ja se loppui siihen.
Tämä on minulle tuttu tilanne vaikeassa taloyhtiössä, jossa yritämme saada irtisanottua isännöitsijäsopimusta. Mm. koronmäärät on aina laskettu väärin ja hän lähettelee käsittämättömiä 10 sentin korkolaskuja perintätoimistolle perittäväksi, vaikka alkuperäistäkään laskua ei ole osakkaalle lähettänyt. Kerroin perintätöimistolle tilanteen, ja perintä lopetettiin. Joku moraali pitäisi niilläkin olla millaisia caseja ottavat vastaan, mutta eihän se aina niinkään mene.
Meillä on juristi epäillyt, että on sekä häikäilämetöntä taloyhtiön hyväksikäyttöä, mutta myös selkeästi ammattitaidottomuutta. - EISE NYT NIINOLE
"Asunnon omistaja" kirjoittaa 31.12.2011 klo13.36
Vastaa näkemykseni asiasta.
Asunnon ulkopuoleinen ikkuna karmeineen on taloyhtiön ja taloyhtiö kuuluu korjata silloin jos asianomainen on ilmoittanut esim.ettei saa uloimasta ikkunaa auki.Tässä tapauksessa asianomainen ei olisi saanut mennä väkisin aukaisemaan ikkunaa vaan ilmoittaa isänöitsijälle ja pyytää korjaamaan ikkunapuitteet.En ole tuomari enkä isännöitsijä enkä tuomitse ketään,Totean, että LASKU todennäköisesti lankeaa asianosaiselle nimikkeellä ilmoitusvelvollisuuden laiminlyönillä.
HANKIKAA HYVÄT IHMISET UUSI VASTUUNJAKOTAULUKKO SIELLÄ ON SELVITETTY TARKAAN MIKÄ KUULUU TALOYHTIÖLLE JA MIKÄ OSAKKAALLE.- Anonyymi
On mutkikasta.... Nostettiin vesimaksua (vesimittarit on) vaikka veden toimittaja ei nostanut veden hintaa. Kysyttäessä mihin erotus on käytetty ei isännöitsijä vastausta tietänyt.
Että mihinkähän sitten?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292063
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1051876Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?841659Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy641524Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M331192- 821148
Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm561132- 1101093
Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s471066Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet441013