hyperventilaatio

mimustiina 86

te keillä on hyperventilaatiota niin voiko se kestää useita päiviä jopa viikkoja putkeen? Ja kuinka teillä on se todettu? entä millasta huimausta se aiheuttaa?

15

4852

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kymmenen vuotta sitten

      Olen saanut hv-kohtauksen kaksi kertaa. Molemmat tulivat kahden päivän välein. Eka kerralla mieheni vei minut ea-puun, toisella kerralla tiesin jo mikä kyseessä ja käväsin tk.ssa. Paperipussiin hengittely rauhoitti tilanteen molemmilla kerroilla. Mulla tuntemuksena oli että sydän ei lyö (todellisuudessa syke norm)tuosta johtuva kuoleman pelko eka kerralla ja todella outo olo, en tuntenut huuliani kun purin niitä. Minua ei huimannut.

    • ole kyllä

      varsinaisesti mikään keuhkosairaus, siis tuo liikahengittäminen...

    • hymmi

      Minulla oli nuorempana jalkojen kramppaamista iltaisin sängyssä ja minut lähetettiin hyperventilaatiotestiin keskussairaalaan. Testistä on niin kauan aikaa, etten oikein muista minkälainen se oli. Siinä taidettiin hengittää tahallaan väärin ja sitten tehtiin jotain mittauksia, en muista miten. Tulos oli, että minulla on hyperventilaatiotaipumus. Jos oireet ovat muuten selvät, en usko että ihmisiä lähetetään testeihin vaan lääkäri tekee diagnoosin keskustelemalla potilaan kanssa.

      Hyperventilaatiota minulla oli nuorempana vain muutamia kertoja vuodessa (ei koskaan mitään paniikkikohtausta, en pelännyt kuolevani tai olevani sairas, mutta tuli tunne että pitäisi haukkoa henkeä). Nykyään sitä on monta kertaa kuukaudessa ja kun se on kerran alkanut, se saattaa kestää monta päivää. Aamulla herätessäni totean vaan: "paskat -ei kun pistelee edelleen!".

      Miten sinun hyperventilaatiosi oirehtii? Minulla se on päiväsaikaan sellaista, että huulissa, käsissä ja jaloissa pistelee, välillä on vähän huono ja pyörryttävä olo, mutta pystyn elämään ihan normaalisti sen kanssa. Nukahtaminen on vaikeaa hyperissä, silloin ei saa heti unta ja tuntuu siltä että pitäisi haukkoa henkeä. Yritän silloin saada ajatukset jonnekin kauas pois omista tuntemuksista.

      Tämä on tosi ärsyttävä vaiva. En ole 15 vuoteen keskustellut tästä kenenkään lääkärin kanssa, kun en tiedä saisiko sieltä mitään apua ja sitten tulee vaan turhaan merkintä papereihin. Jatkuvaa lääkitystä en haluaisi, koska välissä on aina oireettomiakin jaksoja. En tiedä onko mitään sellaista lääkettä olemassa, jota voisi ottaa vain kohtauksen aikana, sellaisen kyllä ottaisin mielelläni käyttöön. Se on harmi kun netissä ja kaikissa muissakin paikoissa kirjoitetaan vain paniikkihäiriöstä. Hyperventilaatiosta ilman paniikkia ei löydy mitään tietoa. Välillä mietin että voiko tälle olla jokin fyysinen syy, koska monesti hyperventilaatio alkaa päivän mukavimmalla hetkellä eli kun olen tullut töistä kotiin, istun sohvalla katsomassa telkkaria, syön jotain hyvää ja rentoudun. Mikä ihmeen psyykkinen ongelma sellainen on, että ihminen saa hyperventilaation silloin kun olo on kaikista mukavin?!!

      • migr

        niinhän se migreenikin saattaa iskeä, kun olo mukavin; monella viikonloppuisin.


    • Mummu

      Jos sinulla on todettu hyperventilaatiotaipumusta, niin ihme, että sinulle ei selvitetty mitä se on ja miten se loppuu..... Hyperventilaatiokohtaus loppuu aivan varmaan pyörtymiseen ja kun heräät hengität rauhallisesti ja se oli siinä.
      Hakeudu testaukseen ja sen jälkeen terapiaan tai fysioterapeutille. Siellä käydään läpi ensioireet ja niiden tunnistaminen, oikea hengitystekniikka ym.

      • hymmi

        Kävin sitten lopulta lääkärissä, kun hyperventilaatiota jatkui kerran koko viikon. Lääkäri sulki verikokeilla pois kilpirauhasen liikatoiminnan ja teki oletuksen ettei minulla ole astamaa, keuhkokuumetta tai sydämen vajaatoimintaa, jotka voivat aiheuttaa hyperventilaatiota. Diagnoosiksi tuli siis hyperventilaatiotaipumus, jonka luultavasti stressi laukaisee, vaikka en itse aina tunnistakaan tilanteita stressaaviksi. Hoidoksi tuli pieniannoksinen SSRI-lääkitys. En olisi halunnut ottaa jatkuvaa lääkitystä, mutta kokeillaan nyt, kun rauhoittaviakaan ei monena yönä peräkkäin viitsisi ottaa.

        Mummulle: Hyperventilaatio ja paniikkihäiriökohtaus ovat kaksi eri asiaa, vaikka kyllä tekemisissä toistensa kanssa, tiedä sitten kumpi on syy ja seuraus. Ikävä kyllä hyperventilaatio voi kestää vaikka viikkokausia, hyperventiloida voi vaikka unissaan (yhtenä yönä heräsin siihen, kun jalat kramppasivat, kramppaaminen rauhoittui vähitellen, kun heräsin) ja jatkaa sitten taas aamulla sitä ihanuutta...


      • Hyper-tyttö
        hymmi kirjoitti:

        Kävin sitten lopulta lääkärissä, kun hyperventilaatiota jatkui kerran koko viikon. Lääkäri sulki verikokeilla pois kilpirauhasen liikatoiminnan ja teki oletuksen ettei minulla ole astamaa, keuhkokuumetta tai sydämen vajaatoimintaa, jotka voivat aiheuttaa hyperventilaatiota. Diagnoosiksi tuli siis hyperventilaatiotaipumus, jonka luultavasti stressi laukaisee, vaikka en itse aina tunnistakaan tilanteita stressaaviksi. Hoidoksi tuli pieniannoksinen SSRI-lääkitys. En olisi halunnut ottaa jatkuvaa lääkitystä, mutta kokeillaan nyt, kun rauhoittaviakaan ei monena yönä peräkkäin viitsisi ottaa.

        Mummulle: Hyperventilaatio ja paniikkihäiriökohtaus ovat kaksi eri asiaa, vaikka kyllä tekemisissä toistensa kanssa, tiedä sitten kumpi on syy ja seuraus. Ikävä kyllä hyperventilaatio voi kestää vaikka viikkokausia, hyperventiloida voi vaikka unissaan (yhtenä yönä heräsin siihen, kun jalat kramppasivat, kramppaaminen rauhoittui vähitellen, kun heräsin) ja jatkaa sitten taas aamulla sitä ihanuutta...

        Mulla on ollut hyperventilaatiota viime keväästä lähtien melkein viikottain. Alussa oireet olivat rajut ja kävinkin tutkituttamassa itseni sydänlääkärillä. Onneksi vika ei ollut sydämessä ja oma lääkärini sanoikin, että se on hyperventilaatiota. Välillä huimaa, voin siihen herätä yölläkin. Olen käynyt myös fysioterapiassa ja psykologilla, joka on tehnyt erilaisisia stressitesteja. Psykologin mielestä hyperventilointini liittyy stressiin, minkä varmaan pitääkin paikkaansa. Oireet senkun jatkuvat, ja minua huolestuttaakin nyt, että onko päässä isompikin vika. Menen huomenna taas omalääkärille ja aion pyytää EEG:tä ja magneettikuvausta. Mitään tutkimuksia kun ei tehdä, jos ei itse pyydä. Onko kenellään ollut näin pitkään (noin 7 kk) hyperventilaatiota?


    • olivaikeaa

      Kaksi viikkoa kesti. Alkoi kokisen juomisen jälkeen yöllä. Luulenpa, että siinä oli klassisella migreenillä osansa, kun puolen tunnin jälkeen koski päähän lyhytaikaisesti. Klassiséssa migreenissä pänsärkyä ei välttämättä edes olekaan. Kahden viikon aikana päivittäin tunsin kipua silloin tällöin. Kipu kiersi pään valtimoita. Ei oma tahto riittänyt hengitysviiman lopettamiseen. Vaan heti aamulla, kun heräsin hengitys oli viimaista. Omituinen olo tuntui käsissä. Jotenkin jäykät ne oli. Olo oli kauhea, mutta kestin.

      • sh...

        nyt ei ollut mitään tekemistä hyperventilaation kanssa..siis tämä viimeinen viesti..


      • hyperit
        sh... kirjoitti:

        nyt ei ollut mitään tekemistä hyperventilaation kanssa..siis tämä viimeinen viesti..

        Kysyin kerran lääkäriltä, että voiko migreeniin liittyä hyperventilaatiota, niin hän sanoi, että ennen tai jälkeen voi olla.


    • meikut

      Hyperventilointi voi olla myös kroonista, jolloin oireet riippuvat hyperventiloinnin asteesta

    • ToniS.

      Moi! Olen saanut varsinaisen kohtauksen kymmenisen kertaa. Ensimmäisen parikymppisenä. Varsinkin jos olin juonut kahvia (lienen kofeiiniyliherkkä). Ensimmäinen kohtaus oli järkytys se alkoi kun ajoin autoa. Se hiipi pikkuhiljaa. Ensin tuli ahdistava olo, mieli meni mustaksi, hengitys muuttui raskaaksi, sain itkunpuuskia, itku saattoi olla välillä hyvinkin vuolaata, käsivarret ja jalat alkoivat puutua, jonkun ajan kuluttua tuntui, että veri virtaa suonissa liian lujaa, lopuksi alkaa voimakkaasti puristaa raajoista, sormet ja ranteet menevät tahattomast ihan kippuralle, ajattelin, että nyt se on menoa. Ajoin ensiapuun ja sain paperipussin, johon hengitin. Se auttoikin muutamassa minuutissa.
      Tämän jälkeen ns. kohtaus on saattanut alkaa jopa naurunpuuskalla, jota on seurannut lähes hysteerinen itk ja jälleen jalkojen ja käsien puutuminen ja pinnallinen ja raskas hengitys...
      Nämä ovat hyvin todenäköisesti olleet joitain jännitystilojen patoutumia, jotka ovat lauenneet. Nyt olen ollut hyperventilaatiovapaa jo n. 7 vuotta. SIITÄ VOI PÄÄSTÄ EROON! Ihan oikeasti. Hyvä keskusteluapu tai muu mielenterveysapu varmasti auttaa tai jos itse oivaltaa sen JUTUN, että MINÄ OLEN VOIMAKKAAMPI JA VAHVEMPI kuin jokin ihmeen hyperventilaatio :) T: Toni S.

    • HAPPEA!!!

      Hei
      Minä en nyt ihan tajua tätä teidän hyperventilaatiojuttua. Minä oon luullut että hyperventiloiminen on vaan kohtaus joka voi tulla vaikka ihan terveelle ihmiselle. Ja kohtauksen oireita olis liian nopea hengittäminen, johtuen ehkä panikoimisesta ja liian nopeasta hengityksestä johtuis kans se että tulee tunne ettei sais happea ja siks vaan haukkoo enemmän ja lopulta voi pyörtyä. Ja että kun kohtaus tulee niin pitäis pyrkiä rauhoittamaan hengitys ja sillä sen pitäis mennä ohi.
      Noi tänne kirjoitut kertomukset hyperventilaatiosta, että jalkoja pistelis ja että se vois kestää päiviä ja jopa viikkoja hämmentää mua! Ja aika hämmentävää on kans että sen takia pitäis mennä lääkäriin?
      Tiiän että paniikkihäiriössä ainakin kohtauksiin voi liittyä hyperventilaatiota ja koska kyseessä on paniikkihäiriö, niin siksi myös kuolemanpelkoa ja ymmärrän että silloin sitä menee lääkäriin. Mutta jos ei ole paniikkihäiriötä ja hyperventiloi niin eihän silloin tarvitse pelätä kuolevansa. Niin ei kai sitä kukaan silloin mene sen kohtauksen takia lääkäriin?

      Aloitin joku aika sitten oman keskustelun, joka mun mielestä ehkä liittyy näihin teidänkin kertomuksiin. Olis kiva jos joku lukis sen ja kertois ehkä omista vastaavista kokemuksistaan tai keksis mikä mua vaivaa...
      Tai jos joku nyt ees valaisis tätä pelkkää hyperventilointia, jos katsoo että oon sen suhteen tietämätön tai väärässä.

      Kiitos jo etukäteen!

      ( linkki siihen minun keskusteluketjuun: http://keskustelu.suomi24.fi/node/9178794 )

      • emboliko

        hyperventilatio liityy myös keuhkoemboliaan


    • Astmaattinen

      Minulla kestänyt kaksi kuukautta.Olen tosi itkunen,ja sairastan astmaa.Tuli infulenssa joulun aikaan ja siiitä jäi kuiva ahistava yskä,joka ei näytä loppuvan.Kärsin tästä tilasta ja töissäki pitäs jaksaa käydä,mut minun tilanne on ihan toivoton.Ei tätä kauaa enää jaksa.Hyperventilaatioon ovat tkssa.kirjottaneet diapamia,kai ne pitää minua hulluna.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3050
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2091
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe