Meillä pojalla ollut hs-purpura niminen sairaus jo toukokuusta lähtien. Kyseinen sairaus aiheuttaa näkyvää ihottumaa ja uusii koko ajan. Poika käy 2vk välein veri/virtsa kokeissa terveyskeskuksessa ja 3kk välein sairaalassa kontrolleissa.
Ihottumaan/koko sairauteen ei ole hoitoa.
Koulusta opettaja ja erityisope kyselleet yhteensä 3x, eikö ihottumaa voisi mitenkään hoitaa. Vastasin joka kerta samoin; lääkäri sanonut ettei tarvitse/voi hoitaa mitenkään.
Kuvittelin naivisti että minua uskotaan. Nyt kuitenkin lääkärin kirjoittama epikriisi oli lähetetty kouluterveydenhoitajallekkin...
Siis,,,miksi minuun ei luoteta? No paperistahan ne näkevät että kaikki kertomani on totta, mutta tuli suuri luottamuspula!
Onko tässä edes menetelty oikein? Saako kouluterveydenhoitaja tilata sairaalasta itselleen kaikki lapsiani koskevat paperit, minulta kysymättä?
Kouluterveydenhoitaja
36
2062
Vastaukset
- mutkun,,,,
on sillälailla, ettei Sairaala saa luovuttaa tietoja ilman lupaasi.
- shsjgj
se on niin että sairaala ei saa luovuttaa tietojasi kenellekkään ilman sinun lupaasi. Minulta kysytään aina sairaalassa että kenelle tietoja saa lähettää/antaa.
- löytyy hoito
Lääkärit eivät kaikkea tiedä,tai kerro.Kysyppä vaikka terveyspuolelta,vaihtoehtoiset hoidot.Täyty itse olla aktiivinen terveyden suhteen.Maitohappobakteereja voisi ekaksi kokeilla ja ruokavalion muutosta.
- tulehdusta
Kyseessä erittäin herkkä lapsi. Atoopikko, laktoosi intolerantikko ja pyörtyikin yhdestä lääkärin määräämästä lääkkeestä...
Maitohappobakteeri? Käykö laktoosi intolerantikolle? Sopiiko toisten lääkkeiden kanssa? Poistaako tulehduksen verestä?
Asiaa googlettamalla en saanut kuin sellaisen kuvan, että kyseessä on jonkin asteinen vatsansuojalääke??? Enkä näe ruokavalion muutoksen tai maitohappobakteerin mitenkään voivan poistaa tulehdusta lapseni verestä...
Ehkä en paneutunut asiaan kunnolla?
Allergiat tutkittu, eli kyse ei ole allergiasta... - todellakaan
tulehdusta kirjoitti:
Kyseessä erittäin herkkä lapsi. Atoopikko, laktoosi intolerantikko ja pyörtyikin yhdestä lääkärin määräämästä lääkkeestä...
Maitohappobakteeri? Käykö laktoosi intolerantikolle? Sopiiko toisten lääkkeiden kanssa? Poistaako tulehduksen verestä?
Asiaa googlettamalla en saanut kuin sellaisen kuvan, että kyseessä on jonkin asteinen vatsansuojalääke??? Enkä näe ruokavalion muutoksen tai maitohappobakteerin mitenkään voivan poistaa tulehdusta lapseni verestä...
Allergiat tutkittu, eli kyse ei ole allergiasta...mitkään maitohappobakteerit auta! Kuin ei myöskään mitkään vaihtoehtoiset hoitomuodot, niitä "mainostava" ei kaiketi ole perehtynyt koko tähän sairauteen.
Meillä 11 vuotiaalla sama sairaus.
Mitä tulee maitohappobakteereihin niin ne EIVÄT ole mitään lääkkeitä. Sinällänsä ihan ok, meillä niitä on vuosia nauttinut koko perhe, mutta ei niilla kyllä mitään purpuraa paranneta.
Ja ei ole kontraindikaatiota lääkkeiden kanssa. - tietoja EI
todellakaan kirjoitti:
mitkään maitohappobakteerit auta! Kuin ei myöskään mitkään vaihtoehtoiset hoitomuodot, niitä "mainostava" ei kaiketi ole perehtynyt koko tähän sairauteen.
Meillä 11 vuotiaalla sama sairaus.
Mitä tulee maitohappobakteereihin niin ne EIVÄT ole mitään lääkkeitä. Sinällänsä ihan ok, meillä niitä on vuosia nauttinut koko perhe, mutta ei niilla kyllä mitään purpuraa paranneta.
Ja ei ole kontraindikaatiota lääkkeiden kanssa.olisi saanut luovuttaa ilman sinun kirjallista suostumustasi! Eli otahan asia esille!
- pitää
tietoja EI kirjoitti:
olisi saanut luovuttaa ilman sinun kirjallista suostumustasi! Eli otahan asia esille!
mutta eiköhän niillä ole luovuttamisvelvollisuus vaikka kieltäisikin. Kysyminen lie kosmeettista.
- mahdollista?
tietoja EI kirjoitti:
olisi saanut luovuttaa ilman sinun kirjallista suostumustasi! Eli otahan asia esille!
OLisiko mahdollista, että lapsen äiti tai isä on jossain vaiheessa allekirjoittanut paperin, että tarveydenhuollon puolelta saa luovuttaa tietoja lapsesta lääkärille?
Minä ainakin olen allekirjoittanut sellaisen aikoinaan kun omat lapset olivat pieniä ja neuvolan hoivissa. Tuollainen saattaa unohtua. - taspainottavat
tulehdusta kirjoitti:
Allergiat tutkittu, eli kyse ei ole allergiasta...suoliston toimintaa.Nimenomaan lääkkeiden käytön yhteydessä tulisi käyttää aina maitohappobakteereja.Eivät poista tulehdusta,mutta parantavat yleistä vastustuskykyä.Johan Actimel mainoksessakin sanotaan että 70% ihmisen vastustuskyvystä sijaitsee suolistossa...Lääkärit eivät tosin ole kiinostuneita ihmisen suoliston hyvinvoinnista vaan lääkkeiden myynnistä!
- autoimaattisesti
Sairaalaan ei pääse ilman lähetettä ja lähettävä lääkäri saa aina paperit sairaalasta. Jos on kyseessä koululainen niin kouluterveydenhuollosta on lääkäri lähetteen kirjoittanut. Terkkari hoitaa käytännön asiat ja tilaa paperit aina automaattisesti joko lasten neuvolan puolelta tai edellisistä neuvoloista ja sairaaloista.
Lopeta tuo vainoharhaisuus, ketään ei todellakaan voida hoitaa tai edes yritetä hoitaa ilman papereita pelkän keskustelun avulla muualla kuin ehkä mielenterveystoimistossa.
Ja se purppura on ollut siskollanikin ettei se siis niin tuntematon sairaus ole. Paperit sairaalasta tarvitaan terkkarille. Yritä ymmärtää.- papereilla sitten tekeekään?
Jos lääkäri vastaa erikoissairaanhoidossa olevasta lapsesta ja hänen hoidostaan
ja vanhemmat ovat lääkäriltä saamaan hoitoon tyytyväisiä ja terveydenhoitaja ei (?)
niin eikös tässä ole jo lapsen hoidostakin ja sen kyseenalaistamisesta kysymys.
Jos lääkäri sairaalassa vastaa lapsen hoidosta
ja hän on sitä mieltä ettei lasta voida muulla tavalla hoitaa
niin pitääkö terveydenhoitajan siis kyseenalaistaa ohi keskussairaalan lääkärin ja lapsen omien vanhempien lapsen terveydenhuolto.
Eikös tässä maassa olisi jo aika
että edes joku pysyisi omassa pilttuussaan ja omissa viranomaistehtävissäään
ja keskittyisi ja hoitaisi edes itselleen annetut ja laissa määrätyt tehtävänsä.
Ja jos niistä jää ylimääräistä aikaa
niin alkaa puuhastelemaan sitten muuta ylimääräistä ja asianosaisten luvalla ja myötävaikutuksella.
Eletäänkös me Suomessa kuin jossain DDR:n jäännösvaltiossa:
missä kaikki kuuluu kaikille viranomaisille
ja vanhempien, lasten ja nuorten oikeuksien yli ja ohi
on jokaisella kunnan ja valtion viranomaisella oikeus kävellä
ja silloin kun mieli tekee ja huvittaa?!? - niin tässä yli
viiden miljoonan kansan keskuudessa mikään tuntematon sairaus ole.
kukas julkkis se sun siskos taas olikaan.....
Terkkari eli kouluterveydenhoitaja ei saa neuvolasta eikä edes ala-asteelta yläasteelle siirryttäessä automaattisesti kenenkään lapsen tai nuoren terveydentila papereita.
Opettajille ei ole automaattista lupaa terveydenhoitajan antaa tai kertoa lasten tai nuorten terveystietoja,
jos ei ole lupaa koululaisen vanhemmilta.
Monet haluavat hoitaa lapsensa tai nuorensa terveyttä yksityisellä puolella.
Eivät lapset toistaiseksi ole mitään yhteistä yheiskunnan omaisuutta vaikka osa tuntuu niin kuvittelevankin.
Samat kansalaisoikeudet ja ihmisoikeudet ovat lapsillamme ja nuorillammekin kuin aikuisillakin tässä maassa. - vieläkin....................
Eli lähetteen sairaalaan teki terveyskeskuslääkäri. Ja tietysti epikriisi on sinne terveyskeskukseen mennytkin.
Ihmettelen vain mitä kouluterveydenhoitaja, joka ei ole poikani purpuraa edes tutkinut/nähnyt tekee pojan papereilla. Poikaani hoitaa sairaalan lääkäri, ei kouluterveydenhoitaja.
Ja koska sairaus ei vaikuta poikani koulunkäyntiinkään mitenkään, millä perustellaan pojan paperien koululle lähettäminen.
Ja aikaisemmalle kysyjälle; kyllä olen allekirjoittanut kyseisen paperin: sairaala saa kysellä poikani tietoja kaikkialta, mutta poikani tiedot saa lähettää vain lähetteen tehneeseen terveyskeskukseen. - ...mutta...
papereilla sitten tekeekään? kirjoitti:
Jos lääkäri vastaa erikoissairaanhoidossa olevasta lapsesta ja hänen hoidostaan
ja vanhemmat ovat lääkäriltä saamaan hoitoon tyytyväisiä ja terveydenhoitaja ei (?)
niin eikös tässä ole jo lapsen hoidostakin ja sen kyseenalaistamisesta kysymys.
Jos lääkäri sairaalassa vastaa lapsen hoidosta
ja hän on sitä mieltä ettei lasta voida muulla tavalla hoitaa
niin pitääkö terveydenhoitajan siis kyseenalaistaa ohi keskussairaalan lääkärin ja lapsen omien vanhempien lapsen terveydenhuolto.
Eikös tässä maassa olisi jo aika
että edes joku pysyisi omassa pilttuussaan ja omissa viranomaistehtävissäään
ja keskittyisi ja hoitaisi edes itselleen annetut ja laissa määrätyt tehtävänsä.
Ja jos niistä jää ylimääräistä aikaa
niin alkaa puuhastelemaan sitten muuta ylimääräistä ja asianosaisten luvalla ja myötävaikutuksella.
Eletäänkös me Suomessa kuin jossain DDR:n jäännösvaltiossa:
missä kaikki kuuluu kaikille viranomaisille
ja vanhempien, lasten ja nuorten oikeuksien yli ja ohi
on jokaisella kunnan ja valtion viranomaisella oikeus kävellä
ja silloin kun mieli tekee ja huvittaa?!?Meillä on kokemusta tuolta neurologisen puolen erikoissairaanhoidosta lasten kautta, eikä sieltä mene kyllä mitään automaattisesti mihinkään muualle kuin omalle läääkärille. Minulle tulee itselleni kotiin monta epikriisiä, jotka sitten itse toimitan esim. neuvolaan, jne... Itseasiassa koen tämän hiukan hankalaksi käytännöksi, koska papereita saa olla jatkuvasti kuskaamassa itse milloin mihinkin. Ja sitten on nämä avohuollon ihmiset, eli terapeutit, psykologit, jne, jotka tekevät ikäänkuin yhteistyötä, mutta minun kauttani. eli minä toimin viestin viejänä, kun eivät voi suoraan keskenään hoitaa asioita. Vaikka olen heitä kehottanutkin sumplimaan keskenään, koska on erittäin hankala muistaa, mitä milloinkin piti kenellekin kertoa, ja mitä papereita ja koosteita piti mihinkin toimittaa...
Mutta tasan ei käy onnenlahjat. Olisin siis itse tyytyväinen, jos tiedot kulkisivat ilman omaa panostani, mutta kun ei vaan kulje. - lasta hoitavalle taholle
...mutta... kirjoitti:
Meillä on kokemusta tuolta neurologisen puolen erikoissairaanhoidosta lasten kautta, eikä sieltä mene kyllä mitään automaattisesti mihinkään muualle kuin omalle läääkärille. Minulle tulee itselleni kotiin monta epikriisiä, jotka sitten itse toimitan esim. neuvolaan, jne... Itseasiassa koen tämän hiukan hankalaksi käytännöksi, koska papereita saa olla jatkuvasti kuskaamassa itse milloin mihinkin. Ja sitten on nämä avohuollon ihmiset, eli terapeutit, psykologit, jne, jotka tekevät ikäänkuin yhteistyötä, mutta minun kauttani. eli minä toimin viestin viejänä, kun eivät voi suoraan keskenään hoitaa asioita. Vaikka olen heitä kehottanutkin sumplimaan keskenään, koska on erittäin hankala muistaa, mitä milloinkin piti kenellekin kertoa, ja mitä papereita ja koosteita piti mihinkin toimittaa...
Mutta tasan ei käy onnenlahjat. Olisin siis itse tyytyväinen, jos tiedot kulkisivat ilman omaa panostani, mutta kun ei vaan kulje.siitä että kenelle kaikille lapsen asioista ja papereista on lupa tietoa laittaa.
(jos en ihan väärin muista niin sellaisen lupapaperin voi jopa allekirjoittaa sairaalassa tai terveyskeskuksessa) - noinkaan !!
Lääkäri lähetti lapsen röntgeniin ja siellä piti allekirjoittaa paperi että kuvat saa lähettää lähettäneelle lääkärille.
Ei kaikki ole niin yksinkertaista kuin kuvitellaan. - olen kyllä allekirjoittanut
lasta hoitavalle taholle kirjoitti:
siitä että kenelle kaikille lapsen asioista ja papereista on lupa tietoa laittaa.
(jos en ihan väärin muista niin sellaisen lupapaperin voi jopa allekirjoittaa sairaalassa tai terveyskeskuksessa)Lähes joka kerta tulee kutsun eli ajanvarauskirjeen mukana se suostumuslomake, ja poikkeuksetta olen sen allekirjoittanut, mutta tieto ei siltikään kulje,, vaan itselleni tulee monta kopiota, jotta vien ne perille. Jakelussa on siis monta eri tahoa, mutta jakelijana toimin itse, eivät mene automaattisesti. Se, että sosiaali- ja terveyspuoli eivät saa automaattisesti tietoja haettua tietokannasta johtuu eri systeemeistä, eli koska kuuluvat eri toimintojen alle, he eivät pääse suoraan katsomaan. Todella turhauttavaa, koska noita papereita joutuu kuljettelemaan niin usein. Ja jos jättää esim. keskukseen toimitettavaksi, niin eivät ne mene välttämättä kuitenkaan perille, ja niitä kysellään kohta uudelleen...
- lannistaa vain
Koulujen henkilökunnille on ilmeisesti heti koulun alettua esitettävä pyyntö/vaatimus, että eivät saa ottaa yhteyttä muihin viranomaisiin kysymättä ja ilmoittamatta vanhemmille:(
On hyvin loukkaavaa ja häpeällistä ja nöyryyttävää kun omaa sanomista ja kokemusta ei uskota!!! Juuri luottamuspula sellaisesta syntyy ja se on todella valitettavaa.- lastensuojelun luvatussa
maassa tehtävä.
Jokainen laittaa kirjatun kirjeen koululle
että jos on jotain perheen lasta koskevaa asiaa, kyselyä tai muuta
niin kyseiset asiat hoidetaan vanhempien kautta!
sairastahan tämä on
koko tämä nykyisen yhteiskunnan viranomaisten joka paskalla käynnistäkin tehtävä rekisteröinti ja arviointi
mutta minkäs teet.
tätä kait me olemme kansanedustajiemme ja kuntavaltuutetujemme kautta lainsäädänöllisillä toimenpiteillä halunneet.
kamerat vielä koteihin valvomaan jokaista kansalaista ja perhettä
niin eiköhän se siitä lähde
se orwellilaisuus..... - vetäkää tänään
lastensuojelun luvatussa kirjoitti:
maassa tehtävä.
sairastahan tämä on
koko tämä nykyisen yhteiskunnan viranomaisten joka paskalla käynnistäkin tehtävä rekisteröinti ja arviointi
mutta minkäs teet.
tätä kait me olemme kansanedustajiemme ja kuntavaltuutetujemme kautta lainsäädänöllisillä toimenpiteillä halunneet.
se orwellilaisuus.....sama meno jatkuu, SDP on juuri se joka luonut kaiken kurjuuden, onneksi en koskaan ole sitä äänestänyt.
- äippä
lastensuojelun luvatussa kirjoitti:
maassa tehtävä.
sairastahan tämä on
mutta minkäs teet.
se orwellilaisuus.....Siis onko tosiaan laitettava kirjattu kirje, jos haluaa, että vanhempien kautta kulkee kaikki tieto? Tämä oli minulle uutta..Ja auttaako tämmönen kirje mitään kuitenkaan, jos lastensuojelussa syntyy epämääräinen huoli lapsen asioista ja alkavat kysellä koulusta lapsen asioista?
Oon lisäksi ymmärtänyt, että jos joku tekee lapsestasi lastensuojeluilmoituksen, ja viranomaisilla syntyy "huoli" lapsen asioista, niin koulusta voi lastensuojeluviranomainen kysellä asioista, mutta vanhemmille pitäis myös ilmoittaa, että tällainen ilmoitus on tehty. Tehdäänhän niitä perättömiäkin ilmoituksia, ja miten vanhemmat voi tällaisia perättömiä väitteitä vastaan suojautua, jos ei edes tiedä niistä. - aletaan lastensuojelussa
äippä kirjoitti:
Siis onko tosiaan laitettava kirjattu kirje, jos haluaa, että vanhempien kautta kulkee kaikki tieto? Tämä oli minulle uutta..Ja auttaako tämmönen kirje mitään kuitenkaan, jos lastensuojelussa syntyy epämääräinen huoli lapsen asioista ja alkavat kysellä koulusta lapsen asioista?
Oon lisäksi ymmärtänyt, että jos joku tekee lapsestasi lastensuojeluilmoituksen, ja viranomaisilla syntyy "huoli" lapsen asioista, niin koulusta voi lastensuojeluviranomainen kysellä asioista, mutta vanhemmille pitäis myös ilmoittaa, että tällainen ilmoitus on tehty. Tehdäänhän niitä perättömiäkin ilmoituksia, ja miten vanhemmat voi tällaisia perättömiä väitteitä vastaan suojautua, jos ei edes tiedä niistä.hoitamaan niin silloin ei voi oikein muuta kuin laittaa kyseisen kirjeen.
muutoin voi käydä niin ettei saa muuta tietoa kuin sen että lapsen huostaanottoa valmistellaan sosiaalitoimistossa ja tervetuloa sitten sinne keskustelemaan.
olihan tämä stakesin tutkimuskin jo vanhempien ja koulun vanhempain yhdistysten roolista koulumaailmassa melkoisen karua kerrottavaa siitä ettei vanhempien osallisuutta esimerkiksi oppilashuollossa ole noteerattu millään tavalla.
Lastensuojelulaki ja laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta kyllä teroittavat myös vanhemman osallisuutta, tiedon kulkua ja tiedon annettavuutta alaikäisen lapsen asioiden hoidossa. Vanhempien osuus ja läsnäolo lastensa asioiden selvittelyssä tahtoopi vaan tässä huostaaja virkaporukassa olla hiukkasen hukassa, joten on hyvä muistuttaa lastensuojeluviranomaisellekin että alaikäisellä lapsella on myös ne omat vanhemmat olemassa.
se että auttaako tälläisten kirjeiden kirjoittaminen on jo toinen juttu.
lain mukaanhan huoltajuus ja sitä myöten alaikäisen lapsen asioista tiedon saanti on myös huostaanotetun vanhemman oikeus.
kirjeestähän nyt jää ainakin jälki, että on pyydetty myös muistamaan, huomioimaan myös se
että alaikäisellä on olemassa myös oma virallinen huoltaja
jonka tulee myös olla tietoinen viranomaisten toimista alaikäisen lapsen asioissa. - äippä
aletaan lastensuojelussa kirjoitti:
hoitamaan niin silloin ei voi oikein muuta kuin laittaa kyseisen kirjeen.
muutoin voi käydä niin ettei saa muuta tietoa kuin sen että lapsen huostaanottoa valmistellaan sosiaalitoimistossa ja tervetuloa sitten sinne keskustelemaan.
olihan tämä stakesin tutkimuskin jo vanhempien ja koulun vanhempain yhdistysten roolista koulumaailmassa melkoisen karua kerrottavaa siitä ettei vanhempien osallisuutta esimerkiksi oppilashuollossa ole noteerattu millään tavalla.
Lastensuojelulaki ja laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta kyllä teroittavat myös vanhemman osallisuutta, tiedon kulkua ja tiedon annettavuutta alaikäisen lapsen asioiden hoidossa. Vanhempien osuus ja läsnäolo lastensa asioiden selvittelyssä tahtoopi vaan tässä huostaaja virkaporukassa olla hiukkasen hukassa, joten on hyvä muistuttaa lastensuojeluviranomaisellekin että alaikäisellä lapsella on myös ne omat vanhemmat olemassa.
se että auttaako tälläisten kirjeiden kirjoittaminen on jo toinen juttu.
lain mukaanhan huoltajuus ja sitä myöten alaikäisen lapsen asioista tiedon saanti on myös huostaanotetun vanhemman oikeus.
kirjeestähän nyt jää ainakin jälki, että on pyydetty myös muistamaan, huomioimaan myös se
että alaikäisellä on olemassa myös oma virallinen huoltaja
jonka tulee myös olla tietoinen viranomaisten toimista alaikäisen lapsen asioissa.Kerrotaanko lapsen vanhemmalle/vanhemmille, jos lapsen asioita aletaan lastensuojelussa hoitamaan?
- aletaan virittelemään
äippä kirjoitti:
Kerrotaanko lapsen vanhemmalle/vanhemmille, jos lapsen asioita aletaan lastensuojelussa hoitamaan?
lastensuojeluviranomaisen luona.
sitä ennen on voitu jo lasta kuulustella esimerkiksi koulukuraattorin luona ja ilman
että on vanhemmille kyseisestä kuulustelusta mitään tietoa ennen tätä kuulustelua ilmoitettu.
- yritä tajuta
Mitä varten terkkari on siellä koululla sinun mielestäsi, jos hän ei saa hommata papereita lapsesi sairaudesta. Terkkarin työhön kuuluu lääkärin auttaminen käytännön töissä. Ja lääkäri ei itse tilaa papereita mistään vaan sen tekee hoitajat ja terkkari.
