Porkkana päivässä...

"Jäniskoirat"

Meillä on kaksi shelttiä, joille ruoka tuntuu
maistuvan vähän liiankin hyvin ja etenkin
vanhemmalla (3-v. narttu) paino alkoi nousta.
Aikaisemmin koirat ruokittiin kahdesti päivässä,
mutta nyt on jätetty molemmilta aamuruoka pois.
Aamulla molemmat saavat järsittäväksi n.
puolikkaan porkkanan, joka molemmille maistuu
hyvin. Hieman pahanhajuinen hengityskin on
hävinnyt. Lieneekö jokapäiväisestä porkkanasta
mitään haittaa koiralle? Raaka porkkanahan ei ilm.
sula koiran suolistossa. Miten lienee esim.
karoteenin/A-vitamiinin kanssa, tuleeko liikaa?

6

612

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ssssss

      Mun entinen koira oli ihan hulluna porkkanoihin.
      Se eli 12 vuotiaaksi eikä paljon sairastellu ei
      ainakaan semmosia tauteja jotka johtuu ruuasta.
      Mut mun nykynen koira ei edes haita porkkanaase
      suorastaan vihaa niitä. Ja se on sairastellu
      saman verra kuin entinen koirani. Joten mun neuvo
      on tämmönen anna vaan porkkanoita ne on
      terveellisiä eikä lihota. Ei koira syö sitä jos
      ei tykkää.

    • iiris:)

      Lueskelin tässä joskus sellasta opusta jossa sanotaan mm. porkkanasta näin:
      "Täynnä beetakaroteenia mutta myös muita vitamiineja ja hivenaineita. Viimeaikaiset tutkimukset osoittavat raakojen porkkanoiden sisältävän entsyymejä jotka tappavat haitallisia bakteereja ienrajassa..."
      Ja omenasta taas näin: "Täynnä kemikaaleja, joiden on todettu tappavan syöpäsoluja eläimissä (...näinköhän?? tiedä siitä sitten...). Ne suojaavat myös tarttuvilta taudeilta ja tasapainoittavat veren sokeria".
      Porkkana ilmeisesti pitäisi antaa koiralle soseena, jotta se voisi sen parhaiten hyödyntää, tai raasteena... mutta meneehän se siellä koiran suussakin melkoiseksi mössöksi, tuskin niitä kukaan kokonaisena nielee...
      Eli eikun porkkanaa vaan, erittäin hyvä välipala koiralle.

    • Basenji

      Basenjimme eli yli 15 vuotiaaksi. Se rakasti
      raakaa porkkanaa, kuten muutakin ruokaa. En
      huomannut siitä olevan mitään haittaa.
      Päinvasstoin, hampailla oli töitä kun se
      pureskeli porkkanoita.

    • Rebekka

      Porkkana on koiralle terveellistä ja juuri
      raakana hyvää (kaikki vitamiinit ym. säilyy).
      Itse annan koirilleni porkkanaraastetta, sitä ne
      syövät parhaiten.

      • 2xhaukku

        toinen koira syö porkkanaa innolla ja toinen ei
        pahemmin välitä. Tämän jälkimmäisen masu ei
        oikein tykkää raa'asta porkkanasta, joskus on
        oksentanut palat pois heti syönnin jälkeen.


    • Hilse

      Olen lukenut esim.Koiramme-lehdestä koiran
      ruokavalioista ja kaikkialla valistetaan, ettei
      raaka kasvis sula koiran ruuansulatuksessa, eli
      siitä ei ole koiralle mitään hyötyä. Mutta
      samassa yhteydessä eräs 20v. koiria kasvattanut
      mainitsi tekevänsä 10kpl porkkanasta ja 2kpl
      punaisesta paprikasta keitettyään ne kypiksi
      tehosekoittimella "mössöä", jota annetaan joka
      päivä aikuiselle koiralle reilu ruokalusikallinen
      ja myös auringonkukkaöljyä sama määrä (se
      tehostaa mössön imeytymistä). Olen antanut näitä
      nyt 6kk:tta ja hyvältä turkki näyttää.Tottakai
      tuo raa`an porkkanan syöttö puhdistaa hampaita,
      eikä varmaankaan vaarallista ole, mutta
      hukkaanhan se menee, jos ei vitamiineja siitä
      imeydy. Tässä vinkki, toivottavasti on apua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      154
      1519
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      595
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      527
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      478
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe