Pertriptyl

Masentunut kyselijä

Minkälaisia kokemuksia Pertriptylistä?

Auttaako hyvin masennusoireisiin ja kauanko olette sitä pitää syödä, jos masis alkaa helpottaa, kun sai lääkkeet ajoissa?

Sen kans ei kai alkoholia? Kuin käy, jos vetää pari saunakaljaa?

26

8800

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näiden rohtojen

      olevan kaikki lähes samanlaisia,mutta mikä toisaalta saa muut sairaudet paljon hienommiksi vaikka näitä terveyshuolto joutuu tukemaankin paljon enemmän? Jos jokin iso sairausryhmä joutuu pienimmillä tuilla pärjäämään,tarvitaan silloin omaakin järjenkäyttöä jota muilla ei ilmeisesti ole? Miten te muuten selittäisitte asian tässä tasa-arvo yhteiskunnassa?Onko sivistynyttä sitten olla niin ulalla kuin on sairaskin,vieden muidenkin sairasryhmien hoito-eurot?Siellä joku voi tiellä tulla vapaasti vastaan lyöden samalla puheenjohtajan nuijalla toistuvasten päätään,ilmeisesti saadakseen raksuttimensa toimimaan mitkä ovat jumissa? Ei hän mikään henkisesti sairas silti ole,vaan hänellä on dementia.Jos olisi eri diagnoosi niin tämä kulkija kulkisikin monen lukon takana, mitä pystyisi.

      • ............

        Nämä rohdot eivät todellakaan ole kaikki samanlaisia. Tässäkin lääkkeessä on neurolepti perfenatsiinia yhdistettynä trisykliseen masennuslääke amitriptyliiniin. Lääke sopii varmaankin parhaiten ihmisille, joilla on voimakasta tuskaisuutta ja ahdistuneisuutta masennuksessa, lisäksi se on varmaan halpakin. Ei kannata vähätellä vanhoja lääkkeitä; joskus vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia.


    • Yksinäinen_Poeka

      lääke on tää, mutta mulla sitä käytetään yölääkkeeksi.. auttaa jotenkin nukkumaan ja aamulla on aika hyvä olo, mutta aamulla mulla on toisenlaista lääkettä... ja ite en oikein alkoholia käytä kun se on jollakin lailla kielletty tän pertriptylin takia.. ainakin apteekissa sanottiin niin... mulla on tätä lääkettä 3tablettia illalla tuntia ennen nukkumaan menoa... että en osaa oikein kokemuksesta sanoa... ihan jees lääke... että tämmöstä tällä kertaa....

    • Juan78

      Auttaa ja kuukaudessa olo helpottuu. saunakaljan voit ottaa, mulla suuremmatkaan määrät ei aiheuttanu komplikaatioita. on käytetty myös alkoholisteilla tätä lääkettä rauhottavana

      • paitsi että

        Amitriptyliini voimistaa alkoholin ja rauhoittavien vaikutusta joten ei kannata paljoa juoda myrkytysvaaran takia.


    • holiako

      Kuinka kaua lääke on elimistössä? Eli jos haluaa esim ottaa alkoholia niin koska voi turvallisesti juoda jottei lääkettä ole enää elimistössä?

    • Sadness

      Mulla auttaa hyvin tuskaiseen ahdistuneeseen oloon. Masennusoireisiinkin joo. En suosittelis ite tämmöstä lääkettä NUKAHTAMISEEN vaikken mikään lääkäri olekkaan. Nukahtamiseen kannattaa olla siihen tarkoitettu lääke. On kummallista että nykyään määrätään NEUROLEPTEJA nukahtamisvaikeuksiin. huh huh.

      • kokemusta on...

        Ei tässä se pieni annos neuroleptia nukahtamiseen autakaan, vaan amitriptyliini, joka on voimakkaasti väsyttävä masennuslääke. Tuskaiseen masennukseen paljon parempi kuin uudemmat lääkkeet.


    • ¤¤¤¤

      Lisää kokemuksia vastaanotetaan mielellään... masikseen vai ahdistuneisuuteen parempi? Sivuoireet? Kiitooooooss...

    • pelottaa.

      Itselläni ollut kyseistä lääkettä ja toista neuroleptia vuoden ajan.Pelastivat pahimmanlaatuisesta masennuksesta...Itseasiassa tänään vasta olen alkanut tutkia mitäs lääkkeitä nämä ovatkaan, ja nyt hirvittää.
      Minulla on kokeiltu monia lääkkeitä ja pitäisi olla tyytyväinen että ovat toimineet mutta
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Skitsofrenia
      tuolla lukee neuroleptien haittavaikutuksista...
      aivojen kutistumista ym.
      Pistää lievästi ilmaistuna miettimään.

      • ..........

        No, toisaalta voi kysyä, mitä ne mahdolliset haittavaikutukset ja aivomuutokset todella haittaavat, jos vaihtoehtona on eläminen tuskatiloissa ja vakavan mielen sairauden armoilla.

        Amitriptyliiniä on toki markkinoilla ilman perfenatsiiniakin kauppanimellä Triptyl.


      • pelottaa.
        .......... kirjoitti:

        No, toisaalta voi kysyä, mitä ne mahdolliset haittavaikutukset ja aivomuutokset todella haittaavat, jos vaihtoehtona on eläminen tuskatiloissa ja vakavan mielen sairauden armoilla.

        Amitriptyliiniä on toki markkinoilla ilman perfenatsiiniakin kauppanimellä Triptyl.

        Niinpä,aivan oikein.
        Eikä Wikipedia kylläkään ilmaise/tiedä asioita varmasti, eikä kerro kyseisten haittavaikutusten yleisyyttä.
        Tässä vähän keskusteltuani ammattilaisten kanssa jatkan kyllä lääkitystä ainakin toistaiseksi.
        Mitään haittavaikutuksia minulla ei onneksi vielä ole ollut, mutta tulevaisuus lääkkeensyöjänä kyllä askarruttaa.


      • Kiitollin
        pelottaa. kirjoitti:

        Niinpä,aivan oikein.
        Eikä Wikipedia kylläkään ilmaise/tiedä asioita varmasti, eikä kerro kyseisten haittavaikutusten yleisyyttä.
        Tässä vähän keskusteltuani ammattilaisten kanssa jatkan kyllä lääkitystä ainakin toistaiseksi.
        Mitään haittavaikutuksia minulla ei onneksi vielä ole ollut, mutta tulevaisuus lääkkeensyöjänä kyllä askarruttaa.

        Olen 80-kymppinen ja käyttänyt Pertriptyliä yli 15 vuotta. Muistitesteissä sain täydet pisteet syntymäpäivän aikoihin .
        lman lääkettä tulee viikossa ahdistuneisuus ja painajaiset.Väsyttänee lääke, mutta mummulla on aikaa lepäillä.


    • ......:(........

      Oon nyt käyttänyt pertriptyliä puol vuotta masennukseen ja harvoihin 2 kertaa päivässä, mutta lopetin sen käytön. Koska se ei auttanut minua ollenkaan.

    • neljä milligrammaa

      Käytän pertriptyliä 4 mg illalla, aikas tehokas on nukahtamiseenkin, menee sellanen tunti ja jo silmät lerpsuu...Alkoholia olen ottanut lääkkeen kanssa isompiakin määriä siis silloin tällöin, ainoa ikävä haittavaikutus on että tuskaisuus tulee kaksinkertaisena, eli ei hyvä yhdistelmä

    • luomi367

      Olen kuullut että jättämällä suolan pois sivuvaikutukset amitriptyiliinistä katoavat täysin. Onko kellään tietoa?

    • Tuskaisuuteen

      Pertriptylissä on aika pieni määrä amitriptyliiniä (25 mg). Yleensä masennuksen hoitoannokset ovat paljon isommat, joten voisi olla järkevää ottaa lääkkeet eri purkeista. (2 tai 4 mg Peratsinia ja 50 -> Triptyliä esimerkiksi.)

    • mc donald

      mikään muu ei tunnu passaavan kuin tämä pertriptyl 4 25 x3. Toisilta lääkkeiltä on mennyt tehot muutaman vuoden käytön jälkeen. Tuska depressioon tämä lääke tuntuu olevan erityisen hyvä. Olen kylläkin kuntoutustuella, mutta tavoitteena on työhön paluu puolen vuoden sisällä. Muuten perfenatsiini lääkeyhdisteessä nostaa triptyl-pitoisuutta, joten maksimi annos on kutakuinkin 6 tabl/vrk.

    • Dolielvi

      Olen syönyt pertrityl 4/25 35 vuotta hyvä lääkee

    • Lintu3

      Tuleeko alkuu epätodellinen olo.syönyt pari päivää

    • Lintu3

      Sivuoireita minkälaisia....

      • Anonyymi

        Ainoa sivuoire mulla pallomaha joka johtuu pertriptylistä!


    • Anonyymi

      Minulle määrättiin perpriptyl yli 30 vuotta sitten. Alkuun miedompana pari viikkoa ja kun vaikutus oli hyvä, niin vahvempana. Alkuun kiinnitin huomiota siihen, että en tajunnut yhtä nopeasti telkkarin tekstitystä kuin ennen perpriptyliä. Kuitenkin se oli ainoa sivuoire, ei vakavaa. Perpriptyl on minun kohdallani nerokas lääke. Olen ollut työelämässä noin 40 vuotta, nyt eläkkeellä.

      • Anonyymi

        Tuon aiheuttaa Pertriptylin neurolepti komponentti eli peratsin/perfenatsiini. Kannattaa muiden ottaa Triptyl (jossa on pelkkä Pertriptylin masennuslääke komponentti) tai joku muu MASENNUSlääke. Ei kannata ottaa neuroleptejä, ellei ole harhoja/psykoosia.


    • Anonyymi

      Pertriptyl 2 25 tai 4 25 on hyvä lääke, kun verrataan masennuslääkkeitä tai atyyppisiä psykoosilääkketä tähän. Kysymyksessä on vanha lääke, joka sopii monille hyvin. Omakohtaisia kokemuksia on ketiapiinistä, abilyflaista, olanzapinistä, rispendolista, mirtazapinistä, cymbalta, venflaksiinistä, fluksetiinistä, parotexiinistä, yms....
      Lääkärit jostain syystä suosii uudempia. Oman kokemukseni mukaan pertriptylillä on tehokas masennukseen, epäluuloisuuteen, harhaluuloihin, tuskaisuuteen yms.
      Annos täytyy olla juuri sopiva omiin oireisiin ja sivuvaikutuksiin nähden. Liian suuri annos tuo haittavaikutuksia. 2 25/ 2-3tab illalla on itselleni sopiva. Masennus,tuskaisuus ja harhaluulot väistyy. Tiedän ihmisiä, jotka ovat kymmeniä vuosia käyttäneet ko. lääkettä, eivätkä ole vaihtoralliin lähteneet, hyvin ovat ikäihmiseksi pärjänneet.
      Vanha lääke voi todellakin olla se paras. T. Kävelevä laboratorio

    • Anonyymi

      Paremmat

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5100
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      16
      2357
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1867
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1568
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1195
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe