Lupapiirustukset, Hinta?

carolina86

Opiskelen kolmatta vuotta rakennuspiirtäjäksi. Piirsin asiakastyönä uudet lupapiirustukset (pohja,leikkaus,julkisivu ja asemapiirustus) tädilleni, heidän vanhasta talosta.

Täti haluaa kuitenkin maksaa työstäni jotain, vaikka ei tarvitsisi. Enkä osaa yhtään sanoa mitä pyytäisin..

Antakaa jotain hinta vinkkejä..

13

4549

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raksan reunalta

      Kohtuullinen hinta / tunti.
      Mikä on kohtuullista, riippuu sinusta ja tädistä.

    • nuo koulutyönä

      niin eikös koulu veloita niistä ja vastaa siitä että ne on pätevän henkilön allekirjoittamat kuvat.

      No pyydä vaikka 100 euroa itsellesi.

      • carolina86

        Kyllä..tai no meidän koululla ollut tapana veloittaa tulosteista.. ja tietenkin opettaja tarkistaa piirustukset ja että ne on oikein tehty. Oikeastihan minulle ei tarvitsisi maksaa mitään, mutta kun sukua niin täti tahtoo maksaa ja ns.tukea koulunkäyntiäni.
        Itse pyörin tuossa 60-100e välillä..
        Eiköhän se siitä :) hyvä kuulla jonkin ulkopuolisen mielipide..


      • ei mitään!

        Koulun ei tarvise vetää välistä.
        Miksi koulun pitäisi laskuttaa kun oppilas tekee harjoittelu töitä?
        Koulussa tein aina kaikki työt "itselle" etei koulu kisko välistä!

        Mutta asiaan!
        Itse maksoin laajennuksen piirtämisestä 800€
        joten se 100€ ei tosiaan ole paha=) Laita samantien 200€ kun kerran tarjolla on!
        Sukulaiset on semmosia loisia joilta ei kehtaa pyytää=)
        Mutta muista myös itse arvostaa omaa työtäsi!


      • täti oikeasti
        ei mitään! kirjoitti:

        Koulun ei tarvise vetää välistä.
        Miksi koulun pitäisi laskuttaa kun oppilas tekee harjoittelu töitä?
        Koulussa tein aina kaikki työt "itselle" etei koulu kisko välistä!

        Mutta asiaan!
        Itse maksoin laajennuksen piirtämisestä 800€
        joten se 100€ ei tosiaan ole paha=) Laita samantien 200€ kun kerran tarjolla on!
        Sukulaiset on semmosia loisia joilta ei kehtaa pyytää=)
        Mutta muista myös itse arvostaa omaa työtäsi!

        lupakuvat vai ei? Ei kai piirtäjän nimi riitä lupakuviin. Ei ne kuvat maksa vaan se nimi eli siksi maksoit 800 kun niissä oli pätevän henkilön nimi.


      • Asjantuntia
        täti oikeasti kirjoitti:

        lupakuvat vai ei? Ei kai piirtäjän nimi riitä lupakuviin. Ei ne kuvat maksa vaan se nimi eli siksi maksoit 800 kun niissä oli pätevän henkilön nimi.

        Ohhoijaa vaan.
        Pätevä henkilö tekee pätevät suunnitelmat.
        Siitä kannattaakin maksaa.

        Kukavaan piirtää mitävaan. Kuvia mitä kuvia.
        Mitä siitä kannattaa maksaa... mieti itse.

        Avaajalle: asiallisista suunnitelmista voit kyllä pyytää ihan rauhassa asiallisen korvauksen.
        Ei se täti ystävyyttä irtisano. Päinvastoin voi ajatella auttavansa nuorisoa alkuun.


    • Maksajan ääni

      Itse piirrätin kuvat tutulla piirtäjällä. Maksoin tytölle 200 euroa.
      Tyttö teki työn kotona ja sai työhön rakennusinsinöörin allekirjoituksen.
      Ei hän mitään piirroksista olisi vaatinut, mutta eihän sellaista työmäärää voi jättää maksamatta. "Oikeat" lupakuvat maksanevat paljon enemmän. Lupa noillakin kuvilla irtosi ja talo on jo pystyssä, lähes piirrosten mukaisena.



      Niin, tiedättehän, koulun laitteilla, koulun ohjelmilla/lisensseillä ei saa tehdä "liiketoimintaa".

      • inssi joka jakaa

        ilmaiseksi nimeään.. no tytöllä oli suhteita eli joutuu maksamaan ne vaikka kahvia keittämällä.

        Hyvä että maksoit saa tyttö ne kahvit ostettua.


      • carolina86

        Itsekkin tein suurimman osan omalla koneella. Piirsin heidän vanhat piirustukset uuteen uskoon, kun olivat peruskorjanneet ja korjausrakentaneet. En olisi itse pyytänyt mitään, mutta he tahtoivat maksaa jotain ja auttaa opiskelussani. Pyysivät jotain hintaa, mutta en sanonut mitään.. En ole tehnyt mitään LIIKETOIMINTAA! Minkä voin jos tahtoovat maksaa jotain.


      • kuvatt
        carolina86 kirjoitti:

        Itsekkin tein suurimman osan omalla koneella. Piirsin heidän vanhat piirustukset uuteen uskoon, kun olivat peruskorjanneet ja korjausrakentaneet. En olisi itse pyytänyt mitään, mutta he tahtoivat maksaa jotain ja auttaa opiskelussani. Pyysivät jotain hintaa, mutta en sanonut mitään.. En ole tehnyt mitään LIIKETOIMINTAA! Minkä voin jos tahtoovat maksaa jotain.

        Hei

        Piirätkö puhtaaksi paperikuvasta cad muotoon yksinkertaisen talon pohjakuvan? Kuva ei tule lupaa varten vain sähkökuvien pohjaksi.


      • carolina86
        kuvatt kirjoitti:

        Hei

        Piirätkö puhtaaksi paperikuvasta cad muotoon yksinkertaisen talon pohjakuvan? Kuva ei tule lupaa varten vain sähkökuvien pohjaksi.

        Kyllä minä osaan piirtää paperikuvista cad muotoon jos on mittakaavassa.. Ja viime vuonna kävin sähköpiirtämistä koulussa.


      • kuvatt
        carolina86 kirjoitti:

        Kyllä minä osaan piirtää paperikuvista cad muotoon jos on mittakaavassa.. Ja viime vuonna kävin sähköpiirtämistä koulussa.

        mulla on yksi vanhan talon paperikuva joka pitäisi saada cad muotoon jotta voisin itse piirtää sähköt.
        Paperikuvassa on rakennuksen ulkomitat.Itselläni ei ole cad sovellusta jolla voisi paperikuvan muuttaa rasterikuvaksi (skannata),jotenka tarvitsisin vain edullisen puhtaaksi piirtäjän jonka kanssa kenties jatkossa voisi tehdä yhteistyötä cad kuvien suhteen.


      • carolina86
        kuvatt kirjoitti:

        mulla on yksi vanhan talon paperikuva joka pitäisi saada cad muotoon jotta voisin itse piirtää sähköt.
        Paperikuvassa on rakennuksen ulkomitat.Itselläni ei ole cad sovellusta jolla voisi paperikuvan muuttaa rasterikuvaksi (skannata),jotenka tarvitsisin vain edullisen puhtaaksi piirtäjän jonka kanssa kenties jatkossa voisi tehdä yhteistyötä cad kuvien suhteen.

        Hmm. Laita minulle viestiä s.postiin niin jutellaan lisää ja katsotaan!

        [email protected]


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8256
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe