Harrastuksia.

pikkumummukka

Mitä harrastuksia on senioreilla? Helsingin kaupunki tukee monia harrastuksia,liikuntaa,lukupiirejä ja teatteripiirejä. Työväenopistot järjästävät kaikenlaista toimintaa. Eläkeläisjärjästöt ovat varsin toimivia. Jos uutena harrastajana on vaikeea päästä "sisälle" näihin harrastuksiin.

Harrastaa voi kotona monia asioita. Lueskelen paljon, kuuntelen musaa, lenkkeilen,pyöräilen. Olen huomannut että kovin monta harrastetta ei viikon aikana ehdi tai jaksa.Tanssi olisi hauskaa. En vaan tiedä missä voisi tanssia näin varhaisemman buberteeti-iän ylittänyt!!

Teatterissa käymme ystäväni kera kun löytyy sopiva aika. Kävimme katsomassa Abba-lefan vasta hiljan Aivan riemastuttava. Hyvä jotta penkillä pysyi. Raha tekee kiusaa kun matkustaminen on hintavaa. Helsingin kaupunki ei anna alennuksia matkakortiin.

14

660

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • palvelukeskuksissa

Ainakin kampissa ja tuolla sörkassa, en muista nimeä,(kinapori? ) on tansseja päivisin. Katsopa netistä.

Mikäli saat yhtään kelasta myös eläkettä, saat alennuslipun.
      siinä tarvitaan kelan todistus, sitten vain rautatieaseman tai itiksen HKL tstoon ja saat sen hankituksi.

Kesällä kaikenikäiset käyvät pavilla tanssimassa. En tiedä toimiiko vielä se kielletty alle 50v disko, niilhän oli ainakin toimintaa.

Omat harrastukset vähissä, luen, kokkaan, leivon, kävelen, uin, netti, tapaan ystäviä, ja lapsia. kirppiksillä käyntejä.

• pikkumummukka

Kävin kerran katsomassa Kinaporissa bailuja. En tuntenut kuuluvani sinne. Olen kyllä käynyt jokunen vuosi sitten siellä teatteripiirissä.Kokontui kerran viikossa ja saimme edullsia lippuja.

Aikoinaan kävin Jortsumestassa bailaamassa pari kertaa viikossa. Hauskaa oli! Viimeiksi olen tanssinut Elokuussa Pärnussa. Joka ilta oli päästävä bailaamaan.

Olen juuri siinä loukussa että eläke menee yli sen rajan jotta en saa kelalta eläkettä. Kuitenkin yksineläjän menot ovat melkoiset kun kaiken maksajana on yksi. Myös minä tykkään kokata. Sämpylät ja pullan leivon joskus. On vaan alkanut tulla vatsaa kun tykkää laittaa maukasta ruokaa ja liikkuu vähemmän.

Nyt kylläkin ulkoilen paljon pikku taaperon kanssa. Hän on minulla ensi syksyyn saakka osittain hoidossa.

Olen neljä vuotta ollut eläkkeellä. Alan jo tottua. Alkuun oli outoa jäädä aamulla lukemaan Hesaria rauhassa. Silloin juoksin kaikissa harrastuspiireissä ja jumpalla.

No kerran laivalla tapasin tyypin ja kävin pari vuotta Pohjois-Suomessa katselemassa jos muuttaisin sinne. Olen kuitenkin ollut Hesassa yli 40vuotta. Tuli lapsenlapsia pari vuoden sisäällä ja palasin kotiin.

Nautin taas kun on oma tupa ja oma lupa tehdä tuttuja asioita.

• noita harrastuksia

Nyt kun on aikaa, yritän opetella räägimä eesti keel.

Eläkeläisjärjestöistä en oikein tiedä. Niitä kun täälläkin on ainakin viidellä puolueella ja parilla isolla työpaikalla olleilla. Kattojärjestö päälle. Ei ne sinne ulkopuolisia touhuinsa ota.

Lenkkeilen, luen ja matkustelen - sen mihin rahat riittävät. Tietysti lenkkeilen vanhasta muistista ja kuvailen luontoa. Olen sellainen museoihin juuttuva, kun tuo historia ja maantiede on aina kiinnostanut.

Kaiken huipuksi olen tällä iällä oppinut jo pitämään jopa oopperasta (käyn Rahvusoopera Estoniassa) ja sille lapset ja lapsenlapset jo nauravat makeasti. Ettei muka minua ilman haulikolla uhkaamista sellaiseen saisi :D

No alkunsa se sai siitä "haulikosta", mitä sanotaan naisystäväksi.

• Saimander

Oopperasta tuli mieleeni tapahtumia takavuosilta. Olin joskus 1980-luvun loppupuolella vieraana yhden tukkufirman rekellä. Majoitus oli Kerimäellä ja ohjelmaan kuului oopperailta Olavinlinnassa. Hotellin henkilökunta oli neuvonut isäntiä kuinka saa vieraat viihtymään myös oopperassa, väliajat kun ovat niin lyhyet, ettei siinä tungoksessa drinkibaariin ehdi, jos vessassa käy.
        Kassi jokaisen käteen, kassissa termospullo jossa kahvia ja kossua half-and-half.
        Myöhemmin, kun vein omia asiakkaitani Savonlinnaan, sovelsin saman neuvon. Esityksen jälkeen asiakas kiitteli: "Ooppera oli todella mieleinen, mutta termari olisi voinut olla isompi".

