Moi !
Miten teillä on alkanut selkärankareuma ? pikkuhiljaa kivulla vai iskeekö se heti kunnolla/voimalla ?
omaan tuon hla27 antigeenin ja nyt on muutaman päivän särkenyt alaselkää... ei sitä muuten huomaa mutta kun taivuttaa selkää eteenpäin tai esim. lattialle niin tuntee alaselässä selkärangan vasemmalla puolella pientä arkuutta.. mitään pistävää kipua ei ole, mutta siinä rangan tuntumassa pientä kiristystä ja arkuutta.. mitään liikkumista vaiva ei vielä ainakaan vaikeuta mitenkään, mutta kun omaa tuon antigeenin niin heti pelottaa tuon selkärankareuman mahdollisuus aina kun selkää vähänkään kolottaa mistään suunnasta..
Selkärankareuma
19
10997
Vastaukset
- hanki oikea vaiva tai
ota burana perkele
- kokemusta on
kun mulla alkoi selkärankareuma n. 20 v. sitten se oli aluksi vain pientä ja kummaa alaselkäkipua.
sitten yksi tuttava huomasi että minähän onnun.
sitten meni jonkun aikaa, kun yhtenä yönä selkä paukahti niin kipeäksi ettei nukkumisesta tullut mitään. ei auttaneet aspiriinit, ei buranat, eikä pullo viiniäkään kun muutakaan en keksinyt. kuume nousi muutamassa tunnissa illan aikana n. 40 asteeseen.
seur. päivänä suurinpiirtein konttaamalla lääkäriin, ja diagnoosi selkärankareuma, tulehduskipulääkettä määrättin, mikä onkin kyllä auttanut.
sinä joka buranoita suosittelet et kyllä tiedä mitään selkärankareumasta. - nyt riitti iriitti
kokemusta on kirjoitti:
kun mulla alkoi selkärankareuma n. 20 v. sitten se oli aluksi vain pientä ja kummaa alaselkäkipua.
sitten yksi tuttava huomasi että minähän onnun.
sitten meni jonkun aikaa, kun yhtenä yönä selkä paukahti niin kipeäksi ettei nukkumisesta tullut mitään. ei auttaneet aspiriinit, ei buranat, eikä pullo viiniäkään kun muutakaan en keksinyt. kuume nousi muutamassa tunnissa illan aikana n. 40 asteeseen.
seur. päivänä suurinpiirtein konttaamalla lääkäriin, ja diagnoosi selkärankareuma, tulehduskipulääkettä määrättin, mikä onkin kyllä auttanut.
sinä joka buranoita suosittelet et kyllä tiedä mitään selkärankareumasta.Minulla ainakin ovat Buranatkin tehonneet lieviin kipuihin.
- bvjkdl
Ite menin lääkäriin vuos sitte kipeytyneen nivusen takia ja sitä kautta sit otettiin kuvat ja verikokeet josta srr diagnosoitiin. Nyt kun muistelen taaksepäin noin 10v ni sillo mulla oli alaselkäkipuja mut ne oli satunnaisia enkä sen takia menny lekurille. Ja mulle on tehty reumaverikokeita aikasemmin, noin 3v sitte mut sillo ei näkyny vielä mitään epäilyttävää.
- Elisama
Se alka ensin pienemmillä kivuilla joita moni ei edes noteeraa.
Tuo kuvaamasi paikka joka on tietysti molemmilla puolilla on selkäreuman tunnus aloituskohtana.
Voi tietysti olla muutakin, mutta kannattaa mennä tarkempiin tutkimuksiin. - Raubtier
alaselkäkivulla.. Ja ne oli aika tuskalliset, sain Meloxicam Hexalia lääkkeeks, ne ei auttanut ollenkaan. Nyt pitäis resepti uusia ja pyytää että jos saisin jotain vahvempaa. Joskus ne kivut on niin isot että haluaisin Tramalia tai Sirdaludia, mutta niitähän ei helposti saa, Tramalia saa vaan hermoperäisiin kipuihin..
- Raubtier
Kiellettyjä asentoja mulla on mahalleen oleminen, siitä jos yritän nousta ylös kun selkä taipuu, se on niin h****tin kipeä, samoin jos koitan jotain painavaa nostaa/kantaa. Muuttoa tehdes kannoin laatikkoa missä oli keittön tavaroita, selkään iski vähän kuin iskias kivun tyylinen kipu kun salama kirkkaalta taivaalta, laatikko putos käsistä rappukäytävässä ja samantien kipu pakotti maahan..
- helka
Raubtier kirjoitti:
Kiellettyjä asentoja mulla on mahalleen oleminen, siitä jos yritän nousta ylös kun selkä taipuu, se on niin h****tin kipeä, samoin jos koitan jotain painavaa nostaa/kantaa. Muuttoa tehdes kannoin laatikkoa missä oli keittön tavaroita, selkään iski vähän kuin iskias kivun tyylinen kipu kun salama kirkkaalta taivaalta, laatikko putos käsistä rappukäytävässä ja samantien kipu pakotti maahan..
Kielletty asento? No...ehkä se joillekkin on. Mulle vaan kerran lääkäri sanoi että pitäisi/olisi hyvä jos makaisi mahalleen joka päivä n.15 min. Koska selkähän tässä selkäreumassa pyrkii taipumaan eteenpäin. Sopivasti keikkee...Se on hyvä. (minun mielestä).
- Raubtier
helka kirjoitti:
Kielletty asento? No...ehkä se joillekkin on. Mulle vaan kerran lääkäri sanoi että pitäisi/olisi hyvä jos makaisi mahalleen joka päivä n.15 min. Koska selkähän tässä selkäreumassa pyrkii taipumaan eteenpäin. Sopivasti keikkee...Se on hyvä. (minun mielestä).
ettenkö siinä asennossa saa olla, mutta se ei todellakaan tee hyvää selälle. Selkä menee samantien "lukkoon" jos makaan mahalteni ja siinä sit ollaan melkein semmonen puol tuntia kun et pääse nousemaan kun on niin per****en moiset kivut.
- helka
Raubtier kirjoitti:
ettenkö siinä asennossa saa olla, mutta se ei todellakaan tee hyvää selälle. Selkä menee samantien "lukkoon" jos makaan mahalteni ja siinä sit ollaan melkein semmonen puol tuntia kun et pääse nousemaan kun on niin per****en moiset kivut.
Se on kyllä totta että jos makaa mahalleen puolikin tuntia niin kyllä siitä on vaikee kammeta ylös!! Ja kylläpä melko monikin asento on pahasta jos siinä on liian pitkään!
- Reuma34v
Minulla selkärankareuma alkoi pienellä kivulla ja jäykkyydellä. En aluksi kiinnittänyt siihen mitään huomiota, mutta vähitellen kipu muuttui pahemmaksi ja pahemmaksi. Nykyään en voi esim. nojata etukenoon, koska se tekee pahaa.
Minulla oli myös pahoinvointia ja ruokahaluttomuutta puhkeamisen aikana. Pahonvointi oli pahinta aamuisin. Kärsin myös koko ajan pienestä nuhasta ja flunssasta (kuumeilua).
Kun todettiin mistä on kyse ja sain lääkkeet, kivut vähenivät ja pystyin palaamaan työelämään. Toisinaan joudun kyllä vieläkin olemaan sairaslomalla, kun selkää särkee joskus hirveästi. - kokemusta on
...alaselässä aamuöisin. myöhemmin iski kuin korkeajännitys eli kuin miljoona volttia; nosti kuumeen 40 asteeseen ja teki tilapäisesti melko rammaksi.
mulla on ollut srr n. 20 v. ei taida olla pahimmasta päästä kun lääkärit on vain määränneet tulehduskipulääkkeitä, ensin Naprometin, sitten vaihdettiin Voltareniin parin vuoden päästä.
selkä on kyllä selvästi käyristynyt ja jäykistynyt tänä aikana. välillä vaivaa jonkinlainen uupumus, saattaisiko johtua matalasta hemoglobiinista (?).
