Runko- tai kampilaakeri?

Kilikoli

Nyt alkoi Saab 900i (vm91 16v 2.0 kat ajettu 300tkm) kalista. Kylmänä pahemmin myös tyhjäkäynnillä ja kuumanakin kiihdytyksessä. Ääni muistuttaa vähän venttiilien kalinaa. "Asiantuntijat" epäilevät kampi-tai runkolaakerivikaa. Auto ei kuluta öljyä eikä nesteitä ja kaikki tulpatkin ovat terveen värisiä. Myöskään puristuspaineissa ei ole eroja ja nokka-akselit ja venttilinostimetkin vaikuttaisivat olevan kunnossa. Mitenköhän kampi- tai runkolaakerivian voisi testata?

Vihjeistä kiitollinen. Ps. tiedän jo, että saabismi on sairasta ja se kannattaisi polkea suohon kunhan greenpeace ei näe jne. mutta muita vihjeitä tarvitsisin...

7

1247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Janne69

      Yleensä runkolaakerivika aiheuttaa reippaalla kaasunpainalluksella kierrosten kohotessa matalan jyrinän, vähän kuin dieselkoneen äänen. Tyhjäkäynnillä ei yleensä kuulu ääntelyä.

      Kalina viittaa kiertokangenlaakerin vikaan. Jos ääni voimistuu reippaasti kaasua painaessa, laakeri on melko varmasti viallinen. Viallinen nokka-akseli naputtaa samalla tavalla koneen kuormituksesta riippumatta.

      Paras keino on purkaa koneen alakerta. En tunne kyseisen mallin rakennetta, mutta hyvällä tuurilla öljypohja on helposti poistettavissa laakereiden tutkimista varten.

      ÄLÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA JATKA AJAMISTA, JOS ON EPÄILYSTÄ LAAKERIVIASTA. Kampiakseli kuluu nopeasti korjaamattomaan kuntoon ja uusi maksaa...

    • miten

      Tuntematta Saabin sytytyslaitteita niin voisiko ääni johtua liian aikaisesta sytytyksestä. Onkos kyseisessä koneessa vielä mekaaninen virranjakaja ja alipainesäädin yms.

      • Kilikoli

        Boshin 2.4 jetronic ruisku ja hall-systeemit kärjettömässä virranjakajassa ilman mitään alipaineella toimivaa ennakonlisääjää. Nakutuksen tunnistinkin näkyy olevan. Olen kyllä pyöritellyt jakajaa myöhemmälle, mutta äänet eivät muutu. Kalina on niin "harvaa" ettei se johtune aikaisesta sytytyksestä, vaan vain yhdestä tai korkeintaan kahdesta sylinteristä. Eihän virranjakajalla toteutetussa sytytyksessä voida eri sylinetreiden sytytysennakkoa säätää erikseen? Se vaatii suorasytytyksen -tai niin ainakin kuvittelen.

        Kalina tuntuu kytkinpolkimeen ja kuulostaa tulevan koneen sydämestä :-(


      • vielä
        Kilikoli kirjoitti:

        Boshin 2.4 jetronic ruisku ja hall-systeemit kärjettömässä virranjakajassa ilman mitään alipaineella toimivaa ennakonlisääjää. Nakutuksen tunnistinkin näkyy olevan. Olen kyllä pyöritellyt jakajaa myöhemmälle, mutta äänet eivät muutu. Kalina on niin "harvaa" ettei se johtune aikaisesta sytytyksestä, vaan vain yhdestä tai korkeintaan kahdesta sylinteristä. Eihän virranjakajalla toteutetussa sytytyksessä voida eri sylinetreiden sytytysennakkoa säätää erikseen? Se vaatii suorasytytyksen -tai niin ainakin kuvittelen.

        Kalina tuntuu kytkinpolkimeen ja kuulostaa tulevan koneen sydämestä :-(

        tuota laakerivikaa. Yksinkertaisempi syy siihen todennäköisesti löytyy.
        Varmistaa laakerivian voit, mittaamalla öljynpaineet kuumasta moottorista. Ei tarvi, kuin T-haara oljynpaineanturiin ja siihen mittari. JOS laakeri jo kolisee, on se myös näyttävä öljynpaineissa, mitä en vieläkään syyksi usko.
        Se nakutuksentunnistin voi olla viallinen, tai jopku sylinteri ei pelaa kokoaikaa normaalisti. Kuuluuko kolina kaikilla kierroksilla ja ajossa, niinkuin paikallaankin? Vaikuttaako kytkimen painaminen mitään?
        Ilmavuoto jonkin sylinterin imuputkessa saattaa laihentaa seosta ja aiheuttaa nakutusta. Tarkista imusarjan tiiviste. Ruiskussa myös viallinen suutin voi olla syy!
        Siinä jotain!


