Omistan kaksi vuotta vanhan HP:n XE3-kannettavan. Jokunen aika (noin 3-4kk) sitten ilmeni näppäimistön toimimattomuutta backspace-näppäimen kohdalla. Huomasin vian ainoastaan kirjautuessani Windowsiin, ja silloinkin vika häipyi koneen uudelleen käynnistämisellä.
Muutama viikko sitten antaessani BIOSin salasanaa, lakkasi korjausnäppäin toimimasta. Koneen uudelleenkäynnistäminenkään ei auttanut. Ajoin HPn oman diagnostiikkaohjelman näppäimistölle, ja ohjelma huomasi jotain vikaa backspace- h- ja windows-näppäimien kohdalla. Avasin koneen, nostin näppäimistön ylös ja painelin näppäimistön liitäntäkaapelia emolevyyn kiinni. Mikään ei tuntunut olevan irti tai edes erityisemmin löysällä. Näppäimet alkoivat toimia tuon jälkeen.
Viikko sitten sama vika toistui jälleen ja samalla "korjauksella" sain näppäimistön taas toimimaan.
Vika ei ole softassa, koska vika ilmenee heti BIOSin salasanaa antaessa ja diagnostiikka ohjelma löytää jotain vikaa. Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Huoltoon en kannettavaani ihan heti vie, koska se varmasti maksaa aika paljon liikaa. Mikä voisi olla vikana? Näppäimistökaapeli, tyyppivika...?
Kannettavan näppäimistövika
3
1725
Vastaukset
- Minä
Minulla meni commodore 64:sta näppäimiä kylmäksi, ensin yksi ja sitten useampia. Avasin koneen ja näppäimistön siten että kontaktipinnat tulivat esille. Niitä sitten pyyhin talouspaperilla. Kone kasaan ja hyvin toimii vieläkin. En sitten tiedä onko nykykoneissa niin ohuet kontaktipinnat, ettei niitä kannata pyyhkiä paperilla. Kai pintojen puhdistukseen on saatavilla jonkunlaisia kemikaalejakin, kysele elektroniikkaliikkeistä. Ja minua et sitten syytä, jos edellisellä ohjeella sait koneesi hajalle.
- JokuJossain
Eräässä hieman vastaavanlaisessa tapauksessa allekirjoittanut epäili näppäimistömatossa olevaa vikaa ja nyt nopeahko HP:n forumin tutkiskelu antoi lisävahvistusta epäilylle.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.cgi?category=108&conference=1500000000000069&posting=22000000001403627
Aiheesta juttua HP:n forumissa:
http://forums1.itrc.hp.com/service/forums/bizsupport/parseCurl.do?CURL=/cm/QuestionAnswer/1,,0x943aaf48a9e5d5118ff40090279cd0f9,00.html&forumId=2&admit=716493758 1066839514911 28353475
Juttu mikä eritoten pisti silmään oli tuo "Leander Gutzwiller" nimellä kirjoitettu teksti "...Talking with the support they told us to replace the keyboard"- Toimii
Minulla oli ihan samanlaisia oireita oman XE3:n kanssa. Juuri tuolta HP:n forumista löysin ongelmaan ratkaisun. Näppäimistön ja emolevyn liitin on jotenkin "viallinen" eli itse näppäimistö ei ole viallinen. Ja siellä neuvotiin avaamaan liitin ja laittamaan se takaisin. Tein niin ja näppäimistö toimii taas, ainakin vielä... Forumista löytyi tarkat ohjeet kuvineen työn suorittamiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517023Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?414764HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2982696- 1411979
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321589Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3961522- 161459
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101303Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki201234mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k101119