Töitä pelkillä taidoilla ilman koulutusta?

Amateur

Olen koko elämäni ollut kiinnostunut työstä graafisen suunnittelun puolella. Se on ainoa asia joka minua on koskaan kiinnostanut ja olen saanut hyvää palautetta eräältä mainostoimiston johtomieheltäkin, joka ostikin kyseisen työn. Piirtelen koneella ja käsin, sekä maalailen tauluja, seiniä ja huonekaluja. Osaan aika hyvin kaikki perusasiat. Vaihdan huoneeni väriä kerran kahdessa vuodessa. Ensin se oli projekti isäni kanssa, mutta jossain vaiheessa siitä tuli oma juttuni. Tällä hetkellä kaikki on kuin viidakossa seinistä huonekaluihin ja kankaisiin. :) Hyllyt alkaa olla jo niin täynnä valmiista töistä, etten keksi minne niitä laittaa.

Olen 17v ja tällä hetkellä olen töissä varastolla, muttei se ole ollenkaan omia tarpeita vastaavaa työtä. Yhteishaussa mikään ei tuntunut kiinnostavan ja päätin hakea töihin, jossa olen ollut nyt reilun vuoden. Kuitenkin on herännyt takaraivossa tunne, että haluaisi opiskella graafista suunnittelua tai muuta kuvallista tai sanallista ilmaisua. Muutamia ihan omassa mittakaavassa isoja tilauksiakin olen saanut. Mm. eräs ystävä pyysi palkkaa vastaan rakentamaan huoneen kokoseinän mittaisen ja korkuisen hyllyn ja maalaamaan sen Indiana Jones -teemalla. (kova fani :D) Tauluja olen maalaillut palkkaa vastaan reilun kymmenen. Ylpein olen aiemmin mainitsemastani, mainostoimiston johtomiehen ostamasta taulusta. :) Tällä hetkellä on kaksi työtä kesken ja "myyntikäyriä" tämän ikäisenä katsellessa ajattelen väkisinkin, miten voisinkaan pärjätä esim. yrittäjänä tai kuvasuunnittelijana. Toivottavasti ei tule tätä tekstiä lukiessa sellanen tunne, että on kusi noussu kaverilla päähän. Uskon, että tää on mun juttu ja olen hyvä siinä.

Muutama ystäväni opiskelee kuvasuunnittelua ja olen kysellyt minkälaisia asioita kursseilla käydään läpi. Paljon asioita jotka olen hyvin jo oppinut lukemalla kirjoista ja netistä. Lähinnä ihmisen tai eläinten anatomiaa ja liikkeitä, perspektiivejä, maisemakuvia, kuvakulmia, värien käyttöä, asettelua ja muuta. Pidän erikoisista kuvakulmista ja käytän niitä paljon kaikessa. Työt on aika usein outoja, surullisia, mystisiä ja elämän ankeutta kuvailevia ja nää on teemoja joilla uskon saavani myös jotain aikaan. Ne saa miettimään paljon ja niitä käytetään, mutta harvemmin kun suoria ja onnellisia teemoja. Kuvissa pitää jäädä jotain aina hämäräks, ettei sen merkitystä tajua samantien. Sillon se on onnistunut kuva.

Haluaisinkin kysyä onko mahdollista saada työtä graafisen suunnittelun alalta ilman vuosien opintoja? Esim. koeajalle ja jos hommat sujuu niin ihan vaikka vakituiseksikin.

9

4270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyötyä

      Miten olisi oppisopimuskoulutus?

      En lähtisi yrittämään alalle ilman koulutusta - vaikka pääsisitkin, niin myöhemmin, jos jotain tapahtuu, koulutuksen hankkineet menevät työnhaussa ohi.

    • Ei kiire

      Mukavaa, että olet kiinnostunut monesta asiasta. Voit kyllä hyvinkin saada työtä, jos onni potkii. Graafisen suunnittelijan työssä tarvitaan kuitenkin myös paljon muuta, softatyökaluja ja muitakin taitoja, kaupallisuutta, tekijäoikeusasioita jne. Hanki se koulutus itsellesi. Ajat muuttuvat ja saattaa olla, että koko mainosbisnes romahtaa taas lamakuosiin. Voit joutua elämässäsi kouluttamaan itseäsi moneen kertaan, ehkä mielesikin muuttuu jossain vaiheessa. Ethän halua työttömäksi taiteilijaksi? Ennenkaikkea, jos saat hommia, ota selvää hinnoista. Ei kannata sokaistua ihastelun edessä ja myydä itseään pilkkahintaan. Believe me, sen nämä vanhat ketut kyllä osaavat...

