Atooppinen ihottuma ja raskaus

Amanda78

Onko kukaan joutunut käyttämään keskivahvoja kortisonovoiteita koko raskauden ajan. Itse joudun käyttämään 2-3 kertaa viikossa Apolaria. Lääkärin mukaan ok, mutta kaikkea netistäkin löytyy, joten vähän huolettaa. Kokemuksia ja kohtalotovereita?

6

3809

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksinekertaista :-)
    • rv 36

Olen myös atopikko...raskauden aikana iho kuitenkin ollut paljon paremmassa kunnossa. Aikaisemmin olen ihan joka vuosi joutunut valohoidossa käymään. Olen raskauden aikana käyttänyt kortisonivoidetta, jossain määrin apolaria mutta pyrkinyt 1% hydrokortisonia enemmän käyttämään. Olen asian sillai ajatellut että ei ole myöskään hyväksi vauvalle eikä myöskään minulle että koko ajan paha kutinatilanne päällä. Tottakai sitä kuitenkin toivoisi että pärjäisi ilman mutta se ei mahdollista. Runsaasti perusvoidetta säännöllisesti on tietty tärkeää yhdistää kortisonin kanssa.

• mutta,,,,

Hei!

Olen myös atoopikko, mutten ole käyttänyt raskauksien aikana kortisonivoiteita. Minulla ihottuma yleensä kasvoissa ja niihin en vaan yleensäkään käytä kortisonia, koska ei ole ollut ihan pakko. Keskimmäisessä raskaudessa iho meni kamalaksi ja siitä on muistona ryppyistäkin ryppyisempi iho. Tässä raskaudessa ei ole ollut iho-ongelmia.

Minulla on kuitenkin astma ja joskus joudun syömään säännöllisesti hengitettävän kortisonin lisäksi tablettikortisonia kuureittain. Reumaatikot saattavat joutua syömään vaikka 5mg päivässä kortisonia koko raskauden ajan ja luulisi, että siinä kortisonialtistus on rutkasti pahempi kuin voiteiden kanssa. Minkäsvahvuisia ne keskivahvat muuten ovat?

joka tapauksessa pitää käyttää kortisonivalmisteita, jos ne ovat välttämättömiä. Sellaiset ihmiset, jotka eivät tunne kunnolla atooppista ihottumaa, saattavat vähätellä ongelmaa, mutta sinä ja lääkärisi tiedätte, pitääkö käyttää vai ei.

En ole niin naiivi, että sanoisin "raskauteni on mennyt ihan hyvin vaikka käytänkin kortisonia", sillä mahdolliset vaikutukset sikiöön eivät tietenkään heti näy (ihan niin kuin hiusten värjäämisessä tai monissa muissa mahd haitallisissa asioissa). Silti käytän kortisonia, kun muuten en elä. Sitten täytyy tietysti pohtia sitä, kenen kannattaa lapsia ylipäätään tehdä. Mutta uskon, että nykymaailmassa kaikki altistuvat niin kamalille kemikaaleille, ettei monikaan ole puhdas äiti. Kannattaa välttää kaikkea turhaa sikiötä vahingoittavaa, mutta lääkkeet on kyllä eri juttu.

• Amanda78

Hei!
        Kiitos vastauksista.
        Käyttämäni keskivahvat kortisonit ovat 1 prosentin luokkaa.

Lääkärin mukaan sitä imeytyy hyvin pieni määrä elimistöön ihon kautta. sekä iholääkäri ja neuvolalääkärikin ovat vakuutelleet, että käyttö on turvallista.

Raskauden alussa iho meni niin huonoon kuntoon, että silmät turposi kiinni ja ja iho nivelten kohdalta niin tukkoon, että liikkuminen oli vaikeaa. Joten pakko laittaa kortisonia, jotta voi käydä töissä ja elää ihan tätä arkipäivää.

Mahdollisimman vähän yritän käyttää, mutta jos ei ajoissa huolehdi rasvauksesta niin jälkiseuraukset ovat huonommat ja ihon rauhoittamiseksi tarvitaan sitten enemmän ja useammin voiteita.

Pitänee vain koettaa olla stressaamatta...

• riesaa kerrakseen
        Amanda78 kirjoitti:

Hei!
        Kiitos vastauksista.
        Käyttämäni keskivahvat kortisonit ovat 1 prosentin luokkaa.

Lääkärin mukaan sitä imeytyy hyvin pieni määrä elimistöön ihon kautta. sekä iholääkäri ja neuvolalääkärikin ovat vakuutelleet, että käyttö on turvallista.

Raskauden alussa iho meni niin huonoon kuntoon, että silmät turposi kiinni ja ja iho nivelten kohdalta niin tukkoon, että liikkuminen oli vaikeaa. Joten pakko laittaa kortisonia, jotta voi käydä töissä ja elää ihan tätä arkipäivää.

Mahdollisimman vähän yritän käyttää, mutta jos ei ajoissa huolehdi rasvauksesta niin jälkiseuraukset ovat huonommat ja ihon rauhoittamiseksi tarvitaan sitten enemmän ja useammin voiteita.

Pitänee vain koettaa olla stressaamatta...

Minulla on vuosi vuodelta paheneva atopia. Raskaudet pahentaa ongelmia, ja viimeksi tänään itkin kauan koska iho on tajuttoman kipeä, jokainen taive on niin hajalle raavittu etten pysty kunnolla liikkumaan, ja käsi ei mene nyrkkiin kun sormat on ihottuman peitossa. Ja kortisonirasvoja pitäisi välttää ja töissä käydä. Ei tule mitään. Viimeksi tänään äitini antoi hyvän neuvon:"Älä raavi"... joo, en haluaisi raapia mutta kun iho on niin paska että kutiaa ja kuivaa pelkästä ajatuksesta. Henkinen stressi saa ihon hikoamaan, ja tästä syystä kutian monesti aivan hillittömästi, ja myöhemmin tajuan sen liittyvän stressiin. Vaihtaisin tämän ihosairauden mieluusti vaikka sokeritautiin. Olen naimisissa mieheni kanssa, mutta oikeasti enemmän rasvapurkkien kanssa joita vessan kaappi pursuaa käsittämättömiä määriä. Mietoja, keskivahvoja, vahvoja kortisoneja... sitä ja tätä rasvaa ohutta ja paksua... odotan että raskaus päättyisi onnellisesti kesällä ja saan laittaa iholle sellaset rasvat että tukka lähtee päästä eipä ainakaan tarvi kutinaa sietää...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1567
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1440
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1250
    5. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    6. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      95
      1137
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      961
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      256
      958
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      897
    Aihe