• 1943

tuntuu sellaisenaan ihan harrastukselta. Mielenkiintoisinta on kesällä suunnistus ja uinti, jota jatkan niin kauan kuin jäät tulevat. Kirjoittelu on yksi puuhistani, matkustaminen myös ja autolla ajaminen. Huomenna lähden taas keikalle, ensin Pirkanmaalle, sitten Pohjois-Savoon, takaisin Pirkanmaalle, mistä Hki-Vantaalle tyttöä vastaan. Kyyditsen hänet Päijät-Hämeeseen, missä olen yötä ja kiirehdin sitten bingoemännäksi eläkeläisyhdistykseen. Paikkakunta on niin pieni, että on vain yksi yhdistys, kaikki tervetulleita. Olen hallituksessa. Tanssimassa käyn harvakseltaan miesystävän kanssa. Nautimme kotona olemisesta, kun tapaamme. Metsänraivauksenkin voi lukea harrastukseksi, niin hauskaa se on.

• jotain yhteistäkin

Suunnistusta on harrasteltu. Karttapinosta vilkaisten jotain tuhat kertaa ja noin 30 Jukolaa.
        Laittoivat vain aina aloittamaan tai pitkälle yölle, mokomat!

Uimisessa olen huono. Vettä on muksuna ollut lähellä, mutta siihen virtaan kun ei saanut mennä. Oliko se nyt vuorisaarnassa vai missä "Puupäät eivät huku" eli pinnalla toki pysyn:)

• 1943
        jotain yhteistäkin kirjoitti:

Suunnistusta on harrasteltu. Karttapinosta vilkaisten jotain tuhat kertaa ja noin 30 Jukolaa.
        Laittoivat vain aina aloittamaan tai pitkälle yölle, mokomat!

Uimisessa olen huono. Vettä on muksuna ollut lähellä, mutta siihen virtaan kun ei saanut mennä. Oliko se nyt vuorisaarnassa vai missä "Puupäät eivät huku" eli pinnalla toki pysyn:)

yhtään Jukolaa eli tosi amatööri olen Sinuun verrattuna. Salo-Jukolassa olin talkoolaisena ruoan jakelussa. Itse harrastan kuntorasteja ja yritän saada porukkaa mukaan. Tällä seudulla moni ikäluokkaamme kuuluva on lähtenytkin. Esim. tässä kuussa 70-vuotta täyttänyt naapurini oli koko kesän mukanani. Emme ota asiaa niin vakavasti.

• salojen eläjä

Hän ei vanhusten seurasta välittänyt, eikä mennyt mukaan mihinkään piireihin.

Joululaulujakaan ei lähtenyt kirkkoon laulamaan, vaikka oli hyvä laulunääni.

Kalevalan runoja hän luki ja osasi ulkoa melkein koko Kalevalan. Esitti niitä jossain tilaisuuksissa vielä aika vanhanakin.

Vaikka ei tässä kait niin vanhoista olekaan kysymys vielä.

• monen mieleen

Oletko harrastanut laivaristeilyjä? Minulla on tansseista innostunut ystävätär joka käy risteilyillä jatkuvasti ja kertoo aina kuinka mukavaa siellä on. Löytyy kuulemma kivoja tanssittajia, ei mitään kaatokännissä olevaa porukkaa ja paljon käy samanhenkistä väkeä.
      Hänellä on jonkinlainen klubikortti millä risteily halpenee mitä useammin käy.
      Helsinkiläinen ystävättärenikin on.

• pikkumummukka

Kiva että on tullut mielenkiintoisia harrasteita esiin. Olen kyllä monen vuoden aikaan käynyt lukuisia kertoja laivoilla tanssimassa. Joskus jopa uskaltautunut laulamaan. Joogaa olen jopa ohjannut 15vuotta.

Halusin ennenkaikkea viritellä uutta keskustelun aihetta. Luulen jotta minulla mieli haluaisi tanssia enemmän kuin "ruppi" ehtii.Tiedän toki maaseudulla olevan harrasteita. Vierailen usein siskoni tykönä Yläsavossa. Siellä on esim,Runnin kylpylässä raikkaita bailuja. Tapaa aitoja metsämiehiä!

Puhutaan paljon yksinäisyydestä. Harrastuksissa tapaa mukavia ihmisiä. Usein siellä naisetkaan eivät peity maskin alle. Itsestä on kiini millaisen reviirin halut ympärillesi. Oma piirini on ajottain suppea. Siitä ei löydy ihmisen kokoista koloa. Joskus taas joku ihminen on kohdattava vaikka yritän mennä ohi.

Hauskoja harrasteita tulevaan talveen!!!

• Harrastaa voi täällä Kehä-kolmosen pohjoispuolellakin.
      Ei ole teatteria, mutta on elokuvateatteri kunnantalon auditoriossa, liput 5 euroa, joskus euron enmmän, aamuisin ilmaisia lapsille.

Nyt on tulossa konsertti samassa tilassa joka toimii monien tilaisuuksien paikkana.

Tanssia ei ole ihan joka viikolle, mutta on toimiva Seutuopisto jossa on kolmen kunnan alueella mahdollisuus 50 euron kortilla harrastaa kaikkea mihin ehtii, kursseja kielistä joogaan, eli koko keho aivoista jalkapohjiin, jos menee jumppaankin mukaan, saa tehokasta toimintaa. Viikonloput ja monta iltaa viikossa kuluukin siellä aivojumpassa, eli opiskellen uutta ja vahvistaen vanhaa. Päälekkäisyyksien vuoksi ei voi mennä kaikkeen mitä haluais, mutta seuraavana vuonna uutta. Piirtää, maalta ja käsitöitä voi tehdä kotona yksinkin, ja aina on oltava aikaa ystävillekin.

Kunnantalon alakerrassa on kuntosali, eläkeläisen 8 kk kortti maksaa vain murto-osan siitä mitä yksityiset veloittaisivat. Siellä saa käydä mihin aikaan haluaa, ovikortilla pääsee sisään ja välineitä on laidasta laitaan. Kortin ostin, tottakai, heti kun tänne muutin.

On eläkeläisyhdistyksiä joilla on monipuolista toimintaa, yhteiset lenkit ja retket ympäri vuoden.

Lenkkipolutkin hyvät, valinnanmahdollisuuksia sauvalenkille ja talvella hyvät latuverkostot kylille saakkka.

Kesäni kului vapaaehtoistyössä, lapsille silloin tällöin puistotätinä aamupäivät, illat pubin kassassa iloisten ihmisten joukossa.
      Vapaaehtoisena apurin jatkan talvenkin, aina sinne missä apuani kaivataan. Maanataina taas...
      ja tuntuu ihan hyvälle olla avuksi.
      Aika ei tule pitkäksi, tänäänkin sauvalenkille, sinne pääsee ilmaiseksi, katselemaan maisemia ja haistelemaan syksyn tuulia.

Keinutuolikin on, mutta siihen en jouda istumaan, on kiire elää.
      Ei sitten vanhana tarvitse katua kun ei tuota ja tuota tullut tehtyä tai opeteltua.

Pirteää syksyä harrastuksissa.

• 1943

Hesassa asuessani kävin paljon elokuvissa. Eläkkeellä en ole vielä ehtinyt aloittaa tuota harrastusta. Videonauhurikin on käyttökunnossa, mutta nurkassa on saanut olla. Varhaisnuoruuden harrastus oli lukeminen. Ahmin kaikki kirjaston kirjat. Tätäkään harrastusta en ole vielä uudelleen aloittanut. En myöskään ompelemista tai neulomista.

• Aina aikaa lhyvälle leffalle
        1943 kirjoitti:

Hesassa asuessani kävin paljon elokuvissa. Eläkkeellä en ole vielä ehtinyt aloittaa tuota harrastusta. Videonauhurikin on käyttökunnossa, mutta nurkassa on saanut olla. Varhaisnuoruuden harrastus oli lukeminen. Ahmin kaikki kirjaston kirjat. Tätäkään harrastusta en ole vielä uudelleen aloittanut. En myöskään ompelemista tai neulomista.

Kävin eilen päivänäytöksessä katsomassa KALLE PÄÄTALOSTA kertovan elokuvan. Kai Laitinen oli upea Päätalon roolissa. Lisaäksi elokuvassa pääsee niin ihanalla tavalla filmistä osalliseksi, kun kuva suurena edessä ja äänetkin tulevat eri tasoilta. Ja minusta oli mukava katsoa 1950- luvun kuvia kuin omasta lapsuudenympäristöstä valkokankaalla. Autot, kaupunkimiljööt, pukeutuminen ja sodanjälkeiset tavat muistuivat elävästi mieleen. Elokuva on suurempi elämys kuin tv-stä katsottu filmi ja päivänäytöksiin pääsee vielä halvalla. - Suunnittelen jo seuraavaa elokuvareissua ja jo se lähteminen liikkeelle tekee asiasta mielekkään.

• Uimatatoinen

Lähden tästä juuri uimahalliin tyttäreni ja lapsenlapseni kanssa. Menemme porukalla, jotta saamme myös itse nauttia uimisesta, kun pientä lastenlasta on aikuinen valvomassa. On mukava harrastus vanhallekin, jos ei uimahalliin kehtaa yksin lähteä. Ja mieli sekä kroppa virkistyy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      76
      3372
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      31
      1981
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1919
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      17
      1466
    5. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1401
    6. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1318
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1306
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      66
      1224
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1197
    10. Kerro nainen

Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1025
    Aihe