Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Gaeshido?

Lauri

Millainen laji on Turussa harjoiteltava Gaeshido?

41

7479

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mr muscle

      Mielestäni laji on aika spedeilyä. Ensinnäkin jos lähdetään siitä että lajin on kehittänyt suomalainen kaveri joka on treenannut jotain (ilmeisesti)judoa eikä siinäkään ilmeisesti omaa dan-arvoja. Homma on vähän heikolla pohjalla jos tosta vaan keksitään uusi laji vaikkakin kaikki tekniikat olisivatkin lainattu muista lajeista.

      Toinen mikä tökkii on rahastusmeininki. Gaeshido seura on Äijälän business joka kiinteästi yhteydessä hänen "turvapalveluja" tuottavaan yriykseen. Eli kyse tuskin on mistään talkoo-vetoisesta seurasta.

      Kolmanneksi mielestäni näkemäni näytökset ja treenit ovat aika surkean oloisia. Samoin lajin harrastajat jotka esittelivät messuilla lajia vaikuttivat vähän ressukoilta.

      Mikään ei tietenkään estä sinua menemästä peruskurssille ja kokeilemaan lajia. Toisaalta mikset valitsisi jotain hieman laajemmin tunnistettua lajia joka on kehitetty jossain muualla kuin Turussa ;)

      • Kokeiltu on

        Joo, hanmoodokin kalpenee tämän sössötyksen rinnalla :-)
        En suosittele Gaeshidoa kenellekään.
        Tai ehkä korkeintaan sellaiselle, joka ei erota roolipelaamista kamppailulajitreenistä.


      • Eeva

        "Samoin lajin harrastajat jotka esittelivät messuilla lajia vaikuttivat vähän ressukoilta."

        Puhutko kenties Turussa olleista Liiku Sporttimessuista? Gaeshido porukan keski-ikä taisi olla noin 17, ehkä tämä heijastui näytöksessäkin... onko kellään tietoa Gaeshidoa "tosissaan" harrastavien ikäjakaumasta? Harrastaako lajia muut kuin pikkupojat?
        Mitäs muista messujen lajeista olit mieltä?


      • mr. muscle
        Eeva kirjoitti:

        "Samoin lajin harrastajat jotka esittelivät messuilla lajia vaikuttivat vähän ressukoilta."

        Puhutko kenties Turussa olleista Liiku Sporttimessuista? Gaeshido porukan keski-ikä taisi olla noin 17, ehkä tämä heijastui näytöksessäkin... onko kellään tietoa Gaeshidoa "tosissaan" harrastavien ikäjakaumasta? Harrastaako lajia muut kuin pikkupojat?
        Mitäs muista messujen lajeista olit mieltä?

        Tarkoitin nimenomaan Turun Liiku Sportti messuja. Olin paikalla sekä viime että tänä vuonna ja samaa rävellystä molempina vuosina. Edellisenä vuotena oli vielä jotkut supersynkät treenit näytöksen jälkeen jossa jotkut liimanhaistelijat halailivat toisiaan.

        Mitä tulee porukan ikään niin kyllä ainakin 2002 mukana oli ihan aikuisiakin ja itse Suurmestarikin näytti osaamistaan.

        Mitä tulee messujen muihin lajeihin niin olin kyllä ihan tyytyväinen. Kuten todettu aikasemminkin ne lajit eivät olleet ainakaan kenenkään turkulaisen kehittämiä vaan perinteet menivät hieman Naantalia kauemmaksi. Ainakin ju jutsu näytös oli todella onnistunut ja tekniikat tehtiin puhtaasti ja hyvällä asenteella.


      • hps

        Tuosta businessistä alkuun: olen jonkin verran perillä valuutan kulusta kyseisessä organisaatiossa, ja homma näyttää siltä, että paha vuokraisäntä vaatii salista ihan vuokraa ja kuulemma jopa joka kuukausi lähemmäs tuhat euroa. Se taitaa pistää hieman pakotteita rahan hankinnalle, tai lähtee sali alta. Harrastajien kannalta on erinomaisen hyvä homma, että eivät ole koskaan tuota valuuttapainetta heihin kohdistaneet, eli että niitä rahoja ei edes yritetä raapia harrastajien selkänahoista jumalattomilla jäsenmaksuilla tms, vaan vuokrarahat on suosiolla kaivettu jostakin muualta.
        Turva-alan yritysten ja ammattilaisten keskuudessa kyseisillä opettajilla on ilmeisen hyvä ja pätevä maine (kursseja on paljon ja harrastajakunnassa on useita järkkäreitä ja vartijoita, sekä joitakin rajavartijoita, poliiseja, sotilaita tms), joten sen puolen palvelut ja ammatilliset kurssit taitavat olla se joka pitää oman salin hengissä Turussa. Mun mielestäni se on puhtaasti hyvä homma, sillä harrastajat saavat enemmän ja parempaa saliaikaa maksamatta mitään älyttömiä summia.
        Ja niille opettajille yms ei käsittääkseni makseta koko hommasta yhtikäs mitään, eli talkoilla vetävät...

        Mun käsittääkseni tämä shinobi-jutsu -yhteys on vähän sama homma kuin joku tae kwon don (perustettu 1965) ja muinaisten Hwarang-soturien välinen yhteys (ks. muuten tuo enigman postaama linkki http://www.thejuha.net/hjms/korea1.htm). Tai kung-fu -tyylien ja Shaolin-luostarin. Eli että asioita on ollut ennenkin olemassa, ja on edelleen, vieläpä jotakin vähän samantyyppistä.
        Gaeshido-kaverit eivät ainakaan ole koskaan väittäneetkään homman olevan 1500 vuotta vanha (toisin kuin muutamat "2000 vuotta vanha korealainen itsepuolustuslaji tae kwon do" -mainokset), vaan tosiaan sanoneet että se tausta-ajatus yleisluontoisesta selviytymisestä ja tavoista yhdistää erityyppisiä asioita kokonaiskäyttöön on se, joka kantautuu jopa noinkin kaukaa. Ei taida nykypäivänä olla ketään, joka olisi shinobi-jutsua harjoitellut, koska se homma lakkasi olemasta joskus tuossa 1100-1400 -lukujen välillä :-) Mutta monet hommat ja periaatteet ovat säilyneet hengissä ja kulkeutuneet ties minne.
        Tätä nimenomaista yleisluontoisen selviytymisen ideaa ja joitakin muita siihen liittyviä hommeleita ei nykypäivänä kovin monella taholla harrasteta. Taitaa olla niin, että Bujinkan on se ainoa taho jolla on jotakuinkin suoraa historiallista linkkiä siihen alkuperäiseen shinobi-jutsuun, mutta gaeshido on siis ainakin toinen taho joka pitää samaa ajatusta yllä. Hehän eivät edes kuvaa itseään lajiksi vaan juuri tältä kannalta tapahtuvaksi taistelu- ja selviytymistaitojen yleisharjoitteluksi, mutta se on vähän turhan pitkä nimi jokapäiväiseen käyttöön...

        Aivan hyvin voisi sinänsä luopua tuon shinobi-jutsun esiin tuomisesta tässä yhteydessä, mutta jotenkin tuntuu siltä että lähes kaikki lajit ja tyylit ja muut tahtovat aina selittää omaa taustaansa, lähtökohtiaan ja historiaansa esihistoriallisiin aikoihin (okinawa-ti, bodhidhrama, chang san-fang, apinakuningas, koryu-dynastia, jo muinaiset kreikkalaiset...) ikään kuin se toisi jotakin omituista lisäarvoa. Jos ikivanha laji olisi hyvä, niin maailman paras itsepuolustuslaji olisi varmaankin luolamiesten "Örgh, nuijalla akkaa päähän ja raahataan se tukasta luolaan -jutsu".


      • EsaW

        Rahastus ärsyttää kyllä enemmän monessa muussa paikassa. Joku krav maga maksaa 100-150 egeä parilta kuukaudelta, samoin kung-fusta saa maksaa 500-600 egeä vuodessa ja on vielä pakko ostaa vetäjien firmasta kallis puku. Näitä esimerkkejä on paljon.


      • totuus
        EsaW kirjoitti:

        Rahastus ärsyttää kyllä enemmän monessa muussa paikassa. Joku krav maga maksaa 100-150 egeä parilta kuukaudelta, samoin kung-fusta saa maksaa 500-600 egeä vuodessa ja on vielä pakko ostaa vetäjien firmasta kallis puku. Näitä esimerkkejä on paljon.

        krav maga maksaa 250 eur vuosi.


      • Andy
        totuus kirjoitti:

        krav maga maksaa 250 eur vuosi.

        Tuo 100-150€/2kk lienee alkeiskurssin hinta.

        No, Suomessa eletään kapitalismissa ja kun noilla hinnoilla on kursseille enemmän pyrkijöitä, kuin voidaan ottaa, niin miksi tyytyä vähempään?


    • tku

      suosittelen lämpimästi, erittäin monipuolinen ja käytännöllinen laji!

      käyppä kattoo ite www.gaeshido.fi

      • Sepe

        ...vastauksen tie. Mihinkähän kysymykseen?

        Lainaus www.gaeshido.fi -sivustolta: "Gaeshido perustuu 1500 vuotta sitten alkunsa saaneeseen shinobi-jutsuun (myös: sohei-jutsu). Uudistettuna toiminnan nimeksi muodostui vuonna 1989 "Gaeshido", ja ensimmäinen avoin peruskurssi Suomessa järjestettiin Naantalissa 1992."