internetistä löytyy tuommonen kansainvälinen englanninkielinen tukisivusto: www.kickas.org
törmäsin siihen v. 2007 alussa, ja kun siellä kerrottiin että tärkkelyksellä ja srr:llä saattaisi olla jotain yhteyttä, päätin kokeilla tärkkelyksen vahentämistä ravinnossa (kokonaan poistaminen on melkein mahdotonta). mulla on siis vähätärkkelyksellisestä ruokavaliosta kokemusta n. 2 v. välillä on tosin hieman ote lipsunut.
tällaisia kokemuksia on ollut:
-pahoja kipukausia on ollut vähemmän
-kipu on yleensäkin ollut lievempää kuin ennen kokeilun aloittamista
-ennen kok. aloitusta oli iriitti silmissä n. kerran v., kok. aloituksen jälkeen ei ole ollut kertaakaan
-kipu rintalastasta kaikonnut kokonaan, ennen kok. aloitusta oli usein kipeä, pelkkä hengittäminen kävi kipeää
-ennen kok. aloitusta esim. silmien pyörittely teki jatkuvasti kipeää, kuin olisi ollut jatkuva flunssa
-mielialakin on ollut parempi kun on ollut vähemmän fyys. oireita
-tulehduskipulääkkeen kulutus on vähentynyt, sanotaanko n. 30%, ja lääke tehoaa kipuun paremmin
kokeilun aloittamisen jälkeen olen myös kokeillut päinvastaista, eli syödä pottua, leipää, riisiä jne. tärkkelystä. satunnaisesti tätä voi jonkun verran harrastaa oireiden pahentumatta, mutta jo muutaman päivän jatkettu tärkkelysmässyttely tekee kyllä melko huonon olon, ja kyllä palaa mielellään tiukempaan dieettiin.
dieetti tulee tietenkin vähän kalliimmaksi kuin kaiken maailman paskamössön syöminen, mutta kyllä edut voittavat haitat.- Cherr
Jos tauti ei ole vielä käynyt koko selkärankaa lävitse ja tulehdusarvot ovat korkealla, kannattaisi vaatia lääkäriltä kemiallista lääkettä, Embreliä. Lääke on äärimmäisen kallis, mutta Kela korvaa sen, kunhan itse maksaa joka vuosi omavastuuosuuden, joka on n. 640 €:n luokkaa. Lääke piikitetään kerran tai kaksi kertaa viikossa esim. vatsaan. Kokemukseni mukaan tämä "pysäyttää" taudin etenemisen ja laskee crp arvon normaaliin. Ennen lääkkeen saamista tehdään tutkimuksia, sopiiko lääke kyseiselle henkilölle.
Toivon helpotusta kipuun. - kokemusta on
Cherr kirjoitti:
Jos tauti ei ole vielä käynyt koko selkärankaa lävitse ja tulehdusarvot ovat korkealla, kannattaisi vaatia lääkäriltä kemiallista lääkettä, Embreliä. Lääke on äärimmäisen kallis, mutta Kela korvaa sen, kunhan itse maksaa joka vuosi omavastuuosuuden, joka on n. 640 €:n luokkaa. Lääke piikitetään kerran tai kaksi kertaa viikossa esim. vatsaan. Kokemukseni mukaan tämä "pysäyttää" taudin etenemisen ja laskee crp arvon normaaliin. Ennen lääkkeen saamista tehdään tutkimuksia, sopiiko lääke kyseiselle henkilölle.
Toivon helpotusta kipuun.no kun olen pitkäaikaistyötön ja koko lailla rahaton, ei mitään mahd. sijoittaa vuodessa 640 eur ainakaan ns. omaa rahaa lääkitykseen.
sosiaalitoimisto maksaa kyllä nyt alle 100 eur vuosittaiset tulehduskipulääkekustannukset. tuskin ilahtuisi enemmästä.
olen kuullut, että nuo uudet biologiset lääkkeet saattaa aiheuttaa pahojakin sivuvaikutuksia, jopa altistaa syöville.