      • Vaikka itse et sitä huomaa

        Opiskele. Ei riitä että osaa piirtää. Pitää hallita myös muuta, sekä teoriassa että käytännössä. Tarvitset perustiedot liiketaloudesta (esim tekijänoikeusasioita ja paljon paljon paljon muuta) ja alan käytännöistä. Tarvitset myös tulevaisuudessa sen kontaktiverkoston, jonka opiskeluaikanasi luot. Tarvitset markkinointitaitoja. Tarvitset palautetta opettajilta, ammattilaisilta. Tarvitset myös teoreettista tietoa taiteesta ja alasi taustoista.

        Erityisen kipeästi tarvitset koulutuksen tuomaa viestinnän kokonaisymmärrystä, joka valitettavasti monilta kuvittajilta/graafikoilta puuttuu, koska he ovat liian taiteilijoita tajutakseen, että kuvan, sanan, viestin, välineen, ympäristön jne jne jne jne on kaiken kuljettava yhdessä rinnatusten ja kuvan on palveltava tuota tarkoitusta. Kuva on sinulle selvästi itsetarkoitus ja kaiken keskipiste. Siitä ajattelusta pitää päästä pois jo haluat graafisella alalla selvitä. Jos et ole valmis näkemään tätä vaivaa, niin vaihtoehtoja ovat työ jollain aivan muulla alalla ja graafinen puoli harrastuksena tai työ taiteilijana, ei kaupallisena kuvittajana tai graafisena suunnittelijana.


      • edelliseltä....
        Vaikka itse et sitä huomaa kirjoitti:

        Opiskele. Ei riitä että osaa piirtää. Pitää hallita myös muuta, sekä teoriassa että käytännössä. Tarvitset perustiedot liiketaloudesta (esim tekijänoikeusasioita ja paljon paljon paljon muuta) ja alan käytännöistä. Tarvitset myös tulevaisuudessa sen kontaktiverkoston, jonka opiskeluaikanasi luot. Tarvitset markkinointitaitoja. Tarvitset palautetta opettajilta, ammattilaisilta. Tarvitset myös teoreettista tietoa taiteesta ja alasi taustoista.

        Erityisen kipeästi tarvitset koulutuksen tuomaa viestinnän kokonaisymmärrystä, joka valitettavasti monilta kuvittajilta/graafikoilta puuttuu, koska he ovat liian taiteilijoita tajutakseen, että kuvan, sanan, viestin, välineen, ympäristön jne jne jne jne on kaiken kuljettava yhdessä rinnatusten ja kuvan on palveltava tuota tarkoitusta. Kuva on sinulle selvästi itsetarkoitus ja kaiken keskipiste. Siitä ajattelusta pitää päästä pois jo haluat graafisella alalla selvitä. Jos et ole valmis näkemään tätä vaivaa, niin vaihtoehtoja ovat työ jollain aivan muulla alalla ja graafinen puoli harrastuksena tai työ taiteilijana, ei kaupallisena kuvittajana tai graafisena suunnittelijana.

        ...edelliseltä vielä: jos todella olet niin lahjakas kuin kirjoitat, on koulutus sinulle helppoa ja antoisaa aikaa. Työelämään ei ole 17-vuotiaalla kiire. Lähde opiskelemaan ja nauti siitä!


    • suhteilla.

      Kyseessä etenkin mainosbyroobusineksessa on erittäin verinen ja kilpailtu ala.

      Yksinkertaisesti on osattava hyvin paljon muutakin kuin piirtely. Tuollahan noita oli jo mainittukin, tekijänoikeudet, markkinointiviestinnän tajuaminen, lainsäädäntöä monestakin asiasta, markkinointitutkimukset, brändääminen jne.

      Lisäksi ihan käytännön juttuja, paperilaadut ja koot, eri tuotantomenetelmien tunteminen, sähköinen viestintä, asiakassuhteet, ties vaikka mitä.