        Eikös shinobi-jutsu ollut ninjojen alkuperäisiä lajeja..? Onkos gaeshido sitten "modernia" ninjutsua?


      • mr muscle
        Sepe kirjoitti:

        ...vastauksen tie. Mihinkähän kysymykseen?

        Lainaus www.gaeshido.fi -sivustolta: "Gaeshido perustuu 1500 vuotta sitten alkunsa saaneeseen shinobi-jutsuun (myös: sohei-jutsu). Uudistettuna toiminnan nimeksi muodostui vuonna 1989 "Gaeshido", ja ensimmäinen avoin peruskurssi Suomessa järjestettiin Naantalissa 1992."

        Eikös shinobi-jutsu ollut ninjojen alkuperäisiä lajeja..? Onkos gaeshido sitten "modernia" ninjutsua?

        Gaeshido ei todellakaan ole modernia ninjutsua. Mitään historiallista yhteyttä ninjutsuun ei ole. Ainoastaan ilmeisesti filosofia on jotenkin yhteydessä ninjutsuun. Meillä päin ainakin kaikki nauraa tälle "selviytymis" filosofialle. Heilutaan maastossa ym. leikkiramboilua.

        Onkohan kukaan ns. ammattilainen eli poliisi tai sotilas ikinä treenannut gaeshidoa?


      • Self Army
        mr muscle kirjoitti:

        Gaeshido ei todellakaan ole modernia ninjutsua. Mitään historiallista yhteyttä ninjutsuun ei ole. Ainoastaan ilmeisesti filosofia on jotenkin yhteydessä ninjutsuun. Meillä päin ainakin kaikki nauraa tälle "selviytymis" filosofialle. Heilutaan maastossa ym. leikkiramboilua.

        Onkohan kukaan ns. ammattilainen eli poliisi tai sotilas ikinä treenannut gaeshidoa?

        Olen itse ammattisotilas, ja toimin puolustusvoimissa lähitaistelun kouluttajana, olen harjoitellut mm. karatea, nyrkkeilyä, jujutsua ja Krav magaa, nykyisin olen keskittynyt Gaeshidoon, koska laji on kokonaisvaltainen, omaa historiallisen taustan, sopii erittäin hyvin sotilaskoulutukseen ja esim erikoisjoukkojen lähitaistelulajina Gaeshido on verraton.
        Meitä on paljon puolustusvoimien ja poliisin edustajia, jotka olemme keskittyneet Gaeshidoon.
        Kaikkia lajin salaisia tekniikoita ei luonnollisestikaan esitellä ,eikä opeteta siviileille, esityksissä nähtävä Gaeshido on vain pinta vuorenhuipusta.
        Gaeshido on totta ja elämäntapa, keino selviytyä kaikista uhkatilanteista, mitä voi ihmisen eteen tulla.
        Kouluttaja Army


      • andy
        Self Army kirjoitti:

        Olen itse ammattisotilas, ja toimin puolustusvoimissa lähitaistelun kouluttajana, olen harjoitellut mm. karatea, nyrkkeilyä, jujutsua ja Krav magaa, nykyisin olen keskittynyt Gaeshidoon, koska laji on kokonaisvaltainen, omaa historiallisen taustan, sopii erittäin hyvin sotilaskoulutukseen ja esim erikoisjoukkojen lähitaistelulajina Gaeshido on verraton.
        Meitä on paljon puolustusvoimien ja poliisin edustajia, jotka olemme keskittyneet Gaeshidoon.
        Kaikkia lajin salaisia tekniikoita ei luonnollisestikaan esitellä ,eikä opeteta siviileille, esityksissä nähtävä Gaeshido on vain pinta vuorenhuipusta.
        Gaeshido on totta ja elämäntapa, keino selviytyä kaikista uhkatilanteista, mitä voi ihmisen eteen tulla.
        Kouluttaja Army

        Minäkin treenaan nykyisin Gaeshidoa ja olen joutunut luopumaan paljolti entisistä opeistani.
        Gaeshido on hyvä ja siitä löytää aina uutta.


      • Upseeri
        andy kirjoitti:

        Minäkin treenaan nykyisin Gaeshidoa ja olen joutunut luopumaan paljolti entisistä opeistani.
        Gaeshido on hyvä ja siitä löytää aina uutta.

        Minäkin olen sotilas ja vieläpä virassa oleva.
        Gaeshido on varmaan hauskaa ajanvietettä teinipojille (ja miksei tytöillekin), mutta sillä ei ole mitään tekemistä ammattilaisten koulutuksen kanssa.
        Äskeinen kirjoittaja oli mitä todennäköisemmin keksinyt itse taustansa.


