Itselläni on uusi 4-T yamaha 40hp. Osaako joku auttaa mistä kohtaa kaasaria suojaöljyt pitäisi suihkauttaa sisään?
Äkkiseltään en nähnyt muita sopivan oloisia tähän tarkoitukseen kanavia kuin kaasarin päällä olevat 3 pienehköä letkua. Olenko edes jäljillä vai ihan hakoteillä?
Suojaöljy kaasarin kautta?
12
4867
Vastaukset
- haluat..
laittaa nk. "suojaöljyt" niin pöräytä vähän käymään ja suihkuta ilmanottoon.
Suojaöljy on kylläkin muinaisjäänne ajalta jolloin oli ruostuvia mäntiä ja sylintereitä. Nykymoottoreissa sillä ei ole mitään merkitystä paitsi se lämmin tunne vatsanpohjassa kun moottorilla on hyvä olla talviunilla.)- mihin sitä
suojaöljyä tarvitsee 4T koneessa. Onko Yamaha vielä niin jälkeenjäänyt että uudessa koneessa on kaasarit?
- Ykä2
mihin sitä kirjoitti:
suojaöljyä tarvitsee 4T koneessa. Onko Yamaha vielä niin jälkeenjäänyt että uudessa koneessa on kaasarit?
Nelarin sylinterit ovat kuivemmat kuin 2t- koneen. Venttiilien tiivistyspinnat rutikuivat. Mikäli kone jää seisomaan ulos talveksi, olisin itse kyllä huomattavasti rauhallisemmalla mielellä jos sylintereihin tulisi heitettyä edes jonkinlainen suojaöljykerros.
Koska koneiden ilman sisäänotto on yleensä jonkinlaisen vaimentimen takana, on se irrotettava jos aikoo koneen käydessä saada öljyä sylintereihin. Jotkut ovat tehneet myös imuilman vaimentimeen sopivaan kohtaan suojaöljysprayn pillin kokoisia reikiä, jolloin voi ruiskuttaa suoraan reiästä kunkin sylinterin imukanavaan öljyä ja välttyä näin avauksila. Reikiä tehdessä on luonnollisesti huomioitava, että ei ole suotavaa päästää roskia imukanavan kautta sylinteriin. Poratut reijät voi peittää jollain tavalla mikäli kokee sen tarpeelliseksi.
Mikäli kyseessä ruiskukone, ei reikää kannata jättää auki, koska kone saattaa mitata ilman määrää alipaineesta äänenvaimentimen ja imuaukon välissä. Toinen vaihtoehto on irrottaa tulpat ja suihkauttaa suojaöljyä tulpan reiästä sisään. Muutama pyöräytys käynnistimellä ja tulpat paikoilleen.
Koko ongelman voi myös ohittaa jossain mielessä juottamalla koneelle viimeiseksi 2t-pienkonebensaa, jolloin sylinterit saavat sentään jonkinlaisen öljyn pintaansa. Kaasarit tämän jälkeen tyhjäksi, tosin pienkonebensa säilyy hyvin verrattuna tavalliseen. Ruiskut eivät tykkää kyttyrää käsittelystä. - sinä...
Ykä2 kirjoitti:
Nelarin sylinterit ovat kuivemmat kuin 2t- koneen. Venttiilien tiivistyspinnat rutikuivat. Mikäli kone jää seisomaan ulos talveksi, olisin itse kyllä huomattavasti rauhallisemmalla mielellä jos sylintereihin tulisi heitettyä edes jonkinlainen suojaöljykerros.
Koska koneiden ilman sisäänotto on yleensä jonkinlaisen vaimentimen takana, on se irrotettava jos aikoo koneen käydessä saada öljyä sylintereihin. Jotkut ovat tehneet myös imuilman vaimentimeen sopivaan kohtaan suojaöljysprayn pillin kokoisia reikiä, jolloin voi ruiskuttaa suoraan reiästä kunkin sylinterin imukanavaan öljyä ja välttyä näin avauksila. Reikiä tehdessä on luonnollisesti huomioitava, että ei ole suotavaa päästää roskia imukanavan kautta sylinteriin. Poratut reijät voi peittää jollain tavalla mikäli kokee sen tarpeelliseksi.
Mikäli kyseessä ruiskukone, ei reikää kannata jättää auki, koska kone saattaa mitata ilman määrää alipaineesta äänenvaimentimen ja imuaukon välissä. Toinen vaihtoehto on irrottaa tulpat ja suihkauttaa suojaöljyä tulpan reiästä sisään. Muutama pyöräytys käynnistimellä ja tulpat paikoilleen.
Koko ongelman voi myös ohittaa jossain mielessä juottamalla koneelle viimeiseksi 2t-pienkonebensaa, jolloin sylinterit saavat sentään jonkinlaisen öljyn pintaansa. Kaasarit tämän jälkeen tyhjäksi, tosin pienkonebensa säilyy hyvin verrattuna tavalliseen. Ruiskut eivät tykkää kyttyrää käsittelystä.Kaikki mitä kirjoitit viittaa siihen että itselläsi on 2T kone, käsittely on asiallista.
Autonmoottoreiden kanssa ikäni puljannut voin sanoa, että vaikka moottori seisoo pihalla 20 vuotta ja purkaessani sitä, ei löydy ruosteenpilkkuakaan männistä. Laakerithan makaa öljyssä. Veneen ja autonmootorin rakenteella ei ole mitään eroa, suolainen vesi ei vaikuta.
Yhtä talvea varten ei tarvitse ruiskuttaa mitään.
Jos on kaasarit (vanhanaikaista) voi pitää moottorin käynnisä ja suihkutta kaasariin suojaöljyä ja sen jälkeen tyhjentää niitä. - siltojen alla
sinä... kirjoitti:
Kaikki mitä kirjoitit viittaa siihen että itselläsi on 2T kone, käsittely on asiallista.
Autonmoottoreiden kanssa ikäni puljannut voin sanoa, että vaikka moottori seisoo pihalla 20 vuotta ja purkaessani sitä, ei löydy ruosteenpilkkuakaan männistä. Laakerithan makaa öljyssä. Veneen ja autonmootorin rakenteella ei ole mitään eroa, suolainen vesi ei vaikuta.
Yhtä talvea varten ei tarvitse ruiskuttaa mitään.
Jos on kaasarit (vanhanaikaista) voi pitää moottorin käynnisä ja suihkutta kaasariin suojaöljyä ja sen jälkeen tyhjentää niitä.kun tuo tietotaito on noin perseessä.
Laakerit makaa öljyssä...mikä urpo.
Moottoreiden rakenteela ei mitään eroa.
Mää nyt paavo kuule maata. - Ykä2
sinä... kirjoitti:
Kaikki mitä kirjoitit viittaa siihen että itselläsi on 2T kone, käsittely on asiallista.
Autonmoottoreiden kanssa ikäni puljannut voin sanoa, että vaikka moottori seisoo pihalla 20 vuotta ja purkaessani sitä, ei löydy ruosteenpilkkuakaan männistä. Laakerithan makaa öljyssä. Veneen ja autonmootorin rakenteella ei ole mitään eroa, suolainen vesi ei vaikuta.
Yhtä talvea varten ei tarvitse ruiskuttaa mitään.
Jos on kaasarit (vanhanaikaista) voi pitää moottorin käynnisä ja suihkutta kaasariin suojaöljyä ja sen jälkeen tyhjentää niitä.Olet oikeassa, omaan 2T koneen ja nelarin. Olen myös tavannut kiinni ruostuneita 2T-koneita ja kukaan ei saa minua uskomaan etteikö meren rannalla talvehtivalle nelarille voisi käydä samoin.
Seuraan myös matkakertomuksia alan lehdistöstä. Oikealla merellä ei lainkaan harvinaista että sisäkoneen venttiilit ruostuu jopa jumiin.
2T-koneiden kampilaakerointi on vielä herkempi juttu, mutta nyt ei puhuttu siitä vaan nelarien sylinterien ja venttiilien pintojen suojauksesta.
Jos kone on vain muutaman kuukauden maissa ja ajetaan makeavedellä merivesikäytön jälkeen tai kyseessä järvikone, on mahdollisuudet saada ruostetta sylinteriputkiin vähäiset. Mikäli vene seisoo yli puoli vuotta rannalla ja vehkeet on suojaamatta, alkaa tilanne olla toinen.
Perämoottoreissa on alumiinimännät. Ne eivät ruostu. Männän renkaat voivat sen tehdä.
Huollan itse sekä järvi- että merivesikäytössä olleita koneita ja totean että ei kannata väheksyä sitä pientä suolamäärää meidän rapakossa, se saa pahaa aikaan ihan eri tavalla kuin järvivesi. - korjailija.
Ykä2 kirjoitti:
Olet oikeassa, omaan 2T koneen ja nelarin. Olen myös tavannut kiinni ruostuneita 2T-koneita ja kukaan ei saa minua uskomaan etteikö meren rannalla talvehtivalle nelarille voisi käydä samoin.
Seuraan myös matkakertomuksia alan lehdistöstä. Oikealla merellä ei lainkaan harvinaista että sisäkoneen venttiilit ruostuu jopa jumiin.
2T-koneiden kampilaakerointi on vielä herkempi juttu, mutta nyt ei puhuttu siitä vaan nelarien sylinterien ja venttiilien pintojen suojauksesta.