Ja sen terkkarin on tiedettävä lapsesi purppura jos hän antaa rokotuksiakin. Niillä voi olla vaikutuksia sairauteen. Ja jos menent sinne terkkarille vehkomaan ettei lapsesi papereita saa tilata ja lukea ja terkkari katsoo sen tarpeelliseksi rokotusten vuoksi, voi hän tehdä sinusta ilmoituksen sossuun ja niin tulee paperit. Kouluterkkari kuuluu sanmaan kunnan sosiaali- ja terveydenhuoltoon kun sossukun. Tee toki itses pelleksi ja vehko vainoharhaisena terkkarin oikeuksista ja katso toki miten käy. Kun on kysymys rokotuksista ja muista tärkeistä lääkityksistä, ei lääkäri tai terkkari luota KENENKÄÄN sanoihin vaan kaikesta on oltava KIRJOITUSTA.- lasten asioista
kun ne asiat ei todellakaan mene niinkuin sinä vauhkoot.
Kaikkien perheiden lapset eivät ole ensinnäkään edes kunnanlääkäreiden ja koululääkareiden hoidossa.
Osalle lapsista laitetaan jo rokotuksetkin yksityisillä lääkäriasemilla.
"Minun lapset eivät ole sinun lapsia jne ...",
vaikka niin näyt kuvittelevankin.
Terveydenhoitajalla ei tarvitse olla yhtään enempää tietoa, jos lapsi on jo erikoissairaanhoidon hoidettavana, kuin erikoissairaanhoidosta tarpeelliseksi katsotaan, että lapsen taudeista taikka sairauksista
pitäisi olla koulussa esimerkiksi terveydenhoitajalla tietoa.
Jos jotain sairausryhmiä, kenestä terveydenhoitajan pitäisi olla kiinnostunut,
niin diabeetikot, astmaatikot ja muut mahdollisesti kouluaikana aikuisen apua tarvitsevat lapset ja nuoretkin.
Joten, jos nyt sitten rauhoittuisit ja keskittyisit ihan vain oman jälkikasvun hoitoon ja huoltoon sekä heidän asioidensa hoitoon mahdollisesti muiden viranomaisten kanssa! - jos osassa maata ei
enää ole edes koululääkärin vastaanottoa tai terkkari on 1 päivänä viikossa koululla.
Taitaa olla ihan pelkkää terkkarin uteliaisuutta kasata koululle oppilaita koskevia terveystietoja ja asiakirjoja.
Papereita, asiakirjoja, joilla ei siellä koululla ole mitään tekemistä itse lapsen terveydenhuollon kanssa.
Oppilaiden terveysasiat hoidetaan nykyään julkisella puolella pääasiassa terveyskeskusten ja keskussairaaloiden kautta. - oikeenko
lasten asioista kirjoitti:
kun ne asiat ei todellakaan mene niinkuin sinä vauhkoot.
Kaikkien perheiden lapset eivät ole ensinnäkään edes kunnanlääkäreiden ja koululääkareiden hoidossa.
Osalle lapsista laitetaan jo rokotuksetkin yksityisillä lääkäriasemilla.
"Minun lapset eivät ole sinun lapsia jne ...",
vaikka niin näyt kuvittelevankin.
Terveydenhoitajalla ei tarvitse olla yhtään enempää tietoa, jos lapsi on jo erikoissairaanhoidon hoidettavana, kuin erikoissairaanhoidosta tarpeelliseksi katsotaan, että lapsen taudeista taikka sairauksista
pitäisi olla koulussa esimerkiksi terveydenhoitajalla tietoa.
Jos jotain sairausryhmiä, kenestä terveydenhoitajan pitäisi olla kiinnostunut,
niin diabeetikot, astmaatikot ja muut mahdollisesti kouluaikana aikuisen apua tarvitsevat lapset ja nuoretkin.
Joten, jos nyt sitten rauhoittuisit ja keskittyisit ihan vain oman jälkikasvun hoitoon ja huoltoon sekä heidän asioidensa hoitoon mahdollisesti muiden viranomaisten kanssa!ai sinä luulet tlevasi oikeen kuninkaallinen tai vähintään ministerisihminen kun mielikuvituksessasi käyt lapsesi rokottelemassa yksityisellä lääkärillä mutta silti sulla on asiaa biopalstalle. Kyllä se terkkari on siellä ihan yksityisestikin hoidettavia lapsia varte. Jos tulee tapaturma ja onnettomuus ei se terkkari ala huuteleen vain omia potilaitaan ensipuunsa. kyllä se auttaa sitä sinun purppuratautistakin ja jopa ensisijaisesti kun sillä voi olla niitä sisäisiä verenvuotoja sisäelimissä. Auttamassa hän siellä on eikä sinua arvostelemassa.höpsö.
- väärin
jos osassa maata ei kirjoitti:
enää ole edes koululääkärin vastaanottoa tai terkkari on 1 päivänä viikossa koululla.
Taitaa olla ihan pelkkää terkkarin uteliaisuutta kasata koululle oppilaita koskevia terveystietoja ja asiakirjoja.
Papereita, asiakirjoja, joilla ei siellä koululla ole mitään tekemistä itse lapsen terveydenhuollon kanssa.
Oppilaiden terveysasiat hoidetaan nykyään julkisella puolella pääasiassa terveyskeskusten ja keskussairaaloiden kautta.Siellä hän rokottaa oppilaita ja seuraa heidän terveydentilaa, jotta voi lähettää lääkärille kun huomaa siihen tarvetta.Ei kaikki vanhemmat ole noin viksuja kuin sinä että osaa seurata ihan itse purppurataudin kehittymistä osaat vissiin ottaa verikokeetkin ihan koti konstein tai kun olet niin rikas niin käyt kerran viikossa yksityisen lääkärin yksityisellä vastaanotolla.
- oli rikas tai köyhä
väärin kirjoitti:
Siellä hän rokottaa oppilaita ja seuraa heidän terveydentilaa, jotta voi lähettää lääkärille kun huomaa siihen tarvetta.Ei kaikki vanhemmat ole noin viksuja kuin sinä että osaa seurata ihan itse purppurataudin kehittymistä osaat vissiin ottaa verikokeetkin ihan koti konstein tai kun olet niin rikas niin käyt kerran viikossa yksityisen lääkärin yksityisellä vastaanotolla.
niin jotain oikeuksia vielä omiin asioihin tässä maassa on edelleen jokaisella meistä niin rikkaista kuin köyhistäkin.
en ole ap, olen vain yksi tuohtunut siitä
miten kuvitellaan, että kaikki kuuluu kaikille ja varsinkin kaltaisille utelialle jokakylän ......
joiden aika kuluu toisten asioita veivatessa ja vatvoessa.
keskity nyt vain täysillä niihin omiisi
ja anna toisten hoitaa asiansa kuten on yleensä tapana
ihan jopa toisen yksityisyyttäkin kunnioittaen, jos siihen pystyt ja kykenet. - ......
oikeenko kirjoitti:
ai sinä luulet tlevasi oikeen kuninkaallinen tai vähintään ministerisihminen kun mielikuvituksessasi käyt lapsesi rokottelemassa yksityisellä lääkärillä mutta silti sulla on asiaa biopalstalle. Kyllä se terkkari on siellä ihan yksityisestikin hoidettavia lapsia varte. Jos tulee tapaturma ja onnettomuus ei se terkkari ala huuteleen vain omia potilaitaan ensipuunsa. kyllä se auttaa sitä sinun purppuratautistakin ja jopa ensisijaisesti kun sillä voi olla niitä sisäisiä verenvuotoja sisäelimissä. Auttamassa hän siellä on eikä sinua arvostelemassa.höpsö.
............
ja kun sulla tuntuu olevan noin kova käsitys terkkarin kaikkivoipaisuudesta
niin otapa heti huomenna selvää siitä
miten kotikuntasi eri kouluissa on kouluterveydenhuolto järjestetty.
onko terveydenhoitajaa tavattavissa ja milloin
ja miten koululääkäri on koululla mahdollisesti tavattavissa, jos sellaista edes teidänkään kunnassa mahdollisesti enää on. - hohoijjaa
oli rikas tai köyhä kirjoitti:
niin jotain oikeuksia vielä omiin asioihin tässä maassa on edelleen jokaisella meistä niin rikkaista kuin köyhistäkin.
en ole ap, olen vain yksi tuohtunut siitä
miten kuvitellaan, että kaikki kuuluu kaikille ja varsinkin kaltaisille utelialle jokakylän ......
joiden aika kuluu toisten asioita veivatessa ja vatvoessa.
keskity nyt vain täysillä niihin omiisi
ja anna toisten hoitaa asiansa kuten on yleensä tapana
ihan jopa toisen yksityisyyttäkin kunnioittaen, jos siihen pystyt ja kykenet.Kyse on purppuraa sairastavasta ap. lapsesta ja hänen kouluterkkarista joka nyt SIELLÄ koululla tuntuu ihan vaan uteliaisuuttaan vakituiseen ihan vaan vetelehtivän. Pysy asiassa sentään.
- pysy asiassa
...... kirjoitti:
............
ja kun sulla tuntuu olevan noin kova käsitys terkkarin kaikkivoipaisuudesta
niin otapa heti huomenna selvää siitä
miten kotikuntasi eri kouluissa on kouluterveydenhuolto järjestetty.
onko terveydenhoitajaa tavattavissa ja milloin
ja miten koululääkäri on koululla mahdollisesti tavattavissa, jos sellaista edes teidänkään kunnassa mahdollisesti enää on.Nyt on kysymys purppuraa sairastavasta ap.n lapsesta. Yritä keskittyä asioihin ja opettele pysymään relevantissa. voi auttaa sua jatkossa kun ymmärtäisit mistä on milloinkin kyse.
- miten tässä maassa
pysy asiassa kirjoitti:
Nyt on kysymys purppuraa sairastavasta ap.n lapsesta. Yritä keskittyä asioihin ja opettele pysymään relevantissa. voi auttaa sua jatkossa kun ymmärtäisit mistä on milloinkin kyse.
ja esimerkiksi kouluissa hoidetaan eri viranomaisten toimesta
alaikäisten lasten ja nuortenkin asioita.
onko heitä koskevia asioita lupa kysellä, kaivella ja tonkia miten ketäkin terkkaria taikka eritysopea sattuu milloin mitenkin ja missäkin kunnassa kiinnostamaan.
lapsella ja nuorella on samanlaiset oikeudet asialliseen kohteluun ja jopa ihan siihen samaan yksityisyyteen kuin sinullakin.
kyse oli siis ap:n asiassa siitä,
että jos lasta hoidetaan erikoissairaanhoidossa ja sieltä ei siis katsota lääkärinkään toimesta tarvittavan laittaa kouluun terveydenhoitajalle mitään yksitiskohtaisia tautitietoja,
niin onko terkkarilla lupa pyytää erikoissairaanhoidosta esimerkiksi ilman vanhempien lupaa erikseen lasta koskevia tietoja,
vastaus on; että ei ole lupa pyytää. - taasen
väärin kirjoitti:
Siellä hän rokottaa oppilaita ja seuraa heidän terveydentilaa, jotta voi lähettää lääkärille kun huomaa siihen tarvetta.Ei kaikki vanhemmat ole noin viksuja kuin sinä että osaa seurata ihan itse purppurataudin kehittymistä osaat vissiin ottaa verikokeetkin ihan koti konstein tai kun olet niin rikas niin käyt kerran viikossa yksityisen lääkärin yksityisellä vastaanotolla.
MINÄ olen alkuperäinen.
Eli lapsen veri/virtsa kokeita ei oteta kouluterveydenhuollon puolella, vaan terveyskeskuksessa. Silti en saa edes itse näiden kokeiden tuloksia terveyskeskuksesta, koska ne lähetetään suoraan lääkärille.
Meidän kunnassa ei tunneta sanaa koululääkäri.
Lapset ovat hoidossa kunnan terveyskeskuksessa.
Jos lapselleni sattuisi onnettomuus koulussa toivoisin todella ettei kouluterveydenhoitaja koskisi häneen kepilläkään, vaan naapuritalon oikea lääkäri hoitaisi poikaani.
Ja rokotuksiin: lapseni saa seuraavat rokotukset 3v päästä...
En näe törkeistä kannanotoista huolimatta mitään syytä miksi kouluterveydenhoitajan pitäisi saada lapseni epikriisin...
- Tuskastunut72
On olemassa tiettyjä asioita, mitä pitää miettiä ennen kuin alkaa meuhkaamaan.
1. Olen melkoisen varma, että kouluterveydenhoitajia ei kiinnosta potilaat muuten kuin hoito mielessä. Eivät ne ruokatunnilla hihittele oppilaiden papereille. Eikä saunailloissa naureta yhteen ääneen kuinka tuollakin taas oli kuukautiskipuja. Se että sinun lapsellasi on HS-purpura, ei ole kouluterveydenhoitajan mielestä lähellekkään niin kiinnostavaa kuin sinulle.
2. Onko sillä mitään väliä onko ne paperit siellä vai ei? Satuttaako se jotenkin teidän perhettänne? Kenties niissä papereissa on jotain, mitä et halua muiden tietävän? Vai onko kyse on siitä periaatteesta, että joku tuntematon kyselee tietoja sinun lapsestasi? Joku, jolla ei ole mitään asiaa tietää niitä asioita? Jos on näin, että periaatteesta jauhat, niin et puhuisi asiasta kenellekään. Koska jos kerrot tutulle, joka kertoo tutulle, jota et tunne, niin asia on jo jollain, jolle se ei kuulu. Poikasi ei missään tapauksessa saa kavereilleen selittää mikä häntä vaivaa, koska silloin asia saattaisi mennä henkilöille joille se ei kuulu.
3. Jos asia on niin, että papereita ei missään tapauksessa ilman lupaa lähettää toiselle lääkärille, niin sittenhän joka kerta kun joku lääkärille terveydenhoitajan kautta lähetetään, niin lääkärin pitää itse tehdä koko diagnoosi, vaikka käytännön asiat olisikin jo tehty terveydenhoitajalla. Jos poikasi käy terveydenhoitajalla, niin mitä hän siellä tekee? Kuulostaa siltä, että poikasi istuu siellä tyhmän näköisenä viisi minuuttia ja menee pois. Kai se terveydenhoitaja jotain tekee? Paperit pitää lähettää, koska todennäköisesti terveydenhoitaja tekee ne asiat mitä pystyy jonka jälkeen poikasi saa lähetteen lääkärille. Että lääkärin ei joka kerta tarvitsisi tehdä niitä asioita mitä voi tehdä muuallakin. Kunnalle, lääkärillä käyetty 15 minuuttia maksaa paljon enemmän kuin terveydenhoitajalla käytetty 15 minuuttia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta643225Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433087- 422447
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa992180- 311903
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271800- 481616
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851405- 391290
- 811132