      • hmmm
        Self Army kirjoitti:

        Olen itse ammattisotilas, ja toimin puolustusvoimissa lähitaistelun kouluttajana, olen harjoitellut mm. karatea, nyrkkeilyä, jujutsua ja Krav magaa, nykyisin olen keskittynyt Gaeshidoon, koska laji on kokonaisvaltainen, omaa historiallisen taustan, sopii erittäin hyvin sotilaskoulutukseen ja esim erikoisjoukkojen lähitaistelulajina Gaeshido on verraton.
        Meitä on paljon puolustusvoimien ja poliisin edustajia, jotka olemme keskittyneet Gaeshidoon.
        Kaikkia lajin salaisia tekniikoita ei luonnollisestikaan esitellä ,eikä opeteta siviileille, esityksissä nähtävä Gaeshido on vain pinta vuorenhuipusta.
        Gaeshido on totta ja elämäntapa, keino selviytyä kaikista uhkatilanteista, mitä voi ihmisen eteen tulla.
        Kouluttaja Army

        laskuvarjojääkärit valitsivat magan eivätkä gae shit doa?


      • Andy
        andy kirjoitti:

        Minäkin treenaan nykyisin Gaeshidoa ja olen joutunut luopumaan paljolti entisistä opeistani.
        Gaeshido on hyvä ja siitä löytää aina uutta.

        Tuota ei kirjoittanut sitten se Andy, joka täällä yleensä ko. nimimerkillä esiintyy.


      • heh
        Upseeri kirjoitti:

        Minäkin olen sotilas ja vieläpä virassa oleva.
        Gaeshido on varmaan hauskaa ajanvietettä teinipojille (ja miksei tytöillekin), mutta sillä ei ole mitään tekemistä ammattilaisten koulutuksen kanssa.
        Äskeinen kirjoittaja oli mitä todennäköisemmin keksinyt itse taustansa.

        Taidatkin olla se kuuluisa captain obvious :)


      • Oppilas
        hmmm kirjoitti:

        laskuvarjojääkärit valitsivat magan eivätkä gae shit doa?

        varmaan siksi, että kun on kyseessä reserviarmeija, niin ei ole aikaa alkaa treenaileen hirveästi pohjaa lähitaistelulle. Täytyy olla helposti opittavaa ja yksinkertaista. Eikä se laskuvarjojääkäreiden lähitaistelu ole millään sellaisella tasolla varusmiespalvelun jälkeen, että se olisi mistään kotoisin. Kyllä ne turvautuu rynkkyyn siinä missä muutkin.


      • streetsurvivor
        Andy kirjoitti:

        Tuota ei kirjoittanut sitten se Andy, joka täällä yleensä ko. nimimerkillä esiintyy.

        Andy, olikos sinun sitten aika keksiä omaperäisempi nimimerkki itsellesi? Täällä liikkuu montakin Andya, mm. Saarisen Antti on yksi Andy täällä ja sinä olet toinen. Minä sen sijaan olen kamppailufoorumien ainoa Streetsurvivor syystä, että kukaan muu ei ole keksinyt ottaa nimimerkkiä käyttöön aikaisemmin ja nimimerkki itsessään on sellainen, että sitä tuskin lisäkseni kukaan muu ottaakaan käyttöön.


      • streetsurvivor
        mr muscle kirjoitti:

        Gaeshido ei todellakaan ole modernia ninjutsua. Mitään historiallista yhteyttä ninjutsuun ei ole. Ainoastaan ilmeisesti filosofia on jotenkin yhteydessä ninjutsuun. Meillä päin ainakin kaikki nauraa tälle "selviytymis" filosofialle. Heilutaan maastossa ym. leikkiramboilua.

        Onkohan kukaan ns. ammattilainen eli poliisi tai sotilas ikinä treenannut gaeshidoa?

        Käsittäkseni tosi kovan luokan ammattilaiset, eli Utin jääkärit harjoittelevat KravMagaa. Mutta kyllä, Gaeshidoa harjoittelevat turussa mm. vartijat ja järjestyksenvalvojat, opetuksen taso on korkeaa ja täyttää enemmän kuin hyvin lain vaatimukset.
        Gaeshido ei muuten ole _vain itsepuolustuslaji_ muiden joukossa vaan se on kokonaisvaltainen selviytymis- ja kansalaistaitojen menetelmä, eli kun puhutte Gaeshidosta niin tarkoitatte puhuessanne sellaista osaa Gaeshidosta joka on karkeastikin vain puolet Gaeshidon sisällöstä. Gaeshidon uskottavuus ei vielä ymmärrettävästi ole korkea, koska laji on hyvin uusi, se ei ole vielä vakiintunut eikä kovin tunnettu. Opetuksen taso on joka tapauksessa korkea ja opetus on sisällältään käytännöllistä, toimivaa ja tehokasta.


      • hps
        Sepe kirjoitti:

        ...vastauksen tie. Mihinkähän kysymykseen?