- kokemusta on
pikainen googletus tuotti tulokseksi, että suomessa HLA-B27 on 14%:lla väestöstä.
selkärankareuma taas vain n. 1%:lla. kaikki eivät siis sairastu. ja vaikkei HLA-B27:a olisikaan voi silti sairastua. taudin vaikeusaste vaihtelee suuresti.
jostain luin tiet. tutkimuksen jonka muk. tauti on yl. pahempi jos on homotsygotti kys. geenin suhteen. heterotsygoteilla tauti lievempi.
jos sulla on sukulaisia joilla on srr, riski saada srr saattaa olla suurempi kuin muuten. itsellä muutamalla sukulaisella tauti on kanssa (veljellä serkulla).- helka
Minun käsityksen mukaan Hla 27 on positiivinen
95%;lla selkärankareumaisista. Itsellä se on positiivinen. Ja jos/kun se on positiivinen...Se periytyy herkästi etenkin pojille. Ja... minulla on 3 poikaa joista 2:lla on todettu selkärankareuma. Onneksi ollaan kaikki liikkuvaista sorttia... Sopiva liikunta on yksi parhaista lääkkeistä. (Etenkin tanssi). :) - kokemusta on
helka kirjoitti:
Minun käsityksen mukaan Hla 27 on positiivinen
95%;lla selkärankareumaisista. Itsellä se on positiivinen. Ja jos/kun se on positiivinen...Se periytyy herkästi etenkin pojille. Ja... minulla on 3 poikaa joista 2:lla on todettu selkärankareuma. Onneksi ollaan kaikki liikkuvaista sorttia... Sopiva liikunta on yksi parhaista lääkkeistä. (Etenkin tanssi). :)...siis vain murto-osa joilla on HLA-B27, saa srr:n, ja osa niistäkin joilla sitä ei ole.
niin että ei se tuo sitä aiheuta. tutkijat tietääkseni etsii sitä tai niitä geenejä jotka sen perinnöllisyyden takana oikeasti on, tai ajatellaan olevan.
joku vuosi sitten piti lähettää monta koeputkellista verta oxfordin yliopistoon, ja minun sukulaistenkin piti. meni juuri selkärankareuman periytyvyyttä koskevaan tutkimukseen. siitä on jo joitakin tuloksia (luultavasti) julkaistu, löytyy kun sitkeästi googlettaa. - helka
kokemusta on kirjoitti:
...siis vain murto-osa joilla on HLA-B27, saa srr:n, ja osa niistäkin joilla sitä ei ole.
niin että ei se tuo sitä aiheuta. tutkijat tietääkseni etsii sitä tai niitä geenejä jotka sen perinnöllisyyden takana oikeasti on, tai ajatellaan olevan.
joku vuosi sitten piti lähettää monta koeputkellista verta oxfordin yliopistoon, ja minun sukulaistenkin piti. meni juuri selkärankareuman periytyvyyttä koskevaan tutkimukseen. siitä on jo joitakin tuloksia (luultavasti) julkaistu, löytyy kun sitkeästi googlettaa.Eihän se HLAB positiivisuus aiheutakkaan selkäranka reumaa. Olen sen kyllä ymmärtänyt. Se vain vahvistaa diagnoosin jos muut oireet puoltavat tätä reumaa!!
- kokemusta on
helka kirjoitti:
Eihän se HLAB positiivisuus aiheutakkaan selkäranka reumaa. Olen sen kyllä ymmärtänyt. Se vain vahvistaa diagnoosin jos muut oireet puoltavat tätä reumaa!!
oletko muuten kokeillut semmosta tärkkelyksetöntä/vähätärkk. ruokavaliota?
itse olen nyt parin vuoden aikana sellaista kokeillut, välillä myös hieman lipsunutkin siitä.
omien kok. per. sanoisin että ei ole tuulesta temmattua. perää siinä on. oloaan voi parantaa tärkk. vähentämällä/poistolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin
Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t535510Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin
Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo943408Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..
Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel453299Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"
Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L762477SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa
SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral562354Nepotismi jytkyttää porvaristossa
Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi751877Persut palkkaavat verorahoilla
avustajikseen lapsiaan ja naisystäviään. Juuso on palkannut avustajakseen oman poikansa. Hänen koulutustaustastaan ei2991705Anteeksi T
Aamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa71096Ville Rajainmäki, 25, omaishoitaja
Hän on 65 eläkeikääntyneen avustajana 24/7 Kerrankin omaishoitajaa arvostetaan ja maksetaan asiaankuuluvaa, 3000€, pal221076- 99936