      Mainoshommista usein puhutaan luovina ja taiteellisina juttuina. Se on periaatteessa aika vähäistä käytännössä. Raakaa työntekoa, jossa ei kelloa katsota, ainoastaan liikevaihtoa. Suunnitelmat muuten tehdään neukkarissa, copy tekee sisällön, AD luo ulkoasun, graafikko tekee lähinnä tuotannollista työtä.

      Olen ollut alalla 30 vuotta. Noin kymmenen vuoden välein, siis kolme kertaa, olen ollut pakotettu koulun penkille. Olen tehnyt hommia laidasta laitaan, siis mitä on milloinkin onnistunut saamaan. Prittiä, webbiä, multimediaa, kirjoittamaan kässäreitä, ties vaikka mitä.

      Ala vaatii jatkuvaa opiskelua, itsellä lähes kaksi metriä tietotekniikka kirjallisuutta hyllyssä, vähän vähemmän kaupallisen ja markkinointiviestinnän oppikirjoja. Noh, taidekirjoja on useampikin metri. Pitää lukea Kauppalehteä, M&M:ia, seurata yleisesti maailman tapahtumia.

      Teen nyt yksin, toiminimellä. Tälle iälle vieraalle töihin pääseminen on vaikeaa, liikaa nuoria, halpoja ja innokkaita tekijöitä. Viimeisin hommani oli 50 000:ta minigrip-pussia, tilasin ne Kiinasta. Niin pitihän nekin piirustella, enempi energiaa meni kaikkeen muuhun. Nyt olen lähinnä neuvotellut ensi vuoden mainostileistä. Yhden isohkon olen varmistanut, muuten ei tienesteistä ole vielä tietoa.

      Niin siis, mainostoimisto tili tarkoittaa, että on hoidettava jonkin pajan koko markkinointiviestintä siihen asiakkaan budjetoimilla varoilla...

      Hyvä peruskoulutus olisi vaikkapa Lahden muotoilu instituutti, taikka Taideteollinen korkeakoulu, sekä jokin kaupallisen alan peruskoulutus, vaikkapa jossain ammattikorkeakoulussa.

      Nonii. Ei todellakaan ollut tarkoitus pelotella. Ala on erittäin mielenkiintoinen, jatkuvasti kehittyvä sekä tietyllä tavalla antoisa. En nyt tarkoita rahaa, viimeksi kun kyselin hommia yhdestä byroosta, toimitusjohtaja totesi, että minun palkkapyynnöllä hän saa neljä harjoittelijaa. Niin ja niistäkin käytännössä maksaa jokin kansaneläkelaitos. Helppo hakea töitä....

      Käy koulut pois, niitten jälkeen olet ideaali-iässä työmarkkinoilla, alle kolmikymppinen. Toisekseen lama on sitten jo takana, työtilanne paranee radikaalisesti. Tota, siis kun lamaa puskee, ensin kaikki heittää turhat ihmiset pihalle, jokainen firma leikkaa mainosbudjettejaan, työt vähenevät. Kuullostaa tavallaan nurinkuriselta, mutta näin talouselämä toimii. Siksi itsekin koitan nyt haalia lisää asiakkaita, pitäisi saada kaurapuuroa ensi vuonnakin.

      Alalle kaivataan jatkuvasti kuitenkin uutta verta. Tarkoitan kirjaimellisesti sitä. Meistä vanhoista on veret jo imetty. Tosiasia, vasta tälle vuodelle olen pystynyt vähentämään verenpaine lääkitystäni. Tulotaso laski jo aikaisemmin kun piti uskoa, että vieraantöihin ei enää pääse, vaikka on aavistus mainettakin sekä oli nousukausi.

      Osta tästä lähtien ainoastaan mustia vaatteita, se on pukeutumiskoodi. Varaudu vastoinkäymisiin, se kuuluu elämään. Opettele suhdetoimintaa, ilman sitä ei pärjää. JA MENE KOULUUN. Hae töitä saatsilta, sekistä, taucherilta, paltaselta, siis isoista taloista, niissä luodaan ura, ei pikkupajoissa.

      Tämä kaikki siksi, jotenkin luulen Sinussa olevan potentiaalia.