        Lainaus www.gaeshido.fi -sivustolta: "Gaeshido perustuu 1500 vuotta sitten alkunsa saaneeseen shinobi-jutsuun (myös: sohei-jutsu). Uudistettuna toiminnan nimeksi muodostui vuonna 1989 "Gaeshido", ja ensimmäinen avoin peruskurssi Suomessa järjestettiin Naantalissa 1992."

        Eikös shinobi-jutsu ollut ninjojen alkuperäisiä lajeja..? Onkos gaeshido sitten "modernia" ninjutsua?

        Hmh, vastasin tämän näköjään ensin väärään viestiin, sori.

        Mun käsittääkseni tämä shinobi-jutsu -yhteys on vähän sama homma kuin joku tae kwon don (perustettu 1965) ja muinaisten Hwarang-soturien välinen yhteys (ks. muuten tuo enigman postaama linkki http://www.thejuha.net/hjms/korea1.htm).Tai kung-fu -tyylien ja Shaolin-luostarin. Eli että asioita on ollut ennenkin olemassa, ja on edelleen, vieläpä jotakin vähän samantyyppistä.
        Gaeshido-kaverit eivät ainakaan ole koskaan väittäneetkään homman olevan 1500 vuotta vanha (toisin kuin muutamat "2000 vuotta vanha korealainen itsepuolustuslaji tae kwon do" -mainokset), vaan tosiaan sanoneet että se tausta-ajatus yleisluontoisesta selviytymisestä ja tavoista yhdistää erityyppisiä asioita kokonaiskäyttöön on se, joka kantautuu jopa noinkin kaukaa. Ei taida nykypäivänä olla ketään, joka olisi shinobi-jutsua harjoitellut, koska se homma lakkasi olemasta joskus tuossa 1100-1400 -lukujen välillä :-) Mutta monet hommat ja periaatteet ovat säilyneet hengissä ja kulkeutuneet ties minne.
        Tätä nimenomaista yleisluontoisen selviytymisen ideaa ja joitakin muita siihen liittyviä hommeleita ei nykypäivänä kovin monella taholla harrasteta. Taitaa olla niin, että Bujinkan on se ainoa taho jolla on jotakuinkin suoraa historiallista linkkiä siihen alkuperäiseen shinobi-jutsuun, mutta gaeshido on siis ainakin toinen taho joka pitää samaa ajatusta yllä. Hehän eivät edes kuvaa itseään lajiksi vaan juuri tältä kannalta tapahtuvaksi taistelu- ja selviytymistaitojen yleisharjoitteluksi, mutta se on vähän turhan pitkä nimi jokapäiväiseen käyttöön...

        Aivan hyvin voisi sinänsä luopua tuon shinobi-jutsun esiin tuomisesta tässä yhteydessä, mutta jotenkin tuntuu siltä että lähes kaikki lajit ja tyylit ja muut tahtovat aina selittää omaa taustaansa, lähtökohtiaan ja historiaansa esihistoriallisiin aikoihin (okinawa-ti, bodhidhrama, chang san-fang, apinakuningas, koryu-dynastia, jo muinaiset kreikkalaiset...) ikään kuin se toisi jotakin omituista lisäarvoa. Jos ikivanha laji olisi hyvä, niin maailman paras itsepuolustuslaji olisi varmaankin luolamiesten "Örgh, nuijalla akkaa päähän ja raahataan se tukasta luolaan -jutsu".


      • Oppilas
        streetsurvivor kirjoitti:

        Käsittäkseni tosi kovan luokan ammattilaiset, eli Utin jääkärit harjoittelevat KravMagaa. Mutta kyllä, Gaeshidoa harjoittelevat turussa mm. vartijat ja järjestyksenvalvojat, opetuksen taso on korkeaa ja täyttää enemmän kuin hyvin lain vaatimukset.
        Gaeshido ei muuten ole _vain itsepuolustuslaji_ muiden joukossa vaan se on kokonaisvaltainen selviytymis- ja kansalaistaitojen menetelmä, eli kun puhutte Gaeshidosta niin tarkoitatte puhuessanne sellaista osaa Gaeshidosta joka on karkeastikin vain puolet Gaeshidon sisällöstä. Gaeshidon uskottavuus ei vielä ymmärrettävästi ole korkea, koska laji on hyvin uusi, se ei ole vielä vakiintunut eikä kovin tunnettu. Opetuksen taso on joka tapauksessa korkea ja opetus on sisällältään käytännöllistä, toimivaa ja tehokasta.

        "Käsittäkseni tosi kovan luokan ammattilaiset, eli Utin jääkärit harjoittelevat KravMagaa."

        Ei reserviarmeijasta löydy kovan luokan ammattilaisia, kun lähdetään vertaamaan suurempien maiden vastaaviin instituutioihin. Ja se, että Utin laskuvarjojääkärit treenaa Krav Magaa ei nyt tee Krav Magasta vielä yhtään mitään... sen verta vähäistä ja pintapuolista se treeni on verrattuna siihen, mitä se voisi olla. Mutta Utin varuskunnassa on kyllä käsittämättömän hyvää ruokaa.