      • Kilikoli
        vielä kirjoitti:

        tuota laakerivikaa. Yksinkertaisempi syy siihen todennäköisesti löytyy.
        Varmistaa laakerivian voit, mittaamalla öljynpaineet kuumasta moottorista. Ei tarvi, kuin T-haara oljynpaineanturiin ja siihen mittari. JOS laakeri jo kolisee, on se myös näyttävä öljynpaineissa, mitä en vieläkään syyksi usko.
        Se nakutuksentunnistin voi olla viallinen, tai jopku sylinteri ei pelaa kokoaikaa normaalisti. Kuuluuko kolina kaikilla kierroksilla ja ajossa, niinkuin paikallaankin? Vaikuttaako kytkimen painaminen mitään?
        Ilmavuoto jonkin sylinterin imuputkessa saattaa laihentaa seosta ja aiheuttaa nakutusta. Tarkista imusarjan tiiviste. Ruiskussa myös viallinen suutin voi olla syy!
        Siinä jotain!

        Toivottavasti äänelle löytyisi hieman halvempi syyllinen kuin kampilaakeri. Suuttimiakin olen jo vaihdellut, sillä yhden kärki oli halki ja vaihdoin sen -ilman vaikutusta. Imusarjan tiivistettä en ole vielä tutkinut, mutta teen sen seuraavaksi. Öljynpaineita ei ole mitattu, mutta ne vaikuttaisivat olevan kunnossa merkkilampun käyttäytymisen perusteella. Eli lamppu syttyy vasta moottorin kokonaan sammuttua, jos pitää autoa paikallaan ja luistattaa kytkintä, eikä silloin hydrauliset venttiilinnostimet äännä enempää.

        Naputus kuuluu selvästi vedätettäessä kevyestikin ja loppuu kerralla nostettaessa tasakaasulle tai kierrosten noustua yli 4000. Kylmänä naputus on voimakkainta ja kuuluu myös tyhjäkäynnillä. Kytkintä painettaessa ääni kuuluu vain kierrosten nousun aikana moottoria ryntäytettäessä.


      • J H
        Kilikoli kirjoitti:

        Toivottavasti äänelle löytyisi hieman halvempi syyllinen kuin kampilaakeri. Suuttimiakin olen jo vaihdellut, sillä yhden kärki oli halki ja vaihdoin sen -ilman vaikutusta. Imusarjan tiivistettä en ole vielä tutkinut, mutta teen sen seuraavaksi. Öljynpaineita ei ole mitattu, mutta ne vaikuttaisivat olevan kunnossa merkkilampun käyttäytymisen perusteella. Eli lamppu syttyy vasta moottorin kokonaan sammuttua, jos pitää autoa paikallaan ja luistattaa kytkintä, eikä silloin hydrauliset venttiilinnostimet äännä enempää.

        Naputus kuuluu selvästi vedätettäessä kevyestikin ja loppuu kerralla nostettaessa tasakaasulle tai kierrosten noustua yli 4000. Kylmänä naputus on voimakkainta ja kuuluu myös tyhjäkäynnillä. Kytkintä painettaessa ääni kuuluu vain kierrosten nousun aikana moottoria ryntäytettäessä.

        Tuntematta tarkkaan saabin männäntapin liitostapaa, vaikuttaa siltä kuin männäntapissa/männän reiässä olisi väljää.
        Öljynpainehan ei siellä tunnu eikä paljasta mitään.
        Kuormituksen mukaan vaihteleva naputuksen voimakkuus viittaa samaan.
        Kylmällä koneella tapahtuva naputus haiskahtaisi sille, ettei normaalista nakutuksesta eli liiallisesta syt. ennakosta olisi kyse.

        Starttisprayllä on helppo tarkastaa imusarjavuodot jos kuitenkin ne epäilyttävät.
        Normaalia tyhjäkäyntiä käyvän koneen imusarjanliitoksiin yms. paikkoihin starttispraytä ruikkimalla ilmenee vuodot välittömästi;
        moottori hörähtää heti, jos se saa eetteriä imusarjaan jostain vuotokohdasta.


      • Kilikoli
        J H kirjoitti:

        Tuntematta tarkkaan saabin männäntapin liitostapaa, vaikuttaa siltä kuin männäntapissa/männän reiässä olisi väljää.
        Öljynpainehan ei siellä tunnu eikä paljasta mitään.
        Kuormituksen mukaan vaihteleva naputuksen voimakkuus viittaa samaan.
        Kylmällä koneella tapahtuva naputus haiskahtaisi sille, ettei normaalista nakutuksesta eli liiallisesta syt. ennakosta olisi kyse.

        Starttisprayllä on helppo tarkastaa imusarjavuodot jos kuitenkin ne epäilyttävät.
        Normaalia tyhjäkäyntiä käyvän koneen imusarjanliitoksiin yms. paikkoihin starttispraytä ruikkimalla ilmenee vuodot välittömästi;
        moottori hörähtää heti, jos se saa eetteriä imusarjaan jostain vuotokohdasta.

        Kokeilin sen käynnistyssumun ruiskutuksen imusarjaan, mutta käynti ei muuttunut, joten vuotoja ei taida sillä puolella olla. Pitänee testata sitä männän tappia... Kotikonstein voinee yrittää tunnustella tulpanreijästä mäntää eri asennoissa löytyskö välystä?

        Nyt taas alkoi välillä palaa check engine-varoitusvalo. Se voi kyllä johtua sytytyspuolelta erinäisistä ongelmista, mutta voinee sillä olla yhteys naputukseenkin?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2850
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2579
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1321
    Aihe