raskaus & epilepsia

vauvakuumeessa

Hei äidit, jotka sairastatte epilepsiaa!
Haluaisin tietää millätavoin sairaus vaikutti raskauteen / toisin päin? Kontrolloitiinko sikiön kasvua kehitystä normaalia enemmän? Menikö kaikki hyvin raskauden aikana? Söitkö foolihappoa?

Paljon on kysymksiä mielessä, saisinko niihin omakohtaisia kokemuksia?

Kiitos!

5

1051

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epileptikko60

Hei, minä olen epileptikko ja saanut vauvan tosin 20v sitten. Ei mitään hätää,kyllä lapsen voi tehdä huoletta, juttele vain lääkärisi kanssa mitä lääkeitä voisi ehkä vaihtaa ja onko lääkkeesi turvalliset odotusaikana.
      Minulla oli hydantin,neurotol ja tekretol. viimeksi mainittu poistettiin.
      Raskaus meni hyvin jopa ilman isompia kohtauksia.
      Vauvan syntymän jälkeen tosin tuli ankara verenvuoto,joka ei todellakaan tullut epilepsian takia.
      Joten ihan oikein teet kun vauvelin hankit.
      Minä sairastuin epilepsiaan 34 vuotiaana aivoverenvuodon ja aivoinfarktin jälkiseurauksena. Vauvan isä oli sairastanut epilepsiaa syntymästään saakka.
      Voit saada millaisia vastauksia tahansa, monille kuitenkin epilepsia on edelleen kaatumatauti ja tarttuva ;)
      Kun minulta kysytään miksi olen eläkkeellä vastaan vain että mulla on pönttövika, siihen loppuu kyselyt.
      En ole koskaan hävennyt sitä päinvastoin sen kanssa kun oppii elämään voi siitä leikkiäkin laskea,kuten mistä tahansa.
      Vauva vain taloon ja toinenkin ihan huoletta.
      Eikä kontroloitu kuin normaalisti.
      ainoastaan lääkityksestäsi kysele lääkäriltä, olin kaikenlisäksi 40v kun tyttäreni syntyi ihan terveenä kuten muutkin lapseni.
      Kysele, kysele,kysele,mutta kuuntele vain niitä jotka sairastavat samaa "pönttövikaa" se sanonta otettiin käyttöön Kuopion yo sairaalassa.
      Minä voin vastata ihan niin paljon kuin tietää haluat.ja tieteenkin jos en tiedä kysellään muilta epileptikoita.
      Onko sinulla muuten usein kohtauksia ja jos on niin millaisia. kirjoita kysymyksiä email [email protected]

• täälläkin

puhuin noin vuosi sitten lääkärilleni että tarkoituksena on perheenlisäys. puhuin aiheesta koska luin että asiasta olisi puhutttava 6kk:tta ennen kuin on raskaana. lääkäri ei ottanut mitään muuta kantaa aiheeseen kuin "päänaukomisen" eli nyt on perheenlisäys hankinnat työnalla ILMAN lääkärin "lupaa", joskin kuulin ettei neurologin lupaa tarvitse. Yritin puhua aivan turhaan aiheesta lääkärilleni.

Foolihappoa olisin halunnut, sitäkään en saanut.
      Lääkkeisiin raskausaikana lääkäri ei suostunut sanomaan mitään. SAnoi vain ettei aihe ole ajankohtainen, hänkö sen päättää?? No en nyt taida ilmoittaa raskaudesta ko. lääkärilleni koska siitäkin varmaan saan huudot niskaani. Yritin puhua mistä vain niin lääkärini huutaa tai ei vastaa tai suoranaisesti "vittuilee" päin naamaa. lääkäkärini on ilkeä ja jokainen tapaaminen on todellla epämiellyttävä kokemus.

• riskeistä

Vanhat epilepsialääkkeet altistavat uusia enemmän synnynnäisille epämuodostumille
      09.11.2004

Raskaana olevia naisia tulisi paremmin informoida epilepsialääkkeiden aiheuttamasta synnynnäisten epämuodostumien riskistä. Tällaisten epämuodostumien, kuten pienipäisyyden ja hidaskasvuisuuden, riski on epilepsialääkkeiden käyttäjillä noin 2 – 3 %, mutta se voi olla paljon suurempi käytettäessä vanhoja epilepsialääkkeitä.

Alustavat tutkimustulokset osoittavat, että kaikki epilepsialääkkeet eivät ole tässä suhteessa yhtä turvallisia. Brittiläisen 2 637 naista käsittävän rekisterin perusteella näyttää siltä, että lamotrigiiniin ja karbamatsepiiniin liittyy yli kahden prosentin suuruinen riski, mutta valproaattia käyttäneiden osalta riski näyttää olevan lähes 6 %.

Pohjois-Amerikkalaisen 3 400 naista käsittävän rekisterin perusteella on arvioitu, että valproaattiin liittyisi noin seitsemän prosentin riski ja muihin epilepsialääkkeisiin 2,8 %:n riski. Raskautta suunnittelevien epileptikkojen hoitoon pitäisi aina pyrkiä käyttämään niitä epilepsialääkkeitä, jotka ovat osoittautuneet sikiön kannalta turvallisimmiksi.

Lähde: Reuters

Raskausaika

Tällä palstalla julkaistaan Coronaria Oy:n terveydenhuollon ammattilaisille tarkoitettuja referaatteja kiinnostavista tutkimuksista.

http://www.poliklinikka.fi/?page=4678683&id=7593760

• Minä olen sairastanut epilepsiaa lähes 30 vuotta. Minulla on 3 lasta. Vanhin lapsistani on 23- vuotias, nuorin 16.Vanhimman ja nuorimman lapsen raskauden aikana minulla oli hydantin lääkitys. Keskimmäisen lapsen raskauden aikana ei ollut lääkitystä, koska se purettiin, kun en muka lääkettä tarvinnut. Myöhemmin lääkitys laitettiin takaisin. Vähän useammin kävin äitiyspolilla ultrassa ja tutkimuksissa. Raskausajat olivat ihan normaalit, ja kaikki lapset terveitä. Kysy vain lääkäriltä, mikä lääke sopii raskausajalla käytettäväksi ja mikä imetyksen ajaksi. Tosin vanhin lapseni söi rintaa 2 kk, sitten ei vain kelvannut, nuorin ei syönyt rintaa kuin 2 viikkoa, siitä ei kannata sterssiä ottaa. Jos ei tissi kelpaa niin sitten vain pulloa. "Pelasi" keskimmäinenkin lapsi rinnan kanssa, vaikka ei lääkitystä ollutkaan. Kohtauksia en saanut minkään raskauden aikana. Tässä lyhyesti, kysele lisää jos haluat jotain vielä tietää.

• ummikko3
        gauloisekin kirjoitti:

Minä olen sairastanut epilepsiaa lähes 30 vuotta. Minulla on 3 lasta. Vanhin lapsistani on 23- vuotias, nuorin 16.Vanhimman ja nuorimman lapsen raskauden aikana minulla oli hydantin lääkitys. Keskimmäisen lapsen raskauden aikana ei ollut lääkitystä, koska se purettiin, kun en muka lääkettä tarvinnut. Myöhemmin lääkitys laitettiin takaisin. Vähän useammin kävin äitiyspolilla ultrassa ja tutkimuksissa. Raskausajat olivat ihan normaalit, ja kaikki lapset terveitä. Kysy vain lääkäriltä, mikä lääke sopii raskausajalla käytettäväksi ja mikä imetyksen ajaksi. Tosin vanhin lapseni söi rintaa 2 kk, sitten ei vain kelvannut, nuorin ei syönyt rintaa kuin 2 viikkoa, siitä ei kannata sterssiä ottaa. Jos ei tissi kelpaa niin sitten vain pulloa. "Pelasi" keskimmäinenkin lapsi rinnan kanssa, vaikka ei lääkitystä ollutkaan. Kohtauksia en saanut minkään raskauden aikana. Tässä lyhyesti, kysele lisää jos haluat jotain vielä tietää.

Minulla todettiin -95 epilepsia, joka on ollut melko hyvin hallussa. Tajuttomuuskohtauksia olen saanut vain nukkuessani muutaman kerran vuodessa. Mulla on reilu 2v tyttö ja nyt odotan toista, 16. raskausviikko menossa. Syön kahta lääkettä, trileptal ja lamictal.
        Syön foolihappoa ja söin ekallakin kerralla. Silloin alotin sen tultuani raskaaksi, nyt alotin 3 kk ennen raskaaksi tuloa. Ekan raskauteni aikana sain 3 kertaa tajuttomuuskohtauksen, muuten meni hyvin. Lääkityksiä pikkusen nostettiin niiden jälkeen.
        Kävin muutaman ylimääräisen kerran äitiyspolilla ultrassa ja lääkärinjuttusilla ns. normaaliodottajiin verrattuna. Samoin tehdään nyt.
        Paljolti senkin takia, et se rauhoittaa mun mieltäni. Olen asiasta jutellut aikasemmin muistaakseni 3 eri neurologin kans ja parin muunkin. Toiset oliva optimistisempia ja toiset vähemmän, mitä tuli ajatukseen lapsen kehityksestä, terveydestä, tulevaisuudesta jne.
        Kehityshäiriöiden riski sikiöllä on hieman (korostan, HIEMAN)suurempi, kuin ns. normaaliodottajilla. Heillä se on n. 3%, meillä n. 5%. Eli hyvin pienistä lukemista puhutaan. Koittakaamme siis pysyä optimistisina, muistetaan, et n. 95% syntyneistä lapsista on terveitä. Se on iso %. Kaikki äidit hermoilee enemmän tai vähemmän masuasukin puolesta, siinä asiassa emme ole yksin.
        Toistaiseksi olen voinut tällä kertaa hyvin, yhtän kohtausta en ole saanut. Kahden ultrauksen jälkeen näyttää siltä, et mitään näkyviä kehitysvaikeuksia ei ole. Hyvin pirteä pikkupirpana masussa jumppaa! Ja innolla odotan syntymää. Synnytyksessä sit on kans se kohtausvaara stressin takia, mut hoitohenkilökunta osaa kyllä asiansa.
        Seuraava asia, mistä joudut sit päätöksen tekemään, on se, et imetätkö vai etkö ja kuinka kauan. Minä täysimetin 6kk ja kaikkiaan vuoden imetin. Sen seitsemää lekuria siinä asiassa jututin ja kaikilla oli oma kantansa asiaan eli loppupelissä tein itse ratkaisuni.
        Niin, ja esikoiseni on oikein terve ja pirtsakka pikkutyttö!
        Tässä hyvin typistetysti omat kokemukseni. Kerron kyllä lisää, jos haluat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      3421
    2. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      150
      2276
    3. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      12
      1807
    4. J miehestä oikeaa

Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      103
      1248
    5. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      388
      1240
    6. Tiedätkö miten pahalta tuntui

Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      67
      1235
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      65
      1233
    8. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1161
    9. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      62
      1119
    10. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      15
      1037
    Aihe