    • hoimoo

      Gaeshido ja Hanmoodo, siinä yhdistelmä joka toimii, itse treenaan molempia ja lajit ovat huippuhyviä.

      • Pai Mei

        Mitä tohon enää sanois.


      • Andy

        Suosittelisin sinua lisäämään lajivalikoimaasi vielä Taekwondo-Gepardsien Nido"kwan"-taekwondon. Se täydentäisi sopivasti iskukykyäsi. ;-)


      • Hoimoo
        Andy kirjoitti:

        Suosittelisin sinua lisäämään lajivalikoimaasi vielä Taekwondo-Gepardsien Nido"kwan"-taekwondon. Se täydentäisi sopivasti iskukykyäsi. ;-)

        Gaeshido ja Hanmoodo ,todella toimii, yhtäläisyyksiä on monia, Gaeshidon kehittäjä Aki Äijälä on harjoitellut20 vuotta judoa(2 kyu) ja pitkän judokokemuksensa perusteella hän loi kaiken kattavan kamppailulajin.
        Aki Äijälä , Yong Suk , Timo Purjo,kaikki lajiensa kehittäjiä ja heidät voidaan lukea suurten mestareitten kirjaan.
        Gaeshido on elämäntapa, se on soturin elämäntapa, mitä jos eksyt erämaassa, tai metsässä, Gaeshido antaa näihinkin tilanteisiin toimintamallin.
        Kunharjoittelet Gaeshidoa tai Hanmoodoa voit huoletta kävellä läpi öisen kaupungin, mahdolliset väkivallantekijät ,ovat sinulle vain suupala, olet miltei voittamaton, sitä on Gaeshido.
        Hoimoo


      • Pai Mei
        Hoimoo kirjoitti:

        Gaeshido ja Hanmoodo ,todella toimii, yhtäläisyyksiä on monia, Gaeshidon kehittäjä Aki Äijälä on harjoitellut20 vuotta judoa(2 kyu) ja pitkän judokokemuksensa perusteella hän loi kaiken kattavan kamppailulajin.
        Aki Äijälä , Yong Suk , Timo Purjo,kaikki lajiensa kehittäjiä ja heidät voidaan lukea suurten mestareitten kirjaan.
        Gaeshido on elämäntapa, se on soturin elämäntapa, mitä jos eksyt erämaassa, tai metsässä, Gaeshido antaa näihinkin tilanteisiin toimintamallin.
        Kunharjoittelet Gaeshidoa tai Hanmoodoa voit huoletta kävellä läpi öisen kaupungin, mahdolliset väkivallantekijät ,ovat sinulle vain suupala, olet miltei voittamaton, sitä on Gaeshido.
        Hoimoo

        Älä viitsi.


    • Gaeshido

      Gaeshido on tosiaan lyönyt läpi itsensä, jo sadat poliisit ja sotilaat ovat ottaneet lajin omakseen, luin jostain että 70 prosenttia suomen armeijan kantahenkilökunnasta olisi ottanut Gaeshidon lajikseen, myöskin partiolaisille on alettu opettamaan Gaeshidoa.
      Gaeshido on tätä päivää ja laji etenee huippu kouluttajien johdolla kohti suurta menestystä.
      Gaeshidossa on imua.

      • juu

        Gaeshidossa on imua...
        kansainvälisellä kielellä: Gaeshido sucks.. :D


      • John

        Tunnen henkilökohtaisesti lähestulkoon kaikki Turun keskustan yökerhojen ovimiehet ja järjestyksenvalvojat, ja voin kertoa ettei heistä yksikään Gaeshidoa treenaa. Jotkut heistä ehkä ovat saaneet jv-korttinsa Gaeshido-seuran järjestämiltä kursseilta, mutta siihen yhteydet sitten jäävätkin. Festareiden ressukkajärkkäreinä gaeshidojengiä kyllä näkyy, mutta he ovat ainakin turkulaisissa kamppailu-ja järkkäripiireissä iso vitsi.


      • Järkkäri
        John kirjoitti:

        Tunnen henkilökohtaisesti lähestulkoon kaikki Turun keskustan yökerhojen ovimiehet ja järjestyksenvalvojat, ja voin kertoa ettei heistä yksikään Gaeshidoa treenaa. Jotkut heistä ehkä ovat saaneet jv-korttinsa Gaeshido-seuran järjestämiltä kursseilta, mutta siihen yhteydet sitten jäävätkin. Festareiden ressukkajärkkäreinä gaeshidojengiä kyllä näkyy, mutta he ovat ainakin turkulaisissa kamppailu-ja järkkäripiireissä iso vitsi.

