Mikä on oikea kylpyhuoneen lattialämmön pintalämpö? Vauvan kylpymittarilla mittasin ja taisi olla 26. Ajattelin noin energiasäästön ja kosteuden tehokkaan haihtumisen kannalta missä olisi optimi - vastatkaa asiantuntijat, mielipiteitä on mullakin muttei tietoa, onko liian "hotilla" lattiahööki, mukavalta ainakin varpaissa tuntuu. Mulla on sähkölämmitteinen laatta.
Kylpyhuoneen lattialämmön säätö
10
13154
Vastaukset
- kieroliero
Laita niin alas kuin varpaat kestää. On se silti yli 20 asteinen. Minäkin joskus mittailin että 25 on sellainen lämpötila jossa lattia ei tunnu kylmältä tai lämpimältä avojaloin. 23 tuntuu jo viileältä. Minulla säätö on 28. Minulla on vesikiertoinen lämmitys jossa lattian lämpötila ei nouse noin korkeaksi kuin pakkasella. Käytännössä lämpötila on 11kk vuodesta noin 25-28. Pakkasella mennään 28 asteessa ja kesäaikaan 25 lukuunottamatta helteitä.
- kieroliero
Kun sillä sinisellä äitiyspakkauksen mukana tulleella mittarilla kuitenkin mittasit :) Siinähän varsinainen mittari ei pääse osumaan lattiaan niin se näyttää ilman lämpötilaa lattian pinnassa joka taas ei ole ihan sama asia kuin lattian lämpötila. Ei se kovin paljon tulosta taida muuttaa. Minä mittasin niin että laitoin mittarin lattialle ja sen päälle villasukan jotta se mittaa lattian eikä ilman lämpötilaa.
- kallista mukavuutta
Minulla kiertää vesi lattioissa 36 asteisena maksimi. Huonetermostaatit sitten säätelevät huone kohtaisesti mitä halutaan.
Mutta saunassa,kylpyhuoneessa ja vessoissa vesi kierää jatkuvasti.
Paljaalla jalalla tunnustelemalla 36 astetta tuntuu, jo lämpöiseltä, mutta sitä kylmempi tuntuu epämielyttävältä ja kylmältä.
Energiaa tietysti kuluu ja pesuhuone on tosi lämmin, mutta ollaanhan siellä yleensä alastomana ja märkinä.
Hakelämmityksestä johtuen, ei lämmityksessä ole tarvinut pihtailla.
Mutta jos sinulla lattia lämpiää sähköllä - niin on parempi tuo 26 astetta, muuten tulee hirveä sähkölasku. - ---------------------------...
-------------------------------------
- Ainakin minusta
Kylppärin lämpötila on se mikä ratkaisee. Itse olen pyrkinyt pitämään sen talvella noin 24 asteessa. Lattian lämpö kiinnostaa yhtä vähän kuin patterin lämpö, huonelämpö on se jolla on merkitystä.
- Työkyvyyttömyys eläk
Kaarinan vuokra-asunnoissa..lämpötila koko huoneistossa 20 kylppärissä sama...pyykit ei kuivaa...onko tämä oikein????lämpimästä asunnosta muuttanut.
- MLP vaan
kylläpä olet tyhmä kun sähkölämmitteinen laatta. kun olisit ollut viisaampi ja valinnut vesikiertoisen jota lämmitetään maalämmöllä niin voisi pitää vaikka 40 asteista laattaa eikä maksa juuri mitään!
ota piheyksissäsi koko lämpö vaikka pois tai saneeraa vesikiertoiseen lattialämmitykseen ja laita maalämpö, se kantaa pitkälle tulevaisuuteen kymmeniä vuosia e´nergian hinnan jatkuvasti noustessa.
älä odota huomiseen tilaa maalämpö ja vesikiertoinen lattialämmitys lähimmältä urakoitsijaltasi jo tänään!- realistinisti
Jo oli taas yksinkertaisen ihmisen vastaus kun tiedon on saanut markkinamiehiltä jotka myyvät vaikka äitinsä sopivasta summasta.
Luuletko maalämpölaitteidesi kestävän ikuisuuksia? Kun lasket perustuskustannukset, korjaukset, laitteiden uusimiset ja käyttökustannukset tuleville vuosille niin voin sanoa että sähkön hinnan pitäisi nousta reippaasti ennekuin se tulee kokonaisuudessaan kalliimmaksi. Ja kuitenkin joudut rakentamaan sähköverkon taloosi.
Aivan sama on uusien vähäkulutuksisten sähkölaitteiden kanssa energiatodistuksinneen. Mitä virkaa kun laite ei kestä kuin muutaman vuoden vrt aiemmat kodinkoneet jotka kestivät vuosikymmeniä, nykyisin enää muutaman vuoden. Kyllä siinä on vihreetä säästöä;)
- ihan OK
Kosteus pidetään kurissa ilmanvaihdolla, ei lämmityksellä.
Lämmityksen puolesta kriteerit ovat taasen
- huonelämpötilan pitäisi olla 22 °C (ohjearvo), tosin aste tai pari lisää lienee ihan OK (mielipide)
- keraamiset laatat varaavat ja johtavat hyvin lämpöä, joten 22 lämpötilassakin ne tuntuvat jalkapohjaan kylmiltä -> lattiassa saa mielellään olla mukavuuslämmitys (ei pakollista, ei kylmältä tuntuva lattia tapa)
Kokonaan lattian kylmyyden/viileyden saisi poistettua nostamalla pintalämpötila samaksi kuin ihon pintalämpötila on raajojen kärjissä/jalkapoihjissa. Eli 30 °C tai vähän yli. Tässä on vaan se huono puoli, että 32 °C lämpötilainen lattia nostaa sitten huoneilman lämpötilankin lähes 30 asteeseen = KPH on tukalan kuuma & menee paljon lämpöä harakoille KPH poistoilman mukana.
Liian lämmönnousun ja energiahukan välttämiseksi pitää tyytyä lämmityksen suhteen kompromissiin = lattian pintalämpötilaa nostetaan vain muutama aste, jottei se enää tunnu jääkylmältä. Eli aletaan olla tuolla 25 °C tienoilla.- näin meillä
Kerrankin erittäin fiksu ja asiantunteva mielipide.
Meillä kerrostalossa on tapeltu paljon vesikiertoisen lattialämmityksen "oikeasta" lämpötilasta. Asuntokohtaisesti sitä ei pysty säätämään, vaan lämmönjakohuoneen laitteisto ohjaa lattialämmön vesikierron lämpötilaa ulkolämpötilan mukaan. Ainut asia jotka säädetään on säätövaste, tai siis se säätökäyrä. Se missä ulkolämpötilassa on minkäkin lämpöinen vesi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 417044
- 323958
- 463384
- 402959
- 172736
- 372238
- 162206
- 412163
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472117- 402078