      Sitä muuten kummastelin, suurin media-alan juttu on ollut Alman LapinKansan päätoimittajalle antamat potkut. Tällä palstalla kukaan ei kommentoineet asuiaa mitenkään. Meillä kyllä kolleegojen kanssa puhelimet pärisivät ja mielipiteitä vaihdeltiin. Firmasta riippumatta.

      Toivotan onnea sekä menestystä. Kyllä se siitä, pääasia on, että on intoa ja osaamista. Osaaminen tulee vuosien varrella kohdilleen kun hommailee asian eteen, mutta koita pitää tuo intosi.

      =DW=

      • graafikko

        Oletko miettinyt että graafinen ala ja taiteilija on eriala. Kuvataiteilija tekee juurikin maalauksia jne... Graafikko käyttää lisäksi sovelluksia eikä vain sivellintä. Photoshop, illustrator, premier, flash jne...


      • ............................
        graafikko kirjoitti:

        Oletko miettinyt että graafinen ala ja taiteilija on eriala. Kuvataiteilija tekee juurikin maalauksia jne... Graafikko käyttää lisäksi sovelluksia eikä vain sivellintä. Photoshop, illustrator, premier, flash jne...

        Lyhyesti.

        Taiteilija taiteilee. Toki esim. opettaa tai tekee kaupallisia töitä henkensä pitimiksi siinä sivussa.

        Graafikko tekee yleensä kaupallisia hommia, mutta usein myös taiteilee siinä sivussa.

        Aloissa ei ole kovin suuria eroja.

        Taidepuolellakin on yleensä raamit, tilatun teoksen reunaehdot, muotokuvan vaatimukset, näyttelyn tematiikka jne. Ikinä kuullut multimediasta? Tai valokuvataiteesta ? Tai videotaiteesta? Tai animaatiotaiteesta?

        Itse valmistelen hiljakseni esikoisnäyttelyäni. Directorilla tehtynä. Pitkänajan proge, ollut mielessä jo vuosia. Ei oikein ole kerinnyt keskittymään kun pitää töitäkin tehdä. Mutta gallerian kanssa sovittu, kässärit tehty, materiaalin tekeminen aloitettu jne. Projektin olen luvannut valmiiksi noin puolentoista vuoden päähän. Rahaa siitä ei juuri tule, ehkä kyseenalaista mainetta ja toivottavasti kaupallisia hommia.

        Graafikolla on tiukemmat raamit. Kohderyhmät, mediatyyppi, b&b vaiko kuluttajamarkkinointi, asiakkaan toiveet tietysti. Sekä monikaan graafikko ei oikeastaan päätä mitä tekee, pääätökset tekee ne, jotka suunnittelevat hommat, graafikko yleensä on vain tuotannollista työvoimaa. Siksi monetkin graafikot tekevät myös taidetta.

        Kummallakin alalla on kuitenkin hyvin samanlaiset vaatimukset. Sommittelutaju, värisilmä, tekniikoitten osaaminen, jokin taiteellinen silmä, etenkin sisällön tajuaminen ja sen tajuaminen, mitä koittaa kertoa.

        Katsos kun käsin tekevälle graafikolle on kysyntää mainoshommissa ja multimediaa tekevät taiteilijat ovat varsin yleisiä nykyään.

        Käy kerran eläissäsi Kiasmassa tai jollain markkinointiviestinnän messuilla.

        =ED=


    • kokemusta.

      Hanki koulutus. Vaikka pensseli ja kynä pysyisi kädessä niin sillä et pitkälle pötki.

      Vapaan taiteilijan "ura" ehkä vastaisi kykyjäsi parhaiten - mutta sillä ei välttämättä elä.

    • `crush galleriasta

      päättelen että vain voisin tulla ilmoittaa että itsekin tulen opiskelemaan Graafista samoin kun olen jossain kevät töissä että saisin rahaa kirjoihin, olen itse harkinnut pyrkiä kaverini kanssa Graafiseen olen vain aatellut opiskella Graafista pari vuotta ennen siirtoa . toivottavasti olet saanu jotain tietoa minun ymmärräkseni mukaan anteeksi kirjakielen kirjoitus

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      573
      3806
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3288
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2771
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2709
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2104
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2061
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1887
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1760
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1719
    Aihe