        John on aivan oikeassa.
        Korostaisin kuitenkin, että näissä piireissä Gaeshido on ISO ISO vitsi, josta oikeasta saa makoisat naurut kerta toisensa jälkeen.
        Niin kuin sekin yksi näytös jossa "mission impossblen" tahdittamina laskeutuivat naruilla katosta...HAHAHHAHAHHAHAHHA.
        (hyväntahtoista huumoria ja vilpittömästi hauskaa)


      • showman
        Järkkäri kirjoitti:

        John on aivan oikeassa.
        Korostaisin kuitenkin, että näissä piireissä Gaeshido on ISO ISO vitsi, josta oikeasta saa makoisat naurut kerta toisensa jälkeen.
        Niin kuin sekin yksi näytös jossa "mission impossblen" tahdittamina laskeutuivat naruilla katosta...HAHAHHAHAHHAHAHHA.
        (hyväntahtoista huumoria ja vilpittömästi hauskaa)

        Show-näytökset ovat varsin hyviä ja viihdyttäviä, ja melkoisen näyttäviäkin. Onhan niissä aina se huono puoli, että shownäytös ei ole lajiesittely, tai ainakin niissä tuppaa yleisön huomio kiinnittymään enemmän vauhdikkaaseen toimiintaan kuin itse lajin sisältöön. Olen usein ihmetellyt, mikseivät muut lajit tai seurat näe yhtä paljon vaivaa näytöstensä eteen ja tee niistä kunnon show'ta? Aikapula, taitopula vain mielikuvituksettomuusko se aina ajaa niihin todella pitkästyttäviin "näytöksiin" joissa joku selittää että 'joo ja sitten me potkitaan tälleen' ja 'sit voitais, tota, ottaa vaikka pari tämmöstä..'. Vähän voisi panostaa enemmän, kuten gaeshido-tyypit ovat tehneet.

        Tietty lajiesittely on aina toinen juttu kuin näytös. Niissä pitääkin vetää vakavaa linjaa ja mielellään aika kattavasti näyttää mistä hommassa on kyse. Mielestäni ne pari gaeshido-lajiesittelyä, jotka olen nähnyt ovat tässä suhteessa olleet aika onnistuneita, eli selvää täsmällistä esittelyä. Samoin ainakin hokuto-ryun lajiesittelyt ovat usein hyvin selviä ja informatiivisia.

        Hyvä että joku edes viitsii panostaa näytöksiin ja esittelyihin...


      • jvman
        John kirjoitti:

        Tunnen henkilökohtaisesti lähestulkoon kaikki Turun keskustan yökerhojen ovimiehet ja järjestyksenvalvojat, ja voin kertoa ettei heistä yksikään Gaeshidoa treenaa. Jotkut heistä ehkä ovat saaneet jv-korttinsa Gaeshido-seuran järjestämiltä kursseilta, mutta siihen yhteydet sitten jäävätkin. Festareiden ressukkajärkkäreinä gaeshidojengiä kyllä näkyy, mutta he ovat ainakin turkulaisissa kamppailu-ja järkkäripiireissä iso vitsi.

        Mäkin tunnen muutamia, ja kyllä siellä joukossa on varmaan toistakymmentä gaeshidossa kävijää, kuten myös saman verran melkein kaikissa muissakin lajeissa kävijöitä ja niitä jotka eivät käy missään (paitsi ehkä punttisalilla..).
        Kaipa tuo gaeshido sopii tommoiseen työkäyttöön voimankäyttöhommaksi aika hyvin. Vaikka sinänsä ammattitoiminnan voimankäyttö on periaatteessa oma asiansa eikä mikään "laji" itsessään ole sama asia. Jotkin "lajit" vaan antavat enemmän valmiuksia ja sisältävät niitä hyväksytyn voimankäytön tekniikoita ja hommia enemmän kuin toiset.

        Niistä JV-korteista taitaa Turun alueella ainakin joka kolmas olla näiden SGL:n kurssien kautta saatuja.


      • DEM

        Joo, 70% kantapeikosta on tosiaan ottanut lajin omakseen. Kaikkihan tietävät että kaikki kantapeikot treenaavat itsepuolustusta joten on vain ajan kysymys milloin viimeinen huoltovääpeli Sodankylässä menee Gaeshidon alkeiskurssille. Kantahenkilökunta joutuu päivittäin töissään kohtaamaan väkivaltaa, kuten kaikki tietävät. Ja partiolaisista puhumattakaan.
        Ja minä kuulin jostain että termostaateissa on kuuntelulaitteita.


      • Rock

        joopa joo, Utin jääkärirykmentissäkin treenataan lähitaistelua, mutta metodina ei tosiaankaan ole gaeshido vaan Israelilainen tunnettu laji...