Jos kone on vain muutaman kuukauden maissa ja ajetaan makeavedellä merivesikäytön jälkeen tai kyseessä järvikone, on mahdollisuudet saada ruostetta sylinteriputkiin vähäiset. Mikäli vene seisoo yli puoli vuotta rannalla ja vehkeet on suojaamatta, alkaa tilanne olla toinen.
Perämoottoreissa on alumiinimännät. Ne eivät ruostu. Männän renkaat voivat sen tehdä.
Huollan itse sekä järvi- että merivesikäytössä olleita koneita ja totean että ei kannata väheksyä sitä pientä suolamäärää meidän rapakossa, se saa pahaa aikaan ihan eri tavalla kuin järvivesi.Männät ja sylinterit eivät tosiaan ruostu, mutta ne pinta on silti korrooaiolle alttiina. Alumiini hapettuu ja syöpyy siinä missä rauta "ruostuu". Jos purkaa talven seisomaan jätetyn myllyb, niin takuuvarmasti pystyy sylintereistä näkemään missä kohtaa mämmänrenkaat ovat maanneet.
- Rantatarkkailija
korjailija. kirjoitti:
Männät ja sylinterit eivät tosiaan ruostu, mutta ne pinta on silti korrooaiolle alttiina. Alumiini hapettuu ja syöpyy siinä missä rauta "ruostuu". Jos purkaa talven seisomaan jätetyn myllyb, niin takuuvarmasti pystyy sylintereistä näkemään missä kohtaa mämmänrenkaat ovat maanneet.
Minä olen huoleton veneilijä. Käytössä Yamaha 20 2-t vm.1975, saattaa olla jopa kahden vuoden taukokin käytössä.Talvet se on Busterin perälaudassa ja Busteri kylmässä venevajassa.Ajelen "makeassa vedessä" Saimaalla. En ole tehnyt mitään "höpöstely" kikkailuja koskaan. Kun se aika tulee, että pitää lähteä taas ongelle.Peruutan Busterin peräkärryn rantaveteen,onkivehkeet kyytiin,kolme nykäisyä käynnistimestä,ja ei kun menoksi. Jos tämä neuvo riittää niin ole hyvä.
- Painu vittuun
siltojen alla kirjoitti:
kun tuo tietotaito on noin perseessä.
Laakerit makaa öljyssä...mikä urpo.
Moottoreiden rakenteela ei mitään eroa.
Mää nyt paavo kuule maata.jos et tiedä että 4T moottorissa on öljypohja ja siinä öljyä.
- ne laakerit ...
Painu vittuun kirjoitti:
jos et tiedä että 4T moottorissa on öljypohja ja siinä öljyä.
siellä öljypohjassa vai urpo.
Eiköhän asia ole niin ettet ymmärrä koneista mitään urpo. - huoltelija.
Rantatarkkailija kirjoitti:
Minä olen huoleton veneilijä. Käytössä Yamaha 20 2-t vm.1975, saattaa olla jopa kahden vuoden taukokin käytössä.Talvet se on Busterin perälaudassa ja Busteri kylmässä venevajassa.Ajelen "makeassa vedessä" Saimaalla. En ole tehnyt mitään "höpöstely" kikkailuja koskaan. Kun se aika tulee, että pitää lähteä taas ongelle.Peruutan Busterin peräkärryn rantaveteen,onkivehkeet kyytiin,kolme nykäisyä käynnistimestä,ja ei kun menoksi. Jos tämä neuvo riittää niin ole hyvä.
Kylla koneet kestää yllättävän hyvin, mutta huollolla vieltä kauemmin. Sullakin on hyvä vanha mylly, mutta entäs kun se hajoo, niin tiedätkö kuinka paljon uusi kone maksaa? Pikkasen kun viittii huoltaa, niin pannut kestää vieltä pitempään. Sullakaan ei enää ole kaikki pollet tallella kopan alla ja ne olis pysynyt siellä pitempään vähän huollellen.
- ruune36
huoltelija. kirjoitti:
Kylla koneet kestää yllättävän hyvin, mutta huollolla vieltä kauemmin. Sullakin on hyvä vanha mylly, mutta entäs kun se hajoo, niin tiedätkö kuinka paljon uusi kone maksaa? Pikkasen kun viittii huoltaa, niin pannut kestää vieltä pitempään. Sullakaan ei enää ole kaikki pollet tallella kopan alla ja ne olis pysynyt siellä pitempään vähän huollellen.
ei öljy ole koskaan pahasta!! mutta pankaa oikeaa öljyä EI CRC:tä tai muuta irroitusainetta, ne voi syövyttää entistä pahemmin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 17611185
- 545328
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html462555- 372256
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131771Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,431675Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311310Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v361265Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s61076Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo1051001