      • Oppilas

        "70 prosenttia suomen armeijan kantahenkilökunnasta olisi ottanut Gaeshidon lajikseen"

        No huh huh. Olisihan se hyvä, jos ne edes jotain treenaisivat. Tuo lukumäärä on kyllä p***apuhetta. Kapiaisten tietämys ja taito taistelulajeista on aivan onnettomalla tasolla. Jos he treenaavat Gaeshidoa, niin voin sanoa, että laji on ihan perseestä.. sen verta onnettomalta kapiaisten aseeton taistelu keskimäärin näyttää. Omien kontaktieni ja kokemuksieni mukaan yleisimmät lajit ovat kreikkalais-roomalainen, judo, krav maga ja Hokutoryu jujutsu. Ja niitäkään ei treenaa läheskään niin moni kuin luulisi. Väittäisin, että kapiaisista ainoastaan noin 30% treenaa jotakin lajia ja sotilasammattihenkilöistä saman verran. Suosituimmat lajit ovat varmasti se hiihto ja maastojuoksu.


      • Hehhee
        Oppilas kirjoitti:

        "70 prosenttia suomen armeijan kantahenkilökunnasta olisi ottanut Gaeshidon lajikseen"

        No huh huh. Olisihan se hyvä, jos ne edes jotain treenaisivat. Tuo lukumäärä on kyllä p***apuhetta. Kapiaisten tietämys ja taito taistelulajeista on aivan onnettomalla tasolla. Jos he treenaavat Gaeshidoa, niin voin sanoa, että laji on ihan perseestä.. sen verta onnettomalta kapiaisten aseeton taistelu keskimäärin näyttää. Omien kontaktieni ja kokemuksieni mukaan yleisimmät lajit ovat kreikkalais-roomalainen, judo, krav maga ja Hokutoryu jujutsu. Ja niitäkään ei treenaa läheskään niin moni kuin luulisi. Väittäisin, että kapiaisista ainoastaan noin 30% treenaa jotakin lajia ja sotilasammattihenkilöistä saman verran. Suosituimmat lajit ovat varmasti se hiihto ja maastojuoksu.

        Eikö toi "Gaeshidossa on imua" kerro, millä asenteella se armeijajuttu oli kirjoitettu.

        Sucks, niih! :)


    • gsd

      Muiden vastaukset näyttävät menevän asian vierestä, kun kysymys oli että millainen laji:

      Gaeshidossa harjoitellaan kaikkia aseettomia tekniikoita, eli valikoima kattaa iskut, potkut, torjunnat, heitot, nivellukot, kuristukset, hallintaotteet, otevapautumiset jne.
      Sen lisäksi käytössä on laaja valikoima erinäisiä aseita ja välineitä, joista osaa (historiallisia välineitä) käytetään lähinnä koordinaatioharjoitteina ja osaa eli moderneja aseita ja välineitä opetellaan käyttämään lähitaistelu- ja itsepuolustustilanteissa.
      Hommaan kuuluu myös ensiapua (EA-1-2-3) ja itämaisia ensiapu- ja hoitomenetelmiä, peruskurssilta alkaen.
      Myöhemmässä vaiheessa vastaan tulee myös kaikenlaista juridiikkaan, pelastustoimintaan, erätaitoihin ja hätätilanneselviytymiseen liittyvää.
      Pointti on se, että itsepuolustus on enemmän kuin "nakkikioskijonossa pärjäämistä". Koetetaan pysyä hengissä muissakin (todennäköisemmissä) hätätilanteissa.

      Itsepuolustuksen ja taistelutaitojen opettelu on aika monimuotoista, mukana on paljon tekniikkaharjoittelua ja myös paljon soveltavaa itsepuolustustyyppistä harjoittelua. Opetus on varsin perusteellista. Fyysisesti homma on ainakin alussa hieman rankan puoleista, mutta pääpaino ei todellakaan ole fyysisen kunnon kehittäminen (jonka voi tehdä vaikka punttisalilla tai lenkillä) vaan niiden taitojen oppiminen.

      Juttuun kuuluu myös monenlaisia tiiviimpiä kursseja erilaisia asioista ja aiheista, joita voi ja kannattaa käydä muun harjoittelun lomassa sitä mukaa kun ehtii.

      Kilpailutoimintaa ei ole, erinäisiä otteluharjoitteita sen sijaan kyllä. Kontaktin määrä riippuu omista taidoista, eli alussa harjoitellaan hyvin kevyellä kontaktilla turvallisuussyistä.

      Kattava ja kehittävä paketti kaikkea hyödyllistä ja mielenkiintoista. Suosittelen vahvasti.

    • metyylifenidaatti

      mu

    • gayshidoilija

      Homma kuallu ja kuapattu jo aikaa sitten.

    • Mies36v

      Toiminta varsinaisen gaeshidon kurssien suhteen on siis ollut jo pitkään jäissä? Itse kävin joskus teininä gaeshidon peruskurssin. Kyllä se ihan hyvä kurssi oli, verrattavissa muihin / muiden lajien peruskursseihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe